Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, *MrB* skrev:

Den er en mer avansert motor enn sine forgjengere, M54 og nedover. Bla er den direkteinnsprøytet og har EGR. Til gjengjeld bruker den betydelig mindre drivstoff. Mange av klagene på nett virker å være amerikanske, og de er jo litt rare, for de samme amerikanerne kan ikke få lovprist N54 nok, som jo er en turboladet N53. Alt annet er vel greit sålenge du kan tune herfra til månen....? Ellers virker N52 virker å være "the shit" der borte, og den er langt på vei en bastard mellom M54 og N53, med valvetronic og uten direkteinnsprøytning.

Det som er verdt å nevne av "kødd":

• HPFP - Den koster litt, men den ødelegger ikke noe mer når den gir seg. Den holder da også som regel 150.000km eller mer, så sånn settet er det ikke så ille.
  • Injectorer - Et svakt punkt, men virker å være knyttet en del til bruksmønster. Index 11-injectorer bør likevel holde minst 100.000km. Om ikke har du uflaks. Kjører du mye langt holder de mye lenger.
  • EGR - Kan klogge seg opp og svikte. Overkommelig å bytte.
  • Veivhusventilasjon - Innebygd i toppdeksel, og er sånn sett en dårlig løsning. Men håndterbart å bytte. Ikke veldig vanlig at det lager problemer.

Ellers er det de samme tingene som med de eldre sekserne, med ca samme holdbarhet. Vanos, sensorer, DISA, coiler etc. Ikke noe alvorlig, med andre ord. Registerhavari har jeg knapt hørt om på disse.

Jeg savner også driftssikkerheten til motorer som M50/52/54, men alt i alt er dette en ganske oversiktlig å håndterbar motor å leve med, uten stygge bomber. Det er også BMW sin siste N/A rekkesekser, med en karakteristikk som du forventer, og dermed beste mulighet i dag til å få seg en BMW etter den gamle oppskriften.

Amerika er en av de markedene som ikke fikk N53 motoren (tydeligvis på grunn av for høyt svovelinnhold i bensinen), så de beholdt N52 fram til den ble erstattet av N20.

N54 får mye hat der borte faktisk 😅 Men de er også godt likt på grunn av hvor lett de er å trimme til høye effekt tall.

Skrevet

Ikke BMW men jeg synes det er litt spesielt at Møller i Norge kutter alt salg av fossile personbiler, for så plutselig å brukt importere nye fossile Audi modeller. Nye generasjon A4 (omdøpt til A5...ja det er ikke bare hos BMW navnestrategien er ulogisk) kan man nå få kjøpt som "brukt" 2025 modell

Bruktbil til salgs: Audi A5 - 2025 - Hvit - 204 hk - Stasjonsvogn | FINN.no

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ikke BMW men jeg synes det er litt spesielt at Møller i Norge kutter alt salg av fossile personbiler, for så plutselig å brukt importere nye fossile Audi modeller. Nye generasjon A4 (omdøpt til A5...ja det er ikke bare hos BMW navnestrategien er ulogisk) kan man nå få kjøpt som "brukt" 2025 modell

Hehe, fyfy med nysalg av fossile modeller, skal tross alt være klimavennlig 🤡

Skrevet
5 minutter siden, Makky123 skrev:

Hehe, fyfy med nysalg av fossile modeller, skal tross alt være klimavennlig 🤡

Dette her er jo bare politikk, er jo ikke for ingenting at Møller nå heter Møller Mobility Group. Men for all del, flott at de igjen tilbyr normale biler til Norske bilkjøpere. 

Er jo ikke noen tvil om at en Audi A5 eller Q5 er en mer gjennomført og velbygget bil enn en Q4 e-tron som mer eller mindre er ett Tupperware produkt. 

Skrevet
På 25.6.2025 den 21.57, Fredrik 90 skrev:

Neida, alle har ikke hatt problemer med N53 men det har vært forbausende mye kødd med disse motorene. Er bare å Google N53 så dukker det opp det ene etter det andre. Det er ikke en dårlig motor generelt sett, men til å være en rekkesekser bensin fra BMW så er den ikke spesielt bra. 

Har du hatt N53? Jeg hadde lite med min. Det vare bare vanlig vedlikehold. Beste rekkesekseren jeg har kjørt. Noe helt eget med den motoren. Venn av meg hadde samme motor i sin E60, han hadde bare vanlig vedlikehold på sin. 

Jeg skulle gjerne hatt en til. 

Skrevet
13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det går sikkert på miljøregnskapet dems. Hvis det er brukt så påvirkes dem ikke på samme måte som ved nye. Da møter dem målene sine samt får solgt biler folk faktisk vil ha. 

Skrevet (endret)
13 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg har bitt meg merke i det samme. De selger ny S5 også. Og som @ahj påpeker - de selger fremdeles bare elbiler nye ut av butikk og tenker at de ikke taper ansikt på dette, dette er jo per def. bruktbil og faller inn under bruktbilregnskapet. Der er det jo masse fossilbiler i omløp. Men Møller, de selger bare elbiler inn i den grønne framtiden. Way to go. Kall nå bare en spade for en spade, og tilby variasjonen folk vil ha.

Når det er sagt, jeg hadde tenkt meg om 2 ganger før jeg brukte en million penger på en A4/3-serie stasjonsvogn med to-liters bensin/diesel.

Endret av papertiger
Skrevet
22 timer siden, StigJ skrev:

En glede å se at denne herligheten kommer tilbake til sitt opprinnelige hjemfylke 😍

Godt at den ikke går på export, med de prisene som forlanges for Z8 med lav kjørelengde ute i verden så var ikke prisen for denne så ille. 

27 minutter siden, papertiger skrev:

Jeg har bitt meg merke i det samme. De selger ny S5 også. Og som @ahj påpeker - de selger fremdeles bare elbiler nye ut av butikk og tenker at de ikke taper ansikt på dette, dette er jo per def. bruktbil og faller inn under bruktbilregnskapet. Der er det jo masse fossilbiler i omløp. Men Møller, de selger bare elbiler inn i den grønne framtiden. Way to go. Kall nå bare en spade for en spade, og tilby variasjonen folk vil ha.

Når det er sagt, jeg hadde tenkt meg om 2 ganger før jeg brukte en million penger på en A4/3-serie stasjonsvogn med to-liters bensin/diesel.

Jeg vet at dette har med miljøregnskap å gjøre, det selges ikke nok elbiler i Europa så Norge må ta en for laget ettersom det er lettest å selge elbil her. Men er det virkelig "Way to go" å måtte bruktimportere nye fossile biler når man kunne gjort som BMW Norge å bare ha de i prislista? BMW Norge har skjønt at de 15 stk 5-serie diesel de kommer til å selge i året bare er i pølse i slaktetiden. Det er jo ikke sånn at alle kommer til å kjøpe fossilbiler igjen fordi om de står i prislista, det sørger både høyere avgifter og høyere bilpris for. Men gi nå folk valgfriheten i det minste da, skal man virkelig betale 1 mill for en to liters Audi A4 så skal den iallfall ikke vært en "bruktimport" i tillegg. Det som er enda mer ulogisk i Møller systemet er at RS modeller kan man fortsatt kjøpe nye hos forhandler, du kan kjøpe en RS6 med 4,0 V8 og 630 hester ny...men en Q5 2,0 TDi med 204 hester er no go. Hvilken tror du slår mest ut på co2 regnskapet? Men det kommer mer, Skoda selger nye dieselbiler fortsatt...både Octavia, Superb og Kodiaq... Skoda er faktisk det merket i Norge som selger flest nye dieselbiler i dag. Jeg synes det hele fremstår som ulogisk og symbolsk, mulig det bare er den "politiske korrektheten" som får meg til å reagere. 

Anyway, dette er ett sidespor i tråden. 

Skrevet
48 minutter siden, Makky123 skrev:

Nå er det så mye svada og symbolpolitikk i klimaets navn at alt er latterlig egentlig. Men dessverre er det for mange der ute som «sluker» dette 😅

Nå skal jo EU dra på seg mer gjeld enn Trump sitt USA, pga forsvar og NATO sin 3.5 (5)%.
Så miljøet må jo vike på et tidspunkt. 

Fortsetter de med det grønne fokuset, så vil veksten stagnere ytterligere og gjeldsbyrden kvele det meste.

Tiden for dyr symbolpolitikk bør være moden for revurdering/skroting.

Skrevet
4 timer siden, papertiger skrev:

Prisen er jo helt sinnsyk, 1 mil og bilen ser jo helt basic ut og gått 28’ km. Hvis dette er «riktig» prisnivå på bensin og diesel biler vil de jo ikke selge noe uansett. Får jo trossalt en finere I4 M50 for 600’ og den ville jeg faktisk heller kjøre med ifht en 2l på 200hk. Skjønner jo at de brukte M340, M3, M5, RSer holder seg godt i pris når de nye koster såpass.

Skrevet
10 timer siden, papertiger skrev:

Eller grønnvasking som det så fint heter.

Skrevet
On 6/25/2025 at 11:04 PM, Daniel. said:

Han der har prøvd å selge den bilen en god stund, så skjønner ikke helt hvorfor han skal sette en slik pris i annonsen nå   🤔😅

Kanskje så han kunne kjøre en ordentlig "Black friday"-deal som skulle poppe opp i appen hos folk? Fortsatt for dyr da.

Screenshot_20250628_154213_OneUIHome.thumb.jpg.89d597eb1a32e30ef7bca7b8aa2bdd39.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...