Gå til innhold

///M med manuell eller automat?


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så lurer jeg litt på hvordan det er å kjøre en nymoderne M bil med manuell, er det noen som har erfaringer med dette? Om man skulle kjøpt seg en bil som kun hadde fokus på kjøreglede vil da en M2 competiton med manuell vær «the holy grail» selv med sine små mangler i utstyr og premium materiale.
 

Etter å stor kost meg med i4 som veier hele 2.3 tonn så har jeg hatt nesten tanke kjør på hvordan en riktig oppsatt M2 må vær å kjøre, og da spesielt med manuell.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet er nok meget individuelt. Personlig har jeg alltid vært en sverger til manuelle biler når man skal kose seg på veien. Likevel må jeg innrømme at de automatiske kassene er så bra nå, at det å gire uten clutch gir mening. Vanskelig valg!

Følelsene til side: annenhåndsverdien er etter min mening sikrere med automat. Det er mer salgbart, rett å slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, humpfy skrev:

Følelsene til side: annenhåndsverdien er etter min mening sikrere med automat. Det er mer salgbart, rett å slett.

Mitt inntrykk er at automat (inkl. SMG, DCT og alle andre TBF-er) er mer salgbart de første årene, men etterhvert som modellene blir eldre virker det som om manuell er det mest foretrukne.

Selv holder jeg en knapp på manuell på en bil som M2, men jeg har ingen erfaring med noen av delene, så burde vel egentlig holdt kjeft. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og dette har nok flere årsaker. 

Prisen de første åra tilsier gjerne en noe eldre kjøpergruppe som gjerne foretrekker automat.

I tillegg har man jo kompleksiteten og kostnaden ved å reparere en havarert automat, uansett type.

Skulle jeg hatt en ren hobby/kosebil i M2/M3-klassen ville jeg kanskje valgt en med manuell, men ble automat nå pga dagligkjøringa.

Det positive med automat er jo at du kan stille inn intensiteten på giringa fra nesten umerkelig til spark i ryggen. Dette gjør man jo på en manuell også, men på en ja... mer manuell måte.

 

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler som kan fåes med dct girkasse hadde jeg utvilsomt valg dct, dette er noe som fungerer veldig bra både til aktiv kjøring og vanlig kjøring

dct er rask, men bare litt raskere en 8hp. Og dct kassa er nesten like tung som 8hp70. Så på nyere m-biler hadde jeg fortsatt valgt automat.

 

Smg derimot er litt mer elsk eller hat

 

å rive i ei girstang er for spesielt interiserte, og gir deg ingen fordel i noe annet en kløtsjsparking og sladding. Men nå er M-modellene såpass motorsterke at du trenger ikke kløtsjpedal for å miste grepet. 

Sikkert mange som er uenig med meg nå😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Sikkert mange som er uenig med meg nå😂

Altså det lille jeg har kjørt M bil av nyere sort ,så hadde jeg og valgt som deg Ingvaldsen .

Som du nevner ,så er der jo krefter til både spinning og herjing 😊

En annen ting er at jeg synes dct harmoniserer så fint med alt ,men her er jeg en amatør som ikke kan prate erfaringsmessig nok .

Men ja dct uten tvil om jeg skulle hatt nyere M bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

å rive i ei girstang er for spesielt interiserte, og gir deg ingen fordel i noe annet en kløtsjsparking og sladding. Men nå er M-modellene såpass motorsterke at du trenger ikke kløtsjpedal for å miste grepet. 

Sikkert mange som er uenig med meg nå😂

Jeg er spesielt interessert :lol: Sunset Orange manuell M2 comp står aller øverst på min har-så-sjukt-lyst-på liste... Uten luke og med manuelle seter selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, StigJ skrev:

Jeg er spesielt interessert :lol: Sunset Orange manuell M2 comp står aller øverst på min har-så-sjukt-lyst-på liste... Uten luke og med manuelle seter selvfølgelig. 

Slenger meg elegant på deg her jeg, på alle punkt faktisk. :) 

Jeg tror det enkleste her er å gå for det du selv faktisk vil ha, jeg tror begge deler er fint mulig å kvitte seg med på bruktmarkedet. Men jeg er en av de personene som umiddelbart huker av "manuell" på søkefilteret på Finn.no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Altså det lille jeg har kjørt M bil av nyere sort ,så hadde jeg og valgt som deg Ingvaldsen .

Som du nevner ,så er der jo krefter til både spinning og herjing 😊

En annen ting er at jeg synes dct harmoniserer så fint med alt ,men her er jeg en amatør som ikke kan prate erfaringsmessig nok .

Men ja dct uten tvil om jeg skulle hatt nyere M bil.

Jess

har kjørt e39 m5 som bruksbil en hel sommer, og da var det en fryd å komme over til 530d med ei dårlig gmkasse😂

 

men spørs hvordan bilen skal brukes, skal den for det meste stå til pynt og brukes til å kjøpe is engang i blant så er det sikkert fint med manuell.

men skal den brukes litt i det daglige eller jaktes rundetider med så er nok dct konge.

 

men det er ingen skam å være spesielt interisert, det er vi vell alle inne her.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, StigJ skrev:

Jeg er spesielt interessert :lol: Sunset Orange manuell M2 comp står aller øverst på min har-så-sjukt-lyst-på liste... Uten luke og med manuelle seter selvfølgelig. 

Morro med simpel liten bil med motor, men litt kjedelig når egenvekten er den samme som f80 som har mye vakkert å by på både innvendig å utvendig.

ifølge vognkort er vekt omtrent identisk, men hvor mye mer veier en fullutstyrt f80 m3 enn en enkel m2 med manuell kasse tro?

om vognkortvekt stemmer er m2 en unødvendig modell i mine øyner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese de store forskjellene her inne, jeg er egentlig veldig enig med deg @StigJ. Jeg ser det positive og negative med begge deler, nyere girkasse er vell så bra som det kan bli, men så mister man en viss råskap og mekanisk følelse over det. Min bil feks girer så rolig i laveste modus at man knapt merker det, den våkner en del mer til i S3 men sitter aldri å tenker at det er så veldig brutalt og rått. C63 AMG har vell nailet dette bra med sine automat kasser. 

Jeg personlig kunne godt tenkt meg en manuell kasse, bryr meg ikke om at det tar mer tid å gire. Får en mye råere opplevelse tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snagg30 skrev:

Artig å lese de store forskjellene her inne, jeg er egentlig veldig enig med deg @StigJ. Jeg ser det positive og negative med begge deler, nyere girkasse er vell så bra som det kan bli, men så mister man en viss råskap og mekanisk følelse over det. Min bil feks girer så rolig i laveste modus at man knapt merker det, den våkner en del mer til i S3 men sitter aldri å tenker at det er så veldig brutalt og rått. C63 AMG har vell nailet dette bra med sine automat kasser. 
 

Du kan alltids legge inn xhp steg 3 på kassa, men da utgår jo garanti

550’n min med xhp er helt brutal i sport+, men som original i drive

 

men 8hp70 blir aldri like brutal som dct kassa, den rykker noe voldsomt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuelt gir i en sportslig bil er et krav for meg og en slik bil skal derfor ha tre pedaler. Snakker vi om familie/bruksbiler er saken derimot en annen. Automatgear girer i dag stort sett mye hurtigere enn noen klarer å gire manuelt, men manuelt gear er langt mer involverende - og krevende for sjåføren. Man må faktisk både tenke og koordinere bevegelsene for å gire mest mulig hurtig og effektivt. Jeg liker også kontrollen over bilen som man får med et manuelt gear. Det er imidlertid viktig å påpeke at det vi i dag kaller automatgear også kan være manuelle gearkasser (altså i motsetning til automatgear med momentomvandler) bare uten stikke og tre pedaler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...