Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

https://finansavisen.no/motor/nyheter/2022/08/02/7908071/bmw-i4-edrive35-pa-vei-men-ikke-til-norge

i4 eDrive35 skal ikke selges i Norge. Så da hadde BMW Norge like lite troa på denne modellen som jeg 😅 Er jo bare å se på forhold mellom salget på M50 og eDrive 40 for å skjønne at dette ikke blir god butikk…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer an på pris. Om den hadde hatt startpris rundt 420-430k, slik at man kunne fått en grei bil til litt over 500k, så tror jeg den kunne solgt bra. 280hk er mer enn nok i en bruksøse. og rekkevidden er også "helt grei".

Da jeg sjekket pris i 2021, var det nesten ikke forskjell på 40 og 50, og alle valgte da selvsagt 50. Nå ser det ut til å ha endret seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Zappod said:

Bitter gammel gubbe... Det er det jeg blir av denne ventinga.. Å få produksjonsuke, for så å bli tatt ut.. Noen som har sett filmen "Falling down" fra 1993?? 😂

Opplevde samme på min, ny uke i slutten av september.

Har akkurat samme ventelek med en Toyota(arbeidsbil) jeg venter på.
 

Så er tydelig at hele verden sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig somlet meg til en prøvekjøring jeg og: 

85186EFA-B51A-414C-AEF3-64884A6E918E.thumb.jpeg.7a512fc8d34c419cad1101248a00865e.jpeg

Når jeg fikk skrudd av de fleste støttesystemene, satt på neddimming av interiørlys i tuneller, og ikke minst slått av den latterlige motorlyden (hva tenkte de på der?), så var det en bra kjøreopplevelse. Riktignok noe uinspirerende tatt i betraktning effekten den har. 
 

Latterlig overmotorisert som bruksbil da. Etter å ha tråkket til 3-4 ganger i starten, ble det bare til at jeg trillet rundt i en time, hvor bilen føltes komfortabel og fin. Regenereringen opplevdes litt brå og masete på comfort. Spesielt inn mot kryss og rundkjøringer, men det kan muligens justeres. Gikk ikke så grundig til verks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Latterlig overmotorisert som bruksbil da. Etter å ha tråkket til 3-4 ganger i starten, ble det bare til at jeg trillet rundt i en time, hvor bilen føltes komfortabel og fin. Regenereringen opplevdes litt brå og masete på comfort. Spesielt inn mot kryss og rundkjøringer, men det kan muligens justeres. Gikk ikke så grundig til verks.

Akkurat samme inntrykket jeg hadde etter å ha kjørt i4 M50. Det går noe inni granskauen bra, men som daily driver så blir det nesten litt for voldsomt….Tre til fire kickdown er gøy, dog veldig uinspirerende og da går man over til å bare cruiser rundt med masse effekt man aldri bruker helt ut. Kunne lett byttet 200 hester i 200 km mer rekkevidde og 250 km/t toppfart. Da kunne den blitt en passende Autobahn express også 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha prøvd Taycan Turbo som bruksbil 1 mnds tid med 680hk, kan jeg bekrefte jeg er høyst uenig. 680hk er helt nydelig i bruksbil, når det attpåtil trekker på alle 4 og sporer NULL ved pådrag, så kjører man jo uanstrengt forbi biler Overalt! Kan nesten sammenlignes med og kjøre MC

vil nesten si 544hk blir litt lite :P Men for all del, 99% av befolkningen trivest jo best i kø/oppi ræva på bilen forran 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Launch control i Taycan Turbo (S) er jo latterlig gøy. Blir rett å slett barnslig i en slik, men savner motorlyd selvsagt. Kraften oppleves som enorm med det umiddelbare rykket som kommer fra intet, som en følge av manglende motorlyd å forberede seg på.

Tesla Plaid er mulig raskere, men batteriet er vesentlig mer begrenset. I en Taycan kan man kjøre så mange launch som man orker. Det klarer ikke Tesla’n.

Tilbake til i4 så er jeg helt enig med de fleste talere her. Mer kilometer og mindre krefter ville vært formålstjenlig i en familiebil, selv om den er liten. Synes den havner litt mellom to stoler. Kanskje derfor jeg har hatt mye BMW, men aldri 4-serie. i5 blir spennende i så måte. Når iX ble avbestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@humpfy åh, avbestilte du iX? 🤔

i4 M50 er iallefall helt fantastisk å dra vogn med. Helt uanstrengt på alle måter, nok krefter og bunndrag til at det hele er en lek. Krefter kan en diskutere til det uendelige, hvorfor ha en M550d som daily, kan jo ikke gasse på fullt med en gang og innen den er driftsvarm er en jo fremme og en bruker jo sjelden alle kreftene? Men kjekt med det lille ekstra uansett? Jepp, det samme med M50, iX50 osv osv, fullt skuv er det ingen som orker å teste ut mer enn en gang eller to i det daglige :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble for mye frem og tilbake fra BMW på utstyrsfronten, så den ble ikke slik jeg ønsket og den bortfaller ja @Marius2002.

Til vanlig er det max power som gjelder for min del. Har alltid hatt og likt motorsterke biler, men når det kommer til strøm stiller det seg annerledes. Selvfølgelig kun dersom man får betydelig mer rekkevidde i bytte med å gå ned i ytelse. Siden ytelsen er såpass solid uansett.

Relativt hypotetisk scenario med andre ord, men poenget var at jeg ville foretrukket en i4 (helst i5) med lenger rekkevidde. Over 600 uansett vær er nok min grense for god nok rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kreftene på en annen måte i en elbil, så jeg ser den, vanesak :) . Men om BMW kan putte over 500hk i en slik bil uten at prisdifferansen fra eDrive40 er lik differansen 320i og M3, så hvorfor ikke 🤷🏼‍♂️
 

Edit: Forøvrig kan vi nå dra frem eDrive40. Perfekt for de som ønsker mindre effekt og lengre rekkevidde. :) 

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i4/test-av-rekkevidde-bmw-i4-edrive40

3AC59859-49D9-4DE2-9879-842EA1CB373B.thumb.jpeg.615670d0d5d2a78df047bcf9ed8c8f1f.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marius2002 skrev:

Helt uanstrengt på alle måter, nok krefter og bunndrag til at det hele er en lek. Krefter kan en diskutere til det uendelige, hvorfor ha en M550d som daily, kan jo ikke gasse på fullt med en gang og innen den er driftsvarm er en jo fremme og en bruker jo sjelden alle kreftene? Men kjekt med det lille ekstra uansett?

Men hvorfor skal man drive å gasse på for fullt hele tiden? De gangene jeg vil ha alle kreftene ut av motoren min er når jeg entrer motorveien, skal ta en forbikjøring på landeveien eller når man kjører på Autobahn. Og da er motoren driftsvarm for lengst uansett… I 50 og 60 sonene rundt der man til daglig kjører så blir man lappløs om man gir full gass enten man kjører M550d eller i4 M50. 355 elektiske hester vil absolutt ikke føles ut som noen sinke det heller, og om man da kunne ha 700 km rekkevidde å rutte med så kunne man kanskje gassa på litt ekstra også uten å se på rekkevidden som daler. 

Nå har jeg som sagt prøvd både i4 og Taycan 4S og det er ikke noen tvil om at dette er gøy. Men etter å ha gassa fra seg litt helt lydløst så mister man etterhvert litt lysten til å gasse bare for gøy, særlig når man ser 150 km av de 390 km du hadde har forsvunnet på tre minutter. Da glir man over til å kjøre mykt fordi man blir gjerrig på strømmen…særlig hvis man skal noe sted. Med en M550d så kan du gasse så mye du orker hele veien, du vil fortsatt ha 900 km rekkevidde… En elbil skal jo liksom være det miljøvennlige og gode alternativet, hvorfor ikke heller da fokusere på å tyne ut mest mulig rekkevidde fremfor syke akselerasjoner. Det finnes jo en middelvei, en del hester men også meget bra rekkevidde. Tesla har jo mista det helt med over 1000 hester, hva skal man med det i en familiebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Med en M550d så kan du gasse så mye du orker hele veien, du vil fortsatt ha 900 km rekkevidde… En elbil skal jo liksom være det miljøvennlige og gode alternativet, hvorfor ikke heller da fokusere på å tyne ut mest mulig rekkevidde fremfor syke akselerasjoner.

Hadde jeg enda hatt noe i nærheten av den rekkevidda, kjører rimelig pent om jeg skal klare i nærheten 100 mil på tanken

Ved mye gassing kan jeg risikere å ha 40mil på tanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare vi har ulike syn :lol: Jeg synes både M550d og i4 M50 er morsom å kjøre og solide biler begge to, det var bare for å ta en godt kjent motorsterk bil å sammenligne med uten noe mer. i4 M50 er omtrent like fornuftig og ufornuftig i elbilverden som M4 er i fossilverden uten videre sammenligning. Og kjører man bajas med M4 så bruker man fort opp bensinen, det ender som regel med å kjøre vanlig, helt til en forbikjøring og lignende. Jeg synes ikke elbil skal bli sortert ut fra synet hva en bil er sett opp mot fossil. Men likevel er det ikke rett frem å sammenligne disse direkte mot hverandre heller. Som sagt eDrive40 er en gylden middelvei med mer enn nok krefter til det daglige, hurtig lading og er oppe å lukter på 600km om man er fysen. :) 

At Tesla lanserer nå en med over 1000hk er bare for å få det på papiret. Status, totalt bortkastet, men sikkert gøy å kunne si det og bruke det i reklame for alt det er verdt 🤷🏼‍♂️ Men men, da passerer Tesla millionen for en slik og da begynner det å bli ganske mange andre modeller som man heller velger. TM3 og TMY er idag mye og billig elbil, men TMX og TMS blir stiv i pris. Da mye heller iX eller i4/i5.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...