Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Apropos NA5 iX3. BMW ser ut til å melke kua flere ganger ved å innføre trinnvise utstyrskonfigurasjoner allerede det første produksjonsåret. Ikke si her at både baksetevarme, takrails og adaptivt M-understell ikke kunne vært klart nå. 🙃

At man innfører endringer og introduserer nye elementer i løpet av livssyklusen er naturlig nok ingen nyhet, men så mye endringer for helt trivielle ting som burde være klart fra dag èn er ganske nytt. Men de selger vel dette inn som "hot shit" og noe revolusjonerende greier. :) 

Sitat

March 2026
Heated rear seats
Roof rails
New charging hardware

July 2026
Individual customization
More wheel options 

November 2026
Improved wireless charging tray 

March 2027
Adaptive M suspension

Skrevet

Noe må de gjøre for å være "hot". Men iX3 NK har høstet meget gode tilbakemeldinger fra forskjellige biltestere. Den fikk vel 8,4 av 10 av BMW blog og 9,8 av 10 av, hmmm, var det Top Gear? Husker ikke. Uansett. Ingen tvil om at bilen er bra, men jeg tror kanskje imotsetning til i4 hvor de første modellene er de man vil ha så vil man her ha en sen 2026 eller helst mid 2027-modell. Varme i bakseter er nå så, men takrails og oppgradert lading er det kanskje mange som setter pris på. Iallefall i ski-Norge hvor takboks og skistativ er godt utbredt. Man får det til uten, men det er alltid mer kuking enn med takrails. I tillegg vil denne nok være "in" blandt de som drar vogn med en god rekkevidde lg da er oppgradert lading et pluss. Så kommer jo M-understell også med alt det fører med seg. Jeg ville ventet med å bestilt ja :) 

Skrevet

Er vel ikke fare for å få bil før 2027 hvis man bestiller nå uansett. 

Var på premierevisninga på Hedin for flere måneder siden og da kunne de ikke garantere levering i 2026. 

Skrevet

Totalpakka på iX3 er veldig bra, jeg har sagt tidligere at dette er elbilen som faktisk kunne funket for meg. Nå har jo testene kommet og det er ikke tvil om at BMW her har satt sammen en veldig bra elbil. Megabra totalpakke med god hengervekt, lang rekkevidde og rask lading. Jeg har forsøkt å selge den inn til pappa som egentlig ikke vil ha elbil, mest fordi han ikke gidder å forholde seg til lading langs veien. Med iX3 slipper han det mer eller mindre helt. Men for han er designet på iX3 en dealbreaker, han går tilbake til BMW den dagen de begynner å lage pene biler igjen sier han. Dette er en mann som har eid E34, E39, 2xE46, E60 og F10 var den siste før han gikk over til Ford for 10 år siden. Men da har jeg iallfall gjort en ærlig innsats for å selge inn en iX3, men jeg må vel til Tyskland å hente en bensinbil til ham neste gang.  

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Totalpakka på iX3 er veldig bra, jeg har sagt tidligere at dette er elbilen som faktisk kunne funket for meg. Nå har jo testene kommet og det er ikke tvil om at BMW her har satt sammen en veldig bra elbil. Megabra totalpakke med god hengervekt, lang rekkevidde og rask lading. Jeg har forsøkt å selge den inn til pappa som egentlig ikke vil ha elbil, mest fordi han ikke gidder å forholde seg til lading langs veien. Med iX3 slipper han det mer eller mindre helt. Men for han er designet på iX3 en dealbreaker, han går tilbake til BMW den dagen de begynner å lage pene biler igjen sier han. Dette er en mann som har eid E34, E39, 2xE46, E60 og F10 var den siste før han gikk over til Ford for 10 år siden. Men da har jeg iallfall gjort en ærlig innsats for å selge inn en iX3, men jeg må vel til Tyskland å hente en bensinbil til ham neste gang.  

Utvilsomt er nye iX3 en bil som fortjener «Neue klasse» navnet, den later til å leve opp til hypen som BMW har pumpet opp.
Virker som BMW også har kjent på alvorlig i Tysk bilindustri og hvor lista må ligge.

Bra!

For det er som nevnt over, mange lovord å høste fra utallige tester der ute nå, NDA ble frigitt fra og med i dag, så mye å lese og se om denne bilen nå.
Også tallene er i kjent BMW stil, underkjent, slikt kan man like.

0-100 på 4.5 sekunder, ikke 4.9 som BMW sedvanlig sier, men det er andre tall og detaljer som er langt mer spennende. 
Som f.eks at BMW lar bilene kommunisere seg imellom, eksempelvis om enkelte ladere underpresterer ifht opplyst KW effekt.
Slike ratinger og målinger vil hensyntaes og bilen vil innrette seg etter effekten som andre tilsvarende biler har opplevd under lading og kompensere for dette.

Nå har jeg fulgt modellen tett og @Saltkjelen er inne på noe av det som gjør at jeg ikke har bestilt bilen ennå.

tuttifrutti idiotene og pris er også en dealbreaker.
For når man nærmer seg og kanskje overskrider 900k… da er vi i iX territorium og det er hakket for mye - i mine øyne for denne klassen.
(Selvom enkelte modeller i denne klassen (XC60 bl.a) har kostet ennå mer)

En annen issue er at dette er en ny model fra en ny fabrikk, så her er det mye som er nytt og som kan utløse trøbbel.

Ser man hvor mye utstyr som kommer strødd utover 26’ OG, det faktum at dørhåndtakene som alle ska ha på elbiler i disse dager, disse uttrekkbare …

Som jeg ikke fordrar, stiftet bekjentskap med de først på ipace i 2019, de har ikke vokst på meg, her foretrekker jeg iX sin løsning. 
Nok babbel… disse uttrekkbare dørhåndtakene, som andre detaljer (skjerm osv) har kommet som et resultat av at Kina foretrakk dem. 
Så har det vært noen ulykker hvor disse ikke har utløst… vips så er disse forbudt fra 27’.
Kina vil ikke lenger ha dem, selvsagt skal ikke andre ha dem da heller, ironi!
Så jeg håper at fra 2027, er disse uttrekkbare dørhåndtakene historie.

Så, for å gjøre en lang historie kort, bilen er utvilsomt særdeles bra, kanskje bedre enn jeg turte å håpe på?

Men for meg her og nå, det er for mye usikkerhet, for lite tilvalg/farger som ikke er tilgjengelig her og nå.

Usikkerheten rundt pris, dørhåndtak osv… Jeg skal ha en julerunde med bilia, kanskje blir jeg klokere, men pr nå, ventepølsa (iX1) blir nok tygd på en stund til.

Det viktigste er at første bilen fra Neue klasse er såvidt vellykket og bra.
(Design er selvsagt subjektivt!)
Men man kan ha høye forventninger fra andre kommende modeller også, som i3, iX4, X5 og iX1 (27’) 🎅🏻

Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å si at totalpakken isolert sett er bra (om vi tenker elbil, lang rekkevidde, høy ladehastighet etc.), men bilen faller gjennom på (for) mange detaljer. Som du er inne på @Ron Jeremy er vi i iX-land. iX er en modell som med rette har måtte tåle sitt, men jeg synes LCI har forandret bilen til noe helt annet enn den er (den er på ingen måte perfekt, men med 23" hjul og riktig farge begynner det å ligne noe..). Jeg dro gjennom en iX3 50 xDrive og en iX xDrive60 i konfiguratoren nå og ender opp med en prisdifferanse på ca. 150 000kr for to fullspekkede biler. iXen har da til sammenligning bakhjulsstyring, soft close, ekte Bowers & Wilkins, et deilig rundt (!) ratt med fysiske knapper og iDrive-kontroller, luftfjæring på for- og bakaksel, seteventilering, heat comfort pakke med varme i alle seter, armlene, midtkonsoll etc. og mange andre finesser - altså ekte klassisk BMW finesse. Dette hensyntatt er faktisk den nevnte iXen billigere enn iX3 50 xDrive - og vi står med en bil som er i en helt annen liga. Om bilen har 800km teoretisk rekkevidde eller 700km teoretisk rekkevidde er i praksis irrelevant. På iX kan du trekke 2 500kg på kroken, mens iX3 må nøye seg med 2 000kg på sin krok.

Jeg vet i alle fall hva jeg ville gått for (og har selvfølgelig forståelse og respekt for at noen ville valgt annerledes)..
bilia_bmw_ix_lci_2_4x3.jpg?width=50
2026_bmw_ix_4dr-suv_m70_fq_oem_15_1600.j

Skrevet (endret)

Hørte mil etter mil podcasten i går. De skrøyt av det meste på bilen, men interiør kvalitet var under pari. Mye hardplast og kjipt. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor de fortsetter dette løpet med å kjipe ned når flere produsenter tilbyr mye mer skinn og myke materialer på langt billigere biler.

Konklusjonen der ble at bilen var strålende, men satte du pris på opplevd kvalitet var iX bilen man burde velge.

Endret av KireS
Skrevet

BMWblog-testen skriver også at BMW bekrefter at andre materialer på dashboardet kommer etterhvert. Så det blir mer og mer tydelig for meg at det er verdt å vente med å bestille denne bilen, virker som at BMW drip feeder opsjoner og funksjonalitet, som er litt tragisk. 

En bekjent låste sin spec tidligere denne uka og levering ble satt allerede til mars.

Skrevet

BMW anerkjenner misnøye om touch-skjerm og bortfall av knapper. La oss håpe disse negative diskusjonene fortsetter, slik at BMW er nødt til å ta grep. Det første de er nødt til er å lage software som fungerer godt med knapper, ikke lage touch-basert software og etterpå klage at knapper er tungvint.

https://www.bmwblog.com/2025/12/05/bmw-admits-hot-discussion-over-buttons-vs-screens/

Skjermbilde2025-12-06kl_09_31_50.thumb.png.7bc5f22fd175666081e84857cd1e3a81.png

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

BMW anerkjenner misnøye om touch-skjerm og bortfall av knapper. La oss håpe disse negative diskusjonene fortsetter, slik at BMW er nødt til å ta grep. Det første de er nødt til er å lage software som fungerer godt med knapper, ikke lage touch-basert software og etterpå klage at knapper er tungvint.

https://www.bmwblog.com/2025/12/05/bmw-admits-hot-discussion-over-buttons-vs-screens/

Skjermbilde2025-12-06kl_09_31_50.thumb.png.7bc5f22fd175666081e84857cd1e3a81.png

interresant å se, den gyldne middelvei er kanskje iDrive 7, skjerm med et innslag av et gitt antall knapper og iDrive hjul?

Selv har jeg ikke savnet det stort i iDrive 8.5/9, men syns den er tyngre og tregere enn tidigere systemer. 
At man kanskje kan få normale mekaniske dørhåndtak tilbake fra 27’, vitner om at galskap og dumskap kan begrenses. 

Skrevet

@Ron Jeremy Her er det nok litt individuelt hva man foretrekker, men personlig mener jeg NBT EVO iD5, ID6 og iDrive 8 er av de beste moderne systemene (visuelt og manøvreringsmessig). iDrive 7 og iDrive 8.5/9 får jeg inntrykk av er mer "touch-designet" og knotete med iDrive-kontroller. Jeg tror dette i hovedsak skyldes at ID5, 6 og 8 har en hovedmeny med "fliser" som egner seg godt for kontrollerbetjening, mens ID7, 8.5 og 9 har en udefinert hovedmeny uten "flisoppsett".

XM Concept hadde iDrive 8, klimaknapper og programmerbare hurtigknapper. Helt perfekt!

bmw-xm-concept-19-1280x853.jpg

33157813275_58e897e755_b.jpg

attachment.php?attachmentid=2628806&stc=

3_2.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...