Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ok, men kan NK og klassisk leve side om side da? Det håper jeg. Men hvis BMW ikke bruker penger på å utvikle seg, hvordan skal de holde seg aktuell? Ser man kun på salgstallene til iX eller ser man også på mer? Visste du at iX egentlig er et helt fantastisk prosjekt? Joda, man kan kalle iX et prosjekt. Og man trenger ikke like designet. BMW har eksperimentert med forskjellige materialer og løsninger, både de synlige man kan ta og følge på og i konstruksjonen. Utstrakt bruk av karbon og rammen til iX er faktisk hele 80kg lettere enn rammen til X5. Ut ifra det jeg kan se er iX en suksess. Ikke en salgsmessig suksess i den store verden, ikke revolusjonerende kjøreegenskaper for en SUV og ikke ellers en designbombe. Det de har utviklet og investert i kan de ta med seg videre, erfaringer og løsninger. Kostnaden ville komt for endag uansett. 
Men men… nok om det.

Videre øker salget hos BMW som bare juling for de som leser slikt.

 IMG_3639.thumb.jpeg.9db312aa7156563bfea4937de04c2a65.jpeg
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0441021EN/bmw-group-continues-on-bev-growth-path:-milestone-of-one-million-fully-electric-vehicles-reached

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror I3 var mer et prosjekt sånn sett. Man kan kanskje legge godviljen til å si at IX var neste steg her, men det var I3 som var BMWs måte å modne EV-produksjonen i egen organisasjon. Når det gjelder produksjonsoptimalisering er bare Tesla og kineserne langt, langt foran. Det gir billigere biler, men om det gir bedre biler? Tja. Jeg er ikke sikker på om jeg ønsker meg en bil som er bygget på et fåtall megacastings f.eks.
BMW har for øvrig ikke vært fremmed for å introdusere nye metoder på volummodeller tidligere. Bla da frontparti i aluminium ble introdusert på E60 

BMW selger godt på verdensbasis, men det er primært fordi de gjør det godt i nye markeder. Dette diagrammet kan egentlig alene forklare hvorfor BMW opererer som de gjør. Det sier seg selv hvilket marked man lytter mest til her:

image.thumb.png.447622d7e1c7bcfea27b70fb03c6aac5.png

 

I de "gamle" markedene er det litt annerledes. Ikke krise på noen måte, men det står litt i kontrast til budskapet i rekken av pressemeldinger. (Graf viser årlig salg i Europa, så langt den statistikken gikk):

image.thumb.png.020c0333991d77c0092bcfa1fed0d1c3.png

Ironisk nok lager BMW nå biler for å tekkes Kina, mens kineserne i større grad lager biler for å tekkes Europeere. Dermed har man den absurde situasjonen at merker som xPeng, BYD og NIO har et mer europeisk (og etter min mening bedre) design på bilene sine enn bla BMW. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, fupsaker skrev:

Endelig blir kanskje iX det den skulle vært fra start. Og kanskje 800v-arkitektur i tillegg? 

Tviler sterkt på det. Blir nok heller når Neue klasse kommer. Eller så beholder dem 400v der også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2024 den 23.20, Marius2002 skrev:


Z4 en  av de vakreste BMWer  i dag
Vurderte grønt /Cognac fordi jeg også liker farge komboen, men mener det passer mer på en i4 -  ;-)

Prøvde en  en blå manuell Z4 20i fra 2022, veldig minimalistisk,  i Skien på svingete småveier forrige uke.

Ikke det at jeg kan kjøre, menn jeg fikk ikke til å kjøre / henge på giret i svinger ei heller er ned giringa sterk nok til min smak,  så jeg måtte kompensere med bremsene, 

Etter et møte med Bilia blir kanskje denne på bildet  2025 Z4 M40i automat med den velrennomerte B58 i mine eie til høsten Det er en rekke 6ser på 340 hk. I Amerika blir samme motor levert med 382 hk! (EU 🤔)
- Interiør: Magma røde med manuelle seter 
- Eksteriør: Portimao blå med Shadowline
- Felger: 19" M LMR Double-spoke 799 M Bicolor / MB

Ps. Z4 er mer romslig enn en i4 / 4 serie i førermiljøet. Mye større!
Svært lett å stige ut av kontra i4 for min store kropp. 😉


image.thumb.png.8879f1622b241db07b22f54d4e85de60.png
De tilbød 19' foran og 20' for bakhjulet, men nei takk. image.thumb.png.276353c3f06e9a0a9bb399514bba3404.png

 
image.thumb.png.d4de66adc8cdfba7c64c0ea4045359e8.png

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@Mr. Erling

Slå til mens det ennå er mulig å kjøpe sånne biler i landet her 👍 Fantastisk bil med en fantastisk motor 😀

Selger på Bilia frykter for hva som vil skje fra 2025.
De vet ikke hva, men signalene er ikke positive for ICE biler. 
F.eks. kan det blir enda mer avgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...