Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror vi alle er skjønt enige om at det er forskjell på begrepet bilentusiast og entusiastbil. Amcar har uttalt dette om entusiastbil, så denne føler jeg bør være dekkende for det meste: "Å lage en helt klar definisjon på hva som kan kalles en entusiastbil, er ikke så lett. Men i undersøkelsen har AMCAR valgt dette som utgangspunkt: En bil med karakter og særtrekk, som gjerne velges for sin historiske interesse over tid, verdi eller prestasjoner som setter den utenfor kategorien bruksbil – og som gjerne representere noe motorhistorisk interessant eller verneverdig."

Har du en VW Transporter som er noe helt ekstraordinært - ref. "karakter og særtrekk" - ja, da har du på sett og vis en entusiastbil. 

Men er VW transporter en entusiastbil?

Mulig jeg har rota litt her, tolket det som at det menes i4 m50 er en entusiastbil jeg da. 

At det finnes enkeltbiler som er modifisert opp og ned i mente er jo noe annet. 

En original Porsche 911 er for meg en entusiastbil, mens en original i4m50 er ikke. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hele grunnen til at jeg elsker dette forumet, for det er så mange bastante kommentarer om hva som skal definere om man er entusiast og har en eller flere entusiastbiler (etter eget skjønn). Jeg forstår godt hvorfor enkelte her inne kjører amerikansk V8, TwinTurbo R6 osv, jeg skulle også gjerne gjort det selv. Men har valgt å gå en annen vei i form av elektrisk hverdags- og sportsbil (i MINE øyne), selv om enkelte her mener at en Taycan ikke kan være en sportsbil. Kjør først en i4, deretter en Taycan, så tror jeg det går opp et lys for enkelte. Som @Saltkjelen skriver over her, man blir jo nærmest lynsjet (nå strakk jeg strikken noe lengre) for å mene at man heller kan kjøre elektrisk bil og ha det gøy enn at man cruiser rundt med den deilige lyden fra en R6, V8 osv. Om jeg skal mene noe om entusiastbiler her inne må jo @Orjan sin B3 være perfekt, @hanssae sin B6 og ikke minst Z4 S 3.4. Men jeg mener likefullt at i4 M50 kan være en entusiastbil i fleres øyne, mine egne inkludert, men til en sum for forsvarer hva jeg og min bedre halvdel ønsker å bruke på bil. Jeg vet jo selv at jeg hadde hatt en annen bil med diesel eller bensin om kona hadde hatt munnkurv hva gjaldt valg av bil. Men vi hadde nok fortsatt hatt en i3 som pendle- og nummertobil for småkjøring, barnehage etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Håper du ikke bruker denne på vei som er ment for allmen ferdsel.

Hva i all verden?? Fordi det er en entusiastbil som fortjener og stå på bilmesser du tenker på? Eller fordi den er så blendene vakker at den skaper farlige situasjoner med trafikanter som kjører av vegen? 

 

Jeg er ikke redd for og bruke Entusiastbilene mine😉 så kjører den 30-40k i året, mye oppe i dine trakter, så du er nok så heldig og få mulighet og møte den langs vegen 😊

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Skulebollen skrev:

Men er VW transporter en entusiastbil?

Mulig jeg har rota litt her, tolket det som at det menes i4 m50 er en entusiastbil jeg da. 

At det finnes enkeltbiler som er modifisert opp og ned i mente er jo noe annet. 

En original Porsche 911 er for meg en entusiastbil, mens en original i4m50 er ikke. 

Isolert sett, nei. Utifra det du beskriver om bilen, ja. Kan alder alene, stand og/eller kilometerstand ha innvirkning på definisjonen? Ja.

Jeg er helt enig i at en original i4 M50 ikke er en entusiastbil, isolert sett, men bilen kan fort havne i den andre entusiastkategorien om den ikke lenger er original. En standard F11 520d ville jeg aldri sett på som en entusiastbil, men øynene får et annet syn på det med @Walkabouts F11 520d. Sånn vil det stort sett være over hele fjøla, men enkelte biler vil være entusiastbiler helt originale også. Legger man Amcars definisjon til grunn tror jeg man ser greit hva som er en slik bil og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i4 M50 er en entusiastbil, er enda en forholdsvis sjelden vare. Første elektriske BMW fra M-avdelingen og BMW omtaler den selv som en sportsbil. Så kan man trekke pralleller til fossilt drivstoff, eller, nei det kan man ikke. Derfor er dette meningsløs diskusjon. Nei, den er ikke like race-spikket som en M4/M3, men den leverer det ypperste innen det elektriske tatt pris i betraktning og med alt som følger med. Og det som følger med er ekstra vekt, luftfjæring og lydløshet(evnt. BMW Iconic Sound som M50 har egen lyd på, Hans Zimmer🤘).

Jeg tror mye baserer seg på følelser og hva en er vant med fra før. Er man vant med superlette biler og rekkesekser så er det klart at å ha med samme "mindset" inn i en i4 vil bli kræsj. Lige så inn i en Taycan. Jeg tror ikke det er mange som vil jage rundetider på Rudskogen med en i4 for å si det slik :) 

Nei, i4M50 er fortsatt drømmebil, for et skue. Helt nydelige linjer. Jeg vil tørre å påstå i3S kan være entusiastbil også, som byr på enorme mengder simpel moro. Men hva vet jeg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting kan man i alle fall enes om. Dette er et tema som skaper entusiasme, og det er jo i og for seg bra. :) 

Jeg tenker det er et skjæringspunkt som kan ha mange utfall her, og det er jo kanskje det som gjør det å være bilentusiast spennende - mangfoldet og variasjonene. Det finnes helt garantert det mennesket som forguder VW Transporter og har en utgave av alle modellserier som har rullet under 1000km. Jeg vil uten tvil definere vedkommende som entusiast og disse bilene som entusiastbiler. En enkel konklusjon må være at dette er fryktelig situasjonsbetinget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entusiastbil eller ikke, dette er iallfall gode nyheter. Ikke BMW denne gang men Mercedes går nå ut å varsler at deres V8er skal leve til 2030 og videre. Så lenge det er etterspørsel så mener de at deres utviklingsavdeling skal klare å holde V8erne og rekkesekserne innenfor utslippsnormene i årene fremover. Det vil koste penger fremover å holde dem i live, men dette er en brøkdel av hva det koster å utvikle og holde seg konkurransedyktig på elektiske biler. Bilprodusentene skal helt klart ri to hester i fremtiden 😀

https://www.motor1.com/news/609661/mercedes-intends-sell-v8-beyond-2030/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW pusher i4 nesten som om det er en eksotisk sportsbil forkledd som en kombi. Bla her:

153DDD6B-B68D-4E3D-BF91-30A712693EE6.thumb.jpeg.eab07c512d480efcfee509a3e3b45f59.jpeg

…så det er liten tvil om hva BMW selv mener bilen er. Ref kommentar om hva i4 er og hva den ikke er. (Selvsagt ligger det strategi og politikk bak dette også). 

Ellers er det helt ok med bastante meninger. Ikke fullt så ok når subjektive meninger blir kjernen i en faktadiskusjon. Ser at i4 omtales som både entusiastbil og flott design over her. Jeg er rykende uenig i begge deler, men det er ikke slik at jeg har rett og den andre tar feil. Man kan være uenig uten å «delegitimere» andres preferanser og meninger. Ikke at jeg alltid klarer det selv, men er nå i hvertfall et mål. 
 

Taycan skal jeg forøvrig prøve. Har kun sittet på i en, men får ikke alle inntrykk da. 
 

Med det setter jeg strek for min del. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Det skal jeg ha meg frabedt… Sånt er ikke å finne i Ålesund & omegn 🤞🤣

Senest igår 😊 send meg en PM så kan du tilogmed få prøvekjøre den ved en anledning, men må advare deg, den er ulovlig trimmet med chiptuning. Den er dog godkjent i vognkortet med coilovers av annerkjent tysk leverandør 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*MrB* jeg skal ikke la mine subjektive meninger være fakta om det var det du siktet til. At du mener i4M50 ikke levde opp til forventningene er helt og holdent en ærlig betraktning som skal respekteres. Jeg mener likevel en må ta bilen for det den er og se på den med andre øyne enn man gjør med f.eks. en M440i. For meg er i4 en entusiastbil, for hvem ellers orker å bruke 800’ på en lav og kompakt bil som har overflod med krefter? Når en kunne kjøpt en iX40 til samme pris som er mye mer praktisk. Det fine med bilverden er at vi har forskjellige preferanser. At noen ikke liker i4 eller Taycan er som sagt greit, like greit som at jeg liker mindre og mindre nye Ioniq 5 og misliker sterkt Mustang Mach-E. Jeg må iallefall beklage om mine innlegg delegitimerte dine, her og i i4-tråden, det var ikke meningen. Kan bli litt ivrig. 

Jeg føler forøvrig jeg har god dialog med alle her inne :) 

Ellers BMW XM som du viser bilde av regner jeg med? Den er litt kul og litt dust. Har troa på den når den kommer ut, men enkelte designelement kunne vi spart oss for. Eksosrør over hverandre f.eks.

B11A7974-1AC7-4860-9120-6D0BB3767D62.jpeg.b914fb6193117037a922344bf2e6b826.jpeg

 

@Skulebollen En borti gata mi, er VW-mann. Eller VW-familie. Der ruller det en Karmann og litt til. Og de er akkurat ferdig å restaurere en Transporter camping van. Sjekk ut: 

https://www.facebook.com/eidevwgarage/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig er trist er at det lages så mye elektrisk suv om dagen, det meste ser forferdelig ut, i tillegg er di store å tunge. Kan ikke vi heller få en stasjonsvogn med sportslige kjøreegenskaper og et sportslig utseende? 

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er stor forskjell på å bilentusiast og entusiastbil. Og at det er greit at vi legger forskjellige ting i begrepene. Mitt helt personlige standpunkt er at det er langt igjen til at jeg vil kalle en masseprodusert elbil for entusiastbil, uavhengig om den kommer fra Porsche, BMW eller Tesla*. Selv har jeg foreløpig til gode å få den store entusiastopplevelsen i en elbil.

* Amerikansk bilmerke som kun selger elbiler.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...