Saltkjelen Skrevet September 24 Skrevet September 24 Det er ikke ofte jeg håper på statlige reguleringer, men akkurat nå slår jeg et slag for forbud mot elektroniske døråpnere og bortfall av fysiske knapper/betjeningshjul. Jeg tipper vi får noen år med elendighet der alt tradisjonelt forsvinner, før ting sakte, men sikkert vender tilbake igjen. mslello, fupsaker og Maxmek reagerte på dette 3
papertiger Skrevet September 24 Skrevet September 24 20 minutes ago, Saltkjelen said: Det ryktes - og ser ut til - at splitt bakluke forsvinner. I velkjent BMW stil skal absolutt alt som har med BMW å gjøre forsvinne. De har nok kjørt en grundig brukerundersøkelse som har fortalt de at ingen bruker splitt bakluke på X5. fupsaker, Lars89 og mslello reagerte på dette 3
Saltkjelen Skrevet September 24 Skrevet September 24 9 minutter siden, papertiger skrev: De har nok kjørt en grundig brukerundersøkelse som har fortalt de at ingen bruker splitt bakluke på X5. Ironisk nok har de kjørt en brukerundersøkelse der de har spurt kunder hos BMW NA, men der har de fått mye tilbakemeldinger på at lem er ekstremt viktig. Som med alle andre testresultater man ikke liker eller sammenfaller med egen ideologi, har vel disse en tendens til på mirakuløst vis å forsvinne. I resten av verden har de sikkert sendt ut spørreundersøkelser til eiere av 2-serie Active Tourer igjen, slik at disse er i overtall. Men volumknappen - DEN er fredet. Det begynner å bli tragi-komisk hele greia, dessverre. mslello og fupsaker reagerte på dette 2
Marius2002 Skrevet September 24 Skrevet September 24 Det positive er jo at BMW fortsatt vil tilby alle drivlinjer. Altså 5 forskjellige: Elektrisk, Hybrid, Bensin, Diesel og Hydrogen. BMW selv skrev denne for 2 dager siden: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0452737EN/from-pilot-fleet-to-series-production:-the-new-bmw-ix5-hydrogen Finurlig plassering av dørhåndtak ja, eller det som ser ut som det. Helt oppe ved vinduene. mr.pingu og Ron Jeremy reagerte på dette 2
mslello Skrevet September 24 Skrevet September 24 Er som jo samme håndtak som Skytop og Skyactive. Ser my bedre ut en disse pop up håndtakene synes jeg iallfall : mr.pingu og Marius2002 reagerte på dette 2
Marius2002 Skrevet September 24 Skrevet September 24 26 minutter siden, mslello skrev: Er som jo samme håndtak som Skytop og Skyactive. Ser my bedre ut en disse pop up håndtakene synes jeg iallfall . Jaja, helt klart. Men de passer vel kanskje bedre til lave biler og coupe/cabriolet enn X5 🤔 Men blir vel bra/vanesak uansett. Pop-up er skrot, det ser ikke ut rundt håndtakene fordi folk ikke får de til mslello reagerte på dette 1
mslello Skrevet September 24 Skrevet September 24 1 time siden, Marius2002 skrev: Jaja, helt klart. Men de passer vel kanskje bedre til lave biler og coupe/cabriolet enn X5 🤔 Men blir vel bra/vanesak uansett. Pop-up er skrot, det ser ikke ut rundt håndtakene fordi folk ikke får de til Ja, enig at det ser mer naturlig ut på en lav bil Men blir det like bra integrert på X5 som Skytop, så går det bra tenker jeg Marius2002 reagerte på dette 1
fupsaker Skrevet September 24 Skrevet September 24 2 timer siden, Saltkjelen skrev: Ironisk nok har de kjørt en brukerundersøkelse der de har spurt kunder hos BMW NA, men der har de fått mye tilbakemeldinger på at lem er ekstremt viktig. Som med alle andre testresultater man ikke liker eller sammenfaller med egen ideologi, har vel disse en tendens til på mirakuløst vis å forsvinne. I resten av verden har de sikkert sendt ut spørreundersøkelser til eiere av 2-serie Active Tourer igjen, slik at disse er i overtall. Men volumknappen - DEN er fredet. Det begynner å bli tragi-komisk hele greia, dessverre. Lem er ekstremt viktig i alle deler av verden, Lasse. Men fra spøk til revolver... Dette er tragikomisk og mye av det vi kjenner i dag og elsker forsvinner helt. KANSKJE det kommer tilbake igjen på sikt..
Fredrik 90 Skrevet September 25 Skrevet September 25 På 24.9.2025 den 9.44, Saltkjelen skrev: Det ryktes - og ser ut til - at splitt bakluke forsvinner. I velkjent BMW stil skal absolutt alt som har med BMW å gjøre forsvinne. Det går en linje i det som markeres som "A" under, men om splitt bakluken går her, får man en uforholdsmessig liten øvre del til åpning og høy lastekant på lemmen. Dette føyer seg jo i rekken av andre snarveier og kostnadskutt vi har sett fra BMW om dagen. Jeg er på min første X5 nå og det ser også ut som å bli den siste, ikke noe galt med G05 over hodet men det som erstatter den frister ikke mye. Da blir det vel slik at vi kommer til å omtale G05 som den siste ekte X5, akkurat som at G11 er siste ekte 7-serie. Splitt bakluke er noe jeg virkelig har satt pris på og absolutt ville hatt igjen på samme type bil. Jeg har notert meg følgende fordeler * Enklere innlasting av tunge varer * Enklere å pakke bagasjerommet helt opp da den nederste lemmen i lukket posisjon holder feriebagasjen på plass når det på toppen skal pakkes * Nederste lemm er helt konge for oss med småbarn, perfekt som omklednings benk på fritidsaktiviteter, bleieskift på lange bilturer eller som lunsjbord når man tar seg en lunsjstopp på biltur. * Øvre del av bakluke blir kortere som gjør at hvis man første har fått gnudd en X5 ned i ett trangt europeisk parkeringshus så kan man åpna bakluka uten at den tar borti veggen bak bilen. * Også er det den "Godseier med Range Rover" følelsen man får når man setter seg på lemmen, nipper til en kaffe og ser ut over landskapet og solnedgangen. Synd at BMW bevist velger å gjøre produktet dårligere ved å fjerne splitt bakluke. Jeg tipper de ser at samtlige av konkurrentene (bortsett fra Range Rover) ikke har splitt bakluke og her øyner en sjanse til å klemme enda noen flere penger ut av fortjenesten per bil. Jeg sier ikke at det er avgjørende med splitt bakluke, men det er nå noe som X5 har hatt i alle generasjoner. Sammen med andre endringer og nedgraderinger så føyer dette seg i rekken som gjør at jeg sier takk...men nei takk! På 24.9.2025 den 10.11, Marius2002 skrev: Det positive er jo at BMW fortsatt vil tilby alle drivlinjer. Altså 5 forskjellige: Elektrisk, Hybrid, Bensin, Diesel og Hydrogen. BMW selv skrev denne for 2 dager siden: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0452737EN/from-pilot-fleet-to-series-production:-the-new-bmw-ix5-hydrogen Finurlig plassering av dørhåndtak ja, eller det som ser ut som det. Helt oppe ved vinduene. Det er veldig bra at neste X5 får alle drivlinjer tilgjengelig. Ikke minst at både R6 diesel, R6 bensin og ikke minst V8 bensin skal få leve videre i neste X5. Derfor er det så synd at de skal rote til alt annet på denne bilen, jeg synes silhuetten ser bra ut men om dette bare skal bli en større iX3 så får jeg utfordringer. Dørhåndtakene ser ut til å være samme løsning som Mustang Mach-e benytter seg av, krever tilvenning og er selvsagt ikke like praktisk som vanlige dørhåndtak. Dette har åpenbart Ford også fått med seg slik at elektriske Explorer og Capri nå har gått tilbake til konvensjonelle dørhåndtak. Jeg håper BMW også innser at dette er en blindgate.
Ron Jeremy Skrevet September 25 Skrevet September 25 Syns vi kanskje skal la flere detaljer, eller aller helst, neste X5 bli presentert først. Før den får hel slakt. Om det bli delt bakluke eller ei og evt hva slags dørløsning det blir - det er kanskje litt tidlig å spekulere i? Det som sies er at den ska være mer up scale, mao mer premium enn tidligere, nærmere en 7 serie og X7, med automatisk stenging av dører osv. Nye iX3 har fått bemerkninger ang bedre materialvalg enn tidligere, la oss håpe at nye X5 også kan nyte godt av denne «trenden».
*MrB* Skrevet September 25 Skrevet September 25 On 9/24/2025 at 11:05 AM, mslello said: Er som jo samme håndtak som Skytop og Skyactive. Ser my bedre ut en disse pop up håndtakene synes jeg iallfall : Det er fortsatt touchbasert, og sånn sett ikke et hår bedre enn pop-out-løsningen. Jeg forstår bare ikke greien med å finne opp noe bare for å finne det opp. Den mest ergonomiske løsningen er de som kom med E46, og ble med helt til rundt G30. (Der man kan føre hånden inn ovenfra). Nest best (og aerodynamisk nok, skulle jeg tro) er løsningen som bla I4 har (Se! jeg fant noe positivt med I4), sammen med tidligere 90-talls BMW. mslello, Marius2002 og sveigis reagerte på dette 3
mslello Skrevet September 25 Skrevet September 25 4 minutter siden, *MrB* skrev: Det er fortsatt touchbasert, og sånn sett ikke et hår bedre enn pop-out-løsningen. Jeg forstår bare ikke greien med å finne opp noe bare for å finne det opp. Den mest ergonomiske løsningen er de som kom med E46, og ble med helt til rundt G30. (Der man kan føre hånden inn ovenfra). Nest best (og aerodynamisk nok, skulle jeg tro) er løsningen som bla I4 har (Se! jeg fant noe positivt med I4), sammen med tidligere 90-talls BMW. Endelig noe positivt om i4!! Enig med deg da Men synes de på Skytop ser ganske elegante ut, selv om det er unødvendig komplisert.
*MrB* Skrevet September 25 Skrevet September 25 27 minutes ago, mslello said: Endelig noe positivt om i4!! Enig med deg da Men synes de på Skytop ser ganske elegante ut, selv om det er unødvendig komplisert. Det går ikke bare på det ergonomiske, men også sikkerhet ved ulykker. Elektronisk aktivering av en sikkerhetskritisk greie som en døråpner er ikke bra. Håper EU våkner, for en gangs skyld. mslello reagerte på dette 1
papertiger Skrevet September 25 Skrevet September 25 (endret) 36 minutes ago, *MrB* said: Det går ikke bare på det ergonomiske, men også sikkerhet ved ulykker. Elektronisk aktivering av en sikkerhetskritisk greie som en døråpner er ikke bra. Håper EU våkner, for en gangs skyld. Enig. Det er derfor kinesiske myndigheter nå ser på et forbud mot fullstendig innfellbare elektroniske dørhåndtak. https://carnewschina.com/2025/09/05/chinas-auto-regulators-eye-ban-on-retractable-door-handles-report-says/ Endret September 25 av papertiger
Fredrik 90 Skrevet September 25 Skrevet September 25 2 timer siden, Ron Jeremy skrev: Syns vi kanskje skal la flere detaljer, eller aller helst, neste X5 bli presentert først. Før den får hel slakt. Om det bli delt bakluke eller ei og evt hva slags dørløsning det blir - det er kanskje litt tidlig å spekulere i? Dette er detaljer som allerede er avdekket så her synes jeg det er fritt frem for spekulasjon. Ellers så tror jeg ikke noe på BMW når de sier de skal løfte X5 opp i nivå. Husk på at dette er de samme folkene som mener at i7 og G60 også er en klar upgrade fra modellene de erstattet. 1 time siden, mslello skrev: Endelig noe positivt om i4!! Hvilken stein har du sovet under? 😅 Etter at halve den aktive brukermassen på forumet her har fått seg i4 så har ikke denne modellen fått annet en stående applaus og trampeklapp her inne... Nest etter F11 så tror jeg dette må være verdens beste bil i følge Bimmers folket (Ja jeg spøker og er ironisk) mslello reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå