Gå til innhold

Noen som har bestilt iX?


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Nei, ta vekk BMW-merkene, så kunne dette like gjerne vært en Citroen Berlingo.

Jeg fikk veldig sånn DS assosiasjoner av iX, særlig interiøret. Selv om material valget er av veldig bra kvalitet så virker ikke den innebygde byggekvaliteten å være på samme nivå som de øvrige normale BMW modellene. 

Se bare hva som påpekes her i denne videoen, bare at emblemet på panseret faller av er pinlig. Ikke kom med at dette er en førproduksjonsbil, dette hadde aldri skjedd på en vanlig BMW modell. Løsningen for hattehylle/plate bærer også preg at BMW har tatt kostnadseffektive snarveier på iX kontra f eks en X5 (som koster det samme ut til kunde globalt)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok helt enig der, @Fredrik 90. At det brukes hattehyller som man finner i innstegsmodeller (1-serie, i3 etc.) vitner i mine øyne om skikkelige kostnadsbesparelser. Krystallelementene ble liksom for bra til iX (for her er de virkelig kule), så da måtte man kutte ut på andre ting. Ellers synes jeg det er passe ironisk at man prioriterer spylere til kameraene, men til lyktene som faktisk skal lyse opp veien? Neida, det er ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Vi er nok helt enig der, @Fredrik 90. At det brukes hattehyller som man finner i innstegsmodeller (1-serie, i3 etc.) vitner i mine øyne om skikkelige kostnadsbesparelser. Krystallelementene ble liksom for bra til iX (for her er de virkelig kule), så da måtte man kutte ut på andre ting. Ellers synes jeg det er passe ironisk at man prioriterer spylere til kameraene, men til lyktene som faktisk skal lyse opp veien? Neida, det er ikke så farlig.

Det er da ingen med slike biler som kjører i snø/sørpe/sandstorm om kvelden? Klart de ikke trenger å få spylt lysene. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nei, ta vekk BMW-merkene, så kunne dette like gjerne vært en Citroen Berlingo.

Det er isåfall intet dårlig predikat for Citroën :P

Jeg er naturligvis ikke enig, men jeg forstår hva du mener. Vi snakker om et helt annet designspråk på iX i forhold til f.eks X5 og forskjellen er mer dramatisk enn da Chris Bangle kom med sitt konsept for ca. 25 år siden.

Jeg liker designet på iX og tenker f.eks Bang & Olufsen i samme åndedrag. Det er noe med at simplicity kan være elegant og sobert hvis det er gjort på den rette måten. BMW vil uten tvil ha oss til å tenke i den retningen og her mener jeg at de gjør det helt rette. På mange måter kan vi sammenligne med da BMW kom med Neue Klasse eller f.eks hvordan E36 på alle måter var en langt mer moderne bil enn forgjengeren E30. Borte var den klassiske BMW fronten og karosseriet hadde fått kileform (vesentlig høyere bak enn foran) istedenfor boksform. BMW tør der andre premium bilmerker feiger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Det er isåfall intet dårlig predikat for Citroën :P

Jeg er naturligvis ikke enig, men jeg forstår hva du mener. Vi snakker om et helt annet designspråk på iX i forhold til f.eks X5 og forskjellen er mer dramatisk enn da Chris Bangle kom med sitt konsept for ca. 25 år siden.

Jeg liker designet på iX og tenker f.eks Bang & Olufsen i samme åndedrag. Det er noe med at simplicity kan være elegant og sobert hvis det er gjort på den rette måten. BMW vil uten tvil ha oss til å tenke i den retningen og her mener jeg at de gjør det helt rette. På mange måter kan vi sammenligne med da BMW kom med Neue Klasse eller f.eks hvordan E36 på alle måter var en langt mer moderne bil enn forgjengeren E30. Borte var den klassiske BMW fronten og karosseriet hadde fått kileform (vesentlig høyere bak enn foran) istedenfor boksform. BMW tør der andre premium bilmerker feiger ut.

Jeg var nok litt for snill mot Citroen når jeg sammenlignet iX med Berlingo. Rettelsen er at bilen minner mer om en Zanussi oppvaskmaskin enn en Berlingo. :) 

Jeg er for øvrig helt enig i at simplicity kan/er elegant, men her har man gått veien uten å medbringe kjennetegn og identiteter, noe som er veldig synd. Flere youtubere poengterer hva som er galt med iX, og jeg tror mye hadde løst seg med så lite som en markert skulderlinje slik man kjenner fra andre BMWer. Hadde man for eksempel utført nevnte, brakt tilbake U/J-lysdesign, forlenget panseret med 10 cm og fått ryddet opp i D-stolpen/Hoffmeisterknicken, så hadde bilen fått en helt annen fremtoning og attitude - ikke minst hadde bilen vært umisgjenkjennelig BMW. Jeg vil i aller høyeste grad betrakte meg som målgruppen for en iX, men hos meg treffer den dessverre ikke.

Det svakeste designet er hvordan bilen ser ut fra bakskjermen og bakover;
bmw-ix-2020-05-min.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rotete sidelinjen som ender opp i en feit D stolpe er noe av det som irriterer meg mest med ix. Men de er ikke alene. Alle bilprodusemter gjør dette. Antakeligvis for å kunne få høyere hattehylle og oppi større bagasjeromsvolum. Samt mer stål=kraftigere torsjons stivhet og sidekollisjons sikkerhet. Men jeg liker det ikke. Vinduslinja skulle vært helt rett og gått helt bak, med et stort firkantet sidevindu bak. Slik bilene på 80 og til dels 90tallet var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, som elbil kan vi nok alle være enige i at iX er en veldig bra bil. Sånn sett så har den fortjent alle de gode terningkastene den har fått. Men den har noen vestlige mangler og svakheter, samt at det er tatt noen snarveier som ikke er en slik dyr bil verdig. Dette er en dyr bil i Norge, og enda dyrere ellers i verden. 

Ingen hadde kritisert BMW for å la iX komme som en iX5 i stedet. Da hadde designet vært spiselig og bilen hadde vært vesentlig mer gjennomarbeidet, tenker da på at detaljer som @Saltkjelen nevnte over her hadde vært på plass. Er virkelig folk som kjøper bil i denne enden av skalaen så opptatt av at interiøret er laget av resirkulerte materialer? Blås i hva biljournalister mener, det er ikke dem som skal kjøpe disse bilene. Mulig det bare er meg som er for ensporet i tankegangen av hvordan en premiumbil skal være.

Men se på andre dyre elbiler, se på Taycan, e-tron GT, Mercedes EQS/EQC...se på interiørene her. Dette er premiumbiler med hud, piano overflater, høyglans og alcantara. Flotte og eksklusive materialer som ser ut som det koster en haug med penger, bare det at iX ikke har midkonsoll får den til å fremstå som en forvoks I3. Men det skal bli spennede å se hvordan det globale salget blir, jeg tror ikke Europa er klar for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det svakeste designet er hvordan bilen ser ut fra bakskjermen og bakover
bmw-ix-2020-05-min.png

Dette er jeg helt enig i (og spesielt på dette pressebildet). En annen og mørkere lakkfarge som f.eks blå gir et litt annet inntrykk etter min mening. Allikevel... modellen er litt sirumpa sett fra siden, men så snart man ser den rett bakfra er den ganske sexy. Jeg sliter mest med hvordan hjulbuene/skjermene er utformet. Den flate delen over/rundt hjulbuene liker jeg ikke, men det hjelper som sagt med en mørk lakkfarge. 

Splitten midt på D-stolpen har jeg ingen problemer med og jeg tenker at uten denne ville den heller fete skinken av en bakende sett fra siden minnet mye om Peugeot 3008 mrk.I Disse modellene er overordnet mer like i designet enn jeg setter pris på, men BMW har nettopp løst utfordringen med bakenden sett fra siden på en langt bedre måte. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at de flate hjulbuene er krise. Håper virkelig allerede på ix60 at det kommer noen flares, som kan kjøpes løst og settes på de andre. Om så så små som på X5. Men helst noen som også dekker litt oppover på buen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant å se G05 ved siden av iX. 
Førstnevnte er en nydelig bil, men ved siden av iX ser den datert og intetsigende ut.

Eneste som jeg syns er kjedelig med iX, er at man har færre valg ifht seter - som i G05 er glimrende. Liker heller ikke integrerte nakkestøtter, så hører jeg setene også er relativ flate og harde.
Utover det - syns jeg iX vinner på alle andre fronter.

8A24FF91-E6FC-4590-97B1-E7E087DD2C82.jpeg

32068954-B30F-45CE-8D80-CABEA3EF0748.jpeg

5512B05C-8C6A-4914-97B4-F4B6C14EEBD5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Interresant å se G05 ved siden av iX. 
Førstnevnte er en nydelig bil, men ved siden av iX ser den datert og intetsigende ut.

Eneste som jeg syns er kjedelig med iX, er at man har færre valg ifht seter - som i G05 er glimrende. Liker heller ikke integrerte nakkestøtter, så hører jeg setene også er relativ flate og harde.
Utover det - syns jeg iX vinner på alle andre fronter.

8A24FF91-E6FC-4590-97B1-E7E087DD2C82.jpeg

32068954-B30F-45CE-8D80-CABEA3EF0748.jpeg

5512B05C-8C6A-4914-97B4-F4B6C14EEBD5.jpeg

Artig å se hvor forskjellige vi oppfatter ting, du er veldig på at EL trumfer fossilt osv. Også sitter jeg her og synes iX er grise stygg kontra G05 og kunne ikke tenkt meg noe verre en elektrisk iX. Men om jeg skal gi den litt ros så synes jeg at interiøret har blitt litt spennende og se på, vet ikke hvorfor men det fanger interessen min veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snagg30 skrev:

Artig å se hvor forskjellige vi oppfatter ting, du er veldig på at EL trumfer fossilt osv. Også sitter jeg her og synes iX er grise stygg kontra G05 og kunne ikke tenkt meg noe verre en elektrisk iX. Men om jeg skal gi den litt ros så synes jeg at interiøret har blitt litt spennende og se på, vet ikke hvorfor men det fanger interessen min veldig. 

Teknisk er elektrisk bil - for meg, en slags tour de force, bokstavelig talt. Det betyr ikke at alle trenger å like det.  Men teknisk, å drifte, slippe fordelingkasse osv, så syns jeg det er mye å like.
Komforten, stillheten, den spontane reaksjon i drivlinje, varme og kjøling…


Så har jeg hatt 2 stk i3, som jeg virkelig har likt.
Har håpet det ville komme en helelektrisk stor SUV fra BMW, med det samme luftige åpne interiøret og designspråket, så for meg passer iX perfekt om et par år. Syns det er for stort sprang mellom i40 og i50, det skiller tross alt 200hk og 20 mils rekkevidde, det er for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Teknisk er elektrisk bil - for meg, en slags tour de force, bokstavelig talt. Det betyr ikke at alle trenger å like det.  Men teknisk, å drifte, slippe fordelingkasse osv, så syns jeg det er mye å like.
Komforten, stillheten, den spontane reaksjon i drivlinje, varme og kjøling…


Så har jeg hatt 2 stk i3, som jeg virkelig har likt.
Har håpet det ville komme en helelektrisk stor SUV fra BMW, med det samme luftige åpne interiøret og designspråket, så for meg passer iX perfekt om et par år. Syns det er for stort sprang mellom i40 og i50, det skiller tross alt 200hk og 20 mils rekkevidde, det er for mye.

Jeg liker at du utdyper det, for jeg har hatt lyst å spør deg tidligere hvorfor du mener fossilt er aldrende og utdatert. Men er det ikke en del av deg som kunne tenkt seg en F80 M3 eller noe annet gøy? Eller føler du ingen spenning og glede ovenfor fossile biler lenger?

 

Vi og har jo en i3 nå som vi begge elsker, jeg bruker den mye selv til smått rundt om. Men pr nå føler jeg ikke at en EL bil kan overgå en fossil bil med motor/lyd/gir skift osv, faktisk så kan man si den "aldrende" teknologien er akkurat det som gjør fossilt så herlig. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Interresant å se G05 ved siden av iX. 
Førstnevnte er en nydelig bil, men ved siden av iX ser den datert og intetsigende ut.

Eneste som jeg syns er kjedelig med iX, er at man har færre valg ifht seter - som i G05 er glimrende. Liker heller ikke integrerte nakkestøtter, så hører jeg setene også er relativ flate og harde.
Utover det - syns jeg iX vinner på alle andre fronter.

Interessant hvordan en kan betrakte ting så forskjellig. Er det ett ord jeg skulle brukt for å oppsummere iX så er det nettopp "intetsigende". Ikke har det særlig klassiske BMW-elementer, og ikke synes jeg det skiller seg veldig ut fra det andre fabrikanter lager om dagen. Rett og slett nitrist design på den bilen - i mine øyne vel og merke. 

PS. Jeg snakker da om det estetiske, ikke innovasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være ærlig og si at e-tronen sitter trygt i garasjen jo mer jeg ser ix. Kom fra tre Bmwer på rappen og trodde vel ikke jeg skulle foretrekke Audi foran Bmw noen gang.

Den ser virkelig ikke bra ut i mine øyne, virker billig. Får kanskje ta en tur og få prøvekjørt en eller annen gang for å se om det endrer min oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...