Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

52 minutes ago, Fredrik 90 said:

Jeg har lenge tenkt at en G61 skal være den siste nyere bilen jeg skal ha. Iallfall hvis vi snakker om noe man har lyst på. Men akkurat nå føler jeg at jeg ikke en gang er der, særlig hvis den har blitt for vegansk og blodfattig. Kanskje en G31 Alpina D5S LCI med full pakke med Merino er den siste nyere bilen jeg skal ha. Så gjør det ikke noe at den sprenger budsjettet da det er en bil jeg skal bli gammel med 👍 Jeg så her for leden en gubbe i 80 årene på Biltema som kom i en strøken Volvo 740 GL, det var noe som ropte "En eier" lang vei. Jeg fikk meg til å søke opp skiltnummer, og joda denne 1985 modellen har kun en eie siden ny….og den har gått over 600 000 km. Han har nok sine grunner, tipper det er noe sånn som "siste ekte Volvoen!!" 😂 Han fyren der, det er meg…det er så meg i år 2060 når jeg kommer i den nevnte G31 Alpina B5S 😂 Siste ekte 5ern..

Slik opplevelse er nydelig, og et vitne på at det går an. Det går an å ha en bil over lengre tid. Men 240 er fra en tid der ting var litt annerledes bygget enn de er nå. Kostnadene for å vedlikeholde en nyere premiumbil kan være rimelig… premium, for å si det slik. Men på en annen side, det koster sikkert ikke noe mer enn et saftig verditap på 40-50% av en nybil til en million. Etter 6 år i drift betalte vi 1/3 av nyprisen på vår 530xd. Og av nyere elbiler er det sannelig ikke mange jeg virkelig kunne tenkt meg. En G31 står mye høyere på lista. Så ja, om en skal bli gammel med en premium fossilbil som fungerer til alt, må jo en ALPINA G31 være så nære en kommer det perfekte valget. Om du til slutt går den veien får du hyllest fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik skrev:

VAG er kanskje det beste eksempelet i denne sammenhengen. De har jo helt stoppet med å produsere en rekke eldre modeller for å kunne overføre ressurser til de elektriske modellene.   

Hvilke modeller er det snakk om at VAG har sluttet å produsere? Av ren nyskjerrighet. 

Ellers så føler jeg at det er ikke bare sorgen helt ennå, vi har en del lyspunkter å glede oss over også. M3 Touring er ett godt eksempel, M avdelingen er i fyr og flamme om dagen. Alt de lager er dritbra, bortsett fra XM. Porsche er i siget akkurat nå, klemmer ut den ene fantastiske modellen etter den andre. Jeg vil også trekke frem biler som Toyota Yaris GR, M340i, nye RS3, Dodge RAM TRX, F90 M5 CS og mange andre lyspunkter for oss petrolheads. Så jeg tror ikke vi skal legge oss ned å gråte riktig ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Hvilke modeller er det snakk om at VAG har sluttet å produsere? Av ren nyskjerrighet. 

Ellers så føler jeg at det er ikke bare sorgen helt ennå, vi har en del lyspunkter å glede oss over også. M3 Touring er ett godt eksempel, M avdelingen er i fyr og flamme om dagen. Alt de lager er dritbra, bortsett fra XM. Porsche er i siget akkurat nå, klemmer ut den ene fantastiske modellen etter den andre. Jeg vil også trekke frem biler som Toyota Yaris GR, M340i, nye RS3, Dodge RAM TRX, F90 M5 CS og mange andre lyspunkter for oss petrolheads. Så jeg tror ikke vi skal legge oss ned å gråte riktig ennå. 

Passat sedan er tatt ut av programmet og variant (stasjonsvogn) følger snart etter (dette blir i relativ forstand som om BMW skulle ha stoppet produksjonen av 5-serien). Den kommende Golf 8 vil være den siste her i Europa, men denne generasjonen kommer ikke til bl.a Nordamerika (igjen i relativ forstand som om BMW skulle ha stoppet å selge 3-serien i Nordamerika). Situasjonen er dermed enten at modeller fases helt ut (eller for enkelte markeder) eller at modellprogrammet blir kraftig redusert med færre motorvalg og/eller utstyrsvalg.

Jeg er ellers helt enig med deg i at situsjonen vedr. nogenlunde interessante biler ikke er helt mørk ennå, men at trenden er klar. Jeg mener ikke at f.eks VAG har en elektrisk erstatning for Golf GTI eller R. BMW har heller ingen troverdig elektrisk erstatning for f.eks M3. Dette er paradeeksemplene, men hva med f.eks en elektrisk erstatning for 530d/540d eller 320d som alle sammen er fantastiske bilmodeller for de som trenger en bil til f.eks langkjøring? Eller hva med en elektrisk erstatning for en enkel og praktisk bruksbil som 318i til 45K Euro? iX1 koster minimum 10K Euro mer.         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Passat sedan er tatt ut av programmet og variant (stasjonsvogn) følger snart etter (dette blir i relativ forstand som om BMW skulle ha stoppet produksjonen av 5-serien). Den kommende Golf 8 vil være den siste her i Europa, men denne generasjonen kommer ikke til bl.a Nordamerika (igjen i relativ forstand som om BMW skulle ha stoppet å selge 3-serien i Nordamerika). Situasjonen er dermed enten at modeller fases helt ut (eller for enkelte markeder) eller at modellprogrammet blir kraftig redusert med færre motorvalg og/eller utstyrsvalg.

Jeg er ellers helt enig med deg i at situsjonen vedr. nogenlunde interessante biler ikke er helt mørk ennå, men at trenden er klar. Jeg mener ikke at f.eks VAG har en elektrisk erstatning for Golf GTI eller R. BMW har heller ingen troverdig elektrisk erstatning for f.eks M3. Dette er paradeeksemplene, men hva med f.eks en elektrisk erstatning for 530d/540d eller 320d som alle sammen er fantastiske bilmodeller for de som trenger en bil til f.eks langkjøring? Eller hva med en elektrisk erstatning for en enkel og praktisk bruksbil som 318i til 45K Euro? iX1 koster minimum 10K Euro mer.         

Men dette stemmer vel ikke helt? Riktig nok blir Passat sedan tatt ut av produksjon men dette har neppe med elektrifisering å gjøre. Passat sedan har vel ikke vært noen storselger på over 20 år. Og dagens Passat går ut, men den blir jo erstattet av en ny generasjon Passat i 2024.

https://www.motor1.com/news/657514/new-vw-passat-spied-again/amp/

https://www.carscoops.com/2023/03/vw-confirms-2024-wagon-only-euro-passat-for-september/amp/

Golf 8 har alt vært på markedet i tre år, og VW jobber nå med å gjøre den elektrisk igjen. Klarer ikke å finne det igjen men det var ett interjuv med VW bossen som sa at Golfen skal ingen steder. En elektrisk Tiguan er også på tegnebrettet, så det ser ut som VW har skjønt at det ikke nytter å ri to hester. Når den eneste motivasjonen man har til å velge elbil er at myndighetene synes du burde, så må man i det minste komme opp med produkter som er litt mer forlokkende enn sine fossil søsken. Selvsagt velger Fritz und Helga en Tiguan TSI fremfor en rar og fremmed iD4 😅

https://insideevs.com/news/652762/volkswagen-golf-ev-next-generation/amp/

Ellers så er det riktig at hos de fleste bilprodusenter så reduseres motorutvalget drastisk på samtlige modeller. Dette er vel kanskje ikke så dumt når alt kommer til alt. Ta 5-serien som ett godt eksempel, her i Europa så kan den nå tilbys med en firer bensin, en firer diesel og en sekser diesel. Så er det to ladbare hybrider med to forskjellige effekter. Men så må vi ikke glemme at det dukker opp to elektiske varianter, så forskjellen er ikke så stor. Historien liker å gjenta seg. E34 var tilgjengelig med seks bensin motorer og to diesel. F10 var tilgjengelig med fem bensin motorer og seks diesel motorer. Så dette flytter seg i takt med utviklingen og er egentlig ikke så sensasjonelt som det legges opp til.

Videre er jeg enig i at bilprodusentene elektrifiserer i feil ende, de burde heller bruke tid og krefter på en elektrisk innstegsmodell i 5-serien med en solid rekkevidde og ok pris. Tilsvarende 520d som de fleste tyske firmabilkunder kommer til å velge. De som vil ha en topputgave av 5-serien vil vel gjerne ha en V8er og ikke en elmotor. VW har skjønt at skal de ha den triste tysker over på elbil så må det være noe som er kjent, noe de er trygge på. Derfor flopper iD3 på hjemmemarkedet, Golfen må bli elektrisk hvis de i det hele tatt skal ha noen sjanse på å elektrifisere tyskerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 OK, men jeg tenker at trenden allikevel er klar (som du også konkluderer med). Selv om f.eks både Passat og Golf kommer som en siste generasjon her i Europa vil de ikke bli tilgjengelige i f.eks Nordamerika. Årsaken skyldes at markedene ikke er like, men også at VAG rasjonaliserer og forbereder logistikken og produksjonslinjene for elektrisifisering. BMW gjør naturligvis det samme dog med en annen mix.

Vedr. om noen bilprodusenter begynner elektrifiseringen i feil ende er jeg mer usikker. En kjent analogi er da Porsche introduserte Cayenne som deres nye SUV konsept i 2002. Da la de ut med Cayenne Turbo for å booste imaget og for å understreke at dette var en serøst hurtig bil. Tesla gjorde det samme med Model S P85 i 2012 selv om de ikke hadde det samme behovet for å skape relasjoner til eksisterende modeller.

Poenget er selvfølgelig å imponere og skape mest mulig positiv omtale rundt et nytt konsept/produkt. Selvfølgelig var det ikke nødvendig at den første Cayennen hadde 450 HK eller at Model S hadde 421 HK, men slikt skaper omtale og mange blir imponert over effekten og ikke minst akselerasjonen. Begge modellene ble en stor suksess og sørget for at begge bilprodusentene er her i dag.

I en alternativ og mer fornuftig verden kan man f.eks argumentere for at en standard Cayenne anno 2003 med en V6 motor på 3,2 liter og 250 HK hadde vært mer enn godt nok til å introdusere Cayenne for markedet, men slik fungerer verden ikke. Folk vil imponeres og spesielt innovatørene (early adopters). Disse setter på en måte standarden for de fleste andre og derfra bygges imaget opp. Jeg tenker at VAG kanskje har blitt litt for snusfornuftige og glemt hvordan moderne markedsføring fungerer. Selv med den nye ID Buzz (som forøvrig er temmelig kul i min verden) var amerikanernes første reaksjon (altså med pressebilene) at bilen er altfor langsom (med 204 HK tror jeg det er). Dette kommer til å henge ved og trolig også påvirke salget også selv om det senere kommer en variant med 286 HK (som mest trolig heller ikke akkurat river skinnet av pølsen). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har sendt inn litt Alpina-ting til patentering i Tyskland. Hadde håpet at BMW skulle bygge videre på den klassiske Alpina-oppskriften (med særegen logo), men det ser i alle fall ut til at BMW planlegger å lage "BMW Alpina-biler" i deres ordinære modellsortiment.

72ad7a5475ed7a9bd01b9b772975e04bc6d5-thu

https://register.dpma.de/DPMAregister/marke/register/3020231090182/DE

https://register.dpma.de/DPMAregister/marke/register/3020231090212/DE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Alpina skal vel bestå slik jeg har forstått, men ikke lenger bygge biler. Så de beholder vel sin logo og sine lokaler i Buchloe hvor de vil drive med restaurering og oppfølging av eksisterende Alpinabiler. Tenk å awesome det hadde blitt om dette ble litt som med Singer bare med BMW. Du kan ta en E34 535i som er helt på felgen og få den restaurert og bygget opp igjen som en "ny" Alpina B10 Biturbo. 

Ellers må vi nok bare belage oss på at det Alpina vi i dag kjenner vil opphøre å eksistere. Det er urovekkende at det ikke kommer noen ny B7 og vi burde sett kamuflerte prototyper av en G60 B5 nå hvis den hadde kommet. Men det gjør vi ikke, så dette er tegn på at de lukker ned. Dagens Alpina skal produsere biler frem til 2025, da primært de modellene som de allerede lager i dag. Hva BMW finner på etter dette er ikke godt å si.

Men BMW har utalt at de respekterer den arven og merkevaren Alpina har, og at de anser Alpina som ett steg mellom BMW og Rolls Royce. BMW er også en produsent som har gått hardt ut og sagt at de skal fortsette å utvikle forbrenningsmotorer. Så jeg har jo ett lite håp da... jeg ser jo på AMG og Mercedes og øyner ett håp om at dette opplegget BMW/Alpina skal bli like fruktbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, RNJ skrev:

@Fredrik 90 Da er det bare å holde ut med nåværende 5-serie og starte å spare. Ny familie- og sportsbil om 2 år :-) 

Hehe, da må det spares noe voldsomt også 😅 Men om noen år så kan M5 Touring være ett alternativ for meg, selv om det er 550e som er mest interessant.  Ikke noen fan av ladbar hybrid i dette segmentet, men om vi skal ha en fremtid med R6 og V8ere så er det ikke noen vei utenom. Alternativet full elektrisk er ikke ett alternativt når vi snakker M bil.

Dette må være bilen for @Ampera, er jo han som er Mr. M5 her 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette må være bilen for @Ampera, er jo han som er Mr. M5 her 👍

Da kan vi legge denne saken død med en gang, det skal aldri en M5 Touring inn i min garasje.😇 

Jeg skal vurdere nye M5 når den blir tilgjengelig. Tror det stopper seg selv, skal plage selgere med å spekke en Individual når det blir mulig. Regner med at det stopper seg selv når jeg skal ha utstyr og kvalitet på skinn som de ikke kan levere. Får se hva fremtiden bringer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Lars89 said:

Noen som skal på forhåndsvisning av i5 da? Har booka meg inn på torsdag selv.

Skal jo ikke handle, men artig å kikke.

Bavaria Stavanger valgte feil dato å ha i5 åpent for kikk; i dag og i morgen. Hadde tatt turen om jeg ikke var på ferie, men etter smsene fra de å dømme var det fremdeles tilgjengelige plasser senest på fredag, så virker ikke som folk har gått mann av huse for å betrakte en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lars89 skrev:

Noen som skal på forhåndsvisning av i5 da? Har booka meg inn på torsdag selv.

Skal jo ikke handle, men artig å kikke.

Jeg skulle veldig gjerne kikket på denne, men de utvalgte datoene her passer ikke. Synd, men den kommer jo i butikken etterhvert så får sett den før eller siden uansett 😀

Men ja, virker som interessen er laber da jeg også fikk en oppfølgings SMS her om dagen med beskjed om at det fortsatt var ledige plasser. Tror bil markedet i Norge er litt mettet nå, folk har handlet seg ferdig på dyre premiumbiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...