All aktivitet
Denne strømmen auto-oppdateres
- Siste time
-
Måtte vært litt av et syn når disse kom forbi med toget . Tenker og at der var nok mange spente sjeler som hadde bestilt seg en ny e12 ,for det var jo ikke akkurat en vanlig bil for mannen i gaten 😊 Fint syn: Flott bil : Nå har keg snakket med to stk denne uken som har hatt e12 og begge sier det samme …Tenk og hatt den idag . Den ene var fin men liten motor 518 ,den andre 525 og stygg. Nå vet ikke jeg lengre men fraktes det biler med tog enda ?
-
GtiGtr reagerte på et innlegg i et emne:
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
- I dag
-
Du ser nok på feil side hos Enova. Glem varmtvannsbereder, det er bare ett eksempel fra meg på hva som kan inngå som et energilager ved ny søknad etter installasjon av elbillader. Den søknaden for smart varmvannsbereder er en annen søknad, og handler kun om det. Den for elbillader kan inneholde ett energilager i form av smart varmtvannsbereder. Jeg har selv søkt og fått godkjent hos Enova for 2 stk ladere som blir styrt av strømselskapet som beskrevet under. Det jeg fikk tilbake var som sagt nesten hele kosten med å installere lader nr. 2, flere måneder etter den første ble installert. Tilskuddsberegning er 25% maks 10000,- https://www.enova.no/nb/privat/bolig/stotte/pris-og-effektstyrt-energilagringssystem Her er kravet: Krav til teknologi Styringssystemet skal styre minimum to energilager. Eksempler på energilager er varmtvannsbereder, batteriet i elbilen og gulvvarme. Hvis varmtvannsbereder styres av systemet, skal den være fast tilkoblet. Styringsautomatikken skal ligge i styringssentral i boligen eller være tilgjengelig via tilknytning til nettbasert styringstjeneste. Styringssystemet skal automatisk hente inn timepris for strøm og styre strømbruken til energilagrene med hensyn til strømpris og total strømbruk i boligen. Boligen skal ha en åpen HAN-port som sender sanntidsinformasjon om totalt strømforbruk til styringssystemet.
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne:
Pingu’s X1 F48 - LCI baklykter -> klar for EU :)🇪🇺
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne:
Pingu’s X1 F48 - LCI baklykter -> klar for EU :)🇪🇺
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne:
Pingu’s X1 F48 - LCI baklykter -> klar for EU :)🇪🇺
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne:
Pingu’s X1 F48 - LCI baklykter -> klar for EU :)🇪🇺
-
Fortsatt 4000kr i følge Enova: Tibber leverer strøm og andre tjenester på lik linje som Norgesenergi, Fjordkraft og Fortum? Jeg har Fjordkraft, og har pulsmåler tilkoblet HAN-port, med full kontroll i app. Mer eller mindre samme greien som Tibber. Jeg mangler smartlader da. Har bare en dum, gammel boks fra Salto.
-
Pingu’s X1 F48 - LCI baklykter -> klar for EU :)🇪🇺
emne svarte i Reef89 sin mr.pingu i Bilder og filmer / Show-off
LCI lykter er alltid en fin oppgradering. -
Reef89 reagerte på et innlegg i et emne:
Pingu’s X1 F48 - LCI baklykter -> klar for EU :)🇪🇺
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne:
Olas E34 S38B36 prosjekt Girkasse spørsmål
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne:
Olas E34 S38B36 prosjekt Girkasse spørsmål
-
Hei. Har en 316i fra 2006 med N45 motor. Den begynte å gå som en kenguru og katalysator ble glovarm. Misfire feilmeldinger på 3 eller 4 av sylindere. Fikk kjørt den noen hundre meter med lite effekt og ujevn tenning og nå får jeg ikke startet den i det hele tatt. Har kikket på tennplugger. De er våte av bensin. Noen tips om hva som har skjedd?
-
Tibber er ett smarthussytem som er godkjent av Evova. Tibber er mer enn kun en strømleverandør Kravet er smart styring av forbruk, ved å flytte forbruket til ett mer gunstig tidspunkt og for minimum 2 tiltak Tibber løser dette for EL-bil så lenge man kjøper adapter til HAN porten som leser forbruket + smart lader som fks Easee. Har man allerede byttet til en smart bereder som har smart styring så kvalifiserer dette. Er enig i at støtten til smartbereder er lav, den er 5000,- som er det en smart bereder koster ekstra. Enova støtten til EL-bil lader er ca. 8000,- Så for min del så fikk jeg lader nr. 2 "nesten gratis", kom vel på en tusenlapp for lader og installasjon siden jeg koblet de i lastbalansering på samme kurs
-
Borg1 ble medlem
-
Enovastøtte til elbillader er kun hvis det inngår i Smarthussystem ja. Ellers er det mange bra ladere der ute. Zaptec og Easee er vel de mest utbredte. Jeg har selv en BMW Wallbox med integrert 7,5m ledning. Dessverre er denne klumpete og stor, men har fungert prikkfritt - bank i bordet. Opphavet har Salto/Defa med fast 7,5m ledning som også har vært bra. Jeg synes fast ledning er fint, men det må være lang ledning slik at man er fleksibel med tanke på biltype. Da kan bilens ladeledning ligge fast i bilen hele tiden. Plassering av ladeboks er også et poeng. Det optimale tror jeg er plassering rett bak bilen, da rekker ledningen til ladehull uansett biltype. Jeg har ikke mulighet til det, så det er plassert skrått foran på førersiden. Det går fint med Tesla og det gikk akkurat med den lange ledningen til en i4, som da har ladehull på motsatt side enn min idag. Jeg frykter det kan bli knapt for min del på en større bil som iX eller lignende Jeg fikk ikke mer enn 25A av strømselskapet, og på 1-fas er vel det 5,6kW eller noe. Det holder for vårt bruk. Jeg lader på senkveld og natt. Starter vel automatisk 23:30 hver kveld. Orker ikke stille for mye på det, det som funker funker. Det er pga. nettleietrinn, for med oppvask, klesvask, matlaging og unger og herjing så bruker vi litt strøm og da er det greit at elbilladeren starter etter vi er ferdige med dette. Det er sikring i både bil, ladeboks og sikringsskap, så vi sover godt. Det er sensorer overalt også som oppdager hvis det går varmgang. Vi kan koble opp lading via strømapp, bilapp og kan koble BMW Wallbox på nett, men tre system som skal snakke mot hverandre orker jeg ikke og bruker derfor kun bilapp. Har skippet å koble opp Wallbox mot nett også. Finnes vel softwareoppdateringer her, men som sagt det som fungerer funger - la det stå. Hvis det mot formodning er slik at jeg må lade på dagtid, vel, da starter jeg bare manuelt ladingen. Det hender tre ganger i året. Bruker det lokale strømselskapet. Skilte ca. 50,- på strømregningen i forhold til Tibber. Men de har mye bra aktiviteter i lokalområdet for barn og voksne. De har gode kampanjer og samarbeid også med lokale forretninger som vi kan dra nytte av. F.eks. gjorde vi et kupp på elsykkelen til fruen i fjor!
-
Du får vel ikke Enovastøtte til elbillader med mindre den inngår i et smarthussystem? Ang varmtvannsbereder røk min i fjor, og jeg ble overtalt til å kjøpe en smartbereder fra Høiax. Det gav meg 4000kr tilbake fra Enova, men berederen kostet jo 5-6000kr mer enn en tilsvarende kraftig "dum" bereder den gangen, og jeg kan heller ikke se at den bruker merkbart mindre strøm enn den gamle. Er det noen som har klart å spare mer enn noen hundrelapper i året med grid rewards? Det synes jeg er en puslete gevinst for å miste ytterligere fleksibilitet i ladingen. Hjemmelading av elbil krever allerede mer planlegging/gir mindre fleksibilitet enn fylling av en fossilbil, og smartlading tar det ett hakk videre. Er du litt uheldig er ikke bilen klar når du trenger det, og i verste fall må du hurtiglade eller ta bensinbilen i stedet. Om du har et bruksmønster der spontane kjøreturer aldri skjer så er det greit. Jeg har imidlertid ikke det, og ser derfor ikke poenget med en slik løsning. Videre er jeg nok kanskje gammeldags, men jeg foretrekker at bilen lader om kvelden fremfor om natten, når jeg sover.
-
Paulus reagerte på et innlegg i et emne:
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Paulus reagerte på et innlegg i et emne:
Pingu’s X1 F48 - LCI baklykter -> klar for EU :)🇪🇺
-
Forskjellen er jo at Ferro-bet fjerner rusten mens Brunox omvandler den, har ikke erfaring med Brunox, men er veldig fornøyd med Ferro-bet iallefall, har brukt det under 2 biler nå, den ene sandblåste jeg først mens den andre brukte jeg roterende stålbørste og kan vel nesten si at sluttresultatet ble ganske likt.
-
Pingu’s X1 F48 - LCI baklykter -> klar for EU :)🇪🇺
emne svarte i sveigis sin mr.pingu i Bilder og filmer / Show-off
Nye lamper ble saker 😊 Godt du og kan ta den i bruk igjen nå etter kassebytte tenker jeg . -
Pingu’s X1 F48 - LCI baklykter -> klar for EU :)🇪🇺
emne svarte i ahj sin mr.pingu i Bilder og filmer / Show-off
Det ble natt og dag det med LCI lamper. nydelig -
Jeg valgte Easee pga anbefalinger, og har ikke angret. De jeg har, 3 stk, fungerer helt utmerket og lar seg lett integrere med strømleverandører. Om du ikke har Tibber så ville jeg vurdert å bytte til de. De opererer, i tillegg til å selge strøm til oss, i "Reservemarkedet" som gjør at de kan gi oss kunder betalt for å vente med å lade, lav eller negativ strømpris om vi lader på "ugunstige" tider. Dette kaller Tibber for Grid Rewards. Jeg har fks en snittpris på billading i år på 35,3 øre og 17,5 øre i 2024. Dette får man uansett om man velger Norgespris eller ikke. Nå har BMW stengt det APIet som var åpent for strømleverandører, og laget ett nytt som de vil ta betalt for. Det vil ikke Tibber betale for per nå, og da er det veldig bra å ha en fullintegrert lader som Easee som gjør at man allikevel får styrt ladingen smart og kan høste Grid Rewards. Så ville jeg vurdert å installere 2 ladere med en gang, om du har parkering til to bilder da. Selv om du tenker at det ikke blir aktuelt med en EL bil til på lang tid så kan det lønne seg pga ved å installere to ladere så kan du søke om Enovastøtte. Og prisen på en ekstra lader + installasjon samtidig er nok lavere enn støtten du kan få. Man kan også søke om Enovastøtte innen 12 måneder etter første tiltak om man vil vente. NB! Ett tiltak kan være smart vannbereder, så har man byttet den for under 12 måneder siden, eller tenker det er på tide å bytte så er dette lurt å tenke på.
- I går
-
Ferro-bet har jeg ikke brukt, har egentlig gode erfaringer med Brunox, men det er mange som bruker Ferro, blant annet far min har brukt det en del.
-
Ja, det blir det, jeg kunne nok hatt litt bedre tålmodighet og latt det ligge lenger, da hadde det tatt alt av lakk, men det blir bra nok. :)
-
https://www.ebay.de/itm/146912970209 Bare å holde fast i underbuksa når effekten går opp med 500 hk over et spenn på 2000 rpm der:
-
JC51 har en annet delenummer enn jeg fant tidligere: 12415A33FB7 eller 12418588902
-
https://www.finn.no/mobility/item/433526182?ci=46 500k til så nærmer man seg nye m5 i pris 😅
-
Takk blir lader så fort jeg får satt opp en garasje/ carport til. Vil ikke ha sånt fancy utstyr der e34en står 🤪. Hvilken lader er anbefalt ? fine linjer . Fant ett bilde på fb som viser hvor rå fargen er i sola
-
Blir bra dette. Gratulerer så mye Bare å få montert opp hjemmelader med en gang! Tipper du blir meget fornøyd, i4 "bjudar på" Og de linjene da!
-
Takk Noe så simpelt som sort sensatec 😅 https://finn.bmw.no/r/G26E-i4/i4-M60-xDrive-WBY71HD020FV82439?vehicleDealer=004806
-
På sin plass med gratulasjon da! Hvilket interiør ble det på deg, i kombinasjon med Dravit grå?
