Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, TRF skrev:

Nei. Dette er din mening, regelrett feil, og ikke i samsvar med tysk lovgivning. Det er ikke noe "men ikke hvis". Du skal flytte deg ut av venstrefila for hurtigere trafikk. Enkelt og greit.

Dersom de som elsker å ligge å vase i venstre fila begynner å planlegge kjøringa noe mer, sjekke i speilet før de kjører forbi, så legge seg inn igjen, så er problemet løst (for deres egen del).

Det er lov å varsle med lyshorn at du kommer i høyere hastighet i Tyskland. Og det er helt normal adferd (i DE) som ikke gir noe grunnlag for å bli fornærma. Det gir bedre flyt i trafikken, som et botemiddel på at somlekoppen ikke følger med. Det kan med fordel gis i god tid dog, og ikke når du allerede har måttet bremse.

Du har vikeplikt når du bytter fil. Trafikken du har vikeplikt for kommer nødvendigvis bakfra. Og i Tyskland spesifikt, som nevnt over, plikter du å flytte deg ut av venstre fila for ikke å hindre hurtigere trafikk.

Jeg er også av en helt annen oppfatning enn at "svært mange tyskere" holder seg til 130km/t i frifart soner. Når du nærmer deg Danmark derimot så rakner jo alt. Det går sakte, folk ligger i venstrefila og somler, og gidder ikke å flytte seg selv om du signaliserer i god tid.

Hemmeligheten er å forholde seg til loven for sin egen del og være på tilbydersiden i trafikkflyt. Hvor fort andre velger å kjøre på A-Bahn trenger altså ikke de som somler å bry seg noe med. Bruk den tiden til å tenke på noe annet, og å komme seg ut av venstrefila.

Uff.. her var det en del  rot fra din side (+ at du et par steder har tatt sitatene ut av deres sammenheng). Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på dette før du evt. tar en ny tur ned til Autobahn og de danske motorveiene.

Punkt 1. Du har ingen plikt til å umiddellbart flytte deg for trafikk bakfra hvis du holder på med en forbikjøring. Dette er farlig iom. at det er blokkert på høyre side av annen trafikk og sikkerhetsfeltet til venstre skal ikke brukes til alminnelig trafikk.

Punkt 2. Jeg er generelt enig, men de som kommer bakfra i en høyere hastighet har også et ansvar ved at de skal tilpasse hastigheten til øvrig trafikk, holde avstand og generelt ikke kjøre provoserende (vise aktsomhet).

Punkt 3. Jeg er generelt enig, men man skal bruke lyshornet og ikke blende folk med å sette på fjernlyset (som mange gjør hvis de ikke umiddelbart får en reaksjon fra bilen foran). Det siste er evt. helt ulovlig.

Punkt 4.  Dette er en variant av punkt nummer 1 (og med det samme svaret).

Punkt 5.. Selvfølgelig endrer kjøremønsteret seg når du kommer inn i Sønderjylland fra Tyskland iom. at det ikke er fri fart i Danmark. Selv om du kjører i en 7-serie er det forbudt å kjøre i 140 Km/t der fartsgrensen f.eks er 130 Km/t og du kan derfor ikke med rette forvente at andre sjåfører som f.eks holder 130 Km/t skal være oppmerksome på at det kommer biler bakfra i mye høyere hastigheter (uten blålys på taket). Man skal imidlertid ikke kjøre i venstre felt uten en lovlig grunn (f.eks ved forbikjøringer).

Punkt 6. Dette er korrekt oppfattet, men du mangler å ta med at de som kjører fort (ofte for fort i Danmark) også har et ansvar. Det er ikke lovlig å presse/mase seg frem med ulovlig kjøring som f.eks med for kort avstand til bilen foran. I Danmark har du i praksis ingen rettigheter hvis du kjører for fort og dette er årsaken til at du innhenter biler foran deg som kjører i lovlig hastighet. Du er dermed selv årsaken til at bilen foran deg evt. er i veien. Selvfølgelig skal imidlertid bilene foran deg ikke ligge i venstre fil uten en grunn (så der er vi sikkert enige).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ahj skrev:

Kanskje vi kan la denne tråden være om nyheter istedenfor diskusjoner om noe som ikke har noe med tråden å gjøre? 

Sant, men moderator Saltkjelen er selv aktiv i diskusjonen (en veldig viktig diskusjon) så jeg oppfatter dette sidespranget som OK så langt... :)

Vel... nå mener moderator awt noe annet og dette respekterer jeg.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, awt skrev:

- Nye 7-serie er tøff.

- Den hører hjemme i venstrefilen

- ...det gjør ikke biler med smalere dekk enn 225

- Jeg kunne godt tenkt meg en X3 M

Sånn, diskusjon slutt.

Som jeg skulle sagt det selv. Men interessant at du skriver X3 M og ikke X4 M. Skrivefeil eller synes du at siste X4 ikke stemmer helt i designet du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

@Tony Soprano hvordan opplevde du G20?

Dette var lovende sånn jeg ser det. Den er jo blitt voksen G20 men for meg som liker store sedaner er jo bare dette flott.Større utrolig lekker kupé med mere plass og så lekkert og flott særlig med Harman lydsystem / BMW Live Cockpit.

Rå front,likte godt lykter og grill som ser bedre ut live en på bilder.

Helt utrolig mye flott utstyr og få til G20. Regner med solide salgstall i Norge blir vel en og annen salgskontakt på 330e hybrid også tenker jeg

Håper denne snart er tilgjengelig for prøvekjøring det gleder jeg meg til 😊

Helt kanon for oss i nærheten med nye flotte store lokaler for BMW & Mini 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ogee1 skrev:

Som jeg skulle sagt det selv. Men interessant at du skriver X3 M og ikke X4 M. Skrivefeil eller synes du at siste X4 ikke stemmer helt i designet du også?

Nei, det var nok med vite og viljen. :)

Jeg klarer ikke helt nye X4 bakfra, det er noe der de har bommet litt (les: mye) på. Den har riktignok vokst på meg endel siden jeg så den for første gang i England i sommer, men tror nok fortsatt X3 hadde blitt førstevalget blant de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, awt skrev:

Nei, det var nok med vite og viljen. :)

Jeg klarer ikke helt nye X4 bakfra, det er noe der de har bommet litt (les: mye) på. Den har riktignok vokst på meg endel siden jeg så den for første gang i England i sommer, men tror nok fortsatt X3 hadde blitt førstevalget blant de to.

+1 der. Det er et eller annet som ikke stemmer, den framstår da også som litt sidrumpa når fronten er som den er. Såg den først hos forhandler i Tyskland i sommer, og på BMW Welt, får det bare ikke til å stemme. X3 er mye mer harmonisk og riktig i linjene, og er en bil jeg godt kunne tenkt meg framfor eksempelvis X5. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes siste X5 M ser helt rå ut, men synes at X5 er litt for stor, så X3 M blir midt i blinken for meg. Ikke fullt så tøff å se på som X5 M, men ikke så veldig langt unna. Med fine felger og senk blir det nok ganske kult.

Noen som vet om det er høydejustering på understellet på X3 M, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler vokser for hver nye modell. Tidligere var x5 en romslig nok suv, og peaket for min del ut på e70, som den mest harmoniske x5 størrelsesmessig. Etter dette er de blitt for store og vulgære. Hvis det jeg er ute etter, kjøper jeg heller range rover.

Derfor er dagens nye x3 mer riktig størrelsesmessig for de som mener at dagens x5 er for store, og at tidligere x3, eksempelvis e83, ble for små.

X3 er blitt den nye x5 på en måte. Og ja, nye X3M med ny front (man slipper de malplasserte runde tåkelysene midt i fangeren som på x1, x3 og x5) ser meget bra ut. Den samme harmoniske følelsen som på e70 kommer tilbake for min del. Kan ikke helt sette fingeren på hva som gjør det. På samme måte er g20 den første 3 serie jeg seriøst kunne vurdert, og gir meg godfeelingen. Kanskje fordi den blir størrelsesmessig det e39 5 serie var før, og de som kjenner meg til nå vet at jeg mener e39 er den ultimate peaken i bmw lineupen :)

tror ikke x3 får luft slik x5 har. Men så en ny x5 sluppet helt ned på luftfjøringa på parkert bil. Vet ikke om det er option eller må kodes inn, men det var badass ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW F10/11 går stadig til topps i kvalitets og driftsikkerhets undersøkelser. Denne gang er det amerikanerne i J.D Power som mener at F10/11 5-serie og F25 X3 er de mest pålitelige bilene i sine segment 👍

https://www.bmwblog.com/2019/02/13/bmw-x3-and-5-series-top-segments-in-jd-power-dependability-study/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...