///M-ini95 Skrevet April 17 Skrevet April 17 Utrolig kjipt, men absolutt hell i uhell. Ser for meg et scenario hvor dette kunne gått påbekostning av mer enn "bare" en frontrute... Satser på at bilen er på veien igjen om ikke altfor lang tid, og at hendelsen ikke ødelegger ferien papertiger reagerte på dette 1
Dusy Skrevet April 18 Skrevet April 18 Veldig kjedelig hendelse, men enda godt dere kom helskinnet ut av dette! papertiger reagerte på dette 1
sveigis Skrevet April 18 Skrevet April 18 Nei og nei Bjørn 😢 Takk og lov for at det gikk bra med dere hvertfall ,det er det viktigste selvsagt . Dyr og trafikk er skumle greier og skjer når man minst aner det . papertiger reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet April 18 Skrevet April 18 Dette var kjedelig lesing, men bilen blir selvsagt ubetydelig i det store og hele. Bra det gikk fint med dere og at bilen blir fikset. papertiger og sveigis reagerte på dette 1 1
papertiger Skrevet April 18 Forfatter Skrevet April 18 Ja, ser mer og mer hvor lett vi har kommet fra denne episoden, det kunne gått så vanvittig mye verre. Takknemlig for at vi gikk fysisk uskadet fra det og kunne reise sørover til hytta igjen dagen etter. Tok natta hjemme for å summe oss litt og «nullstille» siden vi allikevel var i hjemtraktene. Bil er bare materiale og kan erstattes. Forhåpentligvis kan den fikses, men kan den ikke det innenfor forsikringen sin maks % av bilens verdi (er vel en regel her selskapene går etter?) så får vi se hva vi gjør. Vet ikke hvordan det er å fikse tak og slikt, og hele interiøret må ut og dashbordet må fullstendig demonteres for rens ser jeg for meg, så blir fort timer og materialkost av det. Dusy, fupsaker og mr.pingu reagerte på dette 3
Ingvaldsen Skrevet April 18 Skrevet April 18 har sett en merdes w212 som møtte elg på samme måte nesten i 90-100kmt, der lå hodet igjen i baksetet etter at den ble halshugget av Astolpen. da er det kjedelig å være passasjer... men den ble faktisk ikke kondemnert. min far kjøpte seg facelift 124 300tdt på slutten av 90tallet og møtte elg med den, den kom inn i bilen sammen med frontruta. gikk heldigvis bra med unntak av opprevne hender av frontruta. men absolutt alt utenom framstoler ble byttet inni bilen. --------------------------- men dette blir fort en så stor jobb at den kan egentlig kondemneres ? her er det så mye som skal tukles med at det er stor sjans for å få en vond bil etterpå, F-serie har nok rasle å knirkelyder fra fabrikk om det ikke skal lages flere.
Olaandref Skrevet April 18 Skrevet April 18 Det der var kjedelig start på ferien ja, det skjer så utrolig fort, heldigvis var det et rådyr og ikke et større dyr, da kunne det fort ha blitt mye verre. 😬 Saltkjelen reagerte på dette 1
papertiger Skrevet April 19 Forfatter Skrevet April 19 @Olaandref ja priser oss lykkelig over at det gikk så bra som det gjorde. Går som sagt mer og mer opp for oss hvor galt det kunne gått. Er mye rådyr i semiurbane strøk der vi bor også, så mer enn én gang jeg har holdt på å kjøre på rådyr der også, men smøget akkurat. @Ingvaldsen ja jeg er helt ærlig ganske i blinde når det kommer til skadeomfanget og kostnad her, men når Bavaria tar 2000kr timen så baller det fort på seg med kroner nå til dags. Vet ikke hvor “easy peasy” en slik jobb er for karosseriavdelingen der - byttes tak? ved bulk, og byttes dørene ved bulk, i redsel for å ikke få bra resultat? Og interiøret må jo plukkes i biter, så tar fort mange timer. Om en tar frontruta ut av ligningen ser den jo veldig lite skada ut, men ligger mye jobb i alt rundt her ser jeg for meg. Men blir mye synsing, får vel høre dommen om noen uker 🙃. I mellomtiden kjører vi Rav4, og jeg må si jeg er litt overrasket over hvor lite en slik ny “melk og brød bil” fra 2020-tallet tiltaler meg. Alle tekniske løsninger, materialvalg og designvalg fremstår langt billigere på en flett ny Rav4 enn på en 10 år gammel 5-serie. Marius2002 reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet April 19 Skrevet April 19 1 time siden, papertiger skrev: Vet ikke hvor “easy peasy” en slik jobb er for karosseriavdelingen der - byttes tak ble byttet tak på en e91 lokalt her som møtte elg, den ble bra etterpå. der var taket skikkelig nedtrykt iforhold til din. 1 time siden, papertiger skrev: I mellomtiden kjører vi Rav4, og jeg må si jeg er litt overrasket over hvor lite en slik ny “melk og brød bil” fra 2020-tallet tiltaler meg. Alle tekniske løsninger, materialvalg og designvalg fremstår langt billigere på en flett ny Rav4 enn på en 10 år gammel 5-serie. morsomste er jo når du setter på rattvarme å kun 25% av rattet blir varmt, resten er iskaldt Marius2002 og mr.pingu reagerte på dette 2
papertiger Skrevet April 20 Forfatter Skrevet April 20 On 4/19/2025 at 4:54 PM, Ingvaldsen said: ble byttet tak på en e91 lokalt her som møtte elg, den ble bra etterpå. der var taket skikkelig nedtrykt iforhold til din. morsomste er jo når du setter på rattvarme å kun 25% av rattet blir varmt, resten er iskaldt Ja det blir spennende å se hva Bavaria og if kommer med. ja det er helt herlig, spare penger på slikt
m-blå Skrevet April 22 Skrevet April 22 Uff da dette må ha satt en støkker i dere. Bra det gikk bra med alle og bilen får du nok snart like fin igjen. 😊
papertiger Skrevet Mai 2 Forfatter Skrevet Mai 2 (endret) On 4/22/2025 at 10:24 PM, m-blå said: Uff da dette må ha satt en støkker i dere. Bra det gikk bra med alle og bilen får du nok snart like fin igjen. 😊 Ja i etterkant har vi reflektert litt over hvor heldige vi er og hvor godt det gikk sammenlignet med hvor galt det kunne gått. For et par dager siden kom taksten fra Bavaria, som også ble godkjent fra forsikringsselskapet; enda opp på sørsiden av 100, faktisk en del lavere enn jeg hadde trodd, så kan ikke ha vært rare skadene. Dette inkluderte blant annet bytte av høyre bakdør (heldigvis), retting av de to små bulkene i taket, lakk av tak og ny dør med utflekk (som sist, bilen var inne til lakkering på reklamasjon en måned før påske der hele fronten ble lakkert opp med utflekk på skjermer, etter at nyansen ikke traff bra). Og selvsagt opprydding i interiøret. Rekner med å ha tilbake bilen i midten-slutten av mai. Det gledes! Blir kjekt å få kjøre denne på norgesferie i år 🤩 Endret Mai 2 av papertiger Lars89, ///M-ini95, StigJ og 9 andre reagerte på dette 12
papertiger Skrevet August 5 Forfatter Skrevet August 5 (endret) På overtid med en oppdatering av tråden! Jeg tenkte å begynne posten med ferie da det ikke har vært veldig mye som har skjedd på bilfronten de siste månedene av interesse. Men så ser jeg gjennom bildene så er det jo et par «eventer» som kan nevnes. Kan jo starte der vi slutta sist, med viltpåkjørsel og påfølgende reparasjon av bil hos Bavaria. Var bra fornøyd med karosseri- og lakkarbeidet som ble gjort - ingen fargeforskjell som jeg har klart å se i all slags lys. Ved «final inspection» fant jeg glasskår plasser jeg ikke burde funnet. Så jeg gikk derfra og de tok en ny runde på rengjøring uken etter. Ble en del bedre da. Ved henting av bil: I etterkant i bedre lys har jeg funnet noe mer småplukk som jeg har gitt beskjed om som de skal ta neste gang bilen er inne. Hvilket bringer meg videre til neste «happening» et par uker etter henting hos Bavaria, da vi på isstopp ved en populær badeplass i Stavanger parkerer på en stor parkeringsplass parkerer 5eren i den absolutt beste lommen tilgjengelig, med ingen biler i umiddelbar nærhet. 40 minutter etterpå kommer vi tilbake til en bil nedtegnet med stein på bakre halvdel av bil, begge sider. Åpenbart gjort av barn som ikke vet bedre - de har virkelig prøvd å lage sirklene runde og strekene rette - så hva kan man si. Hvor er foreldrene og deres samvittighet oppi noe slikt. Heldigvis er det «bare» materiell som kan fikses, men surere penger enn dette er det vanskelig å finne tror jeg. Sak ble anmeldt for å bli henlagt, og skadesak ble opprettet. Ny takst foretatt, med opplakkering av det som vel må være siste rest av bilen som ikke er nylakkert… 🙃 Heldigvis fikk vi rett før dette skjedde mulighet til å nyte en ukes ferie i Italia uten slike bekymringer. Etter et par-tre år med mye jobb i prosjekter som endelig gikk mot levering og slutten var det deilig å tjuvstarte årets feriesesong med å ta igjen Italiaferien vi egentlig hadde bestilt til sommeren 2020 i pappapermperioden. Slutten av mai er en fin periode i Italia - ikke for varmt og ikke så mye turister. Vi har funnet gleden i å oppleve Italia fra bil de gangene vi har vært der, og med guttungens gode tolmodighet når det kommer til bilkjøring vurderte vi egentlig ikke noen andre transportalternativer denne gang. Faktisk endte vi opp med null skjermtid i bil hele ferien i Italia - det var rett og slett så mye å følge med på gjennom vinduet. Startet med å fly direkte fra Stavanger til Bergamo med Norwegian - genialt å slippe mellomlanding. Top tip: Jeg hadde helt tilbake i februar bestilt en type 3-serie touring type bil hos Sixt, med fri kansellering i tilfelle endring i planer. Pris da var ca 10000kr for en uke. Uka før avreise går jeg bare inn på Sixt for å sjekke hvordan prisene har utviklet seg. Det resulterer i at jeg bestiller oss en type X3 SUV (bedre oversikt og sikt for han baki) til snaue 5000kr for en uke og kansellerer min opprinnelige ordre - prisene hadde mer enn halvert seg! Konklusjon: verdt å sjekke dette om det er langt fra bestilling til reise! Ankom Bergamo og var heldige i lotteriet - plukka ut en 2025 X3 20d med M sport. Den manglet en del på «sjel» men kjøredynamisk utrolig god å ratte. Og tar seg mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Jeg slet dog med å vende meg til alt som skjedde på skjermen. Likte ikke mengden oppmerksomhet den krevde fra meg under kjøring, så den ble mye operert av co-piloten aka kona. Så var det gledelig å se hvor bra og raffinert drivlinjen med B47 fungerte i nyeste iterasjon BMW. Denne hadde vært perfekt for Norge. Sprek nok i det daglige, stille, komfortabel, sportslig. Og 1200km rekkevidde med vår kjøring. Her går Norge glipp av en god bil, litt kjipt å tenke at alt skal være elektrisk når det finnes så gode alternativer der ute som blir priset fullstendig opp i skyene. Vi kjørte på det tidspunktet iX3 leiebil mens F11 var inne til fiks etter rådyrpåkjørsel i påsken. Sportsetene i nye X3 var merkbart bedre enn i G01, såpass gode at vi som er vant med F11 komfortseter fint kunne levd godt med disse. Vi hadde kun bestilt overnatting men ikke lagt en eneste aktivitetsplan for ferien. Hovedmål var avslapping og «tranquilo tranquilo». Destinasjon nr. 1 var noen dagers hotellopphold i Sestri Levante langs den italienske rivieraen, rett sør for Portofino og Santa Margherita. Tok Autostrada nedover for raskest mulig ankomst sent på ettermiddag. Fin parkering på toppen av klippen hotellet låg på: Kan absolutt anbefale Hotel Vis a Vis. En vanvittig utsikt, og god standard på alt fra rom til service og omtanke for både store og små. Oppvarmet utendørs badebasseng ble en høydare for guttungen! Disse dagene gikk med på avslapping ved bassenget, litt tur og løping. Hotellparkeringen nede i byen. Går en smal vei opp på siden som jeg kjørte opp, ellers går det heis opp inne i fjellet rett til hotellet. Gjorde også et besøk til Santa Margherita, Portofino og San Fruttuoso (som bare kan nås med båt - anbefales også, her kunne vi med fordel planlagt bedre og tilbrakt hele dagen. For en deilig plass!). Portofino var utrolig fin, men veldig turistpreget. Naturlig nok. Etter noen dager i Sestri måtte vi dessverre reise videre til vårt neste mål - vi koste oss sånn her at vi ønsker å dra tilbake senere. Veldig fint område og lite turister. Neste mål: Citta Alta / gamlebyen i Bergamo. Kjørte effektivt (og feil, endte opp med en detour ned i Genova som navigasjonen i bilen ikke helt visste hvordan den skulle få oss ut fra. Høylytt diskusjon og deretter lytte til kona fungerte absolutt best) og brukte ca 3 timer på Autostrada opp fra Sestri til gamlebyen i Bergamo. Her hadde vi aldri vært før, så visste lite om hva vi gikk til. Måtte brøyte oss gjennom folkemengder for å komme fram til hotellet: Parkeringsplass bestilt i nærliggende P-hus til den nette sum av 30 EUR/natt, en BMW verdig: En mail fra hotellet dagen før avslørte en noe, der de anbefalte oss å komme tidlig til hotellet før ankomst gjennom bymurene ble stengt. Derfor ble det også raskeste rute den morgenen. Det viste seg at vi trampet rett inn i Bergamo Historic Gran Prix som skulle arrangeres samme dag. For en folkefest! Dette løpet arrangeres hvert år som en hyllest til et løp som ble arrangert én (1!) gang på 30-tallet. Italienere, må bare elske det. Hele gamlebyen sperret ned for trafikk, og bil- og motorsykkelløp rundt bymurene hele dagen. Mange millioner lirer samlet på en plass med disse bilene og syklene. Elsker å se at de blir brukt, ikke bare stuet inn på et lager for verdiøkning. Og for et inferno av lyd! For et petrolhead som meg så må dette være nærme nirvana. Det nærmeste jeg kommer en assosiasjon er FOS på Goodwood. Enjoy!: pratet en del med eierne av denne Lanciaen og den gule Alfa Junioren under. Damen som eide Lanciaen kom kjørende fra Roma. Sjelden bil laget med alu-karosseri, 1 av 200. Utrolig lekker farge på Junioren: I paddocken: Dagen etter tok vi oss en tur til Como, ca 1,5t kjøretur på landevei. Veldig fin by, men mye turister. Brukte litt tid der, før vi kjørte nordover på vestsiden og tok ferge over sjøen fra Cadenabbia, forbi Bellagio og over til Varenna, før vi kjørte tilbake til Bergamo. På plass som nr 1 på fergekaien: Her møtte vi på et vanvittig haglvær med hagl så store at det hørtes ut som bilen ble beskutt med grovkalibret. Veibanen ble så sleip at vi og alle andre måtte stoppe på veiskulderen til det verste ga seg. Hotellet i Citta Alta var svært så fint, men bortskjemt med basseng, luft og ro fra Sestri Levante ble det ganske tett og intimt på et hotell uten uteområde. Det førte til at vi kortet ned bookingen vår med én natt her, og booket oss inn siste natta før hjemreise på et hotell med «full pakke» ute på den italienske landsbygda i Clusone, en av dalene nordøst fra Bergamo. Collina Luxury Relais anbefales på det varmeste! Alt fra mat til fasiliteter til betjening, toppklasse. Oppvarmet ute- og innebasseng her også, og vi var tilnærmet alene. En ny høydare! Fikk meg også en god løpetur her for å utforske området slik jeg liker det best. Kan godt tenke meg å komme tilbake hit en gang, enten sommer eller vinter. Skianlegg er rett i nærheten. Dagen etter fylte jeg drivstoff for første gang på turen i nærheten av flyplassen, for 90 euro. Eksakt samme sum jeg ble tilbudt å betale til Sixt for å slippe å tanke opp bilen før levering gitt. Totalt kjørte vi ca 1000km i løpet av den uka vi var der. Og ja, her har de fullverdig espressomaskin på bensinstasjoner. Må bare digge det. Tømt og levert, well played X3! …men vent, AMBIENT LIGHTING i dørene bak! Ca reiserute for de som er interessert: (skulle egentlig ta retur fra Sestri Levante til Bergamo en annen vei lengre øst, men pga Bergamo Gran Prix ble det ikke tid. A7 fra Milano til Genova er uansett et mildt sagt interessant veistykke, med Autostrada, 100-sone og null veiskulder på plasser det i Norge ville vært fylkesvei og 50-sone. Skal det være Autostrada, så skal det være Autostrada. Igjen, må bare elske det fordi det er så typisk italiensk). Gleder meg til vi treffes igjen, Italia! Guttungen sitter igjen med så mye minner og drar så mange ord på italiensk at det nok ikke blir alt for lenge til neste italiaferie planlegges. Neste post blir årets sommerferie - denne gang i Norge! Arrivederci! Edit: må beklage noe lav oppløsning på en del av bildene, grunnet maks størrelse på media i innlegget. Endret August 6 av papertiger Ron788m, mslello, Patryck og 24 andre reagerte på dette 26 1
laffe Skrevet August 6 Skrevet August 6 Flott reisebrev👍 Nye X3 hadde jeg ikke fått med meg engang om du ikke hadde postet den her🙈
KMT Skrevet August 6 Skrevet August 6 (endret) Takk for flott reisebrev, leigde ein ny 118dA i Bergamo forrige veke, sit med same inntrykk som deg vedr B47. Eg har forøvrig aldri før opplevd ein firesylindra diesel med så lite vibrasjoner. Massiv oppgradering frå N47 i så henseende. Endret August 6 av KMT
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå