Gå til innhold

Bestilt: Ny G61 520d xDrive Touring - godt valg eller ikke?


Anbefalte innlegg

7 timer siden, Saltkjelen skrev:

Webasto har vel kun vært parkeringsvarmer siden F1x. Det var på E6x der webastien fungerte som en elendig kjørevarmer i tillegg.

BMW tilbyr ikke lenger panoramaglasstak slik vi kjenner det, men en hel glassplate over taket. Forskjellen er egentlig at de har limt på en glassplate fremfor en aluminiumsplate.

2013966352_Skjermbilde2024-07-20kl_09_57_39.thumb.png.048d005d2a7a39fc8aeb8a80f9cb6080.png

men trådstarter får da en bil med ståltak, eller får han fast glasstak ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

men trådstarter får da en bil med ståltak, eller får han fast glasstak ? 

Han får ståltak, med mindre han ikke bestiller glasstak (som ikke kan åpnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Han får ståltak, med mindre han ikke bestiller glasstak (som ikke kan åpnes).

Tipper bmw har statistikk på bruken logget over mange år og ser at «ingen» åpner panoramataket lenger. Derfor går de for en slik billigere løsning som bare få tall benytter.

 

husker min 2009 e90 var inne og de viste litt hva de kunne se. Det er ganske mye som blir logget for å si det sånn.

helt sikkert derfor en del nå har fjernet dedikerte knapper for å åpne vinduene bak foran i bilen også. «Ingen som bruker det»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Tipper bmw har statistikk på bruken logget over mange år og ser at «ingen» åpner panoramataket lenger. Derfor går de for en slik billigere løsning som bare få tall benytter.

Med det tankesettet der, er det rart BMW ikke bare har fjernet alle dører utenom førerdøren, for statistisk sett blir vel de andre dørene brukt svært lite. I følge BMWs statistikk var det visst også få som brukte night vision, men hvorfor bryr de seg om folk bruker det eller ikke, når kunden likevel betaler? Det der er ingen premiumprodusent verdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er litt merkelig at et slikt fast glasstak på en 5-serie ikke har elektrisk blending (elektrokromatisk). Altså at glasset endrer fargetonenivået og dermed lysintensiteten elektrisk. Det er forskjellige måter å gjøre dette på rent designmessig. Noen mer elegante enn andre, men det begynner å bli noen billigere bilmerker som tilbyr dette uten at det koster en halv formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til trådstarter som går for en 2025 G61 med 2 liter diesel. Jeg hadde ikke turt å gjort dette selv, men tror heller ikke det er et direkte utrygt valg, men risikabelt er det.

Slik jeg ser det så er det én stor risk med både diesel og elektrisk, når det kommer til det rent økonomiske.

Elektriske biler virker som dem mister verdien ekstremt fort. Mange ønsker ikke å kjøpe brukte el-biler av en eller annen grunn og går for å kjøpe nytt, derfor kryr det med elbiler på markedet av alle sorter og mange må slå av mye på prisen for å få dem unna.

Dieselbiler er foreløpig relativt grei å få solgt videre og dem holder på verdien bedre virker det også som. Om dette er tilfelle om 10 år derimot, det er jeg ikke så sikker på. Jeg er fossildrevet motor-fan, og kommer til å være det til jeg dør, men man må jo bare innse hvilken retning verden er på vei, og elektriske biler er kommet for å bli, det gjenstår bare å se i hvilken grad. I tillegg så innfører staten stadig dyrere avgifter på fossile biler, og prisen på bensin og diesel bare øker og øker. Sett i lys av dette tror jeg det er risikabelt å kjøpe en spille ny dieselbil uansett om det måtte være en 2 liter eller en 3 liter, samme ulla.

Det som kan være tryggheten i å kjøpe en 3 liter med rekke 6 kan være at det er en mer ettertraktet bil. Altså kjøpere med høyere inntekt som har lyst på en kraftig dieseldrevet bil vil kunne slå til på det i stedet for en "liten" 2 liter diesel. Dette er gjerne kjøpere som ikke bryr seg om dieselen koster 20 kr eller 30 kr pr liter, og om servicekostnaden er høyere.

En annen mulighet er jo at på grunn av det lave diesel ny-bil salget vi ser nå, så kommer dieselbiler til å holde seg ekstra godt i verdi, og kommer til å bli svært ettertraktet på et marked om 5-10 år når det er vanskelig å komme over en pent brukt dieselbil til en grei pris sammenlignet med ny-pris. Kan godt hende dem kommer til å være svært lettsolgt.

Det er mange spådommer der ute, det viktigste er at du er fornøyd selv her og nå. Jeg tror du kommer til å elske den bilen, og jeg tror ikke du kommer til å angre på valget ditt. Når det gjelder verdi og videresalg så krysser du den broa når du kommer til den. Tror ikke det kommer til å være så ille som mange tror, kanskje heller tvert i mot.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejesus! Her var det mye dommedags profetier uten rot i virkeligheten 😳 Folk må slutte å tenke og fundere så mye, dere blir bare forvirra av det. 

Nå ønsket ikke trådstarter noen elbil vs fossilbil diskusjon. Og jeg synes det er helt utrolig at flere av dere ikke klarer å la være med "Sprekt å kjøpe dieselbil, jeg hadde ikke turt det" Kjenner jeg får lyst til å gå å kjøpe ny dieselbil selv, bare for å demonstrere mens andre sitter enten å fryser i elbilene sine mens verdien raser eller ratter rundt i utrangerte fossilbiler med 40K i årlig påkost.

"Vi må innse hvilken retning det går" Spar meg for den! Retningen det går i er at samtlige bilprodusenter nå har fjernet sin sluttdato for salg av fossile biler, eller kraftig nedjustert sine elektrifiseringsplaner. Elbil salget i USA lagger, elbil salget i Europa lagger, VW skal flytte flere milliarder Euro fra sitt elbilbudsjett over til utvikling av fossil drivlinjer. Retningen det går i er at elbil har gått fra å være fremtiden til å bli en del av fremtiden. Jada, den er kommet for å bli men det er flere drivstoff som skal forbli. 

Eneste som blir dyrere når det kommer til dieselbil i Norge er engangsavgiften på nye dieselbiler. Men nå får trådstarter sin bil i god tid før det skulle skjedd. Ellers så er det en liten justering av bensin avgiften her og en liten justering av dieselavgiften der. Det er snakk om øre…og dette har politikerene holdt på med i 40 år. Folk glemmer lett. Ingen relevante politiske partier har som hensikt å gjøre hverdagen med fossilbil dyrere, tro det eller ei så ligger det ikke i noen politiske plattformer. Oljeprisen kan endre seg, men igjen det har den gjort så lenge man har pumpa opp det sorte gullet. Joda det har blitt dyrere å kjøre fossilt, men er det noen som har opplevd at det har blitt billigere de siste 40 åra? Har jo ikke akkurat blitt billigere å kjøre elbil heller, ganske mange fordeler er redusert eller fjernet helt. Prisgapet mellom å kjøre elbil og fossilbil blir jo bare mindre. 

Det er mye spådommer der ute ja, og det er viktig å ikke bidra til dem selv. Særlig de spådommene som ikke har rot i realiteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...