Marius2002 Skrevet April 17 Share Skrevet April 17 Ok, men kan NK og klassisk leve side om side da? Det håper jeg. Men hvis BMW ikke bruker penger på å utvikle seg, hvordan skal de holde seg aktuell? Ser man kun på salgstallene til iX eller ser man også på mer? Visste du at iX egentlig er et helt fantastisk prosjekt? Joda, man kan kalle iX et prosjekt. Og man trenger ikke like designet. BMW har eksperimentert med forskjellige materialer og løsninger, både de synlige man kan ta og følge på og i konstruksjonen. Utstrakt bruk av karbon og rammen til iX er faktisk hele 80kg lettere enn rammen til X5. Ut ifra det jeg kan se er iX en suksess. Ikke en salgsmessig suksess i den store verden, ikke revolusjonerende kjøreegenskaper for en SUV og ikke ellers en designbombe. Det de har utviklet og investert i kan de ta med seg videre, erfaringer og løsninger. Kostnaden ville komt for endag uansett. Men men… nok om det. Videre øker salget hos BMW som bare juling for de som leser slikt. https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0441021EN/bmw-group-continues-on-bev-growth-path:-milestone-of-one-million-fully-electric-vehicles-reached Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet April 18 Share Skrevet April 18 (endret) Jeg tror I3 var mer et prosjekt sånn sett. Man kan kanskje legge godviljen til å si at IX var neste steg her, men det var I3 som var BMWs måte å modne EV-produksjonen i egen organisasjon. Når det gjelder produksjonsoptimalisering er bare Tesla og kineserne langt, langt foran. Det gir billigere biler, men om det gir bedre biler? Tja. Jeg er ikke sikker på om jeg ønsker meg en bil som er bygget på et fåtall megacastings f.eks. BMW har for øvrig ikke vært fremmed for å introdusere nye metoder på volummodeller tidligere. Bla da frontparti i aluminium ble introdusert på E60 BMW selger godt på verdensbasis, men det er primært fordi de gjør det godt i nye markeder. Dette diagrammet kan egentlig alene forklare hvorfor BMW opererer som de gjør. Det sier seg selv hvilket marked man lytter mest til her: I de "gamle" markedene er det litt annerledes. Ikke krise på noen måte, men det står litt i kontrast til budskapet i rekken av pressemeldinger. (Graf viser årlig salg i Europa, så langt den statistikken gikk): Ironisk nok lager BMW nå biler for å tekkes Kina, mens kineserne i større grad lager biler for å tekkes Europeere. Dermed har man den absurde situasjonen at merker som xPeng, BYD og NIO har et mer europeisk (og etter min mening bedre) design på bilene sine enn bla BMW. Endret April 18 av *MrB* Ampera, Marius2002, Ron Jeremy og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 24 Share Skrevet April 24 iX facelift kommer mars 2025 og får nytt lysdesign. Det kan se ut til at det blir i retning Neue Klasse. Ellers må jeg si det runde rattet og detaljer i sølv gjorde sitt på iX. Marius2002, Ampera, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 24 Share Skrevet April 24 Ikke sikkert iX LCI blir dum. Ser ut til at elementer på nedre frontfanger også er hentet fra Neue Klasse X. Sportsseter med sidestøtte og uttrekkbare lårstøtter nå i tillegg så kan det hende vi er der 🤔 fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet April 24 Share Skrevet April 24 Endelig blir kanskje iX det den skulle vært fra start. Og kanskje 800v-arkitektur i tillegg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet April 24 Share Skrevet April 24 19 minutter siden, fupsaker skrev: Endelig blir kanskje iX det den skulle vært fra start. Og kanskje 800v-arkitektur i tillegg? Tviler sterkt på det. Blir nok heller når Neue klasse kommer. Eller så beholder dem 400v der også... fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet April 24 Share Skrevet April 24 Da var i4 nedgradert på lyktefronten også. (Mulig repost). Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarod Skrevet April 24 Share Skrevet April 24 12 minutter siden, *MrB* skrev: Da var i4 nedgradert på lyktefronten også. (Mulig repost). Fin farge. Hva heter den? Er det noe positivt med å bestille en 25 modell LCI nå? Virker som 24 mod pre-LCI er bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet April 29 Share Skrevet April 29 (endret) På 31.1.2024 den 23.20, Marius2002 skrev: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0439268EN/the-bmw-z4-pure-impulse-edition BMW Z4 M40i med manuellgir. Z4 en av de vakreste BMWer i dag Vurderte grønt /Cognac fordi jeg også liker farge komboen, men mener det passer mer på en i4 - Prøvde en en blå manuell Z4 20i fra 2022, veldig minimalistisk, i Skien på svingete småveier forrige uke. Ikke det at jeg kan kjøre, menn jeg fikk ikke til å kjøre / henge på giret i svinger ei heller er ned giringa sterk nok til min smak, så jeg måtte kompensere med bremsene, Etter et møte med Bilia blir kanskje denne på bildet 2025 Z4 M40i automat med den velrennomerte B58 i mine eie til høsten Det er en rekke 6ser på 340 hk. I Amerika blir samme motor levert med 382 hk! (EU 🤔) - Interiør: Magma røde med manuelle seter - Eksteriør: Portimao blå med Shadowline - Felger: 19" M LMR Double-spoke 799 M Bicolor / MB Ps. Z4 er mer romslig enn en i4 / 4 serie i førermiljøet. Mye større! Svært lett å stige ut av kontra i4 for min store kropp. 😉 De tilbød 19' foran og 20' for bakhjulet, men nei takk. Endret April 29 av Mr. Erling KireS, fupsaker, Ron Jeremy og 7 andre reagerte på dette 10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 29 Share Skrevet April 29 Tøft! Z4 er uten tvil en lekker bil. 🙌 Mr. Erling og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet April 29 Share Skrevet April 29 Kanonstilig! Du trår nok ikke feil med denne, en G29 Z4 vil alltid være attraktiv tipper jeg. Uhyre morsom bil å kjøre er det i alle fall Mr. Erling, Ron Jeremy og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 29 Share Skrevet April 29 @Mr. Erling Slå til mens det ennå er mulig å kjøpe sånne biler i landet her 👍 Fantastisk bil med en fantastisk motor 😀 Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet April 30 Share Skrevet April 30 17 timer siden, Fredrik 90 skrev: @Mr. Erling Slå til mens det ennå er mulig å kjøpe sånne biler i landet her 👍 Fantastisk bil med en fantastisk motor 😀 Selger på Bilia frykter for hva som vil skje fra 2025. De vet ikke hva, men signalene er ikke positive for ICE biler. F.eks. kan det blir enda mer avgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet April 30 Share Skrevet April 30 Kjøpe mens det enda er mulighet. Jeg må nesten gjøre det samme om Porschen forsvinner i løpet av året. Og tilbake til en form for BMW med diesel eller bensin. Og heller ha en i3 som eventuell pendlerbil. papertiger og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 30 Share Skrevet April 30 2 timer siden, Mr. Erling skrev: Selger på Bilia frykter for hva som vil skje fra 2025. De vet ikke hva, men signalene er ikke positive for ICE biler. F.eks. kan det blir enda mer avgifter. Dette kan slå begge veier føler jeg. De kan som vi alle frykter legge på avgiftene noe helt sykt. For at man skal komme nærmest mulig 100% elbil salg. Noe forbud blir det aldri snakk om men man kan gjøre bilene utilgjengelige igjennom enorme avgifter. Litt som de har gjort i Singapore der de pga mye mennesker og lite areal gjort biler sinnsykt dyre sånn at svært få kjøper sin egen bil. Vi snakker om ett nivå der en Ford Focus koster 1.2 mill. Men så har du den andre versjonen, den vi alle må håpe på. Det selges jo enormt med elbil allerede med dagens avgiftsnivå, altså fossile biler er allerede så dyre at nå velger 90% av nybilkjøpere elbil. Videre har politikerene sagt at selv om 100% elbilsalg innen 2025 er målet så er de fornøyd med 90-95 prosent. Og der er vi mer eller mindre nå. Videre har det vært veldig lite snakk fra politisk hold om hva de vil gjøre med engangsavgiften, den sinnsyke avgiftsøkningen folk snakker om er først og fremst noe bransjen frykter. Det gjenstår å se 👍 2 timer siden, fupsaker skrev: Kjøpe mens det enda er mulighet. Jeg må nesten gjøre det samme om Porschen forsvinner i løpet av året. Og tilbake til en form for BMW med diesel eller bensin. Og heller ha en i3 som eventuell pendlerbil. Jeg tror også dette er lurt. Jeg snakket med en BMW selger og han kunne fortelle om litt pågang på fossil BMW nå. De hadde blant annet spurt om å få G60 540d til Norge, men foreløpig fikk de nei ifra BMW Norge. Så det vurderes litt om man skal importere "brukte" 520d og 540d fra Tyskland eller Sverige til de kundene som vil ha en sånn bil. Var ikke mye penger i det men man holder på kundene og får jobb til ettermarked. Mr. Erling og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå