Snagg30 Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 (endret) Som tittelen sier så lurer jeg litt på hvordan det er å kjøre en nymoderne M bil med manuell, er det noen som har erfaringer med dette? Om man skulle kjøpt seg en bil som kun hadde fokus på kjøreglede vil da en M2 competiton med manuell vær «the holy grail» selv med sine små mangler i utstyr og premium materiale. Etter å stor kost meg med i4 som veier hele 2.3 tonn så har jeg hatt nesten tanke kjør på hvordan en riktig oppsatt M2 må vær å kjøre, og da spesielt med manuell. Endret Mai 12, 2022 av Snagg30 Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
humpfy Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 Dette spørsmålet er nok meget individuelt. Personlig har jeg alltid vært en sverger til manuelle biler når man skal kose seg på veien. Likevel må jeg innrømme at de automatiske kassene er så bra nå, at det å gire uten clutch gir mening. Vanskelig valg! Følelsene til side: annenhåndsverdien er etter min mening sikrere med automat. Det er mer salgbart, rett å slett. Snagg30 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 Husk at du får M2CS med manuell også... Orjan, StigJ og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 12 minutter siden, humpfy skrev: Følelsene til side: annenhåndsverdien er etter min mening sikrere med automat. Det er mer salgbart, rett å slett. Mitt inntrykk er at automat (inkl. SMG, DCT og alle andre TBF-er) er mer salgbart de første årene, men etterhvert som modellene blir eldre virker det som om manuell er det mest foretrukne. Selv holder jeg en knapp på manuell på en bil som M2, men jeg har ingen erfaring med noen av delene, så burde vel egentlig holdt kjeft. 😛 Marius2002, sveigis, Lars89 og 1 annen reagerte på dette 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 (endret) Ja, og dette har nok flere årsaker. Prisen de første åra tilsier gjerne en noe eldre kjøpergruppe som gjerne foretrekker automat. I tillegg har man jo kompleksiteten og kostnaden ved å reparere en havarert automat, uansett type. Skulle jeg hatt en ren hobby/kosebil i M2/M3-klassen ville jeg kanskje valgt en med manuell, men ble automat nå pga dagligkjøringa. Det positive med automat er jo at du kan stille inn intensiteten på giringa fra nesten umerkelig til spark i ryggen. Dette gjør man jo på en manuell også, men på en ja... mer manuell måte. Endret Mai 12, 2022 av Lars89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 Biler som kan fåes med dct girkasse hadde jeg utvilsomt valg dct, dette er noe som fungerer veldig bra både til aktiv kjøring og vanlig kjøring dct er rask, men bare litt raskere en 8hp. Og dct kassa er nesten like tung som 8hp70. Så på nyere m-biler hadde jeg fortsatt valgt automat. Smg derimot er litt mer elsk eller hat å rive i ei girstang er for spesielt interiserte, og gir deg ingen fordel i noe annet en kløtsjsparking og sladding. Men nå er M-modellene såpass motorsterke at du trenger ikke kløtsjpedal for å miste grepet. Sikkert mange som er uenig med meg nå😂 Ron Jeremy, sveigis, Marius2002 og 2 andre reagerte på dette 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 27 minutter siden, Ingvaldsen skrev: Sikkert mange som er uenig med meg nå😂 Altså det lille jeg har kjørt M bil av nyere sort ,så hadde jeg og valgt som deg Ingvaldsen . Som du nevner ,så er der jo krefter til både spinning og herjing 😊 En annen ting er at jeg synes dct harmoniserer så fint med alt ,men her er jeg en amatør som ikke kan prate erfaringsmessig nok . Men ja dct uten tvil om jeg skulle hatt nyere M bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 49 minutter siden, Ingvaldsen skrev: å rive i ei girstang er for spesielt interiserte, og gir deg ingen fordel i noe annet en kløtsjsparking og sladding. Men nå er M-modellene såpass motorsterke at du trenger ikke kløtsjpedal for å miste grepet. Sikkert mange som er uenig med meg nå😂 Jeg er spesielt interessert Sunset Orange manuell M2 comp står aller øverst på min har-så-sjukt-lyst-på liste... Uten luke og med manuelle seter selvfølgelig. KireS, Ingvaldsen, Lars89 og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 2 minutter siden, StigJ skrev: Jeg er spesielt interessert Sunset Orange manuell M2 comp står aller øverst på min har-så-sjukt-lyst-på liste... Uten luke og med manuelle seter selvfølgelig. Slenger meg elegant på deg her jeg, på alle punkt faktisk. Jeg tror det enkleste her er å gå for det du selv faktisk vil ha, jeg tror begge deler er fint mulig å kvitte seg med på bruktmarkedet. Men jeg er en av de personene som umiddelbart huker av "manuell" på søkefilteret på Finn.no. StigJ og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 Manuell for min del, kunne til nød hatt DCT i e9x M3. F80 blir ikke bra for meg enten det er manuell eller DCT. Lyden ødelegger for meg der Reset reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 (endret) 4 timer siden, sveigis skrev: Altså det lille jeg har kjørt M bil av nyere sort ,så hadde jeg og valgt som deg Ingvaldsen . Som du nevner ,så er der jo krefter til både spinning og herjing 😊 En annen ting er at jeg synes dct harmoniserer så fint med alt ,men her er jeg en amatør som ikke kan prate erfaringsmessig nok . Men ja dct uten tvil om jeg skulle hatt nyere M bil. Jess har kjørt e39 m5 som bruksbil en hel sommer, og da var det en fryd å komme over til 530d med ei dårlig gmkasse😂 men spørs hvordan bilen skal brukes, skal den for det meste stå til pynt og brukes til å kjøpe is engang i blant så er det sikkert fint med manuell. men skal den brukes litt i det daglige eller jaktes rundetider med så er nok dct konge. men det er ingen skam å være spesielt interisert, det er vi vell alle inne her. Endret Mai 12, 2022 av Ingvaldsen Lars89, Ron Jeremy, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 4 timer siden, StigJ skrev: Jeg er spesielt interessert Sunset Orange manuell M2 comp står aller øverst på min har-så-sjukt-lyst-på liste... Uten luke og med manuelle seter selvfølgelig. Morro med simpel liten bil med motor, men litt kjedelig når egenvekten er den samme som f80 som har mye vakkert å by på både innvendig å utvendig. ifølge vognkort er vekt omtrent identisk, men hvor mye mer veier en fullutstyrt f80 m3 enn en enkel m2 med manuell kasse tro? om vognkortvekt stemmer er m2 en unødvendig modell i mine øyner. Reset reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Mai 12, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2022 Artig å lese de store forskjellene her inne, jeg er egentlig veldig enig med deg @StigJ. Jeg ser det positive og negative med begge deler, nyere girkasse er vell så bra som det kan bli, men så mister man en viss råskap og mekanisk følelse over det. Min bil feks girer så rolig i laveste modus at man knapt merker det, den våkner en del mer til i S3 men sitter aldri å tenker at det er så veldig brutalt og rått. C63 AMG har vell nailet dette bra med sine automat kasser. Jeg personlig kunne godt tenkt meg en manuell kasse, bryr meg ikke om at det tar mer tid å gire. Får en mye råere opplevelse tror jeg Lars89 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 8 minutter siden, Snagg30 skrev: Artig å lese de store forskjellene her inne, jeg er egentlig veldig enig med deg @StigJ. Jeg ser det positive og negative med begge deler, nyere girkasse er vell så bra som det kan bli, men så mister man en viss råskap og mekanisk følelse over det. Min bil feks girer så rolig i laveste modus at man knapt merker det, den våkner en del mer til i S3 men sitter aldri å tenker at det er så veldig brutalt og rått. C63 AMG har vell nailet dette bra med sine automat kasser. Du kan alltids legge inn xhp steg 3 på kassa, men da utgår jo garanti 550’n min med xhp er helt brutal i sport+, men som original i drive men 8hp70 blir aldri like brutal som dct kassa, den rykker noe voldsomt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 13, 2022 Share Skrevet Mai 13, 2022 (endret) Manuelt gir i en sportslig bil er et krav for meg og en slik bil skal derfor ha tre pedaler. Snakker vi om familie/bruksbiler er saken derimot en annen. Automatgear girer i dag stort sett mye hurtigere enn noen klarer å gire manuelt, men manuelt gear er langt mer involverende - og krevende for sjåføren. Man må faktisk både tenke og koordinere bevegelsene for å gire mest mulig hurtig og effektivt. Jeg liker også kontrollen over bilen som man får med et manuelt gear. Det er imidlertid viktig å påpeke at det vi i dag kaller automatgear også kan være manuelle gearkasser (altså i motsetning til automatgear med momentomvandler) bare uten stikke og tre pedaler. Endret Mai 13, 2022 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå