Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

11 hours ago, Saltkjelen said:


Jeg var ikke spesielt negativ til den nye 1-serien. Den ser helt OK ut på bilder, men det stopper også der. I virkeligheten er bilen katastrofe. Jeg kunne fint vurdert en 1-serie som nr. 2 eller 3-bil, men med plattformen og designen som er nå, er det helt uaktuelt. Makan til kjønnsløs bil er det lenge siden jeg har sett.

Kunne ikke vært mer enig, både 1 og 2 serien kunne man nå klistra Toyota i grillen på og jeg hadde ikke ofra det en tanke. Synd, for 1serie var liksom et skikkelig friskt pust i en bilklasse som har vært tidvis drittkjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hva som er det globale salget av elbiler i forhold til konvensjonelle biler er ganske uinteressant. Temmelig mange land har en infrastruktur og en økonomi (privat kjøpekraft) som er direkte uegnet til elektriske biler (foreløpig). Det blir litt som å spørre hva som er det globale salget av rene sportsbiler som f.eks Porsche 911 i forhold til konvensjonelle biler og så trekke den slutningen at sportsbiler må være upopulære fordi det totale salget av slike biler er relativt lavt.

I de utviklede markedene som har en egnet infrastruktur og økonomi er salget av elektriske biler sterkt stigende. Dette er også årsaken til at det stadig kommer nye elektriske bilmodeller på markedet - også i den billigere enden som f.eks med den nye Peugeot e-208. Det nye i denne sammenhengen er at det nå handler om volummodeller som selges i store mengder som konvensjonelle biler. Peugeot e-208 og storesøsteren e-2008 er ikke utviklet til å være "ekte" elektriske biler, men konstruert til også å være gode elektriske biler med en lang rekkevidde. Dette vil vi helt sikkert se mer av (også fra BMW) og strategien er utvilsomt fornuftig for bilprodusentene. På denne måten behøver de ikke å bygge helt nye bilfabrikker, men kan tilpasse de ordinære produksjonslinjene til også å bygge elektriske bilmodeller - noe som er mye billigere. Produksjonen kan bl.a skaleres etter behov uten store omkostninger for bilprodusentene.  

Vedr. etterspørselen av elektriske biler har EU åpenbart av politiske årsaker valgt pisk istedenfor gulerot. Subsidier (f.eks avgiftsfrihet for elektriske biler) er i mange land veldig omdiskutert og i praksis politisk umulig å innføre. Ergo strammer EU istedenfor utslippskravene slik at markedet (og bilprodusentene) blir tvunget til å fokusere på elektriske bilmodeller.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja...jeg burde slutte å la folk og fakta tvilen komme til gode. Da var den globale elbilandelen for 2019 på 2,3% og ikke 9% slik det ble hevdet. Godt noen er årvåkene nok til å være kildekritiske slik at ikke feilinformasjon sprer seg. Så da hadde jeg litt mer rett likevel når jeg hevder dette er en veldig veldig liten nisje fortsatt. Vi diskuterer elbiler her, hybrider kan ikke tas med i denne sammenheng slik tallene til Saltkjelen viser. Videre så står det svart på hvit i Busieness insider at økningen i salget av rene elbiler globalt har avtatt i 2019. Det kan godt være andelen elektrifiserte kjøretøy er økende, men dette er takket være hybrider. Flere store og betydelige markeder fjerne nå eller begrenser de økonomiske intensivene, dette slår ut på totalsalget. Norge er ingenting i forhold til USA eller Kina, evener man ikke å se dette så må man få huet opp av sanden.

Ja, jeg burde også virkelig slutte å la folk og fakta komme tvilen tilgode. Godt noen er årvåkne nok til å være kildekritiske slik at feilinformasjon ikke sprer seg, når det du farer med er direkte feil. Tenk å bevisst operere med lavere tall (ref. dine 1,5%) når andelen er høyere. Makan (legger for ordens skyld på en smiley, så du slipper å lese dette med sinne og aggresjon, men med en anelse dose humor i stedet :))! Regner for øvrig med at du er like kildekritisk til Business insider, som alt annet også, Fredrik. Derimot erkjenner jeg at jeg ikke sjekket statistikken godt nok om at den inneholdt BEV og PHEV, og tar selvfølgelig selvkritikk på det. 

Det du åpenbart ikke forstår, eller vil forstå, er at elbilsalget er økende. I velstående land er salgene massive og økende, og det er vel gjerne i de kretser ting starter? Teknologien introduseres i dyre S-klasser og 7-serier før de havner inn i mainstream-biler for hvermansen, vet du. Hybrider finnes i mange ulike varianter, deriblant bensin, diesel og hydrogen, og dette er ene og alene produkter bilfabrikantene melker frem til de _må_ over til elbiler. Elbilandelen nær doblet seg i USA fra 2017 til 2018. Det blir spennende å se hvordan denne statistikken ser ut for 2018 vs. 2019 om få uker. Man må virkelig få hodet opp av sanden om man ikke ser hvor dette her går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, jeg burde også virkelig slutte å la folk og fakta komme tvilen tilgode. Godt noen er årvåkne nok til å være kildekritiske slik at feilinformasjon ikke sprer seg, når det du farer med er direkte feil. Tenk å bevisst operere med lavere tall (ref. dine 1,5%) når andelen er høyere. Makan (legger for ordens skyld på en smiley, så du slipper å lese dette med sinne og aggresjon, men med en anelse dose humor i stedet :))! Regner for øvrig med at du er like kildekritisk til Business insider, som alt annet også, Fredrik. Derimot erkjenner jeg at jeg ikke sjekket statistikken godt nok om at den inneholdt BEV og PHEV, og tar selvfølgelig selvkritikk på det. 

Det er godt man kan ha litt humor, det er også bra man kan innrømme at man tatt feil. Det kan skje alle 😀

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det du åpenbart ikke forstår, eller vil forstå, er at elbilsalget er økende. I velstående land er salgene massive og økende, og det er vel gjerne i de kretser ting starter? Teknologien introduseres i dyre S-klasser og 7-serier før de havner inn i mainstream-biler for hvermansen, vet du. Hybrider finnes i mange ulike varianter, deriblant bensin, diesel og hydrogen, og dette er ene og alene produkter bilfabrikantene melker frem til de _må_ over til elbiler. Elbilandelen nær doblet seg i USA fra 2017 til 2018. Det blir spennende å se hvordan denne statistikken ser ut for 2018 vs. 2019 om få uker. Man må virkelig få hodet opp av sanden om man ikke ser hvor dette her går..

Joda, elbil salget har økt de _siste åra_ globalt. MEN om vi skal tro Business Insider så har økningen globalt bremset opp, det er fordi salget har stagnert i USA og Kina. Du kan prøve å kjekke deg så mye du vil med vittige vinklinger, men akkurat her tar du altså feil. Det økende salget i Europa er ikke nok til å løfte slaget globalt i 2019, skal vi tro Business Insider. Her har jeg ikke sjekka klidene, men det burde Business Insider ha gjort som ett seriøst nettsted. Men om du har andre kilder som motstrider dette så bring it on...

Du kan selvsagt si at trender kommer først i markeder med høy kjøpekraft, for så å etterhvert adopteres til andre markeder. Slik _pleier_ det å være, men det er ingen 100 prosent garanti for at dette er normen også i tilfellet med utbredelsen av elbiler i verden. Dette er det ingen som har fasiten på, man kan synse om fremtiden men ingen kan med sikkerhet spå hvordan det går. 

Jeg som alle andre ser hvor dette går, elbiler blir mer og mer populære. Elbilen har kommer for å bli, ingen tvil om det. Men hvor fort går denne økningen? Hvor lang tid går det før man møter på store hindringer? I USA og Kina fjerner de eller reduserer intensivene, det er en hindring for videre elbil vekst. Det er også ett resultat av at salget har vært så stekrt økende som det har vært. Det er jo faktisk det som er det store spørsmålet her. Jeg ser også de utfordringer og mørke skyer som ligger i elbil horisonten. Og akkurat i 2019 så ser det ut som om den økningen globalt som alle hadde håpet på uteblir. Da kan ikke du og andre elbilforkjempere bare stikke fingrene i ørene og lalalalala elbil salget øker lalalalalala. Det gjenstår å se, svaret vet vi i Januar 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stagnert og stagnert. Det blir litt som med boligprisene - selv om noen måneder har prisreduksjon, er det jevnt over en prisøkning totalt sett. Noen år stiger mer enn annet og vice versa, men i det lange løp er det en økning. Slikt er det også for elbiler, enten man vil eller ikke. Legger vi denne artikkelen fra Forbes (publisert 18. november 2019) til grunn, er det en nedgang i elbilsalget (sett mot 2018) i juli, august og september i USA. Ellers i året er det en økning sett mot fjoråret. 

Når det gjelder insentivene, er det jo verdt å merke seg at myndighetene, i den grad de fjerner eller reduserer de, ofte også tyr til pisk. I slike sammenhenger vil endringene fortsatt tvinge seg frem, dog sannsynligvis noe senere enn det gjør med gulrot. 

Vil avslutningsvis poengtere at jeg er like lite elbilforkjemper som du hevder du ikke er fanboy (slik du tidligere har kritisert andre for å kritisere deg for). Foreslår derfor at du lar være å sette karakteristikker på andre når du selv misliker dette så sterkt. Jeg er like glad i motorsterke bensin- og dieselbiler som deg, men noen ganger må man også innse at verden går videre. Disse diskusjonene hadde de sannsynligvis også når togene gikk fra kull til diesel og fra diesel til elektrisitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
43 minutter siden, Marius2002 skrev:

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52818

Da er X1 og X2 PHEV like om hjørnet, bruker samme drivlinje som F45 225xe. Jeg kan ikke tro annet enn at dette må bli bra :D 

100F441B-DDD6-466D-BA68-8574FA279087.thumb.jpeg.e8377ad91616ad625db949f5d4a28069.jpeg

Kommer til å selge ekstremt bra, er det noe mer info om pris? Likte de gamle preLCI nyrene bedre på X1, de nye feminine nyrene fra 1 serien virker malplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Kommer til å selge ekstremt bra, er det noe mer info om pris? Likte de gamle preLCI nyrene bedre på X1, de nye feminine nyrene fra 1 serien virker malplassert.

Ikke kommet noe annet enn info på BMW Norge sine sider, men BilNorge skriver i artikkelen at X1 xDrive25e har en startpris på 423000,-. Med andre ord sikkert 500 med "riktig" utstyr. :) 
 

https://www.bmw.no/no/all-models/xoverview/X1/2019/bmw-x1-modeller-utstyr.html#bmw-X1-xDrive25e

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den kommer med mulighet for avtagbart hengerfeste på 750kg, samt at bagasjerommet er på 450 liter, redusert fra 505 liter i fossilutgaven, men de skriver at reduksjonen er under gulvet, så i praksis vil det da bety at bagasjerommet du ser er det samme skulle en tro. WLTP rekkevidde på norsk utstyrt utgave på 52km. Denne pakken kommer til å selge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kommer til å bli populær ja, synes også den var greit utstyr som fra start også. Men i beste BMW stil så er nok dette en bil som kommer til å koste godt og vel 550 000 når man har krysset seg ferdig og lagt til vinterdekk. Men BMW sliter med å få til skikkelig rekkevidde, synes 50 km var litt snaut når selv nye RAV4en kommer med 60 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste rendering av kommende 4-serie, som visstnok er bekreftet svært tett opp mot det endelige produktet.

At BMW får klage på deres nye designretning er ikke bare noe som hører entusiastforumene til, men sosiale medier dynges også ned av negativ kritikk av både grill- og bildesign. Forhåpentligvis tar BMW lærdom av at de er inne i sitt dårligste tiår på lenge.

attachment.php?attachmentid=2218090&stc=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...