Snagg30 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Vi gikk selv over til hybrid linje tidligere i år og kunne ikke vært mer fornøyd, forbruket ligger nå på 0.75l på mila etter 15.000km men her er det mye kjøring med tilhenger som drar snittet godt opp. Ikke sjeldent en tank varer i 5-6 uker med et snittforbruk på 0.3l - 0.4l og godt over 1000km kjørt på hver tank. Med diesel bil brukte fruen over 1 tank i uken og var sann sett helt på tryne økonomisk. vi kjøpte dog Porsche og bilen er meget god å kjøre og bra påkostet innvendig hvor alt er skinn og resten alcantara. Men en full spekket G05 hadde nok vært like god og kanskje enda mer komfortabel. Men PAW drar oss i Porsche retningen og vi fikk f.eks. nye dempere foran begge sider nylig kostnadsfritt. Jeg husker prisen på G11 og her ble PAW billig for oss totalt sett optimalt kunne jeg tenkt meg en diesel hybrid, var innom å kiket på Mercedes nå @Fredrik 90 og den nyeste E300de var ordentlig pen innvendig, i tillegg god hengervekt og lang rekkevidde på strøm. Samt har jeg kiket på GLE men synst ikke de er så pen innvendig Endret 19 timer siden av Snagg30 Fredrik 90, Orjan og ahj reagerte på dette 3
papertiger Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Spørsmålet mitt til hybrid drivlinje går på holdbarhet og kvalitet og driftssikkehet på 2. generasjons hybrid (G01 og G21 med B48+el er vel karakterisert som det, sammen med G05 og G11 LCI sin B58+el drivlinje). Uten tvil mye for pengene her, og i hverdagen tipper jeg det fungerer bra. Endret 16 timer siden av papertiger
*MrB* Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) F30, G20 og G30 330e/530e er alle basert på B48, men de siste modellene med oppgradert batterikapasitet, og sikkert noen andre endinger. Ikke noen form for revolusjon. Jeg hadde en F30 fra 2018, og fasit der var 2 x batterihavari og 1 x ladeelektronikkhavari. Legg til en elendig responstid fra BMW-verksted, og misnøyen var komplett. Alt skjedde utenfor garanti, selvsagt. Batterigaranti på PHEV er for øvrig dårlig vs EV hos BMW. (6 vs 8 år). I bruk opplevde jeg bilen som kjempefin. Gikk bra, brukte lite, og oppførte seg egentlig som en ren ICE-bil med masse krefter. Litt tung selvsagt, men på ingen måte så sedat i oppførselen som f.eks. I4. Endret 12 timer siden av *MrB* Ron Jeremy og papertiger reagerte på dette 2
mossing 92 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden https://www.finn.no/mobility/item/429949795?ci=2 Bmw M2 Orjan reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 1 time siden, Snagg30 skrev: Vi gikk selv over til hybrid linje tidligere i år og kunne ikke vært mer fornøyd, forbruket ligger nå på 0.75l på mila etter 15.000km men her er det mye kjøring med tilhenger som drar snittet godt opp. Ikke sjeldent en tank varer i 5-6 uker med et snittforbruk på 0.3l - 0.4l og godt over 1000km kjørt på hver tank. Med diesel bil brukte fruen over 1 tank i uken og var sann sett helt på tryne økonomisk. vi kjøpte dog Porsche og bilen er meget god å kjøre og bra påkostet innvendig hvor alt er skinn og resten alcantara. Men en full spekket G05 hadde nok vært like god og kanskje enda mer komfortabel. Men PAW drar oss i Porsche retningen og vi fikk f.eks. nye dempere foran begge sider nylig kostnadsfritt. Jeg husker prisen på G11 og her ble PAW billig for oss totalt sett optimalt kunne jeg tenkt meg en diesel hybrid, var innom å kiket på Mercedes nå @Fredrik 90 og den nyeste E300de var ordentlig pen innvendig, i tillegg god hengervekt og lang rekkevidde på strøm. Samt har jeg kiket på GLE men synst ikke de er så pen innvendig Ja ladbar hybrid var ett konsept jeg ønsket å teste ut og som har vist seg å være akkurat det vi trengte. Ønsket var å ha en bil med bra fossilmotor og god rekkevidde som man også kunne småkjøre i hverdagen med god samvittighet. Her føler jeg vi har fått i pose og sekk med X5 45e selv om jeg idieelt sett skulle ønske meg en G31 545e. Men hva hjelper det når BMW ikke lager bilen 😅 Mitt forbruk siden jeg kjøpte bilen ligger på 0,5 l per mil. Dette inkluderer flere Europaturer og langturer, halvparten av kjørelengden er likevel gjort rent elektrisk. Jeg har brukt mye serverplass her inne på å snakke om nye E-klassen, mest fordi jeg synes den er den bilen jeg skulle ønske G60 var. I Norge tas kun E300de og E53 AMG inn og det er E300de som jeg har testet. En forbausende bra drivlinje som ved mye langkjøring helt klar vil ha noen fordeler. Jeg er likevel skeptisk til dieselmotor i en ladbar hybrid av flere årsaker. En dieselmotor trenger driftstemperatur for å yte optimalt, med tanke på hvor lang tid en moderne diesel bruker på å bli driftsvarm så ser jeg for meg at den kommer til å gå mye kaldt. Men igjen, en bekjent av meg er Mercedes mekaniker og han sier på tross av de tusenvis med GLE 350de som er solgt så er det lite trøbbel med drivlinjen så langt. Mil etter mil Håkon gjorde en interessant forbrukstest av E300de Allterrain. Når han testet bilen på langtur med batteriet ladet opp på forhånd så brukte den 0,33 l på mila. Når han kjørte samme ruten uten å lade opp så brukte den 0,48 l på mila, altså hvis du ikke lader bilen så bruker den likevel under en halv liter på mila. Så det er ingen tvil om at ladbare hybrider har kommet langt på vei siden vi nordmenn omfavnet dette konseptet for 10 år siden. Lykke til EU med å skulle få europeere over på elbil innen 2035 når de kan kjøpe bilene de liker som gode ladbare hybrider. Golf og Passat PHEV går begge 120 km elektrisk og bruker under 0,45 l per mil i 130 km/t på autobahn. Da blir det ikke lett å overbevise kundene om at det er den dyrere ID4 du må kjøpe…. 29 minutter siden, papertiger skrev: Spørsmålet mitt til hybrid drivlinje går på holdbarhet og kvalitet og driftssikkehet på 2. generasjons hybrid (G01 og G21 med B48+el er vel karakterisert som det, sammen med G05 og G11 LCI sin B57+el drivlinje). Uten tvil mye for pengene her, og i hverdagen tipper jeg det fungerer bra. Svaret på det spørsmålet er litt vanskelig å gi ettersom de eldste av disse bilene er kun er 6 år gamle. Men det jeg kan si er at så langt så har erfaringene med både B48+el og B58+el vært veldig bra, særlig B58 (som i seg selv straks er 10 år) har vist seg å være en usedvanlig slitesterk og bra motor. Selv amerikanerne som ofte slakter BMW sin driftsikkerhet er ganske tilfreds med B58 siden den kom i 2016. Jeg kan jo også si det at sånn som vi bruker bil så stiller jeg veldig høye krav til driftsikkerhet. Det er liksom ikke noe kult å stå med havari på landsbygda i syd Italia med bilen full av bagasje og unger. Så dette har jeg forsket en del på før kjøp av 45e, snakket men diverse merkeverksteder, stoppet 45e eiere på gata, snoket rundt i Facebook grupper og snakket med en teknisk konsulent i BMW Norge. Jeg fant ingenting som tilsa at dette skulle være en drivlinje jeg burde styre unna.
mslello Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 6 timer siden, papertiger skrev: og hvordan G01 lkjører. Men hvor bra er dette hybriddrivverket? Plassmessig stjeler batteriet en del plass. iX40 er også en opplagt mulighet, men den har jo ikke noe lenger rekkevidde enn iX1, og ikke er den større i bagasjerommet heller. Men visstnok komfortkonge og overrasker de fleste positivt. I tillegg må du huske at iX1 er bygd på MINI plattform og i utgangpunktet fwd. Det kjennes alt for godt på min fars iX2 synes jeg iallfall. Har ikke kjørt iX selv enda faktisk. Men har en nabo som gikk fra Volvo XC60 (gammel) til iX Xdrive 40. Er veldig fornøyd med komfort og ikke minst plassen i baksetet med 3 barn i tenårene. Ron Jeremy reagerte på dette 1
Ron Jeremy Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 1 time siden, mslello skrev: I tillegg må du huske at iX1 er bygd på MINI plattform og i utgangpunktet fwd. Det kjennes alt for godt på min fars iX2 synes jeg iallfall. Har ikke kjørt iX selv enda faktisk. Men har en nabo som gikk fra Volvo XC60 (gammel) til iX Xdrive 40. Er veldig fornøyd med komfort og ikke minst plassen i baksetet med 3 barn i tenårene. Ix40 er komfortmesteren, svært stille og MYE bedre å kjøre enn vår iX1. Den er slitsom å kjøre aktivt. Det er helt greit i hverdagen og den gjør jobben, men sporty sett opp mot iX3 eller iX er det langt ifra. mslello og Marius2002 reagerte på dette 2
papertiger Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 3 hours ago, mslello said: I tillegg må du huske at iX1 er bygd på MINI plattform og i utgangpunktet fwd. Det kjennes alt for godt på min fars iX2 synes jeg iallfall. Har ikke kjørt iX selv enda faktisk. Men har en nabo som gikk fra Volvo XC60 (gammel) til iX Xdrive 40. Er veldig fornøyd med komfort og ikke minst plassen i baksetet med 3 barn i tenårene. Stemmer det. Vi har hatt iX1 som lånebil over to lengre perioder det siste året, inkludert noen dagsturer og helgeturer på 3-4 timer hver vei. Og vi blir ikke helt dus med den. Som nr 2 bil/i3-erstatter, ingen problem. Men som primært fremkomstmiddel på ferieturer osv, klarer ikke helt å få det til å stemme. iX40 er forsåvidt gunstig priset i bruktmarkedet, de har falt MYE de siste årene syns jeg. Så kan potensielt få mye god elbil for pengene der. Noe frafall av utstyr pga halvledermangel er det dog. 2 hours ago, Ron Jeremy said: Ix40 er komfortmesteren, svært stille og MYE bedre å kjøre enn vår iX1. Den er slitsom å kjøre aktivt. Det er helt greit i hverdagen og den gjør jobben, men sporty sett opp mot iX3 eller iX er det langt ifra. Interessante betraktninger. Vi likte på vår side iX3 ganske så bra, spesielt sammenlignet mot iX1. At BMW ikke lagde en xDrive-utgave av denne er for meg uforståelig. Hadde vært perfekt. mslello reagerte på dette 1
papertiger Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) 7 hours ago, Fredrik 90 said: Jeg må helt ærlig si at jeg ikke skjønner at du har syslet med tankene på å bytte ut din F11 530d. Jeg har sagt det før og sier det igjen at dette er verdens beste bil, 5-serie med sekser diesel og firehjulstrekk. F11 er stilfull, tidløs og leverer en totalpakke som svært få nyere elbiler ikke kan. Jeg ser argumentet med høyre driftskostnader ved å holde en aldrene fossilbil på veien, men akkurat F11 med N57 er ganske kurante saker. Hva med verditapet på en ny iX3 til 850 000,-? Den nybilgarantien er ganske kostbar! Tror ikke du trenger å se så mye lengre enn ut i din egen garasje for å skjønne hvorfor. Det er som du sier et ønske som jobber seg frem om nyere bil med garanti for et mer forutsigbart bilhold med forhåpentligvis lavere driftsutgifter. Vi liker godt å kjøre bil, og kjører mye bil. Ca 20000 med hovedbil og 12000 med nr 2 bil. Da er det også en del av vurderingen å ha en bil som er tiltalende å kjøre, og som bidrar til å opprettholde reiselysten. Der er 5-serien glimrende. Med det sagt, 530’en har vore svært god kvalitetsmessig også. Det som har vært er slitedeler og «kjente» problemer. De store kostnadene som har påløpt den i den siste tiden har ikke vært bilen sin feil og har gått på forsikring. Og som du sier - du betaler potensielt dyrt for garanti og verditap sammenlignet med driftsutgifter på en eldre og velholdt F11. Endret 11 timer siden av papertiger
ehaugsnes Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden https://www.finn.no/430878631 individual maritime med alcantara taktrekk🫣 hvor var denne når jeg hadde e65…. sondre og sveigis reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 1 time siden, ehaugsnes skrev: https://www.finn.no/430878631 individual maritime med alcantara taktrekk🫣 hvor var denne når jeg hadde e65…. Maritim-edition er tidenes fineste BMW Individual konfigurasjon. Synd den er sliten, men det er jo nesten verdt å betale såpass bare for interiøret. Ron Jeremy reagerte på dette 1
Werther Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden E65 7-serie var schtøgg i 2002, og den er dessverre fortsatt schtøgg i 2025. Ikke bare utvendig, men også interiøret ser ikke ut. Det fæle rattet er rosinen i pølsa.
Fredrik 90 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 7 minutter siden, Werther skrev: E65 7-serie var schtøgg i 2002, og den er dessverre fortsatt schtøgg i 2025. Ikke bare utvendig, men også interiøret ser ikke ut. Det fæle rattet er rosinen i pølsa. Sett i lys av hva BMW har kommet med av design de senere år så har E65 pre LCI rykket mange plasser bakover på min Topp 10 styggeste BMW liste. Fortsatt ikke pen, men langt fra så ille som mye av det nye som har kommet. Ellers så er det synd at noen har latt den Maritim modellen forfalle slik. Man ser at disse Maritim utgavene begynner å bli ettertraktede. Nesten så man skulle kjøpt den og hatt stående som delebil, for så å skaffa en 745d eller 760i og bygget tidenes Maritim utgave. Dette interiøret kan reddes med litt TLC. Endret 10 timer siden av Fredrik 90
Werther Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 7 minutes ago, Fredrik 90 said: Sett i lys av hva BMW har kommet med av design de senere år så har E65 pre LCI rykket mange plasser bakover på min Topp 10 styggeste BMW liste. Fortsatt ikke pen, men langt fra så ille som mye av det nye som har kommet. Den stygge mora blir ikke penere bare fordi dattera hennes ser verre ut. De er fortsatt like ille. Akkurat når det kommer til E65 klarer jeg ikke følge denne BMW-logikken om at det går seg til og at ting blir penere med tida. Endret 10 timer siden av Werther
Ingvaldsen Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) 33 minutter siden, Werther skrev: Den stygge mora blir ikke penere bare fordi dattera hennes ser verre ut. De er fortsatt like ille. Akkurat når det kommer til E65 klarer jeg ikke følge denne BMW-logikken om at det går seg til og at ting blir penere med tida. Facelift med litt senk og e60 ratt er en helt annen bil, interiør og byggekvalitet er nok det beste bmw har lagd Endret 9 timer siden av Ingvaldsen E.C., sveigis, Patryck og 2 andre reagerte på dette 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå