Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Om du tar en ribbet 520d fra Tyskland og importerer den ny kommer den på rundt 980k etter dagens eurokurs, sånn sett er det ingen vits å hente en derfra før de er ett til to år gamle heller. Men slenger meg på og sier Touringen er langt penere, uten tvil. Samtidig faller jeg heller mot G31. 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier litt om hvor dyr elbiler egentlig er. 1 mill for en bil praktisk talt uten avgifter. (Litt vekt og litt moms). En bensinekvivalent er 540i., men den får man ikke i dag. Med full avgiftspakke ville den imidlertid neppe koste veldig mye mer. G21 340i xDrive koster en drøy million fullpakket, og det er vel det nærmeste man kommer en 540i i dagens prisliste.

 

Ang interiøret så er det kanskje mer moderne i G6X, men det er også mer generisk og kunne sittet i en hvilken som helst bil. G3x-interiøret er gjenkjennbart BMW.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor dyr er denne egentlig? Fant noen gamle annonser nå og i 1984 så kostet en 528i fra 245000. Til sammenligning så kostet den dyreste Peugeot 205, 79000. Med andre ord så fikk man litt over 3 stk Peugeot for en 5 serie. Nå koster en Peugeot 208 litt over 300 000 så man får fortsatt litt over 3 stk. Peugeot for en 5 serie.

Kan noen som er flinkere enn meg se på hvordan dette står seg i forhold til inflasjonen som har vært i disse årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Rune-K skrev:

Kan noen som er flinkere enn meg se på hvordan dette står seg i forhold til inflasjonen som har vært i disse årene?

Fra Norges Bank.

IMG_3134.thumb.jpeg.398ba3e1993fb4c9cc8934954596fd4c.jpeg

Ikke tatt høyde for bruk av material/råvarer, som riktignok også har endret seg.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rune-K skrev:

Takk, med andre ord så var både Peugeot og BMW billigere i 1984 enn de er nå. Nesten rart når man tenker på hvor høye bilavgiftene var på den tiden.

Må nok også ha med seg inntekt fra 84 - 2024 også, for å se ifht faktisk inntekt for snittet i befolkningen.

Kjøpekraft kan være avgjørende ifht prisbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Må nok også ha med seg inntekt fra 84 - 2024 også, for å se ifht faktisk inntekt for snittet i befolkningen.

Kjøpekraft kan være avgjørende ifht prisbilde.

Det er helt riktig. Jeg husker jeg regnet litt på det når bensinprisen begynte å stige. Jeg måtte jobbe ca. 6,5 time for og fylle 100 liter da jeg begynte å jobbe på midten av 90 tallet. Det må jeg gjøre nå også. Med andre ord så har ikke prisen på bensin fulgt prisstigningen før den brått tok den igjen de siste par årene.

Jeg synes slike ting er interessante å se på når folk klager på at alt er blitt så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, papertiger skrev:

Specca opp en 40e touring med det utstyret jeg ville ha (tok ikke med Driving assistance og parking assistance systemene eller M sport pakke Pro, men tok fin farge, B&W anlegg, 21" hjul, brunt Individual ventilert skinn og sportsseter f.eks. - hva er poenget med komfortseter nå?). Ble en fin pakke, men kom på 1.025. Det er MYE penger, dog mindre enn 530d'en vår kostet ny. Merkelig nok enda jeg opp med samme eksteriørkombo som jeg har i dag 😛 

Tipper PHEV kommer senere.

image.thumb.png.946089ce79960fbd51dd232fb9a0ff90.png

image.thumb.png.79457eb91dcfd31580cd4702e2a5ca6e.png

Thomas i Autogefuhl anbefalte komfortsetene så jeg. Mye penere enn sedan. Men etter å ha sett facelift Taycan i dag. Med større batteri og veldig rask lading, så er jeg redd i5 fort blir gammeldags. Regner med A6 Etron får mye av samme teknologi som Taycan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, mslello skrev:

Thomas i Autogefuhl anbefalte komfortsetene så jeg. Mye penere enn sedan. Men etter å ha sett facelift Taycan i dag. Med større batteri og veldig rask lading, så er jeg redd i5 fort blir gammeldags. Regner med A6 Etron får mye av samme teknologi som Taycan. 

Man ser tydelig at i5 er bygget på en aldrende og utgående elektrisk plattform.
A6 bygger meg bekjent på samme plattform som Taycan, så den vil også overgå i5 rent teknisk.

Ladehastigheten er såvidt subjektiv at den ikke spiller så stor rolle for min del.

Kan hende BMW på massere salget av 5 serien med noen ok tilbud etterhvert som konkurrentene spiller ball med den, synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, mslello said:

Thomas i Autogefuhl anbefalte komfortsetene så jeg. Mye penere enn sedan. Men etter å ha sett facelift Taycan i dag. Med større batteri og veldig rask lading, så er jeg redd i5 fort blir gammeldags. Regner med A6 Etron får mye av samme teknologi som Taycan. 

Tror kanskje jeg hadde spart pengene all den tid hele komfortsetet fremstår som et eneste stort spareprosjekt.
Jeg føler nesten Taycan er litt gammeldags, men det er kanskje mest på utseende og at det går flust av de i området her, i alle varianter. Elektrisk STASSJONSVOGN og med slik bagasjeromsplass er det ikke mange som kan tilby, så kan hende BMW henter noen kunder der.

Tror flere kommer til å vente på G61 i5 e40 xdrive som akkurat har blitt lansert for G60. Og @Fredrik 90 det er annonsert at PHEV kommer litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mslello skrev:

Men etter å ha sett facelift Taycan i dag. Med større batteri og veldig rask lading, så er jeg redd i5 fort blir gammeldags. Regner med A6 Etron får mye av samme teknologi som Taycan. 

Dette er også en reell problemstilling med såpass dyre biler som f.eks i5 og Taycan. At spesielt elektriske biler hurtig blir gammeldagse (i relativ forstand) gjør at de reelt blir enda dyrere. Taycan kom på markedet i 2019 og Sport Turismo (som er den fineste etter min mening) så sent som i 2021 og allerede nå kun 3 år senere er Porsche klar med en ganske signifikant facelift spesielt på den tekniske siden.

For min del er dette helt håpløst når man må betale 1 til 1,5 millioner kroner for en slik bil med utstyret man vil ha. Jeg har en venn som for to år siden kjøpte en Taycan Turbo Sport Turismo og selv om den økonomiske biten neppe bekymrer har han fortalt at bilen objektivt var for dyr i relasjon til hvor hurtig utviklingen går. Dette er selvfølgelig hurtig glemt så snart man setter seg bak rattet i bilen, men jeg tror ikke at han gjentar et slikt kjøp.

Vedr. i5 liker jeg Touring varianten, men hefter meg ved de samme tingene som dere andre. Interiør lyslistene er lett harry og "vingene" bak forstår jeg ikke. Jeg synes også at BMW's politikk med hvor hurtig de ulike modellene kan kjøre er merkelig. Kun 193 Km/t med 340 HK (eDrive40 Touring) virker veldig kunstig. E39 530i Touring med bare 231 HK var elektronisk begrenset til 250 Km/t. Enda mer merkelig er det med M60 xDrive Touring som med hele 610 HK kun kan kjøre 230 Km/t. Taycan Turbo Sport Turismo med lignende antall hestekrefter klarer 260 Km/t.

Selvfølgelig er slike hastigheter mest av interesse for tyskerne, men hvis jeg var tysker og i markedet for en i5 ville jeg definitivt ha hatt noen negative tanker rundt dette.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg synes slike ting er interessante å se på når folk klager på at alt er blitt så dyrt.

Jeg er for så vidt enig, men mener bildet er langt mer nyansert enn det klassiske regnestykket - "hvor mange timer må en jobbe nå kontra før for samme mengde bensin?". I 1980 var familiens øvrige kostnadspunkter marginale sammenlignet med i dag, og det er her hele forskjellen ligger. På 80-tallet hentet man TV-signaler gratis med en antenne, mens man i dag er påtvunget tv/internettpakker til en høvelig sum per måned. Bilen kunne settes fra seg gratis stort sett over alt, mens man i dag belastes så fort bilen kjører inn i et område - for ikke snakke om at det er såre enkelt å bli ilagt en kontrollavgift av bagatellmessige årsaker eller at man får en parkeringsfaktura i posten med et gebyr på åtte ganger størrelsen av parkeringsavgiften. Bompenger.. Ja, var det egentlig noe som het det da? På denne tiden var de kommunale avgifter drevet etter selvkostprinsippet, mens det i dag er en sekkepost for å dekke det byråkratiske underskuddet som farer rundt i den enkelte kommune. Eiendomsskatt, sa du? Dette var vel ikke et ord i en norsk ordbok engang. For ikke snakke om at man kunne kjøpe eller bygge seg en bolig basert på én inntekt. Eller at det nå koster en kvart årslønn å få behandlet en komplett byggesøknad.. Det er utvilsomt langt dyrere å leve i dag enn det var back in the days.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, papertiger skrev:

Tror kanskje jeg hadde spart pengene all den tid hele komfortsetet fremstår som et eneste stort spareprosjekt.
Jeg føler nesten Taycan er litt gammeldags, men det er kanskje mest på utseende og at det går flust av de i området her, i alle varianter. Elektrisk STASSJONSVOGN og med slik bagasjeromsplass er det ikke mange som kan tilby, så kan hende BMW henter noen kunder der.

 

23 minutter siden, Fredrik skrev:

 

Vedr. i5 liker jeg Touring varianten, men hefter meg ved de samme tingene som dere andre. Interiør lyslistene er lett harry og "vingene" bak forstår jeg ikke. Jeg synes også at BMW's politikk med hvor hurtig de ulike modellene kan kjøre er merkelig. Kun 193 Km/t med 340 HK (eDrive40 Touring) virker veldig kunstig. E39 530i Touring med bare 231 HK var elektronisk begrenset til 250 Km/t. Enda mer merkelig er det med M60 xDrive Touring som med hele 610 HK kun kan kjøre 230 Km/t. Taycan Turbo Sport Turismo med lignende antall hestekrefter klarer 260 Km/t.

 

 

Ja, det er nok ikke sikkert de setene er verdt pengene. Største fordelen til i5 touring er at den kommer først. Så blir det spennende å se når A6 Etron kan leveres. 

Hyundai Ionic 5 N har også 260 km/h som toppfart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, mslello skrev:

Ja, det er nok ikke sikkert de setene er verdt pengene. Største fordelen til i5 touring er at den kommer først. Så blir det spennende å se når A6 Etron kan leveres. 

Hyundai Ionic 5 N har også 260 km/h som toppfart. 

Har Huyndaien girkasse (2 trinn FW) som Porsche’n?

Er jo det som gjør at Porsche’n kan ha slike max hastigheter uten å spise for mye elektroner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...