Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

@Orjan

Generelt sett ville jeg vært forsiktig med å kjøpe biler som har vært registrert på "Nesodden Bil og Karosseri". 

Greit nok at de er et skadeverksted som fikser opp kondemnerte biler/skadebiler og selger dem videre, det er en grei business i seg selv og ikke ulovlig.  Mulig @liffi og @Robkill har noe å tilføye her siden de er i slekt/kjenner hverandre..

De gjorde en jobb på ene bilen min som var bra! Ingenting å klage på der.  Har dog dårlig erfaring med daglig leder der.  Klassisk luring som kan forsøke å svindle deg for 1500kr hvis han kan. 

En bekjent av meg opplevde samme oppførsel fra daglig leder.  En klassisk bullshitter som du aldri helt vet hvor du har hen. Så hvis du er hypp på månedsvis med bortforklaringer og null svar....kjør på.

Skrevet (endret)
17 timer siden, Saltkjelen skrev:

..og apropos pris. Hva er greia med at normale biler som X5 og X7 holder prisen sin så godt? 869 000,- for en X7 30d som har gått 225 000km. :whut:

https://www.finn.no/mobility/item/423671083?ci=1

X7 er den største BMW'en som er produsert. Og en av de største bilene på markedet.

Så helt normal er den vel ikke. Heller ikke så stort utvalg av dem, kun 10 stk på Finn. Mot ca. 600 stk X5 (og X6), men de er riktignok fordelt på 25 årganger.

Endret av teerex
Skrevet

@Werther det verkstedet har ikke noe med oss og gjøre lenger. Ble solgt ut av familien for mange år siden :) 

usikker om Espen "bestemt" svindler men at det kan gå litt i surr er det ingen tvil om da det ofte er mange baller i luften så det er vel mye og holde styr på vil jeg tro!

Skrevet
8 timer siden, teerex skrev:

X7 er den største BMW'en som er produsert. Og en av de største bilene på markedet.

Så helt normal er den vel ikke. Heller ikke så stort utvalg av dem, kun 10 stk på Finn. Mot ca. 600 stk X5 (og X6), men de er riktignok fordelt på 25 årganger.

Jeg mener vanlig som i en "ordinær SUV med 3,0 liters dieselmotor". X7 er stor, men i realiteten er det bare en litt større X5. 95% av bilen er lik en X5. Det samme gjelder i og for seg X5. Der ligger det også 30d som har gått godt over 200 000km og som er priset til kr. 6-700 000,-. :) 

Skrevet
9 timer siden, Werther skrev:

@Orjan

Generelt sett ville jeg vært forsiktig med å kjøpe biler som har vært registrert på "Nesodden Bil og Karosseri".

Jeg tenker at man generelt sett må være forsiktig med kondemnerte kjøretøy 😊

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

Jeg mener vanlig som i en "ordinær SUV med 3,0 liters dieselmotor". X7 er stor, men i realiteten er det bare en litt større X5. 95% av bilen er lik en X5. Det samme gjelder i og for seg X5. Der ligger det også 30d som har gått godt over 200 000km og som er priset til kr. 6-700 000,-. :) 

X7 er jo faktisk en forholdsvis liten bil. Jeg har jo en vanlig amerikansk 4 dørs sedan familiebil fra 60 tallet, og den er jo større. Og alle vet biler var langt mindre før i tiden

Skrevet
På 29.8.2025 den 8.10, Saltkjelen skrev:

..og apropos pris. Hva er greia med at normale biler som X5 og X7 holder prisen sin så godt? 869 000,- for en X7 30d som har gått 225 000km. :whut:

https://www.finn.no/mobility/item/423671083?ci=1

Dette er jo ett graverende eksempel. Men trenden er jo klar, det selges svært få nye av disse bilene så bruktmarkedet får ikke nok "påfyll". Bruktimporten av "vanlige" biler har tørket inn pga en idiotsvak krone, samt at disse bilene begynner å bli dyre i utlandet også. Og bedre kommer det nok heller ikke til å bli nå som det ser ut som Støre og røre får fortsette makten sin, da forblir krona svak, bilavgiftene høye (kommer til å bil enda høyere nå som SV og MDG skal få en hånd på rattet, nå skal fossilbilen kverkes en gang for alle i Norge). Denne prisgalskapen her på fossile biler kommer bare til å bli verre.

Vi har i alle år led av ekstreme tilfeller hvor folk skal ha sinnsyke priser for biler som er både gamle og har gått langt, enten fordi nyprisen er høy eller fordi det er ettertraktede biler. Og vi snakker ikke om sjeldne entusiastbiler... 

Som denne, 13 år gammel Toyota Hilux som har gått 216 000 km. Den skal da ha 289 000 for, nesten 300 000 kr. Hadde verden vært normal så skulle denne kostet 79 000,-...

Bruktbil til salgs: Toyota HiLux - 2012 - Sølv - 171 hk - Pickup | FINN.no

Enda verre.... 15 år gammel Toyota Land Cruiser som har kjørt 330 000 km...pris kr 300 000,-.

Bruktbil til salgs: Toyota Land Cruiser - 2010 - Blå - 173 hk - SUVOffroad | FINN.no

Og det er ikke bare fordi det er Japansk kvalitet. 18 år gammel Chevrolet Suburban som har kjørt 210 000 km, 350 000,- takk. 

Bruktbil til salgs: Chevrolet Suburban - 2007 - Hvit - 314 hk - SUVOffroad | FINN.no

Det er ikke bare store rammebiler heller, 10 år gammel Volvo Stasjonsvogn som har kjørt 273 000 km som de skal ha 250 000,- for.

Bruktbil til salgs: Volvo XC70 - 2015 - Hvit - 215 hk - Annet | FINN.no

Alle har disse bilen det til felles at bruktbilmarkedet ikke får påfyll av nyere varianter av samme type. Enten fordi modellen har vært populært men så tatt ut av markedet, eller at avgiftene har rammet biltypen så hardt at ingen kjøper de nye lenger. Dette her kommer i årene fremover til å gjelder de fleste nyere brukte fossile biler, i første rekke dieselbiler men det vil på sikt smitte over på bensin og ladbare hybrider også. Jeg tror ikke man skal undervurdere elbilmotstanden til alle de som ikke kjøper ny bil men som forholder seg til bruktmarkedet. 

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Som denne, 13 år gammel Toyota Hilux som har gått 216 000 km. Den skal da ha 289 000 for, nesten 300 000 kr. Hadde verden vært normal så skulle denne kostet 79 000,-...

Bruktbil til salgs: Toyota HiLux - 2012 - Sølv - 171 hk - Pickup | FINN.no

Dette er jo eneste bilen som faktisk holder ut en stund på jobb, fantastisk solide! 

men det blir jo brukt opp endel av disse i tunnelbransjen, de har ofte hardere liv enn en rallybil. 

men nå skjer det dessverre et skifte, her på rogfast kontrakten må vi over på euro6 så da forsvant plutselig alle de gode hiluxene.

siden vi ikke har nok euro6 hiluxer så har det kjøpt inn peguot pizzabil med 4wd, bilene er 4-5 måneder gamle og alt av hjuloppheng og motor/girfester er ferdig allerede.

kommer til å savne hilux fra 2015 eller eldre, den nyere er ikke like solid.

skulle det bli bransje standard med euro6 bil på anlegg så kommer det nok til å komme mange slike til salgs, vi har sikkert 100+ i firmaet.

Skrevet
1 time siden, Skulebollen skrev:

X7 er jo faktisk en forholdsvis liten bil. Jeg har jo en vanlig amerikansk 4 dørs sedan familiebil fra 60 tallet, og den er jo større. Og alle vet biler var langt mindre før i tiden

For amerikanerne fra den tiden var det jo panser og bagasjelokk som utgjorde mesteparten av lengden :D

Skrevet

@Werther 

Som @liffi sier så er det mange år siden vår familie hadde noe med det verkstedet å gjøre. Hvordan nåværende eier opererer det har jeg ikke stor styring på, men ser det er mye aktivitet der :)  

Skrevet

@Ron Jeremy

Blir sikkert muligheter neste år også, han flippa jo 2 e39-er i tilsvarende stand i fjor, var vel 520i og 528i om jeg husker rett, så ser ut som at han spesialiserer seg på akkurat dette. Alltid noe "en annen drømmebil som har dukket opp", om det ikke er "endring i planene" eller "kjøpe hus"unnskyldning i annonsene, samt en ryddig E39 med stiv pris.

Skrevet
1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Lekker E39, hadde vært gøy om noen her inne hadde forbarmet seg over denne, for et fremdeles god liv fremfor seg.

https://www.finn.no/422455357

IMG_1885.jpeg

Så denne selv i dag, min første tanke var at den var litt dyr til å "bare" være 192 hester og ha stoffseter. Hadde det vært 530i og med skinn så tenker jeg vi snakker, E39 blir så kjip med stoff seter. Skinn må til for å sette prikken over i’en på den enorme kvalitetsfølelsen en slik bil utstråler. 

Men om bilen er så strøken som det hevdes og med tanke på at dette allerede er en klassiker så er kanskje prisen fair? Kvalitet koster, og til denne prisen så kjøper kanskje talentløse 18 åringer noe annet til å herje i filler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...