Saltkjelen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 7 minutter siden, Marius2002 skrev: Ja, men prisen trumfer utslipp(selv om det er et krav med nullutslipp) - så forstå reglene de som kan. Har vært med å levert "utslippsfritt" med å krane fra utsiden av gjerdet. Har også vært med å ordnet elektrisk lastebil, men tapte målstreken på det som viste seg å være 5000,- kroner på 2 millioner hvor konkurrenten ikke hadde elektrisk. Disse ekstrakostnadene var knyttet til den elektriske lastebilen. Så de velger vekk utslippsfritt for å spare "lommerusk"(i det store bildet). Men ja. Det som tilsynelatende er et krav utad, er ikke det innad. 🤷♂️ Ellers håper jeg det lettes på byggekrav, det er for strengt og dyrt idag. Foruten det lever jeg utrolig fint med elektrisk drivlinje på hovedbilen. Det er en meget sømløs hverdag. Slikt sett kunne jeg også hatt hybrid med en grei rekkevidde på strøm i det daglige og bensin til turer. Men jeg har aldri opplevd noe kluss med elbil på tur. Men vi har jo en særegen blære. Veldig bra at det lettes på krav i privatbilmarkedet, da kan folk velge fritt hva de vil. Men at majoriteten velger elektrisk her til lands skjønner jeg godt, de er billig i drift og det er mye bil og utstyr for pengene. Bare app-styrt klimaanlegg som gjør at bilen er fri for is på vinteren og nedkjølt på sommeren er nok til å få folk til å kjøpe elektrisk Det at det er krav om utslippsfritt i seg selv synes jeg er idiotisk, men når det likevel er et krav og prisen er tilnærmet lik fremstår det som underlig at man velger å spare inn de få tusenlappene der. Tenk så grønnvasket prosjektet kunne vært om de kunne skrytt av utslippsfri byggeplass. Men det er klart - med verdens jævligste og mest omfattende plan- og bygningslov, som i prinsippet er en "ja-lov", mens om oppleves som en "nei-lov", og reguleringsprosesser som tar flere år, er det sannelig ikke rart ting blir dyrt. Topp det hele med alle mulige miljøkrav og bygningskrav etter TEK17, så blir det hele toppers. Pakk inn en nokså høy byggerente på toppen der igjen, så er det jo dømt til å "rett at skogen", dette. (sånn, litt off topic fra min side) Jeg støtter folks valgfrihet og mener at det enkelte individet fint er i stand til å ta egne, kvalitative valg for seg og sine, så dette er bare positivt. Ellers helt enig angående elbil - oppvarming og nedkjøling på sommeren er bilens paradegren. Vanvittig deilig og smertefritt til hverdags. RNJ, Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 time siden, Fredrik skrev: Jeg tenker uansett at elektriske biler langsomt, men sikkert tar over. Teknologien er ganske enkelt bedre og spesielt når den blir mer utviklet enn den er i dag. Det nye er bare at EU av økonomiske hensyn har oppgitt rigide tidsfrister for når denne overgangen skal være. Vi får en mer naturlig overgang istedenfor noe som minner om sovjettisk planøkonomi. Ikke at det er noen bombe at det kommer fra meg men det tror faktisk ikke jeg kommer til å skje, ikke i vår levetid. Det er fortsatt for mye om, når, hvis og men når det kommer til elektriske biler. Ting er for dyrt å utvikle, for komplisert, for tungvint også har man det faktum at det finns steder man ikke kan få tak i strøm. Se litt sånn på det, en 20 liters kanne med bensin har ekstremt høy energi tetthet. Den er bærbar, kan flyttes fra en beholder til enn annen, kan deles opp i mindre mengder og kan forflytte en 1,8 tonn bil 40 mil. Det hele er latterlig enkelt, det var derfor bensin erstattet elektrisitet og hesten når det kom til mobilitet. I dag 120 år senere er vi fortsatt der, og jeg tro vi aldri i vår leve alder vil se elektrisitet som har disse egenskapene. Derfor tror jeg aldri at elbilene kommer til å ta over, det rekker den rett og slett ikke før andre teknologier kommer på banen. En av de større styrkene til ICE biler er at de kan kjøres på kunstige drivstoff, eneste hinder her er at myndighetene ikke er med på dette. Det holder ikke at Porsche og noen investerings selskaper holder på med dette som en hobby. Det må subsidiering til og langvarig politisk vilje. Det største hinderet er uvitende politikere som automatisk forbinder ordet ICE bil som noe negativt og miljøfiendtlig. HVO er på trappene i særlig Tyskland, dette er på vei til å løsne nå. BMW kjører HVO på alle sine dieselbiler og Audi har nettopp utviklet en ny 3,0 V6 TDI som kan kjøres på HVO og filtrert frityrolje. Med kunstig drivstoff kunne vi nesten over natten redusert lokal utslippet på eksisterende bilpark, biler som skal gå på veien i mange år til. Vi kan benytte eksisterende infrastruktur og vi kan spare bilfabrikkene for milliarder i produktutviklingskostnader. Det er synd politikere skal legge seg opp ting de ikke har greie på, det ender ofte ikke spesielt bra. Fredrik, fupsaker og Saltkjelen reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå