Gå til innhold

Valg av familiebil. Erfaringer?


Anbefalte innlegg

5 timer siden, Kjennern skrev:

Det finnes barneseter som ikke tar så ekstremt mye plass ja. Vi startet med Cybex Sirona som tar mye plass, så byttet vi til Recaro Zero 1.
Ekstremt mye forsjell på disse setene, og vi hadde disse i vår tidligere F11 med komforseter. Med Rezaro setet ble det veldig god plass til passasjer foran sammenlignet med Cybex sitt. Recaro kan også svinges 360 grader som gjør det lettere å feste beltet på barnet.

 

Ja, jeg har lagt merke til det samme, noen av de er direkte klumpete, uten at jeg tror de er så mye sikrere av den grunn. Har vurdert å finne et vribart til guttungen, det gjør det litt enklere å få han inn og ut.

5 timer siden, humpfy skrev:

Om du leser hva jeg skriver skisserer jeg opp alternativet med utgangspunkt i en økonomisk begrensning (som jeg opplevde trådstarter hadde). Velger heller bekymringsløs Passat+M3 enn G31 540d uten M3 (for å ta et eksempel). Ergo: ikke selg M3 @Olaandref😀

Hva gjelder det andre eksempelet: En eldre F11 koster mer/krever mer vedlikehold enn en Passat med garanti. Det er det ingen tvil om. Derfor den vurderingen. Kjedelig? Mulig.

Nyanser…

Ja, jeg skjønte det, jeg skal ikke si at det er uaktuelt med andre merker enn BMW, men det er ikke langt unna heller. :) Nå skal jeg ta litt tilbake det svaret i sted, for jeg kunne godt tenke meg en Caddy eller Transporter som arbeidsbil, så VAG er ikke helt uaktuelt. :)

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Plassbehov er som regel noe du skaper deg. Vi klarte oss med 225xe og E91 med 1 barn og har hatt F31 og nå snart 2 år i TM3 med 2 barn. Det yngste barnet er snart 2,5 år - altså klarte vi oss med babysete(nå Recaro Zero 1), barnevogn og enda et barnesete til eldste i en sedan. Jeg er 185. Jeg følte ikke det var bedre plass setet i lengderetning i F11(kompis har dette med 2 barn) med komfortseter enn E91/F31. Større bagasjerom og litt bredere bil da. Så da spørs det. 🤷🏼‍♂️ Jet vet jeg hadde klart meg med i4 for eksempel. Savnet idag er mest på hengerfeste for å få med sykler 😬

Kjøp deg 3-serie om du vil ha det, eller F36. Man trenger litt til barnet, men som regel overpakker man og man trenger sjeldent halve garderoben med seg. Dessuten tenk hvor kult det er å komme putrende i bhg med fet coupe og sekserbensin? 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=323888266

Nja, delvis enig bare, jeg føler vi har gjort veldig mange grep for å reise lett, og vi har klart oss med damas ID3 i 2,5 år snart med 1 barn, og det har fungert det, men det har vært konstant full bil. Det jeg vil unngå er å måtte stue ting inne i bilen, jeg liker veldig dårlig å ha unødvendige løse saker som kan fly rundt om noe skjer.

Og grunnen til at jeg tenker 5 serie eller X5, eventuelt X3 er at jeg blir sliten av å sitte for lavt, da kjenner jeg det i hoften etter noen timer, der er selv ID3en veldig bra, den blir jeg ikke sliten av, og jeg sitter kanskje 5 cm høyere enn i M3en, i M3en er jeg ganske gåen etter 4 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (vi er 4) kan bare skryte av x3 med skiboks. Da frakter man det aller meste. Og er bilen full har man med seg for mye, og det er som regel sant for vår del. 
Barn er 4 og 2, det var en befrielse å snu eldste og plassere stol bak meg på sjåførside. Men å oppgradere x3 til x5 var et dyrt alternativ som jeg er økonomisk glad for vi ikke gikk videre med. 
Skal også sies at vi ikke kjører så mye langtur og at disse begrenses til barnas beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt annet syn på det med "eldre" BMW kontra en nyere (f.eks) VW Passat. Både E70 og F15 er fantastiske biler (kjøremessig vil jeg nok hevde E70 er enda bedre med aktiv styring med hydraulisk styring og adaptive drive enn elektronisk servo på F15) som har en fin kombinasjon av mekanikk og elektronikk. Spesielt førstnevnte var konstruert i en tid der BMW ønsket at en premiumbil var premium i alle ledd. F1x begynner naturligvis å bli en eldre konstruksjon, men får du tak i en 2015-2017 har du fortsatt en passe ny bil - og bilen leverer stort sett akkurat det samme av tekniske finesser som man får i en G3x - du burde derfor velge en F1x/G3x som du selv liker. Essensen i å velge en BMW kontra en VW eller noe helt annet er det fantastiske ettermarkedet til førstnevnte. Går for eksempel en NBT-enhet i stykker på en BMW kan du få fikset dette til en rimelig penge - jeg tviler på at noe slikt lar seg gjøre gjeldende på en VW. Er man over snittet interessert i BMW, er faktisk ikke BMW så halvgalt å eie, spesielt om man også kan fikse litt selv. Noen deler er naturligvis dyre, men det er nok ikke snakk om noen supertilbud hos Møller heller - snarere tvert imot. Og med VW vil man ufrivillig måtte forholde seg til Møller, og det i seg selv burde jo skremme vekk selv den minst bilinteresserte kroppen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet ut F82 M4 og F11 520d med G31 540i og angrer ikke et sekund. Utrolig deilig å ha kun én bil å tenke på (både hva gjelder vask, lagring, servicer, forsikring også videre). G31 er en fantastisk bil med akkurat passe moderne interiør (slipper den grusomme planken) og byr på en utrolig kjørekomfort. Likevel kvikk og leken når du kjører aktivt i sport-modus. Alternativt er jo G05 45e en flott modell som holder seg fint, men jeg trives bedre nede på bakken enn oppe i høyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, F25x3 skrev:

Jeg (vi er 4) kan bare skryte av x3 med skiboks. Da frakter man det aller meste. Og er bilen full har man med seg for mye, og det er som regel sant for vår del. 
Barn er 4 og 2, det var en befrielse å snu eldste og plassere stol bak meg på sjåførside. Men å oppgradere x3 til x5 var et dyrt alternativ som jeg er økonomisk glad for vi ikke gikk videre med. 
Skal også sies at vi ikke kjører så mye langtur og at disse begrenses til barnas beste. 

Det er vel egentlig ikke pakkingen som er bekymringen, men heller plassen for meg og barnesete bak meg, kunne sånn sett tenke meg å sett litt bilder om folk har de nevnte bilene, ellers må jeg jo ut å teste, og som nevnt tidligere ha med et sete og se hvordan plassen er. Hadde det ikke vært for langturene kunne jeg fint ofret litt på komfortsiden, men denne bilen skal primært fungere på lengre turer, ønsker en bil som jeg kan sette meg godt tilrette i, høre musikk og bare sluke mil uten andre stopp i tankene enn når ungene må få ut litt energi. :)

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg har et litt annet syn på det med "eldre" BMW kontra en nyere (f.eks) VW Passat. Både E70 og F15 er fantastiske biler (kjøremessig vil jeg nok hevde E70 er enda bedre med aktiv styring med hydraulisk styring og adaptive drive enn elektronisk servo på F15) som har en fin kombinasjon av mekanikk og elektronikk. Spesielt førstnevnte var konstruert i en tid der BMW ønsket at en premiumbil var premium i alle ledd. F1x begynner naturligvis å bli en eldre konstruksjon, men får du tak i en 2015-2017 har du fortsatt en passe ny bil - og bilen leverer stort sett akkurat det samme av tekniske finesser som man får i en G3x - du burde derfor velge en F1x/G3x som du selv liker. Essensen i å velge en BMW kontra en VW eller noe helt annet er det fantastiske ettermarkedet til førstnevnte. Går for eksempel en NBT-enhet i stykker på en BMW kan du få fikset dette til en rimelig penge - jeg tviler på at noe slikt lar seg gjøre gjeldende på en VW. Er man over snittet interessert i BMW, er faktisk ikke BMW så halvgalt å eie, spesielt om man også kan fikse litt selv. Noen deler er naturligvis dyre, men det er nok ikke snakk om noen supertilbud hos Møller heller - snarere tvert imot. Og med VW vil man ufrivillig måtte forholde seg til Møller, og det i seg selv burde jo skremme vekk selv den minst bilinteresserte kroppen. :) 

Ja, jeg har faktisk ikke noen store bekymringer rundt en litt eldre bil selv, nå har jeg hatt 3 BMWer siden jeg hadde to Audier, og disse BMWene har gitt meg langt mindre bryderi enn Audiene, Audiene var og nyere enn BMWene har vært på det tidspunktet jeg har eid de. Og som du sier, bare det å slippe å bruke et Møller verksted er grunn god nok til å holde seg unna VAG, jeg har ikke opplevd så mye rusk før som i systemene deres. Og tro meg, i forhold til kjøreglede kunne jeg godt hatt Audi, men det er andre sider som har gjort at jeg har sagt aldri igjen. 

Jeg er og veldig enig i det du skriver om hydraulisk styring, er det noe jeg virkelig liker med M3en er det hvor presis den føles på styringen, den opplevelsen får jeg ikke av elektronisk.

2 timer siden, Walkabout skrev:

Jeg byttet ut F82 M4 og F11 520d med G31 540i og angrer ikke et sekund. Utrolig deilig å ha kun én bil å tenke på (både hva gjelder vask, lagring, servicer, forsikring også videre). G31 er en fantastisk bil med akkurat passe moderne interiør (slipper den grusomme planken) og byr på en utrolig kjørekomfort. Likevel kvikk og leken når du kjører aktivt i sport-modus. Alternativt er jo G05 45e en flott modell som holder seg fint, men jeg trives bedre nede på bakken enn oppe i høyden. 

Ja, jeg kjøper den forklaringen, det er jo det jeg har følt på siste årene, at M3en har blitt stående mer enn jeg har likt, den er dyr å ha stående, den har ikke godt av å bli så lite brukt, og jeg har nok av ting å henge fingrene i uansett. Men når man først setter seg bak rattet er disse tankene blåst bort med en gang. I tillegg til at jeg har hatt den i 6 år nå.

Jeg heller nok mer og mer mot F15 eller G31, og da gjerne 40D eller 40I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet besafe barnesete i en nyere x3 med komfortseter, og det gikk rett og slett ikke. Absolutt ingen plass til sjåfør. Vår 2012/13 med vanlige seter holder så vidt til meg på 1.88 med et bakovervendt barnesete bak meg. Ville absolutt tatt meg en tur med barnesete og testet.

Outlander phev har helt utrolig god plass til sjåfør, holdt på å bli en sånn, men så tok jeg den på en kjøretur og mista alt håp 😊 

Model Y har også god plass men liker den ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-serie GT (F34) er vel kanskje den bilen som gir best plass til barnesete bak sjåfør, men du må jo ofre litt på støynivå og setekomfort sammenlignet med en 5-serie/x5 med komfortseter. I tillegg er den jo ikke en stasjonsvogn om det er et must. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaandref skrev:

, kunne sånn sett tenke meg å sett litt bilder om folk har de nevnte bilene,

Det kommer også mye an på type barnesete, vi har som sagt Recaro Zero 1 barnestol, hadde før Recaro Privia babystol og eldste bruker nå Recaro Monza Nova 2(mener jeg den heter). Babyvogna er Britax Go Next og den beige trilla er Britax ett-eller-annet. For å svare på lengre opp: jeg skjønner du ikke vil pakke i kupeen, det gjør ikke jeg heller :) Kun stellesaker er presset i gulvet under/foran barnestolen for enkelt å nå tak i. Ellers er alt i frunk eller bagasjerom ja! 

Bilder du etterlyser, kanskje bare F31 som er relevant her. Men det kan jo gi et perspektiv likevel med alt det andre? Fant ikke umiddelbart på E91, men F31 får duge. Jeg liker å ta bilde av barnestol i bilene jeg prøver, merkelig nok dukker det opp spørsmål i ny og ned og greit å vise til :) 

BMW i3S:IMG_8234.thumb.jpeg.e4f0e59d0e64ac93ee7799686dffd68a.jpegIMG_8231.thumb.jpeg.d871033a3a4f46401e115c999a66c175.jpeg


BMW 225XE Active Tourer:

IMG_2789.thumb.jpeg.d570b2d8222a3e5127217a2675cbef13.jpegIMG_2938.thumb.jpeg.7cf0834b281bd2f168e216226fff04af.jpegIMG_0032.thumb.jpeg.ca3ef7365c45959a8d1c14bcbf875d18.jpegIMG_0484.thumb.jpeg.e478bd04a80125a687dcb1e9bc0d0116.jpeg


BMW 218i Gran Coupe (lånebil mens den ene var på service):

IMG_6072.thumb.jpeg.42eea44f41d08b135e454e2ef607239d.jpegIMG_6076.thumb.jpeg.c5faa20c7d19e65856bee1806271979d.jpeg

 

BMW 320d Touring F31

IMG_6645.thumb.jpeg.a90e2cf7af505ff7bdf5879c7a5bb76e.jpegIMG_6643.thumb.jpeg.4b9f59a18e21d8c91d5b32c2e171412a.jpegIMG_6634.thumb.jpeg.a345ffbb69eee32342f2fee68b6088ad.jpeg


Tesla Model 3(Y har omtrent samme plass, bare litt bedre?)

IMG_8356.thumb.jpeg.890fe9908058de193df81ea150fb871e.jpegIMG_8353.thumb.jpeg.6fc8ed0ce88eb78e8159675181ccefb5.jpegIMG_8352.thumb.jpeg.eb117d50c8161af5c0adaac5d5b3b012.jpegIMG_8351.thumb.jpeg.3aff56ec4cd4fcec9586fb5847d4bdbd.jpeg

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ender opp med det scenarioet at du selger M3en din så ville jeg vurdert enten G31 540i men aller helst prøvd å få en G21 M340i til å funke. Jeg kan selv gå god for 540d, fantastisk maskin av en bil som går veldig godt men likevel har forbruket til en 520d når man cruiser. Men, selv om en 540d går bedre enn en 540i så er det noe med BMW og bensin sekser. For all del, det er bøs lyd i 540d særlig når lyden serveres sammen med ett mektig skyv. Men på tomgang og på lave turtall så er det ikke tvil om at det er en diesel. B58 motoren i 540i er ett mesterverk, rask, driftsikker og overraskende økonomisk å kjøre med. 

M340i derimot er i en klasse for seg selv. Dette er så nært M3 man kommer, dette er en bil man ikke vil gå ut av. Sylskarpe kjøreegenskaper, nydelig chassis, fantastisk girkasse….også motoren som er første klasse. Mitt inntrykk var at M340i var hypet opp en del, også setter du deg bak rattet og opplever du at bilen faktisk er så bra som alle skal ha det til. Ikke ofte det skjer… Andrehåndsverdien er ett annet stort pluss, 3-serie med største motor har alltid stått tullete høyt i pris. Jeg tror ikke dette kommer til å endre seg i årene fremover. Men ikke prøv M340i hvis ikke du har tenkt å handle en, den feilen gjorde jeg. Vi trenger mer plass og bør gå for G31 LCI eller G05, men jeg klarer ikke å ignorere M340i selv om den egentlig er for liten for oss. Helt sykt bra bil…punktum!

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har litt av et valg å ta når det står mellom F11, F15, G31 og G05. Av disse har jeg kun erfaring med F11 530xd, samt F36. Med to barn, derav en nyfødt, og reisevirksomhet mellom øst og vest kan jeg ikke anbefale deg F36 selv om det er en aldri så god bil - egentlig ingenting i den størrelsen. Det blir for klaus. Når vi kjøpte F11’en var det som å komme hjem, og innsåg at det var den bilen vi skulle hatt 2-3 år tidligere når vår gutt var nyfødt og ting tok plass. Og vi har kun én gutt som nå er 4 år. Alt går, og en fyller som regel opp bilen uansett størrelse, men bare det å kunne sitte i baksetet sammen med poden ved behov og ha det romslig rundt seg, i et comfy sete og ha eget klimaanlegg gjør turen mye bedre og følelse av at bilen ikke er fullstendig stappet - som deg skal jeg ikke ha ting slengende rundt i bilen under kjøring pga sikkerhet.
Jeg har slått slag for F36 som familiebil tidligere og står fortsatt for de, men opp mot 5er og X5 kommer den til kort på alle mulige måter, det må jeg smertelig innse. Som langturbil er F11 et skikkelig lokomotiv både på sommerføre og vinterføre. Har ikke hatt F11 med standardunderstell, men med komfortseter, Adaptive Drive (med mild senk) + xDrive-utgavene sin hydrauliske styring, er det en turekvipasje som ikke står tilbake for mye, og som gjør at vi bare kan kjøre og kjøre uten behov for å strekke på beina.
Med småbarn begrenser det seg i noen tilfeller seg selv, men når babyen sover er det befriende når en har ork og ønske om å kunne dure på videre så lenge de sover, og ikke måtte stoppe for å strekke på beina, eller Gud forby - lade (eller «strekke på beina»). 
 

Bottom line: kan varmt anbefale F11 LCI. Ja, konstruksjonen begynner å dra på åra, men det er ikke få som har stusset når jeg sier at bilen nå er 8 år gammel. Den gir en herlig blanding av modernitet og den klassiske konservative, solide og til tider trauste BMW-følelsen, og er ikke så moderne at den ødelegger flyten i kjøringen med alskens førerstøttesystemer. Men er budsjettet der til en G31 trår du garantert ikke feil. Selv har vi blitt så glad i 5er-størrelsen at vi ønsker en G31 eller G05 neste gang - med sekser selvsagt. 

Edit: legger til et par bilder av 178cm-høye meg og roterbar Cybex Cloud Z i en F11 med komfortseter jeg prøvde tilbake i januar 2020 (2,5 år før vi enda opp med en med tilnærmet likt interiør 😬). Barnestolen Sirona Z (også svingbar) i samme serie tar akkurat like stor/liten plass i lengderetning. Ingen plassproblemer for mitt vedkommende. IMG_4387.thumb.jpeg.28d43e8bdd95d1084dd1c268d655a41b.jpeg

IMG_4388.thumb.jpeg.43ead0d32c3d155a1e5047605bbd9626.jpeg

IMG_4389.thumb.jpeg.634c0f003b0d27da50bbcdfc30ad6452.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis du ender opp med det scenarioet at du selger M3en din så ville jeg vurdert enten G31 540i men aller helst prøvd å få en G21 M340i til å funke. Jeg kan selv gå god for 540d, fantastisk maskin av en bil som går veldig godt men likevel har forbruket til en 520d når man cruiser. Men, selv om en 540d går bedre enn en 540i så er det noe med BMW og bensin sekser. For all del, det er bøs lyd i 540d særlig når lyden serveres sammen med ett mektig skyv. Men på tomgang og på lave turtall så er det ikke tvil om at det er en diesel. B58 motoren i 540i er ett mesterverk, rask, driftsikker og overraskende økonomisk å kjøre med. 

M340i derimot er i en klasse for seg selv. Dette er så nært M3 man kommer, dette er en bil man ikke vil gå ut av. Sylskarpe kjøreegenskaper, nydelig chassis, fantastisk girkasse….også motoren som er første klasse. Mitt inntrykk var at M340i var hypet opp en del, også setter du deg bak rattet og opplever du at bilen faktisk er så bra som alle skal ha det til. Ikke ofte det skjer… Andrehåndsverdien er ett annet stort pluss, 3-serie med største motor har alltid stått tullete høyt i pris. Jeg tror ikke dette kommer til å endre seg i årene fremover. Men ikke prøv M340i hvis ikke du har tenkt å handle en, den feilen gjorde jeg. Vi trenger mer plass og bør gå for G31 LCI eller G05, men jeg klarer ikke å ignorere M340i selv om den egentlig er for liten for oss. Helt sykt bra bil…punktum!

Støtter den ;) Fikk nylig skiboks til vår og da dekker den vårt bruk (familie på fire) mer enn bra nok. Sjelden vært så fornøyd med en bil som jeg er med denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, F25x3 skrev:

Testet besafe barnesete i en nyere x3 med komfortseter, og det gikk rett og slett ikke. Absolutt ingen plass til sjåfør. Vår 2012/13 med vanlige seter holder så vidt til meg på 1.88 med et bakovervendt barnesete bak meg. Ville absolutt tatt meg en tur med barnesete og testet.

Outlander phev har helt utrolig god plass til sjåfør, holdt på å bli en sånn, men så tok jeg den på en kjøretur og mista alt håp 😊 

Model Y har også god plass men liker den ikke. 

Vi har Besafe sete nå, og hadde egentlig tenkt å kjøpe det igjen for å kunne bruke understell og lignende om hverandre, men det er seter som tar plass, mulig vi kanskje skulle sett litt på andre ja.

Haha, ser den, nei jeg vet faktisk ikke hvilken bil det kunne blitt om det ikke skulle blitt BMW, muligens en Merce, men ser det ikke helt for meg.

9 timer siden, laffe skrev:

3-serie GT (F34) er vel kanskje den bilen som gir best plass til barnesete bak sjåfør, men du må jo ofre litt på støynivå og setekomfort sammenlignet med en 5-serie/x5 med komfortseter. I tillegg er den jo ikke en stasjonsvogn om det er et must. 

Stasjonsvogn eller SUV er nok et must for denne ja.

8 timer siden, Marius2002 skrev:

Det kommer også mye an på type barnesete, vi har som sagt Recaro Zero 1 barnestol, hadde før Recaro Privia babystol og eldste bruker nå Recaro Monza Nova 2(mener jeg den heter). Babyvogna er Britax Go Next og den beige trilla er Britax ett-eller-annet. For å svare på lengre opp: jeg skjønner du ikke vil pakke i kupeen, det gjør ikke jeg heller :) Kun stellesaker er presset i gulvet under/foran barnestolen for enkelt å nå tak i. Ellers er alt i frunk eller bagasjerom ja! 

Bilder du etterlyser, kanskje bare F31 som er relevant her. Men det kan jo gi et perspektiv likevel med alt det andre? Fant ikke umiddelbart på E91, men F31 får duge. Jeg liker å ta bilde av barnestol i bilene jeg prøver, merkelig nok dukker det opp spørsmål i ny og ned og greit å vise til :) 

BMW i3S:IMG_8234.thumb.jpeg.e4f0e59d0e64ac93ee7799686dffd68a.jpegIMG_8231.thumb.jpeg.d871033a3a4f46401e115c999a66c175.jpeg


BMW 225XE Active Tourer:

IMG_2789.thumb.jpeg.d570b2d8222a3e5127217a2675cbef13.jpegIMG_2938.thumb.jpeg.7cf0834b281bd2f168e216226fff04af.jpegIMG_0032.thumb.jpeg.ca3ef7365c45959a8d1c14bcbf875d18.jpegIMG_0484.thumb.jpeg.e478bd04a80125a687dcb1e9bc0d0116.jpeg


BMW 218i Gran Coupe (lånebil mens den ene var på service):

IMG_6072.thumb.jpeg.42eea44f41d08b135e454e2ef607239d.jpegIMG_6076.thumb.jpeg.c5faa20c7d19e65856bee1806271979d.jpeg

 

BMW 320d Touring F31

IMG_6645.thumb.jpeg.a90e2cf7af505ff7bdf5879c7a5bb76e.jpegIMG_6643.thumb.jpeg.4b9f59a18e21d8c91d5b32c2e171412a.jpegIMG_6634.thumb.jpeg.a345ffbb69eee32342f2fee68b6088ad.jpeg


Tesla Model 3(Y har omtrent samme plass, bare litt bedre?)

IMG_8356.thumb.jpeg.890fe9908058de193df81ea150fb871e.jpegIMG_8353.thumb.jpeg.6fc8ed0ce88eb78e8159675181ccefb5.jpegIMG_8352.thumb.jpeg.eb117d50c8161af5c0adaac5d5b3b012.jpegIMG_8351.thumb.jpeg.3aff56ec4cd4fcec9586fb5847d4bdbd.jpeg

 

Der ja, der var det mye bilder, og de gir jo et inntrykk, selv om det ikke er helt de bilene jeg ser etter, selv om F31 ikke er så langt unna. Takker. :)

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis du ender opp med det scenarioet at du selger M3en din så ville jeg vurdert enten G31 540i men aller helst prøvd å få en G21 M340i til å funke. Jeg kan selv gå god for 540d, fantastisk maskin av en bil som går veldig godt men likevel har forbruket til en 520d når man cruiser. Men, selv om en 540d går bedre enn en 540i så er det noe med BMW og bensin sekser. For all del, det er bøs lyd i 540d særlig når lyden serveres sammen med ett mektig skyv. Men på tomgang og på lave turtall så er det ikke tvil om at det er en diesel. B58 motoren i 540i er ett mesterverk, rask, driftsikker og overraskende økonomisk å kjøre med. 

M340i derimot er i en klasse for seg selv. Dette er så nært M3 man kommer, dette er en bil man ikke vil gå ut av. Sylskarpe kjøreegenskaper, nydelig chassis, fantastisk girkasse….også motoren som er første klasse. Mitt inntrykk var at M340i var hypet opp en del, også setter du deg bak rattet og opplever du at bilen faktisk er så bra som alle skal ha det til. Ikke ofte det skjer… Andrehåndsverdien er ett annet stort pluss, 3-serie med største motor har alltid stått tullete høyt i pris. Jeg tror ikke dette kommer til å endre seg i årene fremover. Men ikke prøv M340i hvis ikke du har tenkt å handle en, den feilen gjorde jeg. Vi trenger mer plass og bør gå for G31 LCI eller G05, men jeg klarer ikke å ignorere M340i selv om den egentlig er for liten for oss. Helt sykt bra bil…punktum!

Ja, det er helt klart en rå bil, men da er man oppe i samme prisklasse som G05 45E, og da hadde nok valget måtte blitt sistnevnte. Jeg skal ærlig si at et annet veldig spennende alternativ er G01 40I, har ikke tenkt så mye på den heller, men den ligger omtrent i samme prisklasse som G31 med tilsvarende motor. Denne falt virkelig i smak. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=334810158 

3 timer siden, papertiger skrev:

Du har litt av et valg å ta når det står mellom F11, F15, G31 og G05. Av disse har jeg kun erfaring med F11 530xd, samt F36. Med to barn, derav en nyfødt, og reisevirksomhet mellom øst og vest kan jeg ikke anbefale deg F36 selv om det er en aldri så god bil - egentlig ingenting i den størrelsen. Det blir for klaus. Når vi kjøpte F11’en var det som å komme hjem, og innsåg at det var den bilen vi skulle hatt 2-3 år tidligere når vår gutt var nyfødt og ting tok plass. Og vi har kun én gutt som nå er 4 år. Alt går, og en fyller som regel opp bilen uansett størrelse, men bare det å kunne sitte i baksetet sammen med poden ved behov og ha det romslig rundt seg, i et comfy sete og ha eget klimaanlegg gjør turen mye bedre og følelse av at bilen ikke er fullstendig stappet - som deg skal jeg ikke ha ting slengende rundt i bilen under kjøring pga sikkerhet.
Jeg har slått slag for F36 som familiebil tidligere og står fortsatt for de, men opp mot 5er og X5 kommer den til kort på alle mulige måter, det må jeg smertelig innse. Som langturbil er F11 et skikkelig lokomotiv både på sommerføre og vinterføre. Har ikke hatt F11 med standardunderstell, men med komfortseter, Adaptive Drive (med mild senk) + xDrive-utgavene sin hydrauliske styring, er det en turekvipasje som ikke står tilbake for mye, og som gjør at vi bare kan kjøre og kjøre uten behov for å strekke på beina.
Med småbarn begrenser det seg i noen tilfeller seg selv, men når babyen sover er det befriende når en har ork og ønske om å kunne dure på videre så lenge de sover, og ikke måtte stoppe for å strekke på beina, eller Gud forby - lade (eller «strekke på beina»). 
 

Bottom line: kan varmt anbefale F11 LCI. Ja, konstruksjonen begynner å dra på åra, men det er ikke få som har stusset når jeg sier at bilen nå er 8 år gammel. Den gir en herlig blanding av modernitet og den klassiske konservative, solide og til tider trauste BMW-følelsen, og er ikke så moderne at den ødelegger flyten i kjøringen med alskens førerstøttesystemer. Men er budsjettet der til en G31 trår du garantert ikke feil. Selv har vi blitt så glad i 5er-størrelsen at vi ønsker en G31 eller G05 neste gang - med sekser selvsagt. 

Edit: legger til et par bilder av 178cm-høye meg og roterbar Cybex Cloud Z i en F11 med komfortseter jeg prøvde tilbake i januar 2020 (2,5 år før vi enda opp med en med tilnærmet likt interiør 😬). Barnestolen Sirona Z (også svingbar) i samme serie tar akkurat like stor/liten plass i lengderetning. Ingen plassproblemer for mitt vedkommende. IMG_4387.thumb.jpeg.28d43e8bdd95d1084dd1c268d655a41b.jpeg

IMG_4388.thumb.jpeg.43ead0d32c3d155a1e5047605bbd9626.jpeg

IMG_4389.thumb.jpeg.634c0f003b0d27da50bbcdfc30ad6452.jpeg

Nei, og der selger du meg lett inn, er det noe jeg virkelig ikke liker er det alle disse systemene som liksom skal hjelpe meg å kjøre bil, noen er rett og slett farlige, i hvert fall de man finner i tidligere nevnte ID3 som vi har brukt en del, en verre bil på vinterføre har jeg aldri kjørt, og menyen er for knotete og tar for mye fokus. I tillegg må man slå av de funksjonene man ikke liker hver gang man har vært ute av bilen, jeg har i hvert fall ikke giddet å prøve å finne en måte å gjøre det permanent på. Jeg skal definitivt ha med F11 i tankene videre, må finne en jeg kan prøve ut. 

2 timer siden, Ranger1000 skrev:

Støtter den ;) Fikk nylig skiboks til vår og da dekker den vårt bruk (familie på fire) mer enn bra nok. Sjelden vært så fornøyd med en bil som jeg er med denne

En skiboks løser mye plassproblemer ja, og de rette boksene ser jo bra ut og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjennern skrev:

Tips? Velg sete som passer bilen du vil ha, ikke bil som passer sete du har ;)

Helt enig. Vi gjorde ikke det da vi kjøpte vogn første gang da vi hadde F31. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...