Gå til innhold

Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.


Galro
 Share

Anbefalte innlegg

@Lars89

Jeg må bare spørre....Hvorfor i all verden har de gjerdet inn en Polonez og en Fiat? Er de redde for fingermerker og nesemerker på ruta fra beundrere som vil ta en nærmere kikk?  Ser ikke helt logikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var et museum som stilte ut polske bilmerker. De var i nytilstand. 

De hadde denne også 

IMG20240804204320.thumb.jpg.ebec39bef811010b66cffcbc59857716.jpg

 

Kom over dette tospannet forleden. Samme eier. 

Litt annerledes, men absolutt entusiastiske biler.

Pontiac Solstice og Peugeot 508 PSE (360hk)

IMG20240729140410.thumb.jpg.20258f469e0bd9e7f6145eb3fe5fbaee.jpgIMG20240729140417.thumb.jpg.c7184cadb504ea1b85fb214cae1964ea.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Har politiet offisielt begynt med elbil ute i felten ?😳

Det er vel ett prøveprosjekt mener jeg å ha lest en vei. Så får man se hvordan det går. UP bilene skal jo ikke ha noe mindre enn halv tank ute på patrulje, noe som på en dieselbil ofte er 400-500 km rekkevidde. Dette for å ha litt å gå på om de må følge etter noen eller rykke ut til noe ett annet sted i fylket. På en i4 så vil jo halvt batteri være 250 km, noe som betyr at UP må tilbringe mere tid på ladestasjonene i stede for å luske på av og på kjøringsrampene til motorveien. De må altså være mer av veien for å holde bilen operativ kontra å kjøre en fossilbil som på dette feltet er mer effektiv (fylles raskere og har en lenger rekkevidde som ikke er væravhengig) Så for min del så må UP bare gå over til elbiler, å utstyre disse gutta med mindre praktisk redskap er ikke meg i mot 👍

Også er det jo de gangene de kommer ut for en gal narkoman på motorsykkel eller i en stjålet M3 hvor det faktisk går i 240 km/t på E18 over lenger strekk. Da holder ikke en i4 koken lenge… Var jo en psykotisk fyr i en Audi RS3 som hadde en vill politijakt fra Kristiansand til han endte opp i Autovernet ved Tvedestrand her for ett par år siden. Jeg kom forbi rett etter at jakten endte på Lundeslettene øst for Tvedestrand. UP sin sivile G31 530d sto rett i hekken på ham med alle kjølevifter på full blås…der hadde det med andre ord gått unna. En fossil bil er nok ikke like rask men på de virkelig vanskelige oppdragene så er de mer utholdende og sånn sett en bedre ressurs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i4 M50 med M868 greier ca 300km i 170-215km/t, så problemet du skisserer er ikke-eksisterende her til lands. Det vil i tillegg være andre patruljer (og helikopter) som for lengst har koblet seg på denne stjålne M3en innen i4en må ta et ladestopp. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Saltkjelen skrev:

En i4 M50 med M868 greier ca 300km i 170-215km/t, så problemet du skisserer er ikke-eksisterende her til lands. Det vil i tillegg være andre patruljer (og helikopter) som for lengst har koblet seg på denne stjålne M3en innen i4en må ta et ladestopp. ;) 

Gjør den det? Synes det høres litt for godt ut til å være sant. Jeg ser hva du skriver men akkurat det tror jeg faktisk ikke er mulig. Hastigheter over 130 km/t dreper jo ett hvert elbil batteri på relativt kort tid, særlig hastigheter over 200 km/t. Bare toppfarten i seg selv på 225 km/t er ikke nok når man skal sette etter en virkelig rask bil eller sykkel. Det hjelper ikke med rask aks når toppfarten er så lav. Media er jo fulle av idioter som filmer seg selv kjøre i 250 km/t pluss på norske veier. Det har skjedd mye med både blir og veistandard i Norge de siste årene.

Politihelikopter står stort sett på bakken pga stramme budsjetter så å få det i lufta for en biljakt er nok enklere sagt enn gjort. Nei det må nok i så fall noen fossile biler og noen tohjulinger til i de virkelige tøffe oppdragene til UP. Oppdrag som det bare blir mer og mer av med økende kriminalitet, narkobruk og tilgang på raske biler. En elbil vil nok vise sine svakheter her. Men til daglig patruljering så går det nok fint, selv om oppetiden på en elektrisk UP bil vil være noe begrenset sammenliknet med en fossil UP bil. Og det plager ikke meg som liker å tøye fartsgrensen på de store motorveiene litt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig du synes det høres for godt ut til å være sant, men nå har det seg slik at jeg har selv kjørt disse distansene fra Norge til Nederland og tilbake igjen. Det høres ut som du baserer dine elbilerfaringer med den gangen du hadde en e-UP for (som vel er rundt åtte-ti år siden nå?) eller på noen av Ford demobilene du har tilgang til.. 

 

Det er ikke spesielt lenge siden et politihelikopter fulgte med på rånere på diverse lagerlokaler, men det kan jo hende de er litt mer i bruk her enn i Arendal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du kjørt 300km mellom 175-225? 

Så hinsides med trafikk som det er nedover kontigentet og veiarbeid og dritt. 

Jeg prøvde i går kveld og resette kjørecomputer mens jeg låg i godt driv på a1 ( og deretter a7 ) som jo gjerne er der du kjører for og komme deg til Nederland (?) 

Jeg snittet på rundt 150km/t i snitt når jeg hadde kjørt 250km. Og da kjørte jeg som en idiot, med mange pådrag over 300km/t og generelt en fart på over 200. Brukte også 1,5l på mila så selv med 90l tank var rekkevidden heller skral😅 Den snitthastigheten på knappe 150 km/t hadde aldri en i4 klart i går kveld vertfall... 

Alle hastigheter er også GPS fart og ikke Bmw sine skrytetall fra speedometer 🤭

 

Mine erfaringer i Taycan Turbo, i4m50 og i3 tilsier at batteriet renner ut når man passerer 100-110.. 

Ikke at jeg tror det utgjør ett problem at sivilbilen er en i4. 

 

For og holde tråden relatert, spotting fra i går 😊

IMG_20240810_121033666.jpg

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Skulebollen skrev:

r i all verden har du kjørt 300km mellom 175-225? 

Så hinsides med trafikk som det er nedover kontigentet og veiarbeid og dritt. 

Jeg prøvde i går kveld og resette kjørecomputer mens jeg låg i godt driv på a1 ( og deretter a7 ) som jo gjerne er der du kjører for og komme deg til Nederland (?) 

hemmeligheten er rett tid på døgnet, rett tid på å året og rikitg valg av kjørestrekning. fellesferien er feil tid på året for å teste fart, og aller helst bør det skje på natterstid. 

ifjord traff jeg bra på tidspunkt og rute å kunne holde kruskontrolln på 200kmt i over 1 time etter å passert ingolstadt slik i 6-7tiden om kvelden på A9 når rushtrafikken var over. fin trafikk og lite veiarbeid resten og jeg var framme i padborg før midnatt.

i 2022 hadde jeg omtrent samme mareritt som deg og endte med å kjøre fullgass å full brems hele natten pga veiarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også at behovet for sinnsykt raske politibiler er overdrevet. De aller fleste stopper når det blinker blått og grunnen til at up har litt mer kraft er nok for å ta igjen, altså et lite kort drag.

de tusler jo rundt i mye volvo v90cc i UP og de er ikke særlig raske.

 

når det gjelder elbil og rekkevidde så dreper fart mye, men det som dreper mer er mye aks og brems. Så klarer man jevn fart kommer man mye lengre.

når det gjelder politihelikopter, jeg bor syd i Oslo, ikke langt unna nye sentrale beredsskapsstasjonen, de helikopterne er mye ute så tror ikke økonomien deres er så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel heller ikke noe i veien for at UP kjører elbil, de fleste stopper jo når de ser blålys i speilet. Er vel ytterst få tilfeller at det blir en jakt. Og her oppe på romerike mangler det ikke på bistand om det er behov for det heller 😂. Tror det rykker litt i høyrefoten på ganske mange i politiet om de kan få bli med på en biljakt.

Ellers synes jeg det er artig at UP velger litt annet en mondeo, passat og volvo :-D  ( historisk sett ).
For maaange år siden typ midten av 2000 tallet ble jeg stoppet av en Saab 93 cab utenfor Sandefjord, ble litt satt ut da jeg aldri trodde de kjørte sånne biler 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...