Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 Jeg er ganske sikker på at det er sagt/vedtatt at det ikke er lov å selge biler med forbrenningsmotorer i Norge fra 2025. Og i den forbindelse skal også alle drosjer være elektrifiserte innen 2025.

Når jeg tar drosje i Trondheim, så snakker, de som eier egne biler, om elektrifisering innen 2025, og at hver drosje lever stort sett i 3 år, for da får de fullt momsfradrag. Og etter det så er det elektrisk som gjelder.

Jeg googlet litt, men fant ikke noe som kunne direkte understøtte dette dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var igrunn ikke så mye uventet her, annet enn at BMW atter en gang har innført et nytt lyselement som ingen, absolutt ingen, vil forbinde med en BMW. Passe slapt med "VW"-løsninger hvor blinklys er en del av DRL/parklys, men der DRL/parklys også slår seg helt av - noe som i mine øyne gir litt preg av billige løsninger. Ellers er jo jeg en av de som digger iDrive8 og den nye skjermløsningen, men bortfall av knapper er dessverre bare kjipt. Synes også den nye ambientbelysningen er direkte trist sammenlignet med pre-LCI. Forstår ikke helt konseptet med en haug av belyste skråstreker etterfulgt av modellbetegnelsen - for spesielt sexy er det ikke. Den gamle ambientbelysningen, derimot - NAM!

Ser at M-pakken og fronten til X6 forsøker å ligne på XM med et nokså merkelig svart parti i fronten. Håper ikke dette er tilfellet for X5. Det er i alle fall lov å håpe på en annerledes fremtoning med en (i mine øyne) penere grillfasong.

Det fine med G05, G06 og G07 LCI er at det ikke føles kjipt med en pre-LCI.

2019_bmw_x7_74_2560x1440.jpg
758790280_Skjermbilde2023-02-08kl_09_23_54.thumb.png.f4a8a8015a0b01c3cc059448d6c0c476.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

 

Var igrunn ikke så mye uventet her, annet enn at BMW atter en gang har innført et nytt lyselement som ingen, absolutt ingen, vil forbinde med en BMW. Ellers er jo jeg en av de som digger iDrive8 og den nye skjermløsningen, men bortfall av knapper er dessverre bare kjipt. Synes også den nye ambientbelysningen er direkte trist sammenlignet med pre-LCI. Forstår ikke helt konseptet med en haug av belyste skråstreker etterfulgt av modellbetegnelsen - for spesielt sexy er det ikke. Den gamle ambientbelysningen, derimot - NAM!

Ser at M-pakken og fronten til X6 forsøker å ligne på XM med et nokså merkelig svart parti i fronten. Håper ikke dette er tilfellet for X5. Det er i alle fall lov å håpe på en annerledes fremtoning med en (i mine øyne) penere grillfasong.

Det fine med G05, G06 og G07 LCI er at det ikke føles kjipt med en pre-LCI.

2019_bmw_x7_74_2560x1440.jpg
758790280_Skjermbilde2023-02-08kl_09_23_54.thumb.png.f4a8a8015a0b01c3cc059448d6c0c476.png

Bare vente på at X5 45e synker mer som en stein i pris da. :D Fortsatt utrolig lekre biler med god nok rekkevidde som også gir deilig lyd og som man kan øke ytelsen på. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fupsaker skrev:

Bare vente på at X5 45e synker mer som en stein i pris da. :D Fortsatt utrolig lekre biler med god nok rekkevidde som også gir deilig lyd og som man kan øke ytelsen på. ;) 

De kommer til å synke som en stein! Selv om jeg for mitt vedkommende heller venter på en M50d, 50i eller M50i. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Tror lommeboken din sier minst mulig hybrid når garantitiden er gått ut. :P 

Veldig godt poeng. Hybrid uten garanti er ikke tema, ei heller el for den saks skyld. Men PAW er jo gull med fabrikkgaranti for ca 13k i året frem til den er 15 år. Så det skal jeg ha. :D Om den blir værende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

@Fredrik 90 Jeg er ganske sikker på at det er sagt/vedtatt at det ikke er lov å selge biler med forbrenningsmotorer i Norge fra 2025. Og i den forbindelse skal også alle drosjer være elektrifiserte innen 2025.

Når jeg tar drosje i Trondheim, så snakker, de som eier egne biler, om elektrifisering innen 2025, og at hver drosje lever stort sett i 3 år, for da får de fullt momsfradrag. Og etter det så er det elektrisk som gjelder.

Jeg googlet litt, men fant ikke noe som kunne direkte understøtte dette dog.

Det har aldri vært snakk om ett forbud om salg av fossile biler fra 2025, men dette har helt klart vært dårlig kommunisert med vilje for å lokke folk over på elbil så fort som mulig. Det har derimot vært snakk om ett mål om å kun selge null utslippskjøretøy fra 2025, men stadig flere politikkere til høyre for SV har tatt til orde for at man er fornøyd med 90% hvis det er mulig.

Bransjen har i alle år gått hard ut å sagt at dette ikke er mulig, iallfall på så kort tid. Men så skjedde noe bransjen ikke hadde ventet, fabrikkene begynte å åpne lommeboka overfor de norske importørene hvis de virkelig gikk inn for å trø ut elbiler. Norge er ett viktig marked for at bilprodusentene skal nå sine utslippsmål satt av EU, og kjøpelysten på elbiler er stor så de pøser penger over de norske importørene for å pushe elbil fremfor noe annet. Og da får vi situasjoner hvor hybrid/fossil modellene prises opp i det norske markedet eller tas helt ut slik Mercedes nå har gjort med C og E klasse og som VW kommer til å gjøre ved utgangen av 2023. Den store taperen er bilkjøperen som får innskrenket sine valgmuligheter betraktelig, samt i snitt "tvinges" til å kjøpe dyrere biler enn hva de ofte ville ha gjort før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Snagg30 skrev:

Men er en BMW hybrid så ille med motor/drivverk forsikring? 

Nei egentlig ikke, men 30e og 40e utgavene har hatt sine issues. 45e har så langt klart seg veldig bra, og nå har jeg snakket med en del folk om akkurat dette. Men denne drivlinjen har kun vært på veien i 3 år så det er litt tidlig å si ennå. Men B58 motoren er solid, den er vel også forsterket ytterligere for hybrid drift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...