Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

BMWBlog viser skisser av hvordan de tror neste 7 serie blir seende ut basert på test bilene som har kjørt rundt. 

Vi krysser fingrene for at BMW bare gjør det vanskelig for folk å lage skisser basert på det og at den ikke blir seende slik ut😆

https://www.bmwblog.com/2020/10/27/bmw-7-series-g70-render/

2022 bmw 7 series rendering 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som har laget den animasjonen der tror jeg må finne seg en annen jobb 😂 Men når sant skal sies så er nye 7-serien enda veldig godt kamuflert (rart å si nye 7-serien, synes ikke det er lenge siden vi satt å diskuterte spionbildene av G11). Men det vi vet er at den digre grillen vil bestå, lyktene vil bli ganske lavtsittende og V12 motoren går ut. Jeg tror nok at vi vil se en ganske radikal endring av 7-serien denne gang. Jeg har sagt før at BMW trenger en ny E65, diger og vulgær er det som selger bil i dette segmentet. Og om E65 kanskje ikke var pen, så la den lista skyhøyt og ble en salgs suksess. Jeg merker meg også at skiltet muligens skal plasseres nede i støtfangeren bak, kanskje blir det ta en litt sporty look ala 8-serie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedsavdelingen til bmw har litt å tenke på mener jeg. Imagemessig for M modellene. Når Alpina har gjort et kvantesprang og evolusjonert hva de alltid har stått for og lager nå flotte bmw modeller med eksklusiv individual feeling samtidig som motor gir og chassis er bedre samstemt enn hva bmw klarer (dette blir nevnt gang på gang i tester, tror vel aldri jeg får kjørt en alpina selv) samtidig lager bmw så gode m550i og tilsvarende modeller at M utgaven blir overflødig, dyr, unødvendig, smør på flesk osv. 

Alpina har blitt gjenfødt og flere og flere får øynene opp for dem. Om det er fordi alpina er bedre eller bmw har skiftet endring, slik at kjøpergruppe sikter mot alpina vet jeg ikke. Men noe er det. Og Alpina merkevaren står nå veldig høyt. Prisingen, minimalt verditap, generelt en god investering det å velge seg en alpina fremover. Men med bare 1800 enheter pr år så tror jeg ikke det bare er å bestille seg en. Ventelistene er nok lange. 

M2 comp manuell er liksom den eneste M modellen jeg ville brukt penger på ny pr idag. Ellers er det m550i eller alpina for meg og sikkert mange andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Evopower said:

 tror vel aldri jeg får kjørt en alpina selv)

Skal gi deg en mulighet neste gang jeg er hos svigermor ,

så får jeg en unskyldning til å lufte meg også 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Én ting er i alle fall rimelig sikkert og det er at BMW har stålkontroll på hva de tillater at Alpina holder på med så lenge de er såpass tett tilknyttet BMW som de er og ikke minst bruker BMW rondellen. Tradisjonelt har Alpina langt på vei fungert som et slags laboratorium der de tester ulike konsepter og ideer for BMW bare i en mindre og kontrollert skala.

Jeg tenker også at den generelle interessen for Alpina går litt opp og ned. Alpina tilfredsstiller et marked for litt mer spesielle, eksklusive (både opplevd kvalitet og tilgjengelighet) og ikke minst dyrere BMW modeller og dette følger som regel de økonomiske konjunkturene. Inflasjonsfaktoren teller også ved at det alltid vil være noen som ønsker å skille seg litt ut når det er mange som har påkostede ordinære BMW modeller. Selv en M5 er i denne konteksten nesten en ordinær modell.

Jeg er temmelig sikker på at BMW er oppmerksom på denne problemstillingen, men så lenge BMW i praksis regulerer hvor mange biler Alpina får bygge er dette ikke et problem. Alpinas suksess smitter ganske sikkert også over på BMW ved at de f.eks selger flere biler med Individual utstyr og sikkert også flere M Performance modeller (f.eks M550i).

Det er også verdt å merke seg at i USA (som er Alpinas største marked) selges Alpina og BMW side om side hos BMW forhandlerne (i alle fall de aller største). Ergo er Alpina i praksis et slags alternativ som BMW selv tilbyr på linje med M modellene (dog med en litt mer komfortrettet profil). Det er en vinn-vinn situasjon for alle parter... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik skrev:

Det er også verdt å merke seg at i USA (som er Alpinas største marked) selges Alpina og BMW side om side hos BMW forhandlerne (i alle fall de aller største). Ergo er Alpina i praksis et slags alternativ som BMW selv tilbyr på linje med M modellene (dog med en litt mer komfortrettet profil). Det er en vinn-vinn situasjon for alle parter... :)

Og det der er jo egentlig ganske provoserende. Jeg regner med at BMW har en eller annen fortjeneste på Alpina-biler, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor de ikke kjører samme opplegg i Europa også. Med Alpina kunne jo BMW ha gjort en Porsche (les: selge biler med god fortjeneste), da dette nesten blir en slags entry-Rolls Royce.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Og det der er jo egentlig ganske provoserende. Jeg regner med at BMW har en eller annen fortjeneste på Alpina-biler, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor de ikke kjører samme opplegg i Europa også. Med Alpina kunne jo BMW ha gjort en Porsche (les: selge biler med god fortjeneste), da dette nesten blir en slags entry-Rolls Royce.

Jeg vet ikke hvorfor det er slik her i Europa, men jeg har noen tanker. Jeg kan forestille meg at M modellene for en del potensielle kjøpere i USA (flere enn i Europa) oppfattes som for hardcore (både kjøremessig og stilmessig). Man skulle tro at f.eks en M550i (gjerne med litt Individual utstyr) ville være et anstendig alternativ, men slik er det ikke nødvendigvis hvis man absolutt vil ha en toppmodell (les: M5 ligger over i hierarkiet). Da er f.eks en Alpina B5 et mulig alternativ og jeg tror at det er nettopp dette fenomenet som har motivert BMW til å ta Alpina inn i varmen i USA.

Ja... hierarkiet flytter seg også oppover når inflasjonsfaktoren blir større. De som har råd og lyst velger gjerne en vesentlig dyrere modell for å skille seg ut. I dag er gapet mellom BMW og Rolls-Royce trolig litt for stort til å fange opp en del kunder i dette segmentet. Jeg kan forestille meg at det er noen som økonomisk aspirerer til å kunne kjøpe en Rolls-Royce, men at dette på mange måter er et stort skritt å ta (imagemessig, omdømmemessig etc.). En Alpina B7 kan for noen kanskje gjøre en forskjell i denne sammenhengen. Dog ser jeg for meg at Alpina har et større marked når det gjelder spesielt 3 og 5-serien.

Vedr. Rolls-Royce kontra BMW er det imidlertid litt viktig å vite at vi faktisk må tilbake til E38 før vi finner en Alpina med V12 motor (M73 - Alpina D3 motor). Dette betyr trolig at BMW ikke ønsker at Alpina skal komme for tett på Rolls-Royce med deres 7-serie varianter og at de er fullt klar over hvordan noen i markedet tenker.        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Jeg forstår det slik at det er en ALPINA-forhandler i Sverige? Ville det ikke vært mulig å handlet nye eller tilnærmet nye biler derfra på samme måte som en handler fra Tyskland, Nederland?

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Förenade Bil i Malmø (som er den eneste BMW forhandleren som gir et treff hvis man googler ("BMW Alpina Sverige") har i dag kun tre Alpina modeller til salgs og ingen av av disse er nye. De har heller ingen nye Alpina modeller på lager så jeg tror ikke at Förenade Bil er en salgsrepresentant for Alpina på linje med hvordan dette fungerer hos de autoriserte BMW forhandlerne i USA. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik said:

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Förenade Bil i Malmø (som er den eneste BMW forhandleren som gir et treff hvis man googler "BMW Alpina Sverige") har i dag kun tre Alpina modeller til salgs og ingen av av disse er nye. De har heller ingen nye Alpina modeller på lager så jeg tror ikke at Förenade Bil er en salgsrepresentant for Alpina på linje med hvordan dette fungerer hos de autoriserte BMW forhandlerne i USA. 

https://www.alpina-automobiles.com/en/alpina/news/news-detail/p/alpina-enters-swedish-market/

Med prisliste:

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190306/bmw-alpina-gor-comeback-i-sverige-ar-ar-de-svenska-priserna/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Jeg har også sett disse sidene, men som sagt så har Förenade Bil kun tre biler til salgs i dag inkl. en demobil og ingen av disse er nye. De har heller ingen fabrikksnye modeller til salgs/utstilling, men bilene kan helt sikkert bestilles via Förenade Bil på en profesjonell måte. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men sannsynligvis handler det om at markedet reelt er ganske minimalt for Alpina i Sverige (og dermed også Skandinavia). Jeg tror at Alpina først og fremst er for kjennere av BMW og at man må være litt spesielt interessert for å kjøpe en Alpina. Situasjonen kan kanskje minne litt om tiden før AMG ble kjøpt opp av Mercedes-Benz. Folk som var spesielt interessert visste hva AMG sto for, men en alminnelig kjøper av en Mercedes hadde aldri hørt om AMG. 

Når dette er nevnt kan man jo selvfølgelig forestille seg at BMW på et eller annet tidspunkt tar over Alpina på den samme måten som Mercedes-Benz tok over AMG. På mange måter ville dette være en opplagt mulighet, men det betinger selvfølgelig at BMW og Alpina ser fornuften i dette. Som det er nå tror jeg at de lever fint side om side (spesielt i USA) og har respekt for hva de gjør hver især og sammen.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...