Fredrik Skrevet November 7, 2022 Share Skrevet November 7, 2022 (endret) 8 minutter siden, Saltkjelen skrev: Det er ganske skremmende å se at BMW ikke lenger evner og at de må "joine" et langt lavere segment enn de selv opererer i. BMW har mistet kursen sin og trenger noen til å få de på rett kjøl igjen. Dette er jeg helt enig i, men jeg vil ikke si at BMW joiner et langt lavere segment kun pga. lysene foran. Saken er vel heller at trenden i Kina går i den retning og at BMW for kineserne kanskje ikke oppleves som like sofistikert som hos oss. Kina flyter over av nye egne bilmerker som har tildels ganske "in your face" design. Nyrike kinesere (type: 35+ år gamle) føler åpenbart et behov for å vise seg frem. Endret November 7, 2022 av Fredrik Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet November 7, 2022 Share Skrevet November 7, 2022 11 minutter siden, Saltkjelen skrev: Det var populært med strietapet, crocks og hullete jeans, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det var kult. Jeg syntes sleng bukser så #£$>\ på 70’ tallet, det ser fremdeles dritt ut - selvom det er en ny generasjon som vasser rundt i det nå. Jeg vil gjerne se den nye 7’ern live først, X7 LCI syns jeg ikke var helt krise f.eks. Eneste jeg har hørt om nye 7’’ern, er ang interiør kvalitet, det var jo akillesen til BMW tidligere. Nå får de dritt for eksteriøret. MB EQE og EQS ser jo ut som Lano såpestykke, er ikke lett å klare å gjøre alt rett om dagen ser det ut til..? Jeg er uansett ikke en potensiell 7 serie kunde, så for meg er det ikke noen krise. Alle tider har sin sjarm, jeg hadde en rekke 3 serier, da var 5 serien gubbete og kjedelig. Så ble det 5 serie og touring. Deretter har det blitt en rekke med SUV’er, jeg ser ikke den trenden avta fremover. X serien med X7 har mer pondus som et flaggskip - syns jeg personlig, 7’ern har utspilt sin rolle kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet November 7, 2022 Share Skrevet November 7, 2022 4 minutter siden, Fredrik skrev: Dette er jeg helt enig i, men jeg vil ikke si at BMW joiner et langt lavere segment kun pga. lysene foran. Saken er vel heller at trenden i Kina går i den retning og at BMW for kineserne kanskje ikke oppleves som like sofistikert som hos oss. Kina flyter over av nye egne bilmerker som har tildels ganske "in your face" design. Nyrike kinesere (type: 35+ år gamle) føler åpenbart et behov for å vise seg frem. BMW menger seg ikke med billigbiler kun basert på lysene, men lysene er som oftest bilenes eneste kjennetegn i mørket. Ellers ser man er klar trend hos BMW der skarpe, dynamiske linjer er erstattet med svak linjeføring og flate partier. Helt ukjent hva vi er vant med fra BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet November 7, 2022 Share Skrevet November 7, 2022 3 minutter siden, Ron Jeremy skrev: Jeg syntes sleng bukser så #£$>\ på 70’ tallet, det ser fremdeles dritt ut - selvom det er en ny generasjon som vasser rundt i det nå. Jeg vil gjerne se den nye 7’ern live først, X7 LCI syns jeg ikke var helt krise f.eks. Eneste jeg har hørt om nye 7’’ern, er ang interiør kvalitet, det var jo akillesen til BMW tidligere. Nå får de dritt for eksteriøret. MB EQE og EQS ser jo ut som Lano såpestykke, er ikke lett å klare å gjøre alt rett om dagen ser det ut til..? Jeg er uansett ikke en potensiell 7 serie kunde, så for meg er det ikke noen krise. Alle tider har sin sjarm, jeg hadde en rekke 3 serier, da var 5 serien gubbete og kjedelig. Så ble det 5 serie og touring. Deretter har det blitt en rekke med SUV’er, jeg ser ikke den trenden avta fremover. X serien med X7 har mer pondus som et flaggskip - syns jeg personlig, 7’ern har utspilt sin rolle kanskje? Ja, listen er lang for usmakelige trender og slengbuksene føyer seg utvilsomt i den samme listen. Jeg er helt enig i at Mercedes´ "EQ"-modeller ikke ser ut i måneskinn, men til gjengjeld har Mercedes beholdt en S-klasse som fortsatt ser smashing ut. Sånn sett er jeg mer fornøyd med BMWs løsning om at en i7 og 7-serie ser like ut, men det hjelper jo ikke når resultatet er som det er. Problemet med dagens X7 er at bilen mer eller mindre bare er en lang X5 med seks eller syv seter, så her har BMW sånn sett feilet. Ellers skal det bli interessant å se hva som skjer med modellbetegnelsene etter hvert. Audi har nå skjønt at navestrategien med "e-tron" har fungert dårlig, slik at modellen nå blir hetende Q8. Det samme burde BMW få orden på, da i-betegnelsene fungerer dårlig etter hvert som det blir vanlig. Spesielt om man tenker å navngi en potensiell M-bil med i foran. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 7, 2022 Share Skrevet November 7, 2022 4 minutter siden, Saltkjelen skrev: BMW menger seg ikke med billigbiler kun basert på lysene, men lysene er som oftest bilenes eneste kjennetegn i mørket. Ellers ser man er klar trend hos BMW der skarpe, dynamiske linjer er erstattet med svak linjeføring og flate partier. Helt ukjent hva vi er vant med fra BMW. Det er vel samme saken med MB's EQ-serier. Jeg tror at poenget igjen er østlig smak. Hvis man ser litt grovt på det er ikke skarpe og dynamiske linjer det man generelt forbinder med østen. De har en hang til bløte og naturlige linjer på alt de synes er vakkert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 7, 2022 Share Skrevet November 7, 2022 45 minutter siden, Marius2002 skrev: 7-serien.. ny tech ... Sky Lounge med de stilige LED-lysene, ullseter, krystall hovedlys(swarovski), automatisk åpne og lukke dører helt opp(mye mulig fra før?), sjekk oppgraderingen av recliner-baksetet på passasjersiden, varme i armlene. Og en del mer. Designet kan diskuteres, men 7-serien holder koken innenfor teknologi og er det luksusskipet den skal være i sitt segment… Men hvor er innovasjonene? De innovasjonene som hver nye 7-serie har gitt oss…de som ga oss ett hint om hva som kommer i fremtidens BMW modeller. Hvis dette er tilfellet for G70 så ser jeg mørkt på fremtidens BMW modeller… Ærlig talt, selvlukkende dører? Swarovski krystaller? E23 introduserte ett elektronisk system som sjekket bilens nøkkelfunksjoner før hver kjøretur…alle verdens biler har dette i dag. E32 ga oss xenon lys, integrert telefon, 2 soners automatisk klima og adaptivt understell…de fleste biler har dette i dag. E38 ga oss GPS basert navigasjon, regnsensor og tidenes beste bilstoler med justeringsmuligheter herifra og til månen. E65 ga oss key fob nøkkel, internett tilkobling og infotainment system som betjenes av ett dreiehjul…en hel industri kopierte dette. Og lista over 7-serie innovasjoner kan fortsette i det uendelige… G70 gir oss ingenting nytt annet enn litt fancy innpakking, selv ikke som elbil så evner de å være nyskapende. Hvor er faststoff batteriene? Rekkevidde på 1000 km? Lynlademuligheter på 350 kw? Dette er innovasjoner det virkelig hadde vært litt sving over, som hadde vist at BMW leder bilindustrien slik de gjorde før. Den har jo søren meg ikke laser lys en gang…nei dette er ett sort steg tilbake. At den er fantastisk å kjøre og har en super kvalitet er en hyggelig bonus, like så med delvis interessante drivlinjer…men det er liksom ikke nok her. Når den atpåtil er stygg som juling så er det ikke så mye igjen å rope hurra for. 22 minutter siden, Saltkjelen skrev: 6. Theatre-skjermen er et eneste stort makkverk. Først og fremst er plasseringen idiotisk, men det er helt håpløst at denne dekker hele synsfeltet fremover for begge baksetepassasjerene. Her blir det enten eller for de som sitter bak, og ikke etter eget ønske slik det har vært tidligere. Foruten elendig utforming, hindrer skjermen også all sikt bakover. Sleng på at passasjerstolen bøyer seg forover, så har man ingen sikt i høyre speil heller. Genialt (not). 7. Sist men ikke minst. Hva i alle dager skjer med BMWs måte å skrive modellbetegnelse på? Stor M, stor 7, liten 6, liten 0 og liten e? Hvor ofte kommer en ikke til å høre at noen kjører en M7 nå? Jeg er selvfølgelig helt enig med deg på alle punkter. Men la meg tilføye noe på ett par.. 6. Theatre-skjermen fremstår som så lite gjennomtenkt at man kan spørre seg om noen i det hele tatt gjorde noen kvalitetssikring før dette gikk igjennom. Når den felles ned så tar den all sikt bakover for fører. Cadillac har en liknende løsning, men her har de ett kamera i bakruten som starter skjermvisning i midtspeilet. Litt samme prinsipp som Audi e-tron bare at det er på midtspeilet og man kan velge mellom vanlig speil eller skjermvisning med ett knappetrykk. 7. For å gjøre fadesen rundt modellbetegnelse komplett så har de valgt å putte "M760" betegnelsen på den ladbare hybriden med B58 motor. Som sagt så kommer 7-serie for første gang med en S motor (altså en M utviklet motor), men betegnelsen her blir 760i. Hvorfor, hvorfor i allverden bruker de ikke "M760" logoen på denne, med stor M og 7 tall slik de gjør på den ladbare hybriden? Er det noen motor i denne lineupen som var mer berettiget til denne betegnelsen så var det vel V8ern. Går det an å være mindre fantasiløse? Herregud for noen naut…!! Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 7, 2022 Share Skrevet November 7, 2022 @Fredrik 90At du skulle bli mer kritisk til BMW enn jeg er må jeg si at er litt overraskende, men jeg er langt på vei helt enig med deg når det gjelder spesielt G70. X7 er heller ingen favoritt når det gjelder innovasjon og design slik Saltkjelen også er inn på i relasjon til X5, men den er populær som familiebil i USA. iX liker jeg heller ikke, men den kjører fabelaktig som en BMW skal gjøre. fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet November 8, 2022 Share Skrevet November 8, 2022 (endret) @Fredrik 90 @Fredrik Ja, mens jeg føler jeg har blitt mer frelst. i4 er stadig den flotteste BMWen jeg har sett på lenge, men den må oppleves. Jeg liker også iX, men for fullstendig forståelse for de av dere som ikke gjør det. Den oser ikke akkurat BMW slik vi har kjent BMW i alle år. TM3 som jeg hatet for bare 6 måneder siden er idag godt likt, om man tar bilen for det den er såklart. Nei, en endrer litt syn ettersom en vokser. Likevel, viktig å ikke glemme "de gamle" modellene. At jeg forsvarte i7 betyr ikke at jeg synes bilens eksteriør er av det peneste, langt derifra, men heller ikke stygg. Den mangler vesentlige BMW-element jeg ville forventet, men at den er en teknologibombe står jeg for. Og interiøret er i verdensklasse, i sitt segment(herunder også opplevd kvalitet i betraktning). Så kan man såklart nevne manko på skinn og større bruk av plast og kunstskinn i alle modeller, jeg er ikke uenig her, men det er likt for alle merker og BMW er ikke dårligere enn andre. Uten at dette forsvarer BMW direkte. At i7 minner mye om en kinesisk bil er jeg også enig i, men ja, kritikk til designavdelingen der. Her tok jeg i byen en lørdags morgen da jeg parkerte ved en i4 som stod utenfor frisøren. Begge lengst unna inngangen Endret November 8, 2022 av Marius2002 fupsaker, Ampera, Ron Jeremy og 2 andre reagerte på dette 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet November 8, 2022 Share Skrevet November 8, 2022 (endret) 22 timer siden, Saltkjelen skrev: Det var populært med strietapet, crocks og hullete jeans også, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det var kult. Den nye sjuserien er på en måte BMWs svar på strietapet? Eller kanskje tak-ess. Endret November 8, 2022 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet November 8, 2022 Share Skrevet November 8, 2022 (endret) Var i Tyskland i sommer (juli) og parkerte ved siden av i7 samt så på den hos bmw i munchen. Den imponerer ikke in real life. Den skal heller ikke imponere oss, men tilfredsstille den asiatiske smaken. Så min spådom er at dette er muligens er en modell som svinner stille hen ut av skandinavia etterhvert. Lave salgstall, litt pga biltypen og den nye tidsepoken vi er i hva angår bil. Men til gjengjeld vil vi nok se et par eksemplarer blandt de som vil bli sett. "stygt" bildesign er også med å skape sin egen eksklusivitet på en måte. E61 er den 5 serien jeg liker minst, men som jeg endte opp med å eie. Også en kontroversiell modell da den kom, men den solgte godt. Designet har holdt seg godt sier de som kan design. Så noe har de to bilene til felles. Spent på hva vi sier om 20 år om i7 designet. Endret November 8, 2022 av Evopower Ron Jeremy og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet November 8, 2022 Share Skrevet November 8, 2022 (endret) På 7.11.2022 den 22.27, Fredrik skrev: Dette er jeg helt enig i, men jeg vil ikke si at BMW joiner et langt lavere segment kun pga. lysene foran. Saken er vel heller at trenden i Kina går i den retning og at BMW for kineserne kanskje ikke oppleves som like sofistikert som hos oss. Kina flyter over av nye egne bilmerker som har tildels ganske "in your face" design. Nyrike kinesere (type: 35+ år gamle) føler åpenbart et behov for å vise seg frem. Kina har også en hel haug med nye egne-produserte biler som i hvert fall jeg ikke synes er noe mer in your face enn moderne biler generelt. Noen eksempler: Så jeg er ikke overbevist om at det er noe med det kinesiske bilmarkedet som krever slike ekstreme design. Min kritikk av bilene over er heller at de er litt anonyme og kan forveksles med hverandre (samt noen vestlige biler). Endret November 8, 2022 av Galro Fredrik og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 9, 2022 Forfatter Share Skrevet November 9, 2022 Jeg traff faktisk på X7 LCI i dag. Riktignok i sort slik at en del av designet forsvinner litt, men som mye annet har den vokst på meg, og jeg synes ikke den er sååå stygg lengre. Ron Jeremy, fupsaker, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet November 9, 2022 Share Skrevet November 9, 2022 8 timer siden, Galro skrev: Kina har også en hel haug med nye egne-produserte biler som i hvert fall jeg ikke synes er noe mer in your face enn moderne biler generelt. Noen eksempler: Så jeg er ikke overbevist om at det er noe med det kinesiske bilmarkedet som krever slike ekstreme design. Min kritikk av bilene over er heller at de er litt anonyme og kan forveksles med hverandre (samt noen vestlige biler). Ser ut som de har brukt samme designer på hele gjengen der 🥱 Veldig inspirert av Model S ser der ut til. Marius2002 og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 9, 2022 Share Skrevet November 9, 2022 (endret) @Galro Som du påpeker er nok bildet mer sammensatt enn at BMW bare legger seg i kjølevannet av en allerede eksisterende designtrend i Kina. Jeg tror imidlertid at vi kan være ganske sikre på at oppmerksomhet må ha vært et viktig element. De nye kjempestore nyrene som også kan lyses opp er ikke noe du designer hvis mer oppmerksomhet ikke er ditt mål. Jeg tenker også at de overliggende smale kjørelysene (LED stripene) går igjen på ganske mange av bilene og at den designmessige hensikten er å gi bilene en lavere visuell profil og dermed en mer moderne fremtoning. Jeg kjenner ikke det kinesiske bilmarkedet godt nok til å kunne gi en mer grundig analyse, men spesielt det siste designelementet går igjen på ganske mange kinesiske bilmodeller og at det derfor er de store nyrene som først og fremst får en BMW til å skille seg ut designmessig (litt som de fire runde frontlysene i gamle dager). Et mer eller mindre godt eksempel er Xpeng G9 og Hongqi E-HS9 vs. iX. Endret November 9, 2022 av Fredrik fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet November 9, 2022 Share Skrevet November 9, 2022 2 hours ago, Fredrik said: @Galro Som du påpeker er nok bildet mer sammensatt enn at BMW bare legger seg i kjølevannet av en allerede eksisterende designtrend i Kina. Jeg tror imidlertid at vi kan være ganske sikre på at oppmerksomhet må ha vært et viktig element. De nye kjempestore nyrene som også kan lyses opp er ikke noe du designer hvis mer oppmerksomhet ikke er ditt mål. Jeg tenker også at de overliggende smale kjørelysene (LED stripene) går igjen på ganske mange av bilene og at den designmessige hensikten er å gi bilene en lavere visuell profil og dermed en mer moderne fremtoning. Jeg kjenner ikke det kinesiske bilmarkedet godt nok til å kunne gi en mer grundig analyse, men spesielt det siste designelementet går igjen på ganske mange kinesiske bilmodeller og at det derfor er de store nyrene som først og fremst får en BMW til å skille seg ut designmessig (litt som de fire runde frontlysene i gamle dager). Et mer eller mindre godt eksempel er Xpeng G9 og Hongqi E-HS9 vs. iX. Bortsett fra at iX ikke har splittede frontlys. Den har smale liggende frontlys, men den har ikke et ekstra sett med lykter under dette slik X7 LCI, 7-serie, G9, E-HS9, Skoda Karoq, Citroen Picasso etc etc. har. BilNorge.no har testet i7 i California, og BMW bekrefter åpenlyst hvorfor designet er som det er: Quote Fronten derimot. Grillfaktoren. Den er høy. Så veldig høy og så bred. Jeg innrømmer å ha nevnt for noen av de meget vennlige BMW-høytidelighetene, som for øvrig også var genuint interessert i hva vi nordmenn mente om i7, at om de skal vinne verdensmesterskapet i grilling så må de snart legge de berømte «BMW-nyrene» på tvers. Problemet er at USA står for 20-30 prosent av oppkjøpet, og de er jo glad i grilling. Kineserne derimot, griller som vi vet nesten hva som helst, og de står for 45 prosent av kjøpene. Så kan man nok diskutere kinesernes smak og behag, men at de liker høy og bred trynefaktor er sikkert. Kinesernes diktatorer dikterer for tiden grillsesongen, selv der det ikke brukes kull. BMW trekker på skuldrene og sier «sånn er det bare». fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå