Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
11 hours ago, Fredrik 90 said:

Det er nesten latterlig, men G60 blir mer eller mindre slått av E39 når de testes opp mot hverandre

E39 530d var/er fantastisk. Ikke bare i relativ forstand i forhold til dagens tilsvarende BMW dieselmodell basert på hestekrefter, men især i forhold til konkurrerende modeller (både diesel og bensin) den gangen for 30 år siden. M57D30 motoren var av en annen verden, men teknologien har utvilsomt gått fremover.

Jeg kan se poenget med å sammenlikne E39 530d med G60 520d, men det er med B57D30 motoren i f.eks G30 530d at utviklingen virkelig viser seg. Ikke bare hadde effekten økt fra 184 HK til 286 HK. Ditto med dreiemontet som økte fra 390 Nm til formidable 650 Nm og dette samtidig som drivstofforbruket gikk kraftig ned fra et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,83 liter/mil til 0,50 liter/mil (begge med automatgear). Utleding av CO2 falt også fra 225 gram/km til 131 gram/km. E39 530d med 184 HK tilfredsstilte Euro 2 normen, mens G30 530d med 286 HK tilfredstilte Euro 6d normen bl.a pga et partikkelfilter. 

G60 540d med den samme B57D30 motoren har i tillegg 48-Volt mildhybrid som bringer systemeffekten opp til 303 HK og 670 Nm. Drivstofforbruket og CO2 utledningen er imidlertid marginalt høyere, men G60 er også en større og tyngre bil enn G30.   

Endret av Fredrik
Skrevet

@Fredrik Enig og uenig. At utviklingen har gått viser seg jo i form av at toliteren i dag yter det samme som treliteren for 25 år siden. Men hvor er egentlig de reelle gevinstene? Toliteren er like rask og tilfredsstiller strengere Euronorm, men bruker ikke mindre drivstoff, og fremstår som en langt mindre harmonisk pakke. Og hvordan dagens B47 står seg etter 300.000km vil jo vise seg, men jeg tviler på at den står distansen like bra. Dette var jo ikke bare en test mellom gammel og ny teknologi. Det var en test mellom en "oppbrukt" bil og en ny bil. Det burde være knockout i favør G60.... 

Men i rettferdighetens navn ville det jo vært noe likt om man byttet ut G60 520d med G30 520d, men med det viktige unntaket at da har man fortsatt den gjenkjennelige byggekvaliteten og identiteten.

Skrevet

@*MrB* Jeg er enig, men man kan også argumentere for at B47 motoren aldri i relativ forstand har vært like bra som M57 motoren var og da snakker vi ikke kun om rekkefirer vs. rekkesekser. Sammenligningen i videoen har definitivt sine begrensninger, men litt interessant er den allikevel. Jeg tror heller ikke at dagens dieselmotorer er like holdbare som de var for 30 år siden. 

Skrevet
1 time siden, Fredrik skrev:

@*MrB* Jeg er enig, men man kan også argumentere for at B47 motoren aldri i relativ forstand har vært like bra som M57 motoren var og da snakker vi ikke kun om rekkefirer vs. rekkesekser. Sammenligningen i videoen har definitivt sine begrensninger, men litt interessant er den allikevel. Jeg tror heller ikke at dagens dieselmotorer er like holdbare som de var for 30 år siden. 

Dette er argumenter som dessverre blir litt gjemt bort. Jo høyere Euro indeks og «renere» enn motor er.

Jo mer trøbbel vil eiere oppleve og dertil påkost må påregnes.

Så marginene på moderne ICE er tynet ut og de har samtidig blitt mindre holdbare. Hadde ICE fått puste og ikke fått så mye restriksjoner, ville det vært mindre koksing og EGE trøbbel osv osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...