Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Så i4 M50 har plutselig blitt en M bil nå? Er en X5 M50d også en M bil da? Jeg har iallfall alltid sett på disse produktene som M performance biler, modeller som befinner seg mellom de vanlige BMW modellene og rene M biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så i4 M50 har plutselig blitt en M bil nå? Er en X5 M50d også en M bil da? Jeg har iallfall alltid sett på disse produktene som M performance biler, modeller som befinner seg mellom de vanlige BMW modellene og rene M biler.

Det er vel fort fire år siden BMW endret markedsføring fra BMW M og BMW M performance til å kun være BMW M der alle biler med en M foran et tall er en M-bil. Alle salgstall som viser "BMW M" er inkludert biler som i4 M50, M440i osv. 

En X5 M50d er per definisjon en M-bil, selv om den gamle kjerne naturligvis vil mene noe annet. De nye M-flersifret modell får jo også S-motorer og "normal" M-eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er i4 M50 ca like mye M-bil som en 316i business fra 2000-tallet, men som nevnt over har BMW bestemt seg for å strekke M-begrepet en god del de siste 5-10 årene, så der er det nok bare å innse at herrene i Munchen og sure gubber fra vestlandet ikke lenger går i takt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, *MrB* skrev:

I mitt hode er i4 M50 ca like mye M-bil som en 316i business fra 2000-tallet, men som nevnt over har BMW bestemt seg for å strekke M-begrepet en god del de siste 5-10 årene, så der er det nok bare å innse at herrene i Munchen og sure gubber fra vestlandet ikke lenger går i takt.

Jeg lo godt her av siste setning :lol: Jeg vet vi har litt forskjellige meninger på dette punktet og det respekterer jeg :) Det er heller ikke en i4 M50 jeg ville valgt for å banke rundetider, derfor skal vi ikke prøve å gjøre den til noe den ikke er. Er M8 kanskje den M-bilen den kan sammenlignes best med, rent bruksmessig?🤔

men men.. mens vi snakker om BMW M, dagens nyhet:

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0446719EN/bmw-m-motorsport-signs-formula-1-driver-kevin-magnussen-for-its-lmdh-programme

IMG_5267.thumb.jpeg.bc64d4c00f958ebf708c78e86a9de19e.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius2002 skrev:

Likevel fortjener den M-merket fullt ut :) 

Men er du da at en i4 M50 er en fullverdig M bil på samme måte som en M3, M5 eller M5? Det er jo i såfall helt absurd å mene.

4 timer siden, *MrB* skrev:

Jeg ser disse M light bilene som ett steg opp fra en vanlig BMW, en slags bro imellom vanlige modeller og rene M modeller. Og da passer jo begrepet "M light" bra, selv om en M340i er mye nærmere en M3 i sin utførelse enn hva en i4 M50 er. M340i er jo en "budsjett M3", mens en i4 M50 har vel kun akselerasjonen fra 0-100 som beste sammenlikningsgrunnlag mot en M3. Lite ellers som minner om en ordentlig M bil i en i4 M50 eller i5 M60.

Skillet mellom vanlig og ren M bør vel egentlig avgjøres av det som står i chassinr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle er enige om at at det er en forskjell på en "ren" M-bil kontra det som tidligere var M-Performance biler, men fra BMWs ståsted omtales alle modeller med en M foran betegnelsen sin som en M-bil. Disse bilene inkluderes dermed i salgsstatistikken til BMW M. Så må gjerne entusiastene sette skillet på om bilen har WBS-VIN eller om den har en S-motor, men selv her går det gråsoner (som f.eks at en Z8 er WBA-bil med S-motor, X5 M60i er WBA-bil med S-motor, M-speil og M-seter, mens en F87 M2 er en WBS-bil med standardspeil, N-motor og sportsseter). En i4 M50 har ironisk nok to M eDrive-motorer (jf. BMWs offisielle formulering av motorene i i4 M50), mens M440i har en B58 motor. BMW innså nok selv hvor kaotisk dette egentlig er og har derfor konkludert med at "alt med M foran modellbetegnelsen" er en M-bil. Man må nok heller derfor "rate" bilene innenfor M-kategorien enn å påstå at den ene er det ene eller det andre, f.eks følgende i stigende rekkefølge;

i4 M50
M440i
M4
M4 Competition
M4 CS
M4 CSL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at BMW misbruker ''M'' betegnelsen.

Min Z4 M40i har pinadø så mange ''M'' logoer at jeg har mistet oversikten.
-''Søren Klype'', ...tror jeg talte 14 - 15 stk.
Bare på det bildet med det ene hjulet teller jeg hele 3 stk. ''M'' logoer.
Til og med  på plast lokket over motorblokken (B58) står det skrevet //M Performance (bildet)

Men for å være en ''M'' bil er det vel S-motoren det gjelder + stivere understell, større bremser osv.?
Det har ikke Z4'n derfor ser jeg det som en ikke ''M'' bil. Hadde den vert det hadde prisen kanskje vert 1 mill mer?😉BMW Z4 M40i rocks with its turbocharged 3-litre engine | Torque

IMG_0245.JPG

IMG_0224.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mr. Erling skrev:

Men for å være en ''M'' bil er det vel S-motoren det gjelder + stivere understell, større bremser osv.?
Det har ikke Z4'n derfor ser jeg det som en ikke ''M'' bil. Hadde den vert det hadde prisen kanskje vert 1 mill mer?😉

Om vi legger dette utsagnet til grunn, er ikke F87 M2 og E82 1M en "vassekte M-bil", mens Z8, X5/6/7 M60i etc. er "vassekte M-biler". BMW har vannet ut dette og sannsynligvis derfor gjort det slik at en Z4 M40i er en M-bil på lik linje med en "vassekte M" (med ett tall bak). Det er vel ikke uten grunn at amerikanerne nå kaller M for Marketing og ikke Motorsport lenger, noe jeg egentlig mener er et passende ord når man ser på hva BMW har levert med G90 M5 og G09 XM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...