Gå til innhold

E46 M3 - E34 535i - i3s.


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Gratulerer med en vanvittig godt holdt og stadig like lekker F11! Tror ikke du kunne funnet en bedre bil for de pengene. Slik denne er satt opp er det ganske fascinerende å se hvor mye lekrere disse bilene var når de kom i 2010 enn tilsvarende A6 og E-klasse. Er jo et hav i forskjell, både utvendig og spesielt innvendig. 
Så er jeg ganske så enig i dine betraktninger og interesse rundt E60/61 M5. Den bilen vekker en nerve i meg også!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2023 den 19.03, Fredrik 90 skrev:

Gratulerer med godt dokumentert F11 👍 Ett godt eksempel på at med godt stell så behøver ikke km stand ha så mye å si 😀 Men du har nok solgt den innen Februar, det skal jeg nesten vedde på 😅

Ellers så synes jeg det er svært urovekkende at 750en har hatt havari (antar det er årsak til at motor er byttet) selv med såpass nøye service rutiner. Tåler virkelig ikke disse N63 motorene mer? For meg så virker det faktisk som om S63 er en bedre motor. Men ellers en deilig bil, har sagt før at tre liters diesel (740d eller 750d) er perfekt motor i 7-serie…men det er noe eget med V8er i en slik skute 👍

 

Takk så mye for det! Tror ikke det er mange biler i dette landet med en slik mappe med så mye dokumentasjon på hver en minste ting. Nei ikke godt å si hva det blir til, ser jo det jeg skal klare å trekke M3’n med denne så lenge hengeren jeg kjøper ikke er av det største laget. Men vi får se, eneste bilen som sitter trykt på tunet er E46’n :) 

 

Ja helt enig, det er rett og slett alt for dårlig, og når man hører hvilke summer det dreier seg om for å få det fikset forstår jeg godt folk er redde for å eie disse motorene. Her er det gode forsikringer som teller :) Usikker på om S63 er noe bedre, synes jeg har sett veldig mange F10 M5 / M6 med motorbytte. Jeg og tenkte diesel passer en slik bil best med tanke på lang kjøring og forbruk, men må si når den klarer 0.78 på mila ved lang kjøring så er det plutselig helt riktig med V8. 

På 4.11.2023 den 20.56, Saltkjelen skrev:

Ja, du har sannsynligvis kjøpt deg den fineste bilen du kan få tak i for den summen med penger du har gitt. Dette er en virkelig gjennomført og komplett F11. Sikler selv på E60/E61 M5 og E63/E64 M6 om dagen, men jeg synes det er vanskelig å oppdrive et produkt som har lav kilometerstand og er godt holdt. :( 

Hvordan se rik ut på super budsjett er beste måte å betegne denne bilen her, så utrolig gjennomført bil har jeg ikke sett makan til. Hadde vært artig å stilt den side om side med 7-serien og spurt folk hva bil som er verdt mest, tipper F11’n hadde fått mange stemmer her. Ja dessverre er det mye dårlig, har jo nesten blitt ungdoms biler de nå.. Har alltid syntes at E63/64 er stygge biler, men nå er jeg der at jeg liker de og kunne gjerne tenkt meg en. 

På 4.11.2023 den 22.03, papertiger skrev:

Gratulerer med en vanvittig godt holdt og stadig like lekker F11! Tror ikke du kunne funnet en bedre bil for de pengene. Slik denne er satt opp er det ganske fascinerende å se hvor mye lekrere disse bilene var når de kom i 2010 enn tilsvarende A6 og E-klasse. Er jo et hav i forskjell, både utvendig og spesielt innvendig. 
Så er jeg ganske så enig i dine betraktninger og interesse rundt E60/61 M5. Den bilen vekker en nerve i meg også!

Mange takk for det! :) du har jo sett denne live du og kjenner godt til den slik, helt utrolig hva Raymond har fått til med denne bilen her. 

På 4.11.2023 den 22.05, Marius2002 skrev:

Endelig! :) N47 har røff/ukultivert gange ja, men det har jeg alltid likt med N47. Det er liksom ikke en VAG-diesel. Den skiller seg ut positivt i mine øyne, selv om noen sikkert kunne tenkt seg en mer "dannet" og jevn gange. :) 

Ja det kan man si! :) Ja var noe uvant for min del å høre diesel kaklingen, 7-seien på tomgang er jo helt stille i forhold 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysten for litt modifiseringer har meldt seg, nå er det ikke så fryktelig mye å gjør på denne bilen her men noen småting er det.

 

Har kommet over et komplett interiør sett i Dakota/Zimt-bruan fra en 550i, jeg tror dette kan bli pent på en hvit F11. Men samtidig synes jeg sort skinn og hvit bil fungerer men så er jeg fryktelig glad i farget skinn. Noe innspill her? Skal sies det er såpass billig å kjøpe inn at noe ordentlig bom kjøp blir det ikke. På sikt ønsker jeg å kjøpe skinndash men finnes ingen brukte ute nå1F4366D2-1CE4-4FCD-BCC8-7F57A883F829.thumb.jpeg.fa6c2c82c0b40f2899d4eee83add2310.jpeg04AEA0D8-3230-4242-907F-E0B41B60958D.thumb.jpeg.b385415afb45787cfe2c985daf5fe4b9.jpeg 
 

Disse stolene er utstyrt med sete ventilasjon noe jeg ikke har fra før av, og tilfeldigvis ligger det et sett med iDrive hjul/girapake/ kontroll betjening med keramiske knapper og ventilasjon knapp noe som i seg selv er en pen oppgradering. Her forhørte jeg meg med Lasse som tipset meg om å høre med deg @///M-ini95 om installasjon. Trodde det var plug’n play men krevdes noe modifikasjoner? 3BB0958F-F789-4012-B77E-D01333CA05C7.thumb.jpeg.bb885cbc9426dcd26729ada6fbe1131c.jpegE4FA7FAB-DF78-46E2-877C-A6B9F3C0C767.thumb.jpeg.d3ec938bbd581c7ea3b4115ecc8f59a3.jpeg69955DA7-A636-4B06-8CDD-BA1D89F687E7.thumb.jpeg.bfd5bf6829183ff6d8bebb02b9d97dc3.jpeg
 

Har og funnet meg et ratt fra F10 M5 LCI men da vil jeg ha M1/M2 knapper som ikke er fungerende. Sliter ellers med å få tak i LCI ratt med cruisekontroll/varme. 860AB8BE-C728-4FDB-8FDF-F407E24405EE.thumb.jpeg.801dbf1918fa9f8b3c523c1738f167c0.jpeg
 

Nærmer meg 1000km med bilen nå, utelukket positiv erfaring så langt. Det er en eldre bil men føler ikke jeg mangler noe som helst utstyr, HUD og varme i ratt er mine "må ha". Også må jeg si fører miljøet til F10/11 er helt fantastisk og ikke minst spiller anlegget utrolig bra! Bedre en 7-serien får jeg en følelse av. E30AD3FB-E07E-4CE6-9A2B-928794DB6BFA.thumb.jpeg.b845bd5fbdc9830ed85373ce8a8f4979.jpeg2B84580A-2F04-4423-96C6-D2B1883ED22C.thumb.jpeg.96b14ce2d44e0ead0a676646715d5153.jpeg806FA548-16F1-46C1-8AB4-870B91A6D893.thumb.jpeg.e84ef28a58e6bf9dbbc7dd73a7859df1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare kjør på med brunt! Jeg har mer eller mindre forstått at jeg ikke klarer å kvitte meg med F10n uansett hvor mye noe annet frister, så mitt langsiktige prosjekt blir et løft av interiøret med skinndash og brunt interiør ellers :) På hvit bil synes jeg brun gir en veldig fin kombo.

Angående det store idrive hjulet fra LCI bilene så er det en relativ OK jobb, men du må kutte litt i bilens eksisterende ledningsnett. Du må i korte trekk trekke nye ledninger til KCAN2 nettverket. CIC biler bruker KCAN1 som kommunikasjonsnettverk til f.eks idrive kontrolleren. 

Største forskjellene for Pre LCI bilene er at de første årgangene hadde 10 pins kontakt på idrive hjulet kontra 4 som er standarden på biler med NBT. Min bil f.eks er en 2012 modell med 4 pins, men har en mistanke om at din har 10 pins. Det vil si at hvis du kun lager et ledningsnett for å kunne få NBT kontrolleren til å fungere, så står du igjen med 8 ledninger som er ubrukte (to ledninger er 12v som brukes igjen). Utifra hva jeg har lest, så slår du ut resterende knapper i midtkonsollen (PDC knapp, DEC knappene osv). 

Løsningen slik jeg ser det, og slik jeg gjorde det (selvom jeg egentlig ikke behøvde det), er å demontere den gamle idrive kontrolleren og plukke løs kretskortet. Da kobler du resterende ledninger til den + KCAN1 ledningene som står ubrukt, og gjemmer dette kretskortet dypt neddi midtkonsollen. Dermed vil bilen tro at den "ekte" kontrolleren fortsatt eksisterer og du mister hverken funksjoner eller flagger masse CanBus feil i systemet (sees kun ved feilkodelesning). 

Nevnte løsning har fungert for meg i flere år nå, og bilen kan fint programereres av BMW verksted uten problemer ettersom den gamle kontrolleren fortsatt er "koblet til" og lurer bilen. 

Ellers er det godt å høre at du er fornøyd med bilen :) Det viser vel hvor pertentlig Raymond har vært. Er også helt enig i dine tanker rundt gangen på N47 motoren :P Jeg synes den er overdrevent "røff" og foretrekker faktisk VAG R4 diesel på akkurat dette punktet. Ja lyden på dem er tam, men det er tross alt en R4 diesel og gromlyd fra en slik motor oppnår du aldri etter min mening. Dog skal det nevnes at så fort bilen ruller og turtallet ikke ligger på tomgang så tenker du ikke stort på at det er en N47 under panseret. Iallefall ikke i en såpass lydisolert bil som F10/F11 :)

 

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffe @Saltkjelen bilen er produsert i 05.11.2011 og da var vell ikke LCI kommet? 
 

@///M-ini95 Ja jeg tror det kan bli pent! Ekstra kjekt med ventilasjon og, noe jeg savner fra da vi hadde G30 en liten periode. Og det gjør du rett i, med tanke på hvor mye bil man får for pengene er det vanskelig å blåse mye mer pr måned for mye av det samme. Din bil er jo og ekstremt godt ivaretatt og ser utrolig bra ut, bare å beholde :) 

 

Jeg ser du har gode tanker om meg og min bil kunnskap, jeg hadde fransk i 3 år på ungdomsskolen og den dag i dag kan jeg fortsatt bare å uttale 3 ord og skjønner kun 2 av de. Dette var mao fransk på nytt igjen for meg. Men jeg takker uansett for forsøket, jeg ser det ikke er forklaringen det står på her :D spørs om ikke dette blir for vanskelig å få til, finnes det ikke keramisk innfatning på pre-lci biler? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

16 minutter siden, Snagg30 skrev:

Jeg ser du har gode tanker om meg og min bil kunnskap, jeg hadde fransk i 3 år på ungdomsskolen og den dag i dag kan jeg fortsatt bare å uttale 3 ord og skjønner kun 2 av de. Dette var mao fransk på nytt igjen for meg. Men jeg takker uansett for forsøket, jeg ser det ikke er forklaringen det står på her :D spørs om ikke dette blir for vanskelig å få til, finnes det ikke keramisk innfatning på pre-lci biler? 

Det var verdt et forsøk 😅

Men joda, du får keramiske innfatning til pre lci biler også. Da får du jo det "lille" hjulet, men det blir jo ikke feil det heller når det er noe annet enn sølv plast. 

Bare pass på at du får riktig da. Det lille hjulet finnes jo i flere varianter. 10 pins, 4 pins CIC og 4 pins NBT. 

Angående ratt, ikke glem at denne bilen også har vibromotor i rattet. Så finn et ratt som har dette ellers må du kjøpe denne separat sammen med egnet rattmodul :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
1 time siden, sydenfareren skrev:

Den M3 din er rå. Drømmebil. Gjort de riktige oppgraderingene. Er på jakt etter en selv, men er vanskelig å finne.... Kjekt å lese gjennom alt du har gjort, og se på alle bildene.

Mange takk for hyggelige ord! Jeg er selvsagt helt enig i dine betrakninger :D Du får legge inn et godt bud på PM, jeg er selv fristet på GT4 om dagen nå som prisene er i fritt fall. 
 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=319255433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det vil seg aldri helt når jeg kjøper ny bil, hvert nytt kjøp har havnet på Bavaria og 5-serien ble dessverre ikke unntaket.
 

Jeg oppdaget for rundt 3 uker siden at den digitale olje måleren gikk fra maks og et hakk ned før den gikk opp til maks igjen. Jeg la det fra meg og tenkte ikke noe mer over det før jeg nylig oppdaget en svidd lukt inne i kupeen, stoppet så til siden og kunne se/antyde at der var et eller annet men en bil med 282.000km så kunne det og se ut som svetting og skitt over lengre tid.  Spol så frem enda litt lenger så er måleren nesten helt nede på minimum, ikke veldig lovende. Her er det vell bare og håpe på olje lekkasje og ikke forbruk? 

 

Positive er at G11’n har endelig blitt startet opp siden 5-serien kom. F11 er en stille og isolert bil men hjelpe meg 7-serien er milevis foran der igjen på alle områder. Er blank is her hjemme i kveld og benyttet anledningen til å endelig prøve den på dårlig føre, positivt overrasket over både bil og de europeiske dekkene. Hadde ikke mye troa men bremser veldig bra og x-Drive skyter bilen av gårde nesten skremmende fort. Noen andre her med V8 som opplever mye eksos røyk? Mener å huske G30’n med B58 hadde en del men lenge siden sist nå. 
 

Nå blir dette vinterbilen en stund fremover tipper jeg IMG_6448.thumb.jpeg.fa0489847ec32c50c01c257e6029a5d3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to G11 750i / E46 M3 / F11 520D / i3s

Tar litt tid før man tør å stole helt på en nyinnkjøpt bil.

Har fått sjau etter kort tid med relativt mange av bilene jeg har kjøpt selv oppigjennom. Alltid relatert til kjølesystem av en eller annen grunn.

Krysser fingrene for at det lar seg løse greit🤞

Røyk fra eksos ville jeg ikke overtenkt på denne årstiden. 

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye synlig damp ut av eksosen på bensinbiler når det er kaldt, så det ville jeg ikke ha tenkt noe særlig på. Ikke unormalt å stoppe i et kryss og bli dekket av ens egen sky med damp når bilen er kald.

Biler uten peilepinne er satans verk. Har en selv. Sensoren kan få fnatt og lese av ca. en halvliter for lite og da varsler den for at man skal fylle på olje, som normalt blir 1 L. Anbefaler å ikke fylle på mer enn 0,5 L i sånne tilfeller. Av erfaring har jeg merket at det skjer som regel ved væromslaget på høsten, så om man har peilepinne bør man dobbeltsjekke med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to E46 M3 - E34 535i - i3s.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...