All aktivitet
Denne strømmen auto-oppdateres
- Siste time
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Det er laget en del litt spesielle løsninger igjennom tiden når det gjelder varme. Dette blir veldig O.T men Deutz-Fahr traktorer var luftavkjølte og da var det vanskelig med varmeapparat. Det løste de med og montere en ekstra dynamo som kun leverte strøm til et varmeelement i kupeen. Denne dynamoen var også litt spesiell da den ikke var jordet. Det var to terminaler på den som leverte strømmen direkte til varmeelementet helt utenom det vanlige el systemet. Det fungerte vist forbausende greit.
-
Aha, kjekt å vite. Disse var vel primært på R4-diesel der man ikke hadde Webasto. 48V er kanskje mer for å bruke kabel med tynnere tversnitt, men det er også mulig at de har økt effekten ja.
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Neida, den funksjonen lever i beste velgående. F30/G20 & F10/G30 bruker samme type PTC element. På G60 går denne attpåtil på 48V, så tipper potensialet for oppvarming av kupé er forbedret på disse.
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Hvilken termostat anbefales til m47 motorer?
-
Okei 😊 La merke til at motortemperaturen økte ved å slå ned varmeapparatet. Den havnet på rundt 83°c Men oljetemp er det også normalt at den ikke går opp til 100°c når det kaldere ute? Fordi jeg har vel aldri sett den har klart det på vinterstid etter 1 time eller 2 med kjøring. Så at oljetemp gikk opp til 83 °c samme som vanntemperaturen nå istad under kjøring.
-
hemperen reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Stemmer, disse hadde et PTC-element som trakk all overskuddskapasitet fra dynamoen og gjorde det om til varme som ble blåst rett inn i kupeen. Var vel en her på forumet som sleit lenge med feilsøk på en slik, mulig noe av grunnen til at de droppet dette på nyere modeller. Ellers ikke en dum funksjon.
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Markus E30 sin 07' E61 M5 Interlagos Blå oppsummering 2024
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Hvilken termostat anbefales til m47 motorer?
-
Var det fra E60 eller E61 de M5-bremsene du kjøpte? E60 og E61 har litt annen innfestning på calipere bak, så litt spent på hvordan det evt. blir med E60 M5 caliper bak (som er litt enklere å få tak i enn E61 M5 sin). Og hvordan det blir med felger. Jeg kjøpte Style 135 i 18" fra en kar som nettopp hadde gått over til M5-bremser og da passet visst ikke de lengre. Så interessant å se om det finnes noe i 18" som passer eller om man må over på 19". (Style 184 i 18x8J ser ut til å være original vinterfelg på E60 M5, så mulig noen få i 18" går).
-
Nei -15 er ikke akkurat arktiske tilstander, men for en 2l diesel er det nok til at den vil "slite" med å bli skikkelig varm. Hvis du skrur av varmeapparatet og kjører, så vil du se hvor mye fortere du når 88°c. Mye av varmen forsvinner inn i kupé. Så lenge termostaten ikke er mekanisk defekt så vil bilen klare å regenere. Bilen utfører en såkalt "forvarming" ved å strupe lufta og endre på innsprøytningen slik at eksosgasstemperaturen stiger. Du vil samtidig få mer enn høy nok motortemperatur. Kan dele erfaring fra min F10 med N47. Kjørte i -15° og kjølevannstemperaturen steg mye fortere enn normalt fra 60° til 85-90°. Uansett hvor mye varme jeg krevde inn i kupé, så påvirket ikke dette motortemperaturen noe særlig. Bilen befant seg i "DPF regen modus" om jeg kan kalle det slik. Temperaturen øker fort og forblir stabilt.
-
@Hpi: Er vel mer sannsynlig at Bavaria har videresendt alle private kunder som skal ha løsdeler over til GS. Kan ikke se for meg at ting fra hovedlageret i Malmø går via GS før de havner hos Bavaria, spesielt ikke via vanlig postgang. Nesten garantert et annet opplegg for verksted vs private. Lokale Sulland (i Gjøvik) får også direkte fra Malmø, ved bestilling før kl. 12 får man det som regel på morgenen innen 2 arbeidsdager (< 48 timer). @Øyvind L.: Skjult delenummer, ikke fjernet. Irriterende og dårlig ide - helt klart, men du er på en måte 3 tastetrykk unna en sjekk. Gå inn på delen du vil se (i Chrome), trykk Ctrl + U, Trykk søk (Ctrl + F) på siden som kommer opp og leit opp "sku". Kjipt og unødvendig av dem å skru det av, men jeg vil tro at de fleste her bruker de 10 sekundene ekstra på trykkeriet beskrevet over når det er snakk om å spare noen hundrelapper. Jeg tenker at både GS og Koed sine sider må først og fremst behandles som delekataloger basert på ETK og akkurat denne biten fungerer ganske bra hos begge. GS har skjult delenummer, men de har fortsatt nummer på undergrupper (som de viser 6 av i bredden på min laptopskjerm) mens Koed har skjult disse nummerne på undergrupper og er alltid max 3 undergrupper i bredden, noe som gjør at du må scrolle mer. Uansett, jeg mener at hvis de hadde lagt om til "vanlig nettbutikk" og hatt typiske Eurodel/Autodoc-kategorier for deler så hadde det vært enda verre å finne fram til noe som helst. ETK går jo også på tvers med ISTA/TIS og da vet man på en måte hvor en del ting ligger når man først holder på med slikt.
-
Takk for svar. Da skal jeg prøve å få sjekket det. Nå er det mellom 12-15 minus ute, så er ikke sånn veldig kaldt. Men er det ikke sånn at hvis bilen ikke oppnår en viss temperatur, så vil ikke dpf regenere? Temperaturen har nå økt til 70°c etter litt kjøring. Bilen er manuell ja.
- I dag
-
Bytte av termostat er ikke noe uvanlig med årene, men det kan godt være bare at det er kaldt ute. N47 er ikke akkurat eksplosiv i å lage overskuddsvarme når kupéoppvarmningen krever sitt. Du må belaste motor en del eller skru ned varmen inni bil for å nå driftstemperatur raskt. Du kan enkelt teste om hovedtermostaten er defekt. Nedre radiatorslange (ut av termostat) skal være iskald. Øvre slange skal være varm til sammenligning. Disse har ikke EGR termostat, men er en termostat inni oljekjøleren. Sjeldent disse ryker, men det går en tynn slange nederst i radiatoren på førersiden som skal være kald før denne termostaten åpner. Husker ikke temperatur her, men den åpner senere enn hovedtermostaten (88°c). Edit: ser du har manuell(?) Da tipper jeg du kun har hovedtermostat å sjekke
-
Ikke sant ?😊 Det var 5 minutter nesten . Kjøpte nytt på Opel med vannpumpe og termostat til den nette sum av 1100 kr i 1994 . Men hjalp det ? Kunne likegjerne klippet opp pengene og kastet de ,trøsten var at bilen var så gøy og tøff at jeg tenkte ikke på det da .
-
Hei. Har lagt merke til at bilen ikke oppnår normal temperatur under kjøring nå som det har blitt litt kaldere ute, godt mulig den har vært sånn en stund uten at jeg har tenkt noe over det. Vet ikke hvor lang tid det skal ta før temperatur øker til normalt? Men er det vanlig termostat som må skiftes, eller er det noe mere? Ser mange av dieselbilene har noe som heter egr termostat også, men har ikke klart å finne noe rundt det på denne motoren. Kan det være at den sitter ferdig montert på selve egr ventil? Den ble hvertfall skiftet for en stund tilbake. Ser at oljetemp ikke stiger så høyt heller, men det kan kanskje ha en sammenheng med vanntemperaturen? Motoren er en n47.
-
Sveigis sin e61 530 d 2005 modell.Update.Lørdagen .
emne svarte i Rune-K sin sveigis i Bilder og filmer / Show-off
Det med knekte fjører er rart, noen modeller er værre enn andre selv om hjulopphenget er nesten likt. E85 bl.a er kjent for og spise bakfjører. Den jeg hadde måtte jeg bytte begge bakfjørene på før den hadde passert 70 000. Men det gjelder også andre merker. For dere som husker Sierra så var det helt ok biler men de hadde en litt mer sportslig utgave som het Sierra 2,0is. Den knakk bakfjærer som fyrstikker. -
Det eneste positive man kan si om varmeapparatet i Manta B og Ascona B er at det var veldig enkelt og bytte varmeapparat registeret. Eksempel til etterfølgelse. Også varmet de bedre enn en VW pickup 1969 modell som vi hadde som gårdsbil i noen år.
-
-
Humoren er jo rent knekkebrød, er faktisk bekymringsverdig. Men jeg skylder på gode gener og dårlige holdninger. Har foresten også gått til innkjøp av ny bøtte. setter pris på gode og motiverende ord. når det kommer til at man har gjort seg noen scoop på biler og deler, så er det jo ikke uten en pris. Når jeg drar for og hente noe som jeg har fått en god pris på, så tar jeg det ikke som en selvfølge at jeg drar hjem uten og ha fått meg juling, pga skambud. Har gått tom for unnskyldninger på hvorfor jeg ikke har fått gjort mere, så tror jeg går ut og rydder garasjen. Så jeg får ut traversen og kan få vekk alt jeg skal ha vekk til vannpolering. For det også, er jo noe jeg ikke trenger og vente med. Jeg venter jo bare på ventilfjører nå.
-
Når vi først snakker om vinter og varmeappearat ,må jeg nesten dele en historie her som er helt sant 😊(Skullen ønske mine foreldre kunne bevitne det ) Vi som fikk oppleve vinteren 1994 husker vel hvor mye snø det var og ikke minst kulden som var da enkelte plasser i landet . Hos meg her i sør var det ekstreme mengder med snø og kaldt . På denne tiden hadde jeg en identisk Manta som dette : Grsiefet vinterbil med diffbrems ,recaro osv bare et svært problem .. Varme innvendig var totalt fraværende og måtte bruke lue og hansker om det var kaldere enn minus ti .Disse var kjent for å være iskalde 🥶🥶 Hvertfall på den tiden følte moren min seg veldig dårlig (en februar dag),og hun måtte til legen . Hun var tynn som et frimerke og ikke mye spekk og holde varmen med . Etter og ha latt bil gå i 30 minutter fikk jeg fulgt henne inn i bilen med tepper og varmeflaske . Når vi kom til lege og hun var ferdig ,så stod der ei drosje på utsiden . Hun sier vi snakkes senere Jan ! Da hadde hun bestilt en drosje isteden for å sitte på med meg og sa enkelt ,jeg betaler enkelt 1200 kr i drosjeutgifter kontra sitte som en ispinne i det dritet der ,noe hun og gjorde 😅😅. Hun var aldri med meg i den fra september til April noensinne .
-
Haha, herregud som jeg koser meg med å bla gjennom denne tråden her jeg ligger med en liten en som har formiddagsluren sin. Humoren er så tørr og midt i blinken for min del at det nesten er vondt, skremmende hvor like vi er der. Holdt på å le mini av puppen her når jeg leste om bøtta med kjølevæske og hvordan du greide å treffe denne både ved tapping og ved demontering av radiator. Og tørrfisken… Gud hjelpe meg. Spennende prosjekt som jeg virkelig gleder meg til å se ferdigstilt. Og morsomt med disse kuppene av noen biler (og interiør) du kommer over og flipper videre.
-
Sveigis sin e61 530 d 2005 modell.Update.Lørdagen .
emne svarte i sveigis sin sveigis i Bilder og filmer / Show-off
Er virkelig glad jeg brukte litt tid på å vaske og rengjøre bil igår ettermiddag . Her ble det lagt på Avfetning ,skum etterfulgt med sånn Sonax spray man sprayer på og spyler av . I all enkelhet så var det lekende lett og feie av bil idag : Fikk klargjort mer plass til snø overalt og så nå bør man være klar : Ellers @Olaandref tenker og det samme som du nevner på det siste innlegget .😊