Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Skulebollen skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=323913127

 

Hvorfor ikke Alle som kjøper Bmw med 6er ikke kjøper 7 serie er for meg uforståelig :P Herregud hvor mye bil for pengene

Har faktisk tenkt tanken, når vi går fra 3 til 4 tvinges det frem et bilbytte, men det er liksom X5 eller 5 serie stasjonsvogn som er mest aktuelt, med tanke på plass. Samtidig har jeg tenkt at ved å ha litt ekstra av alt stående hos besteforeldre kunne jeg faktisk heller kjøpt 7 serie for langtur komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, enormt verditap de første årene, deretter er det ofte slik at biler skal driftes også. En bil som koster mye i utgangspunktet vil som regel ha både dyrere og mer kompliserte deler. Vil tro at ganske mange tar dette i betraktningen. Du @Skulebollen nevnte vel selv i Off-topicen for noen dager siden at det ville faktisk være fort gjort å havne på 100 løk i reparasjon om man bytter komplette fancy-dempere runt-baut og et par bærebroer? Som eneste bil i familien faller også sedaner som regel bort.

Jeg snuser for all del på en 7-serie litt fremover i tid, men jeg vil si at det er først og fremst mye bil for pengene om du treffer den magiske perioden der verditapet har +/- flatet ut og der man ikke blir rammet av en reparasjonsbølge av ditten og datten. Det er på en måte ille nok å høre om dørtrekk til 25k som skal byttes fordi varmen i armlenet har sluttet å fungere og enda verre å punge ut for slikt selv når garantien har gått ut. Trenger ikke spesielt mange slike før kjøpet blir mindre bra. Ellers helt enig i at utsalgsprisene isolert sett er ganske kurante, sammenlignet med en del andre modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=323913127

 

Hvorfor ikke Alle som kjøper Bmw med 6er ikke kjøper 7 serie er for meg uforståelig :P Herregud hvor mye bil for pengene

Det som får meg til å ikke velge 7-serie som hovedbil er rett og slett at den blir for stor for vårt bruk samt at verditapet er ganske brutalt. Men hadde vi ikke hatt barn i barnevogn alder så hadde nok en G11 750d LCI stått høyere på lista, for makan til turbil skal man lete lenge etter. 5-serie er liksom sweetspoten for veldig mange, den er godt på det aller meste 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett er en fin ting.

Denne M3n dukket opp i går; BMW M3 | FINN.no

980_1013481313.jpg

Annonsert som en 1996 modell, men med de gamle sideblinkerne? Her er det noe rart..

Sjekker chassisnummer på Realoem.com - RealOEM.com - Select Your BMW Model og ser at bilen er produsert 3/1993.

If sin "bilhistorikk" er jo også bra - Bilens historikk | 1996 BMW M3 (if.no) , og viser at bilen er importert fra Sverige i 2022. Der står jo også det svenske reg-nummeret BNY604 som kan sjekkes opp hos Transportstyrelsen; Sök Fordonsuppgifter (transportstyrelsen.se)

Så bilen er en 1993 mod og den hadde 197253km 27 oktober 2022, mens den er registrert inn i Norge med 151399km 7 desember i fjor. Det kan jo være en tastefeil, men kan også være greit å sjekke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det som får meg til å ikke velge 7-serie som hovedbil er rett og slett at den blir for stor for vårt bruk samt at verditapet er ganske brutalt. Men hadde vi ikke hatt barn i barnevogn alder så hadde nok en G11 750d LCI stått høyere på lista, for makan til turbil skal man lete lenge etter. 5-serie er liksom sweetspoten for veldig mange, den er godt på det aller meste 😀

 

@E.C.

Når den koster mindre enn en g30, og knapt mer enn en f10 med 6er, så tviler jeg på verdifallet er særlig høyere enn på disse. ( Forstår Godt de som ikke kjøper ny 7er, det er jo økonomisk selvmord ) 

Utstyrsmessig er det vel ikke så fryktelig mye mer på en 7er eller en godt utstyrt 5er eller 3er? Hva koster komplett sett dempere og fjærer på en g31 med EDC? Byttet hos Bmw? 

Jeg tror fordommer er største problemet med brukt 7 serie. 

@Fredrik 90

Men hvorfor er den for stor? 7eren med 4hjulsving er vel så enkel og navigere som f11 vi hadde.. Den er vel heller ikke så fryktelig mange cm større enn g30? 

Jeg forstår behovet folk har for stasjonsvogn. Men om man ser på nybilmarkedet er jo dette tydeligvis ikke noe problem og klare seg uten 🤔

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Orjan skrev:

Internett er en fin ting.

Denne M3n dukket opp i går; BMW M3 | FINN.no

980_1013481313.jpg

Annonsert som en 1996 modell, men med de gamle sideblinkerne? Her er det noe rart..

Sjekker chassisnummer på Realoem.com - RealOEM.com - Select Your BMW Model og ser at bilen er produsert 3/1993.

If sin "bilhistorikk" er jo også bra - Bilens historikk | 1996 BMW M3 (if.no) , og viser at bilen er importert fra Sverige i 2022. Der står jo også det svenske reg-nummeret BNY604 som kan sjekkes opp hos Transportstyrelsen; Sök Fordonsuppgifter (transportstyrelsen.se)

Så bilen er en 1993 mod og den hadde 197253km 27 oktober 2022, mens den er registrert inn i Norge med 151399km 7 desember i fjor. Det kan jo være en tastefeil, men kan også være greit å sjekke mer.

Importert til Sverige i 1996. Km var 193950 allerede i 2010…. Flere eiere enn oppgitt også. 
 

 

Untitled.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

 

@Fredrik 90

Men hvorfor er den for stor? 7eren med 4hjulsving er vel så enkel og navigere som f11 vi hadde.. Den er vel heller ikke så fryktelig mange cm større enn g30? 

Jeg forstår behovet folk har for stasjonsvogn. Men om man ser på nybilmarkedet er jo dette tydeligvis ikke noe problem og klare seg uten 🤔

Når man skal inn i ett parkeringshus i Paris eller igjennom en middelalder gate i en Spansk småby så teller hver cm. Her er selv en G30 alt for stor og kronglete. Jeg ser den at svært få har den bruken vi har, men det er også mye av grunnen til at 7-serie er utelukket for oss. Men å ha det som en entusiastbil eller comfy daily driver…hell yeah 👍 Jeg skal ha 7-serie med V12er i nær fremtid..enten E32 eller E65 😎

Nybilmarkedet domineres av Tesla Model Y og VW iD4, biler som har ett litt annet karroseri konsept enn både 7-serie og 5er Touring. Når alt kommer til alt så har vel disse bilene mer bagasjekapasitet enn en 5er Touring. Nybilkunder manipuleres til å velge elbiler, og når det da ikke finnes gode elektriske stasjonsvogner fra kjente merker så velger folk vekk biltypen. Er vel dette som gjør at folk kan droppe stasjonsvogna, men ser vi på bruktbil markedet så er det jo ikke noen tvil om at stasjonsvogn er det mest attraktive. En Passat sedan er ikke akkurat kurrant, samme kan man vel si om BMW sedan også selv om situasjonen ikke er så ille her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med parkeringsplasser er veldig varierende, ser noen steder er selv ID3en til dama stor nok til at det blir trangt å komme inn og ut. Andre steder er det rikelig med plass igjen. Det er vel en standard der som ikke har hengt med utviklingen til bilene.

Men alt til sin bruk, fra neste sommer kunne nok vi fint hatt en 7 serie, i tillegg til en litt mindre bruksbil. Men jeg vet ikke helt, det er noe med bagasjeplassen med to barn, men når det skal sies så kjørte jo vi rundt i en Saab 99 når jeg og bror min var små, det funket jo det og. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, E.C. said:

@Skulebollen: Joda, det er dyrt utstyr på nye 5-ere også, men jeg ser for meg at en gjennomsnittlig 7-er har en del mer utstyr enn en gjennomsnittlig 5-er. 

Hva da?  
Føler at 7er har ikke så mye mer enn 5-er. Det er bare at for eksempel adaptiv cruise var mye tidligere på en 7er før det kom til 5-er. Men er deler som en bærearm dyrere for 7-er enn 5-er?

akkurat den 7-er ser jeg ikke så mye eksperimentelt utstyr så tror nok det vil ikke blir så mye dyrere i drift enn en X5 på sammen alder. Bare at det er kanskje litt lettere å få tak i brukte deler for X5’en.

bremser på 7-er har hvertfall sammen delenummer som X5’en 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakhjulsving, dynamic drive, edc, luftunderstell, comfort access, softclose, varme her og der, luktgreier, diverse kamera/førerstøttesystemer. Elektrisk brekk på 7-er kom før 5-er, sær navi som var kun på 7-er har man også hatt. Bruktmarkedet er et annet poeng, som regel lettere å oppdrive noe til 5-serien.

For meg koker det ned til enkel sannsynlighetsregning. Mer utstyr man kan stappe i en bil = flere ting som kan gå galt = potensiale for høyere kostnader. Alle står fritt til å vurdere sin egen risiko/kost/nytte-verdi her. For noen er kanskje akkurat en 7-serie den rette bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...