Gå til innhold

Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Fredrik said:

Et annet aspekt er at biler med 450+ hestekrefter som f.eks Tesla Model Y Performance typisk er leaset (ihvertfall her i Danmark). Jeg tror også at dette gjør noe med ansvarsfølelsen. Bilen er jo ikke din og du har ikke et utlegg eller et lån på minimum 550K NOK. Jeg tenker at det er lett å miste bakkekontakten i denne sammenhengen.

Det gjør åpenbart også politikerne i Folketinget (Stortinget i Danmark). Her har vi en relativt ny lov fra 31 mars 2021, den såkalte vandvidskørsel paragrafen, som påpeker at hvis man oppviser særlig uaktsomhet og hensynsløshet jmf. færdselsloven skal kjøretøyet konfiskeres; også i de tilfellene der kjøretøyet føres av en annen person enn kjøretøyets eier (f.eks leasingselskaper). I praksis betyr dette at bilen, i tillegg til annen straff (f.eks bøter, fradømmelse av førerrett og sogar fengsel), vil bli konfiskert av staten hvis man oppviser særlig uaktsomhet og hensynsløshet i trafikken. Dette kan være alt fra å kjøre for fort generelt, kjøre for fort ved veiarbeide til ikke å oveholde rødt lys ved fotgjengerfelt. Så langt er over 900 biler konfiskert inkl. utenlandske biler.     

Jeg skal i alle fall passe på å holde fartsgrensen på de to ukene vi skal feriere i Danmark i sommer :D ser det ut til at loven virker? Har råkjøringen blitt redusert? 
Her på bjerget er vel nyere elbiler mye finansiert med lave kampanjelånsrenter, virker nesten som at leasingen har blitt dempet litt ettersom du må betale moms på alt fra leasingselskapene i en normalt sett momsfri elbilhverdag. Men sikkert noen som har mer innsikt i dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

Jeg skal i alle fall passe på å holde fartsgrensen på de to ukene vi skal feriere i Danmark i sommer :D ser det ut til at loven virker? Har råkjøringen blitt redusert? 
Her på bjerget er vel nyere elbiler mye finansiert med lave kampanjelånsrenter, virker nesten som at leasingen har blitt dempet litt ettersom du må betale moms på alt fra leasingselskapene i en normalt sett momsfri elbilhverdag. Men sikkert noen som har mer innsikt i dette enn meg.

Loven virker og såvidt jeg forstår har man tatt toppen av de mest ekstreme tilfellene. Utfordringen er imidlertid at mens loven åpenbart virker i relasjon til folk flest (altså de aller fleste) er det alltid noen som er utenfor pedagogisk rekkevidde. Dessverre så er det ofte alkohol og/eller stoffer med i bildet.

Av det jeg har lest i danske aviser varierer konfiskeringene med alt fra folk som bare skal teste deres nyinnkjøpte drømmebil til de som har lånt kjærestens bil og glemmer at bilen ikke er deres (det må være en trist avslutning på forholdet vil jeg tro). Det er også enkelte historier om unge som har lånt fars/mors bil og utfordrer skjebnen.

Noen (også leasingselskaper) reagerer selvfølgelig i desperasjon med advokat når bilen er konfiskert, men såvidt jeg har fått med meg fører dette ikke frem med mindre man kan påvise måle og/eller saksbehandlingsfeil. Bilene blir forøvrig solgt til fordel for statskassen. Utenlandske biler får den samme skjebnen, men selve straffesaken blir overført til de respektive landenes politimyndigheter.

Jeg tror ikke at du har noe å frykte så lenge du kjører på en ordentlig måte i Danmark. Bilen blir heller ikke konfiskert hvis fartsovertredelsen er moderat. Det er kun de mest ekstreme tilfellene med hensynsløs kjøring og/eller høy hastighet som rammes av loven.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Fredrik skrev:

Loven virker og såvidt jeg forstår har man tatt toppen av de mest ekstreme tilfellene. Utfordringen er imidlertid at mens loven åpenbart virker i relasjon til folk flest (altså de aller fleste) er det alltid noen som er utenfor pedagogisk rekkevidde. Dessverre så er det ofte alkohol og/eller stoffer med i bildet.

Av det jeg har lest i danske aviser varierer konfiskeringene med alt fra folk som bare skal teste deres nyinnkjøpte drømmebil til de som har lånt kjærestens bil og glemmer at bilen ikke er deres (det må være en trist avslutning på forholdet vil jeg tro). Det er også enkelte historier om unge som har lånt fars/mors bil og utfordrer skjebnen.

Noen (også leasingselskaper) reagerer selvfølgelig i desperasjon med advokat når bilen er konfiskert, men såvidt jeg har fått med meg fører dette ikke frem med mindre man kan påvise måle og/eller saksbehandlingsfeil. Bilene blir forøvrig solgt til fordel for statskassen. Utenlandske biler får den samme skjebnen, men selve straffesaken blir overført til de respektive landenes politimyndigheter.

Jeg tror ikke at du har noe å frykte så lenge du kjører på en ordentlig måte i Danmark. Bilen blir heller ikke konfiskert hvis fartsovertredelsen er moderat. Det er kun de mest ekstreme tilfellene med hensynsløs kjøring og/eller høy hastighet som rammes av loven.    

Jeg har litt sansen for en slik lov så lenge de kun tar de ekstreme tilfellene. Det er vel så vidt jeg har fått med meg hvis det er dobbelt av skiltet hastighet og slike ting. Da er det litt mer enn at man glemmer og følge med på farten.

Da sliter jeg mye mer på §3 i veitrafikkloven. Den som sier at alle skal ferdes hensynsfullt. Det virker som klarer de ikke og ta deg på noe annet så er denne så generell at den dekker alt. Er det noen som vet om at det finnes tilsvarende lover i andre land som den norske paragraf 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg har litt sansen for en slik lov så lenge de kun tar de ekstreme tilfellene. Det er vel så vidt jeg har fått med meg hvis det er dobbelt av skiltet hastighet og slike ting. Da er det litt mer enn at man glemmer og følge med på farten.

Da sliter jeg mye mer på §3 i veitrafikkloven. Den som sier at alle skal ferdes hensynsfullt. Det virker som klarer de ikke og ta deg på noe annet så er denne så generell at den dekker alt. Er det noen som vet om at det finnes tilsvarende lover i andre land som den norske paragraf 3.

Den siste der er jo som hentet rett fra Kardemomme by, enig når det gjelder den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Fredrik said:

Jeg tror ikke at du har noe å frykte så lenge du kjører på en ordentlig måte i Danmark. Bilen blir heller ikke konfiskert hvis fartsovertredelsen er moderat. Det er kun de mest ekstreme tilfellene med hensynsløs kjøring og/eller høy hastighet som rammes av loven.    

Det tror ikke jeg heller, jeg har tross alt kone og barn med i bilen 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom opp en artikkel på NRK der tre unggutter hadde kappkjørt. Det diskuteres visst hvorvidt det kunne være aktuelt med en dansk ordning her (noe jeg prinsipielt er motstander av). 
 

Det burde jo ikke komme som noe sjokk at det er dagens Volvo 240 aka BMW F8x M3/M4 involvert. 
 

1AF2EF1F-22CB-40DB-8FD7-15DA531B1817.thumb.jpeg.d8b5c674e21237ed720d085b37eee66e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel. Ja det stemmer.

Det er mye sinnsyk kjøring her til lands og å miste retten til å kjøre er bare et (u)interessant forslag for mange av de det gjelder.

Å betale i 10 år til Santander på en bil som Staten har solgt vil nok hjelpe på endel. Men det vil nok også føre til at flere prøver å stikke av. 

Vi må få bygd flere skikkelige baner her til lands! 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P4wynb/reagerer-etter-villmannkjoering-politiet-vil-ta-bilen-fra-raakjoerere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Fredrik said:

Bilene blir forøvrig solgt til fordel for statskassen. 

Bilen blir heller ikke konfiskert hvis fartsovertredelsen er moderat. Det er kun de mest ekstreme tilfellene med hensynsløs kjøring og/eller høy hastighet som rammes av loven.    

 

Og der ligger vel hele poenget med konfiskeringene i Danmark - mer inntekter til staten.

At nesten tre biler i snitt hver eneste dag har blitt konfiskert siden lovinnføringen tyder på at dette blir brukt som en unnskyldning for å sope inn mer penger. Det er tross alt begrenset hvor mange ekstreme tilfeller det er i bittelille Danmark i løpet av et år.  Denne loven er bare en forlengelse av janteloven - du skal ikke tro at du er noe. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter over hode ikke ett lovforslag som rammer så skjevt og urettferdig som dette Danmark holder på med. Det kan være en voldsom økonomisk inngripen i noens liv og økonomi. Jeg er fan av at straff står i stil til lovbrudd, og når det kommer til fart og trafikk så går dette helt over alle støvleskaft. Se bare på hvor skjevt det rammer hvis man kjører i 210 km/t og får bilen inndradd hvis man kjører en Ford Mondeo til 20 000,- kontra en Lamborghini til tre mill. Hva om bilen er stjålet, eller tjuvlånt? Kompis kjører og du sitter i passasjersetet og sover? Slik EU følger med på alt og alle i dag så er det utrolig at man ser igjennom dette. Det at "lovbruddet" skjer i ett land som har blant Europas fineste utbygde motorvei nett er for meg uforståelig. Kraftige bøter etter folks inntekt må da være mye mer effektivt og riktig, dette Danmark holder på med her er for å statuere ett eksempel. 

Jeg kjører mange tusen km i igjennom Danmark hvert år opp og ned til Tyskland/kontinentet. Jeg har ikke noe problem med å forholde meg til dette regelverket. Jeg kjører konsekvent 120 km/t i Danmark, noe fortere er nesten umulig hvis man ønsker å holde jevn flyt. Danskers bruk av speil før de entrer venstre fil, fildisiplin og generelle sunne vett er TOTAL fraværende. Danmark har en skrekkelig motorvei kultur hvor det kun er det foran bilen som betyr noe, samarbeide og samspill for en grei trafikkavvikling på motorveien er ett fremmedord. Så for å ikke mose en VW Up inn i Autovernet i vilt raseri, etter at han la seg ut i venstre fil så jeg måtte bråbremse, hvorpå han ga meg fingeren når jeg tutet så lener jeg meg tilbake med cruisecontrollen stilt litt under fartsgrensen og slapper av i høyre fil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Lars89 said:

Vi må få bygd flere skikkelige baner her til lands! 

Vel, sier meg gjerne enig her, men det hjelper neppe på "problemet". 

Det er på en måte ikke mangel på søppelkasser som gjør at folk hiver søppel langs veien og det er ikke mangel på teknologi som gjør at enkelte i Tesla prater i en mobil de holder i hånda foran fjeset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Werther skrev:

 

Og der ligger vel hele poenget med konfiskeringene i Danmark - mer inntekter til staten.

At nesten tre biler i snitt hver eneste dag har blitt konfiskert siden lovinnføringen tyder på at dette blir brukt som en unnskyldning for å sope inn mer penger. Det er tross alt begrenset hvor mange ekstreme tilfeller det er i bittelille Danmark i løpet av et år.  Denne loven er bare en forlengelse av janteloven - du skal ikke tro at du er noe. 

Jeg tenker at denne tankegangen ikke gir mening. For staten er det ikke et poeng å tjene penger på beslaglagte biler. Det staten virkelig kan tjene penger på er at det blir færre alvorlige ulykker i trafikken. De samfunnsmessige omkostningene ved at folk f.eks blir invalidisert overgår mange ganger evt. inntekter fra salg av noen få beslaglagte biler.

Staten bruker eksterne taksører til å vurdere bilenes verdi og de selges via eksterne auksjonshus. Noen biler selges uten skilter (mangler avgift) og har derfor begrenset verdi (typisk utenlandske biler). Noen biler blir skrotet fordi de ikke kan godkjennes.

Det tas forøvrig hensyn til evt. økonomiske krav mot sjåføren av en beslaglagt bil under straffesaken hvis bilens eier er en annen enn sjåføren. Dette kan f.eks være fra leasingselskaper, banker eller privatpersoner. Det er med andre ord ikke nødvendig at disse selv anlegger sak mot sjåføren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Reef89 said:

 

Drammen er et risiko-område hvis man er glad i grisekjøring. Mye purk mellom Lier og Sande på nettene. 

Men litt kjipern for politiet å bli frakjørt av en 15+ år gammel E90 preface sedan da.  Mener de sivile V90ene de kjører er D4 190hk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...