Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Marius2002 skrev:

Ja, men prisen trumfer utslipp(selv om det er et krav med nullutslipp) - så forstå reglene de som kan. Har vært med å levert "utslippsfritt" med å krane fra utsiden av gjerdet. Har også vært med å ordnet elektrisk lastebil, men tapte målstreken på det som viste seg å være 5000,- kroner på 2 millioner hvor konkurrenten ikke hadde elektrisk. Disse ekstrakostnadene var knyttet til den elektriske lastebilen. Så de velger vekk utslippsfritt for å spare "lommerusk"(i det store bildet). Men ja. Det som tilsynelatende er et krav utad, er ikke det innad. 🤷‍♂️ Ellers håper jeg det lettes på byggekrav, det er for strengt og dyrt idag. 
 

Foruten det lever jeg utrolig fint med elektrisk drivlinje på hovedbilen. Det er en meget sømløs hverdag. Slikt sett kunne jeg også hatt hybrid med en grei rekkevidde på strøm i det daglige og bensin til turer. Men jeg har aldri opplevd noe kluss med elbil på tur. Men vi har jo en særegen blære. Veldig bra at det lettes på krav i privatbilmarkedet, da kan folk velge fritt hva de vil. Men at majoriteten velger elektrisk her til lands skjønner jeg godt, de er billig i drift og det er mye bil og utstyr for pengene. Bare app-styrt klimaanlegg som gjør at bilen er fri for is på vinteren og nedkjølt på sommeren er nok til å få folk til å kjøpe elektrisk :) 

Det at det er krav om utslippsfritt i seg selv synes jeg er idiotisk, men når det likevel er et krav og prisen er tilnærmet lik fremstår det som underlig at man velger å spare inn de få tusenlappene der. Tenk så grønnvasket prosjektet kunne vært om de kunne skrytt av utslippsfri byggeplass. :D 

Men det er klart - med verdens jævligste og mest omfattende plan- og bygningslov, som i prinsippet er en "ja-lov", mens om oppleves som en "nei-lov", og reguleringsprosesser som tar flere år, er det sannelig ikke rart ting blir dyrt. Topp det hele med alle mulige miljøkrav og bygningskrav etter TEK17, så blir det hele toppers. Pakk inn en nokså høy byggerente på toppen der igjen, så er det jo dømt til å "rett at skogen", dette.


(sånn, litt off topic fra min side)

Jeg støtter folks valgfrihet og mener at det enkelte individet fint er i stand til å ta egne, kvalitative valg for seg og sine, så dette er bare positivt. Ellers helt enig angående elbil - oppvarming og nedkjøling på sommeren er bilens paradegren. Vanvittig deilig og smertefritt til hverdags. :) 

Skrevet
1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker uansett at elektriske biler langsomt, men sikkert tar over. Teknologien er ganske enkelt bedre og spesielt når den blir mer utviklet enn den er i dag. Det nye er bare at EU av økonomiske hensyn har oppgitt rigide tidsfrister for når denne overgangen skal være. Vi får en mer naturlig overgang istedenfor noe som minner om sovjettisk planøkonomi.  

Ikke at det er noen bombe at det kommer fra meg men det tror faktisk ikke jeg kommer til å skje, ikke i vår levetid. Det er fortsatt for mye om, når, hvis og men når det kommer til elektriske biler. Ting er for dyrt å utvikle, for komplisert, for tungvint også har man det faktum at det finns steder man ikke kan få tak i strøm. Se litt sånn på det, en 20 liters kanne med bensin har ekstremt høy energi tetthet. Den er bærbar, kan flyttes fra en beholder til enn annen, kan deles opp i mindre mengder og kan forflytte en 1,8 tonn bil 40 mil. Det hele er latterlig enkelt, det var derfor bensin erstattet elektrisitet og hesten når det kom til mobilitet. I dag 120 år senere er vi fortsatt der, og jeg tro vi aldri i vår leve alder vil se elektrisitet som har disse egenskapene. Derfor tror jeg aldri at elbilene kommer til å ta over, det rekker den rett og slett ikke før andre teknologier kommer på banen. 

En av de større styrkene til ICE biler er at de kan kjøres på kunstige drivstoff, eneste hinder her er at myndighetene ikke er med på dette. Det holder ikke at Porsche og noen investerings selskaper holder på med dette som en hobby. Det må subsidiering til og langvarig politisk vilje. Det største hinderet er uvitende politikere som automatisk forbinder ordet ICE bil som noe negativt og miljøfiendtlig. HVO er på trappene i særlig Tyskland, dette er på vei til å løsne nå. BMW kjører HVO på alle sine dieselbiler og Audi har nettopp utviklet en ny 3,0 V6 TDI som kan kjøres på HVO og filtrert frityrolje. Med kunstig drivstoff kunne vi nesten over natten redusert lokal utslippet på eksisterende bilpark, biler som skal gå på veien i mange år til. Vi kan benytte eksisterende infrastruktur og vi kan spare bilfabrikkene for milliarder i produktutviklingskostnader. Det er synd politikere skal legge seg opp ting de ikke har greie på, det ender ofte ikke spesielt bra. 

Skrevet
13 hours ago, Fredrik said:

Jeg tenker uansett at elektriske biler langsomt, men sikkert tar over. Teknologien er ganske enkelt bedre og spesielt når den blir mer utviklet enn den er i dag.

Tja. Elektriske biler kommer til å (og bør) ta over i en del markeder. Primært urbane strøk og bruksmønstre med lav daglig kjørelengde. De gamle "bybilene" type Yaris, Fiesta osv, som før gikk med 1-liters bensinmotorer kan nå være elektrisk der infrastrukturen tillater det. Dette er typisk lavthengende frukt ettersom elbiler alt for noen år siden løste dette minst like bra som ICE-biler. Langpendling med elbil er en annen saga. Der er ICE-bilene fortsatt overlegne, og kommer til å være det lenge ennå. Jo lenger distanse og jo høyere snittfart, jo bedre er ICE. I4 er jo en fin elbil, men jeg ser at strømmen renner ut når man bikker 100km/t. Hva den gjør i 140km/t kan jeg bare forestille meg. Selvsagt kan man fint kjøre både Oslo-Trondheim og Oslo-Munchen med en slik bil, men en dieselbil gjør det rett og slett bare bedre.

Kort sagt: I overskuelig fremtid ser jeg at begge drivlinjer har sin plass, og synes det er bra at EU nå ser det samme. I Norge kjøres nok business as usual....

Skrevet

Den største kritikken mot elbilene (eller mangelen på disse) her på kontinentet er i den såkalte Golfklassen og med relativ moderat effekt (bensin/diesel). Dette er biler som det finnes enormt mange av og som med litt god vilje kan brukes til det meste inkl. sommerferien til Spania. Konkurransen er hard og de selges derfor på pris. Dette medfører at fortjenesten pr. bil også er relativ lav for bilprodusentene med dertil få insentiver for å utvikle gode elbiler i klassen. Generelt er batteriene for små og/eller så er bilene for dyre.

Svært mange har ikke lademuligheter hjemme fordi bilen blir parkert på gaten eller uten fast plass på felles parkeringsplasser. Da vil du gjerne ha god kapasitet på batteriet så du ikke alltid behøver å lade hver gang du parkerer bilen hjemme.

Det er med andre ord for temmelig mange flere motsetninger i dette regnestykket. Bilen må kunne brukes til det meste uten å være for stor og for kostbar. Mesteparten av tiden brukes bilen lokalt, men den skal også kunne brukes til ferier for hele familien. Den bør ikke koste mer enn 250-300000 kroner fordi leasing som regel ikke er aktuelt. Prisen for å leie bolig (noe temmelig mange gjør på kontinentet) tar stadig større deler av budsjettet og dette begrenser valgmulighetene. Derfor er biler fra f.eks Stellantis stadig populære på kontinentet. Biler i Golfklassen (f.eks Peugeot 308) løste denne utfordringen glimrende og spesielt med dieselmotor. 

Mange stiller også store spørsmålstegn ved fokuset på så mye effekt. Med dagens tette trafikkbilde på kontinentet er selv 150 HK rikelig. Få ser et behov for mer og vil heller ikke betale for det. Dette utfordrer bilprodusentene ved at det er vanskelig å forsvare en høy pris hvis effekten er såpass lav. Fascinasjonen uteblir og viljen til å betale mye for en bil ditto. Dette er realiteten her på kontinentet og i siste ende hvorfor EU har måttet gå tilbake på de aktuelle tidsfristene.        

    

Skrevet

Noe jeg synes er interessant er forskjellen på hvordan Kina og EU har gått fram for og få flest mulig over på EL-biler. Kina ga klar beskjed til diverse kinesiske firmaer at om noen år skal dere være verdensledende på batteri og elektriske biler og nå er de på god vei til og bli det. Sett i den sammenhengen så skjønner jeg hvorfor de mest iherdige klima pessimistene vil ha et diktatur slik som Kina.

Kom over denne artikkelen i sted som jeg synes var både interessant og skremmende. https://e24.no/energi-og-klima/i/Rjx6QO/kina-dominerer-elbilsalget-grunn-til-aa-foele-paa-presset Det viser bl.a at det selges biler andre steder enn i Europa og der er el-bil andelen på god vei oppover.

Ellers er jeg nok litt enig med begge Fredrikene her. Så lenge man ikke får en el-bil til og fungere i 5-6 timer på autobahn i fri fart så blir det vanskelig. Når det gjelder syntetisk drivstoff så kommer det jo mye an på hvordan det lages. Jeg har ikke studert det så nøye men hvis det brukes mye strøm for og lage det så forsvinner jo gevinsten. Det er jo problemet med hydrogenbil. Det hjelper jo ikke at utslippene fra bilen er null når det brukes veldig mye strøm for og lage hydrogen, da er det bedre å putte strømmen direkte i et batteri i bilen.

Skrevet
1 time siden, Fredrik skrev:

Den største kritikken mot elbilene (eller mangelen på disse) her på kontinentet er i den såkalte Golfklassen og med relativ moderat effekt (bensin/diesel). Dette er biler som det finnes enormt mange av og som med litt god vilje kan brukes til det meste inkl. sommerferien til Spania. Konkurransen er hard og de selges derfor på pris. Dette medfører at fortjenesten pr. bil også er relativ lav for bilprodusentene med dertil få insentiver for å utvikle gode elbiler i klassen. Generelt er batteriene for små og/eller så er bilene for dyre.

Svært mange har ikke lademuligheter hjemme fordi bilen blir parkert på gaten eller uten fast plass på felles parkeringsplasser. Da vil du gjerne ha god kapasitet på batteriet så du ikke alltid behøver å lade hver gang du parkerer bilen hjemme.

Det er med andre ord for temmelig mange flere motsetninger i dette regnestykket. Bilen må kunne brukes til det meste uten å være for stor og for kostbar. Mesteparten av tiden brukes bilen lokalt, men den skal også kunne brukes til ferier for hele familien. Den bør ikke koste mer enn 250-300000 kroner fordi leasing som regel ikke er aktuelt. Prisen for å leie bolig (noe temmelig mange gjør på kontinentet) tar stadig større deler av budsjettet og dette begrenser valgmulighetene. Derfor er biler fra f.eks Stellantis stadig populære på kontinentet. Biler i Golfklassen (f.eks Peugeot 308) løste denne utfordringen glimrende og spesielt med dieselmotor. 

Mange stiller også store spørsmålstegn ved fokuset på så mye effekt. Med dagens tette trafikkbilde på kontinentet er selv 150 HK rikelig. Få ser et behov for mer og vil heller ikke betale for det. Dette utfordrer bilprodusentene ved at det er vanskelig å forsvare en høy pris hvis effekten er såpass lav. Fascinasjonen uteblir og viljen til å betale mye for en bil ditto. Dette er realiteten her på kontinentet og i siste ende hvorfor EU har måttet gå tilbake på de aktuelle tidsfristene.        

    

Bra innlegg!

Hvorfor EU gjør det ene eller andre, blir vanskelig for oss her på berget å sammenfatte.
Men fristende å tro at spesielt Tysk og Fransk bilindustri har sagt hva de mener om EU sine tidsfrister.
Hva det nytter, kan vi bare spekulere i?

Er det som å pisse i buksa når man fryser, eller er det mulig å redde en kjerneindustri som et blødende Europa desperat trenger?

Kina blir ikke ledd av lenger, med en dominant rolle/eierskap av råvarer og batteriproduksjon, er det smått patetisk å se Morrow og andre aktører forsøke seg.
Det blir for smått og halvhjertet.

Sistnevnte (Morrow) blir bare nok et symbol på statlig finansierte og grønnvaskede industrier med store bidrag fra det offentlige. 
Som selvsagt Kina har gjort i flere tiår allerede.

Jeg tror nok elbil trenden fortsetter, og Kina salget vil også øke, på bekostning av Europeisk bilindustri.
Hvor mye det nytter å utsette bensin og diesel produksjon, kan man spekulere i.

Tror det vil bli en lukrativ bransje a.la Skytop og andre små dedikerte entusiast modeller med frisk motorisering med ICE drivlinje. Kanskje fra bl.a Alpina i et tiår eller to til?


Lithium batterier har jo halvert seg i pris det siste tiåret.
Man får kjøpt fastpris batterier pr i dag, men å dytte 100kW i en bil blir nok litt kostbart foreløpig.
Prisene på batterier skal nok halveres igjen, et tiår til så er vi nok der, da bør de fleste nisjer også være fylt.

Hvor ICE er da, blir spennende å se. 
Frykter at den produksjonen som er igjen, vil inneholde lite flatterende modeller for hvermannsen, men nyttekjøretøyer vil nok bestå en stund.

Men det store mangfoldet vil nok lide.

Kanskje vil ICE biler bli dominert i form av småbiler i typografier og land hvor enkelheten til fossilt brennstoff er en selvfølge og strøm er mangelvare, type Venezuela, et land som ironisk nok svømmer over av rikdom og olje.

Jeg handlet i en søt liten butikk i en liten bygd på Lørdag, hvor varene ble skrevet ned med blyant på blokk før summene så ble tatt på kassaapparatet.
Samtidig kjørte en M57 motorisert E61 forbi med en fin bassklang utenfor.
Det blir utvilsomt et fattigere og tristere bilbilde uten dette, sjelløst og intetsigende. 

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...