Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Marius2002Poenget med pop-up (eller skjulte) hovedlys var et annet. Der handlet det om å gjøre bilen så aerodynamisk som mulig (minst mulig frontareal). Et viktig poeng var at man ikke hadde lovpliktige kjørelys den gangen så de nederste lysene var normalt enten tåkelys eller parkeringslys (eller begge deler for noen biler).

Rene parkeringslys har vel mer eller mindre gått ut av bruk, men på tyske biler på 80-tallet var det mulig å tenne kun parkeringslysene på en side av bilen for å spare strøm (f.eks hvis man sto parkert langs en vei om natten). Dette gjorde man ved å tenne parkeringslysene og vippe blinklyshendelen til den siden man ville ha lys rett etter at man hadde slått av tenningen. Min 1987 E30 320i hadde denne finessen, men min 1997 E36 323i hadde ikke dette så da var det vel gått ut av bruk. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik jepp, det var bare en brannfakkel i denne diskusjonen, det blir åpenlyst feil å dra inn E31 her :) Vippelykter er forøvrig ganske kult.

Vippelys var veldig kult, men E31 var enda kulere og hadde vippelys. Corvette C5 var forøvrig den siste bilmodellen som fikk vippelys før dette ble forbudt.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ///M-ini95 skrev:

Fun fact @Fredrik, det å tenne parklyset slik har jeg testet ut på min F10. Ved å gjøre slik du beskrev, lyste parklyset/AE kun på den siden man ønsket :)

Interessant. Min tidligere E46 318d Touring fra 2003 hadde heller ikke denne finessen. Jeg har hatt flere muligheter til å teste dette senere på nyere BMW'er, men har glemt alt om dette. Finessen var (i alle fall før i tiden) en tysk greie. Ingen av mine franske biler i løpet av de siste 35 siste årene har hatt finessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik skrev:

Interessant. Min tidligere E46 318d Touring fra 2003 hadde heller ikke denne finessen. Jeg har hatt flere muligheter til å teste dette senere på nyere BMW'er, men har glemt alt om dette. Finessen var (i alle fall før i tiden) en tysk greie. Ingen av mine franske biler i løpet av de siste 35 siste årene har hatt finessen. 

Rart de skulle fjerne det for så å implementere det igjen. På nyere BMW finner man jo dedikerte knapper for akkurat denne funksjonen.

Car-styling-For-BMW-G20-G28-Headlight-Switch-Buttons-Decorative-Frame-Covers-Stickers-stainless-steel-Interior.thumb.jpg.7fd810612dcbcf9b587914e6987463ab.jpg

Ser dog ikke for meg at folk bruker dem noe særlig. Er ikke allverdens strømtrekk fra parklys i LED, samt at folk generelt er ganske dårlige til å skru ned fra hovedlys til parklys når dem står stille/parkert. 

Min gamle Vectra hadde også slik funksjon om jeg minnes rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest aner ikke forskjell på kjørelys og nærlys så den funksjonen tror jeg er lite brukt. 

Biler fra forskjellige land har tydeligvis forskjellig fokus.

Mange franske biler er ekstremt opptatt av at håndbrekket skal på det sekundet man slår av tenninga, de italienske er veldig opptatt av at oljetrykket er ok osv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Fun fact @Fredrik, det å tenne parklyset slik har jeg testet ut på min F10. Ved å gjøre slik du beskrev, lyste parklyset/AE kun på den siden man ønsket :)

Samme på G30en min også, så denne funksjonen praktiseres altså ennå. Har aldri tenkt mer over det forøvrig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Fredrik skrev:

Min tidligere E46 318d Touring fra 2003 hadde heller ikke denne finessen.

Min 2001 320Ci hadde derimot dette. Mener også på at Astraen vi har nå gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ///M-ini95 said:

Lurte på om LM hadde gått hos meg eller om jeg fikk jordingsfeil den ene gangen jeg dulta borti blinklyshendelen på veien ut av bilen og så at den ene pæra bak lyste. 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Saltkjelen skrev:

Lykter nede er vel intetsigende Kinadesign? Alle franskemenn, japser, koreanere, Kinabiler etc. kjører jo rundt med monobryn (hel lyslist) og hovedlys langt nede i støtfangeren. Jeg ser i alle fall ikke hvor særpreget og identiteten kommer inn når man attpåtil fjerner velkjent lyssignatur og føyer seg i rekken med resten. Sett på parklysene på en X7 LCI, G70 7-serie etc., og du ville aldri tippet at det var en BMW man så.

Trenger ikke lysdesign når hele grillen lyser! ;) (ironi det også :) )

image.png.8e0e063b8069e9f6e56cf8c4cc04266a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ettermarkedsfronten på G8X fra Adro synes jeg var lovende! Vil nok bli verre å få på plass et skilt der, men i land som tillater kjøring uten skilt foran så dette tøft ut. Er flere bilder i linken: https://g80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1963693

Adro.jpg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Walkabout said:

Denne ettermarkedsfronten på G8X fra Adro synes jeg var lovende! Vil nok bli verre å få på plass et skilt der, men i land som tillater kjøring uten skilt foran så dette tøft ut. Er flere bilder i linken: https://g80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1963693

Adro.jpg

Det eneste de strengt tatt har gjort er å få linjene mer i harmoni med hverandre. Som dette:

image.png.989d6c1af8e259762621a29919bd121e.png

Skal ikke mye til, men det gjør underverker, og viser tydelig hvor håpløst slepphendt arbeid BMW har gjort her. Med enkle grep henger plutselig fronten sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...