Gå til innhold

Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Påsketur side.5


Anbefalte innlegg

12 timer siden, BMW E93, nå E63:-) skrev:

Gratulerer, veldig fin😊 Hva tenker du om hybrid og verditap? Ser forrige generasjon har falt veldig i pris? Er de redd for kostbare reparasjoner på hybridbatteriet? 

Takker for det 👍 Tja, jeg vil mene at de hybridene vi forbinder med stort verditap er de tidligere utgavene som egentlig ikke var spesielt bra. Disse var gunstige allerede som nye og de ble erstattet av en generasjon hybrider som var mye bedre på alt. X5 40e falt veldig i pris av flere grunner. Først og fremst var det nesten for mange til salgs, for det andre så ble den erstattet av 45e som ikke bare kostet nesten det samme men også var ett kvantesprang i teknologi. Nå er ting litt annerledes, det har ikke kommet noe særlig nye hybrider som er så mye bedre og prisene på disse har steget noe voldsomt. I årene fremover kommer nok ikke dette til å bedre seg med den avgifts politikken politikerene kjører. Det vil si at dagens relativt bra ladbare hybrider vil forholde seg relevante lenger fordi de er ett bra alternativ til de som ikke ønsker elbil. Mitt inntrykk er at elbilene nå har tatt over stafettpinnen når det kommer til å ha horribel andrehåndsverdi, så man kan jo si at historien gjentar seg 😅

Når det kommer til kostnader så er jo alltid en hybrid mer kompleks med sine to drivlinjer. Men i rent vedlikehold så er ikke dette noe dyrere en f eks en 40i. Batteriet har 8 års garanti og BMW sin hybrid teknologi har vist seg å holde bra. Utfordringene har vært de firesylindrede motorene de har brukt i hybridene, X5 45e bruker enn ned trimmet versjon av deres B58 rekkesekser. En motor som har vist seg veldig driftsikker og robust, såpass at Toyota viser BMW tillit ved at de bruker den. 

11 timer siden, paukri skrev:

Gratulerer med konge bil :) gleder meg til å se den, og for min del, håper du går for full shadowline :)

Takk for det Paul Robert 👍 

9 timer siden, Fahad skrev:

@Fredrik 90Har hatt to Taycan etter hverandre, solgte i oktober 2023. Kjører en litt kjip G20 330e nå 😅

Såpass ja, hyggelig at du er tilbake i BMW da 👍 G20 330e er jo en fantastisk bil, knallbra hybrid 😀

8 timer siden, Syvert skrev:

Gratulere med èin nydlig x5 , og inner tier mtp interiør farger.

Takk for det 👍 Igjen godt å høre at jeg traff riktig med fargekomboen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med veldig fin bil! X5 45e er ikke lett å komme uten om som praktisk familiebil. Jeg er heller ingen SUV-entusiast men jeg må si at vår X5 45e har vokst på meg. Faktisk har min 750D kun vært ute av garasjen to ganger siden oktober, og den ene gangen var fordi den skulle ha service hos Bilia!

Min kone elsker X5'en og jeg tror hun kommer til å ha den i veldig mange år fremover. Interiøret var viktig for henne og vår har "Coffee"-skinn så det er noe i samme stil som din. Veldig fint!

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
10 timer siden, RNJ skrev:

Gratulerer med veldig fin bil! X5 45e er ikke lett å komme uten om som praktisk familiebil. Jeg er heller ingen SUV-entusiast men jeg må si at vår X5 45e har vokst på meg. Faktisk har min 750D kun vært ute av garasjen to ganger siden oktober, og den ene gangen var fordi den skulle ha service hos Bilia!

Min kone elsker X5'en og jeg tror hun kommer til å ha den i veldig mange år fremover. Interiøret var viktig for henne og vår har "Coffee"-skinn så det er noe i samme stil som din. Veldig fint!

Takk for det 👍 Nei skal man ha en premium familiebil i dag så står den liksom veldig ut som ett bra alternativ. Jeg blir nok aldri helt frelst på SUV kjørefølelsen, men jeg har tre andre lave biler så jeg skal nok klare meg 👍

Bra du sparer litt på 750d’en, jeg er overbevist om at dette er en fremtidig klassiker. Siste ekte 7-serien med en spektakulær dieselmotor, dette er peak 7-serie.

Da har vi samme interiør ser det ut som, meget fornøyd med dette. Kona mi har også forelsket seg helt i X5en, hva er greia med at alle damer er så glade i X5 😅 

Den tar seg godt ut, jeg liker det blanke mer og mer 👍

IMG_0848.thumb.jpeg.a691b08425ec4148edf21257452c05ed.jpeg

Men jeg trodde det skulle bli trangere i garasjen med tre biler 😅

IMG_0851.thumb.jpeg.9b17b5d174aec2f718a09430f542c22f.jpeg

IMG_0850.thumb.jpeg.d73063f9dda7b6a1de21b2edc9aa8a58.jpeg

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 Tusen takk for det 😁 IX er en helt annen type bil synes jeg, den fremstår mer som en forvokst i3 enn noe X5 alternativ. G05 gruppa på Facebook er stappfull av folk som leaset ny 45e når de var billige, som så ble lokket over i IX 50 når lesingen gikk ut og som nå angrer seg og vil tilbake til brukt 45e. Fetteren min leaset en 45e, så bestilte han iX 50. Han endte opp med å selge IXen og kjøpe ut X5en når leasingen gikk ut. Onkelen og tanta mi har opp igjennom åra leaset E71 X6, F15 40e og G05 45e. De gikk til iX 50 og er forsåvidt fornøyde, men skuffet over premiumfølelsen. De vurderer nå X5 50e neste gang…

Den bilen du har fått deg er jo helt innertier 👍 Din generasjon av X3 (G01?) er den første X3 som jeg faktisk liker. Følte de på denne løftet X3 opp til 5-serie nivå. Der man før betalte 5-serie penger for ett produkt som leverte 3-serie kvalitet, så får man nå mer kvalitet for pengene. 

Ja, er helt enig angående premiumfølelsen, den er ikke tilstede på samme måte i IX som i X5. Men jeg syns ikke kjøreegenskapene heller var like skarpe, i den grad de er det i en SUV.

Jeg er faktisk storfornøyd med min, den gir meg alt jeg trenger, og som deg har jeg heller ikke klart å plassere X3 helt på nivå med 5 serie eller X5, men denne gir meg faktisk en slik følelse, ikke minst lyden når jeg trykker inn startknappen i garasjeanlegget på jobben, den er rett og slett deilig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snagg30 skrev:

Deilig med chrome eksos stusser, enda deiligere med chrome lister! Disse håper jeg du beholder :) Ellers gratulerer med flott bil, i mine øyne er interiøret en innertier. Helt riktig garasje med kun bensin ;) 

Takker for det 👍 Godt å høre at det er flere som støtter krom her. Ja nå er det kun bensinbiler her, tre rekkeseksere og en V8. Jeg prøver så godt jeg kan å nyte tiden vi lever i nå hvor man fortsatt kan dailydrive slike biler uten at det koster alt for mye 😅

2 timer siden, Olaandref skrev:

Ja, er helt enig angående premiumfølelsen, den er ikke tilstede på samme måte i IX som i X5. Men jeg syns ikke kjøreegenskapene heller var like skarpe, i den grad de er det i en SUV.

Jeg er faktisk storfornøyd med min, den gir meg alt jeg trenger, og som deg har jeg heller ikke klart å plassere X3 helt på nivå med 5 serie eller X5, men denne gir meg faktisk en slik følelse, ikke minst lyden når jeg trykker inn startknappen i garasjeanlegget på jobben, den er rett og slett deilig 🙂

Ja iX er helt klart en klasse ned, mye på grunn av materialene de har brukt inni bilen. Jeg skjønner at det skal være bærekraftig og alt det der, men vil man ikke ha litt tykt skinn, velour, børstet alu og høyglans tre i en luksusbil? Det vil iallfall jeg. 

X3 M40i er helt konge, og jeg angrer litt på at jeg ikke valgte M340i. Hadde fryktelig lyst på en sånn, eller M440i GC.  Synes lydbildet i disse bilene er veldig bra til å være originalt, nesten finere enn på M modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2024 at 11:08 PM, Fredrik 90 said:

2020 BMW G05 X5 45e M-Sport

 

Foreløpige planer er:

* Retrofit av krystall elementer, dette løfter interiøret ytterligere noen hakk.

* Lurer på å kjøpe Drive Recorder, koster 2000 papp for ubegrenset i BMW appen

* Bytte innstegslister da de som er der nå er ripete

* Har vurdert full Shadowline, men jeg liker at den er litt bling også...får se

* Få tatt en ordentlig to stegs lakkbehandling med keramisk coating. Den poleringen bilforhandlere gjør er verdt 15,-...min salige men nå avdøde bestemor hadde gjort en like god jobb. 

* Lurer jo på litt mer power da når garantien går ut, toppfart på 235 km/t er aaaaalllt for lavt for en Autobahn fahrer som meg. B58en er jo tunet ned en del i 45e

Men foreløpig så synes jeg den er grei som den er, så kommer disse punktene på plass etter hvert :) 

 

 

Smak og behag er forskjellig, men om det hadde vært meg så hadde jeg ikke skiftet til girvelger i krystall. Vi har krystall og jeg føler det blir i overkant jålete. Da jeg skulle kjøpe 750D vanskeliggjorde det jakten at jeg av samme grunn ikke ville ha BMWs system med luktpatroner. Det får være grenser for feminisering i en BMW!

444_1379512626.thumb.jpg.756f9c43efab02caa04a9a58b191a48a.jpg444_1914598113.thumb.jpg.dd5ef6d0071e17197fb2fadd1bcf0497.jpg

Drive Recorder har jeg i min i4 og skal også laste i X5'en. Forsøkte dette for et år siden uten held, men den gang var hele programvareoppdateringssystemt i bilen i ustand. Dette har etterfølgende blitt fikset og nå skal jeg prøve igjen.

Når du har hatt bilen på Autobahn så tror jeg du slår tanken fra deg om trimming og høyere topphastighet - men det er naturligvis mulig at jeg tar feil.

 

On 3/20/2024 at 7:34 PM, Fredrik 90 said:

Bra du sparer litt på 750d’en, jeg er overbevist om at dette er en fremtidig klassiker. Siste ekte 7-serien med en spektakulær dieselmotor, dette er peak 7-serie.

Jeg satser på et du tar 750D'en i innbytte når jeg skal kjøpe 130i'en tilbake :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, RNJ skrev:

 

Smak og behag er forskjellig, men om det hadde vært meg så hadde jeg ikke skiftet til girvelger i krystall. Vi har krystall og jeg føler det blir i overkant jålete. Da jeg skulle kjøpe 750D vanskeliggjorde det jakten at jeg av samme grunn ikke ville ha BMWs system med luktpatroner. Det får være grenser for feminisering i en BMW!

444_1379512626.thumb.jpg.756f9c43efab02caa04a9a58b191a48a.jpg444_1914598113.thumb.jpg.dd5ef6d0071e17197fb2fadd1bcf0497.jpg

Drive Recorder har jeg i min i4 og skal også laste i X5'en. Forsøkte dette for et år siden uten held, men den gang var hele programvareoppdateringssystemt i bilen i ustand. Dette har etterfølgende blitt fikset og nå skal jeg prøve igjen.

Når du har hatt bilen på Autobahn så tror jeg du slår tanken fra deg om trimming og høyere topphastighet - men det er naturligvis mulig at jeg tar feil.

 

Jeg satser på et du tar 750D'en i innbytte når jeg skal kjøpe 130i'en tilbake :-) 

Ja det er nok litt jålete, men samtidig så kan jeg ikke hjelpe for at jeg synes det løfter inntrykket av interiøret en del hakk. Men det må selvsagt henge sammen med pris på oppgraderingen. Jeg ser du har utvidet skinn pakke i din bil hvor også nedre del av dasjbord er trukket i Coffee skinn, det var lekkert. 

Du får gi lyd hvordan det går med Drive Recorder nedlastingen, dette vurderer jeg også men er usikker på hvordan det fungerer å laste ned. Jeg føler behovet for dashkamera blir større og større, er så mye rar og farlig kjøring ute på veiene nå at man kan bli skremt av mindre. 

Nå skal vi ned på Autobahn i påsken, selv om det da ikke blir anledning for testing av toppfart. Kan godt være jeg slår fra meg iallfall høyere toppfart, men tuning vil jeg nok vurdere sterkt på sikt uansett. I en så tung bil kan man aldri få krefter 😅

Hehe, jeg kunne mer enn gjerne hatt din G11 750d som turbil…kan ikke tenke meg mer ypperlig redskap å kjøre på bilfrie i Europa med. Men da må barna vokse ut av barnevogner først 😅 

46 minutter siden, ahj skrev:

Regner med at vi innen korttid ser dette hos @Fredrik 90 :D 

 

Det hadde vært noe, det har utviklet seg ett bra ettermarked for tuning til B58 motorene. Man mener jo at dette er en moderne 2JZ motor, som en kamerat sa så har jeg Supra motor i familiebilen 😂

Men motoren i 45e er vel ned tunet til rundt 280 hester så jeg kunne godt tenkt meg å i det minste få hentet ut samme effekt som f eks i M340i. Sånn sett så er det jo ikke noe problem å hente ut over 400 hester av B58en, men med tanke på de litt ugunstige leveforholdene til en hybrid motor så tenker jeg at det ikke er nødvendig å strekke strikken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Men drømmen er vel egentlig en X3 45e eller 345e. :D Altså å klemme en B58 ned i en av de nevnte karosseriene. 😛 Få den opp til det M340i er så har du en voldsomt potent G05. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACS leverer jo TÜV godkjent tuning til 45e, 445hk systemeffekt. Men det koster jo nesten 60 lapper, så regner ikke det er så aktuelt :) Men sett fra en annen side; både nybilgarantien fra BMW beholdes, og ACS stiller med 5 års garanti ifølge deres egen norske nettside.

Quote

for X5 xDrive 45e with engine B58B30M1 (B58X) and 290 kW / 394 hp standard system performance
performance: 327 kW / 445 hp
torque standard: 600Nm
torque AC Schnitzer: 660Nm
- measured according to current test method WLTP/ Euro 6d
- The AC Schnitzer Control Unit controls only the combustion engine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Saltkjelen said:

Jeg tror jeg hadde holdt meg langt unna tuning frem til siste garanti (batterigarantien) og reklamasjonsretten til forhandler har gått ut. Hybrid er komplekst, og faren for at et eller annet havari blir lagt på tuningen er overveiende stor.

Støtter @Saltkjelenpå denne. Tuning av hybrid BMW har sjeldent gått bra på lengre sikt, og hadde det vært min bil hadde jeg fint droppet dette med mindre det hadde vært overprisa merketuning som den @papertiger nevner som ikke påvirker garantien. Jeg hadde derimot ikke klart å forsvare og bruke 60k for kun 50hk økning.

Endret av BrokeBoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Påsketur side.5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...