Fredrik Skrevet Onsdag kl. 09:31 Skrevet Onsdag kl. 09:31 (endret) 11 hours ago, Fredrik 90 said: Det er nesten latterlig, men G60 blir mer eller mindre slått av E39 når de testes opp mot hverandre E39 530d var/er fantastisk. Ikke bare i relativ forstand i forhold til dagens tilsvarende BMW dieselmodell basert på hestekrefter, men især i forhold til konkurrerende modeller (både diesel og bensin) den gangen for 30 år siden. M57D30 motoren var av en annen verden, men teknologien har utvilsomt gått fremover. Jeg kan se poenget med å sammenlikne E39 530d med G60 520d, men det er med B57D30 motoren i f.eks G30 530d at utviklingen virkelig viser seg. Ikke bare hadde effekten økt fra 184 HK til 286 HK. Ditto med dreiemontet som økte fra 390 Nm til formidable 650 Nm og dette samtidig som drivstofforbruket gikk kraftig ned fra et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,83 liter/mil til 0,50 liter/mil (begge med automatgear). Utleding av CO2 falt også fra 225 gram/km til 131 gram/km. E39 530d med 184 HK tilfredsstilte Euro 2 normen, mens G30 530d med 286 HK tilfredstilte Euro 6d normen bl.a pga et partikkelfilter. G60 540d med den samme B57D30 motoren har i tillegg 48-Volt mildhybrid som bringer systemeffekten opp til 303 HK og 670 Nm. Drivstofforbruket og CO2 utledningen er imidlertid marginalt høyere, men G60 er også en større og tyngre bil enn G30. Endret Onsdag kl. 09:35 av Fredrik hsd, *MrB*, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 4
*MrB* Skrevet Onsdag kl. 09:46 Skrevet Onsdag kl. 09:46 @Fredrik Enig og uenig. At utviklingen har gått viser seg jo i form av at toliteren i dag yter det samme som treliteren for 25 år siden. Men hvor er egentlig de reelle gevinstene? Toliteren er like rask og tilfredsstiller strengere Euronorm, men bruker ikke mindre drivstoff, og fremstår som en langt mindre harmonisk pakke. Og hvordan dagens B47 står seg etter 300.000km vil jo vise seg, men jeg tviler på at den står distansen like bra. Dette var jo ikke bare en test mellom gammel og ny teknologi. Det var en test mellom en "oppbrukt" bil og en ny bil. Det burde være knockout i favør G60.... Men i rettferdighetens navn ville det jo vært noe likt om man byttet ut G60 520d med G30 520d, men med det viktige unntaket at da har man fortsatt den gjenkjennelige byggekvaliteten og identiteten. Ingen, Fredrik og Saltkjelen reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet Onsdag kl. 10:06 Skrevet Onsdag kl. 10:06 @*MrB* Jeg er enig, men man kan også argumentere for at B47 motoren aldri i relativ forstand har vært like bra som M57 motoren var og da snakker vi ikke kun om rekkefirer vs. rekkesekser. Sammenligningen i videoen har definitivt sine begrensninger, men litt interessant er den allikevel. Jeg tror heller ikke at dagens dieselmotorer er like holdbare som de var for 30 år siden.
Ron Jeremy Skrevet Onsdag kl. 11:28 Skrevet Onsdag kl. 11:28 1 time siden, Fredrik skrev: @*MrB* Jeg er enig, men man kan også argumentere for at B47 motoren aldri i relativ forstand har vært like bra som M57 motoren var og da snakker vi ikke kun om rekkefirer vs. rekkesekser. Sammenligningen i videoen har definitivt sine begrensninger, men litt interessant er den allikevel. Jeg tror heller ikke at dagens dieselmotorer er like holdbare som de var for 30 år siden. Dette er argumenter som dessverre blir litt gjemt bort. Jo høyere Euro indeks og «renere» enn motor er. Jo mer trøbbel vil eiere oppleve og dertil påkost må påregnes. Så marginene på moderne ICE er tynet ut og de har samtidig blitt mindre holdbare. Hadde ICE fått puste og ikke fått så mye restriksjoner, ville det vært mindre koksing og EGE trøbbel osv osv. Lars89, BMWE39turbo, mr.pingu og 1 annen reagerte på dette 4
mslello Skrevet Torsdag kl. 14:19 Skrevet Torsdag kl. 14:19 Trenger jo ikke firhjulstrekk i revers når man kan ta piruett og kjøre riktig vei opp... Marius2002 og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Marius2002 Skrevet Fredag kl. 16:19 Skrevet Fredag kl. 16:19 (endret) @mslello er det bekreftet at det ikke blir firehjulstrekk i revers? Eller kun rykter. 🤔 Edit: Ser ut som det blir en mulighet å ha ASM foran for å ha lengre rekkevidde om jeg tolker dagens presseskriv rett. Men også mulighet for slik vi kjenner xDrive idag. Velger å tolke det dithen at ASM foran vil være et tilvalg for å peake rekkevidde og at Norge ikke er et naturlig marked. Men gjenstår å se. https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0448841EN/forward-momentum-through-technology-openness-strong-product-line-up-and-neue-klasse:-bmw-group-on-track-for-growth-in-2025 For its e-drive, the BMW Group relies on a highly flexible and scalable modular system. The basis for this is provided by DC-excited Synchronous Motors (SSMs) that are developed and produced in-house. Vehicles with xDrive come with the option of Asynchronous Motors (ASMs) installed on the front axle, reducing energy loss by 40% and weight by 10%. In the future, customers will be able to choose between models with one, two, three or four electric motors. Endret Fredag kl. 17:34 av Marius2002 mslello reagerte på dette 1
papertiger Skrevet Fredag kl. 21:35 Skrevet Fredag kl. 21:35 Det er nok mer en måte å skrive på slik jeg leser det. xDrive-modellene kommer med tilvalget som er en ASM type motor. Marius2002 reagerte på dette 1
Marius2002 Skrevet Fredag kl. 21:50 Skrevet Fredag kl. 21:50 8 minutter siden, papertiger skrev: Det er nok mer en måte å skrive på slik jeg leser det. xDrive-modellene kommer med tilvalget som er en ASM type motor. Vel, det gjenstår å se. Hvis de havner på MG -nivå her vil de tape en haug med kunder. Jeg tolker det som sagt at dette er et tilvalg "i tillegg til", og jeg håper jeg tolker det rett. Det kan være optimisten i meg som snur hver en stein etter noe positivt. BMW har vært fremme i skoene, de har posisjonert seg og vært strategisk og rustet seg for fremtiden - og så skal de feile på en så banal ting? Ron Jeremy og fupsaker reagerte på dette 2
Scuirus2 Skrevet Fredag kl. 23:07 Skrevet Fredag kl. 23:07 (endret) Jeg tolker det slik at xDrive vil ha ASM motor på frontaksel. https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0448099EN/charge-faster-drive-further:-bmw-group-reveals-revolutionary-electric-drive-concept-with-800v-technology-for-the-neue-klasse?language=en Sitat Neue Klasse additionally incorporates ASM technology The Gen6 powertrain employs a second, additional electric motor technology in the form of the asynchronous motor (ASM). Here, instead of being generated by permanent magnets (PSM) or electrical excitation (EESM), the rotor’s magnetic field is induced by the stator. On this type of motor, the rotor takes the form of a metal cage. The asynchronous motor offers the advantage of a more compact design and superior cost efficiency. The ASM motor variants will be fitted at the front axle of Neue Klasse cars with BMW xDrive. Endret Fredag kl. 23:08 av Scuirus2
Marius2002 Skrevet Lørdag kl. 05:31 Skrevet Lørdag kl. 05:31 @Scuirus2 Jeg leser hva de skriver, men krysser fingrene likevel. I linken du postet skriver de også A single-motor rear-drive Neue Klasse will be the most efficient setup, but for high-performance models, BMW can add additional EESM motors for more power and AWD capability. Future M cars could use a quad-motor setup, enabling advanced torque vectoring, rear-biased AWD handling, and extreme power outputs.The system has been designed from the outset to allow for precise power distribution between axles and individual wheels. Så jeg holder meg i håpet. Det gjenstår som sagt å se. Jeg tar sikkert feil, men vil ikke svartmale NK før den er lansert. Jeg skjønner at ikke alle trenger 4wd i revers, men det er likevel en vesentlig del av firehjulstrekksystemet for min del. MG er nå i stor strid pga. dette. Og siste nytt i saken kom igår: https://www.motor.no/aktuelt/frykter-milliardsmell-for-manglende-firehjulstrekk/309551 Dusy og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet Lørdag kl. 07:15 Skrevet Lørdag kl. 07:15 Jeg har lest i et skriv at BMW har bemerket seg rettssaken i Norge og forsikret at ASM motoren vil ha firehjulstrekk i alle mulige settinger. Det skal bli interessant å se utfallet av anken til høyesterett i MG-saken, men jeg håper på seier for NAF-siden. Marius2002, Ron Jeremy, Dusy og 1 annen reagerte på dette 3 1
Marius2002 Skrevet Lørdag kl. 07:25 Skrevet Lørdag kl. 07:25 8 minutter siden, Saltkjelen skrev: vil ha firehjulstrekk i alle mulige settinger. … best for de Det får være grenser på innsparinger.
Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 08:08 Skrevet Lørdag kl. 08:08 At man i det hele tatt skal ha en diskusjon rundt hvor vidt en bil skal ha firehjulstrekk både forover og bakover er jo helt banalt. Jeg håper selvsagt at bileier vinner fram, men også at signalene om hva man får når man kjøper billig Kina søppel kommer tydelig frem. HenrikSolberg, Heik80, Ron Jeremy og 2 andre reagerte på dette 5
Marius2002 Skrevet Lørdag kl. 08:31 Skrevet Lørdag kl. 08:31 11 minutter siden, Fredrik 90 skrev: At man i det hele tatt skal ha en diskusjon rundt hvor vidt en bil skal ha firehjulstrekk både forover og bakover er jo helt banalt. Jeg håper selvsagt at bileier vinner fram, men også at signalene om hva man får når man kjøper billig Kina søppel kommer tydelig frem. Helt banalt, men dessverre helt reelt. Nå har flere store mediehus med fokus på bil skrevet artikler om at BMW NK med xDrive vil kun ha firehjulstrekk forover. @Saltkjelen kom heldigvis på banen og bekreftet mine håp om trekk på alle hjul i alle kjøreretninger. BMW har vært kanonflinke og posisjonert seg for fremtiden(både elektrisk, fossilt og hydrogen), men det er ikke å stikke under en stol at de har hatt massive kostnadskutt som sluttkunden merker i form av materialvalg og utstyr - og skulle de kutte ut enda mer i form av kjøreegenskaper så er det ikke lengre "ren kjøreglede" , bare "ren irritasjon". Jeg håper også bileierne vinner frem mot MG. Jeg har ingen tvil på at MG Marvel R er en grei bil til en fin pris, men når den mangler noe vesentlig som en forventer av en 4x4 så faller korthuset. Nei, da lever Neue Klasse-drømmen videre enn sålenge. Så får vi se hva som kommer av endelige produkt og kjøreegenskaper! Ron Jeremy og fupsaker reagerte på dette 2
Scuirus2 Skrevet Lørdag kl. 12:59 Skrevet Lørdag kl. 12:59 Tenkte først at det er viktigst for en SUV å ha firehjulstrekk også i revers. Men så tenkte jeg på hovedårsaken til at jeg kjøpte en bil med xDrive da jeg kjøpte E60, det var at jeg flere ganger hadde kjørt meg fast på flatmark på gårdsplassen med E39 ved store snøfall. Så det er nok minst like viktig med firehjulstrekk også i revers for en bil med lav bakkeklaring, som i4, som for en SUV som brukes på hytta. laffe, fupsaker, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå