Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, sveigis skrev:

Det der er en sannhet med veldig store modifikasjoner Fredrik og det er du enig i .

Er vel mange som har kjøpt Bmw som virkelig er gode på å passe på tingene som har fått føle hvor stor mandagsbil disse og kan være .😩😩

Nei jeg er ikke helt enig her altså. BMW lager da ikke mer mandagsbiler enn andre produsenter. Statistikker fra Derka, ADAC og J.D Power viser iallfall et helt annet bilde. Likevel er det etablert ett salgs mantra om at brukt BMW vil bare gi deg trøbbel. Jeg er bare ikke enig i at dette er sånn BMW er. 

Hvorfor er det sånn? Jeg har noen teorier:

Sosiale medier har en tendens til å spre etablerte sannheter og løgner som ild i tørt gress. Det skal ikke mer til at noen memes blir populære og at ett par kjente You Tubere lager underholdningen av "Cheapest BMW in the country" og alle tror gammel BMW er dritt. Dette ligger på for brukeren som kjøper med viten og vilje ett dårlig objekt. Ett objekt som har blir dårlig vedlikeholdt av en annen forbruker.

Okei, BMW er dårlige på kjølesystem…det er greit og har gitt vann på mølla til mange. Men dette ligger litt på forbrukeren også, særlig når det er så viden kjent. Det er ganske klart som dagen at kjøleslanger og plast radiatorer fra 1993 er en tidsinnstilt bombe.

Måten BMW bygger bilene på innbyr til en hard kjørestil, det kan nok alle oss ha kjent på. Men igjen så ligger jo dette på forbrukeren som bruker bilen hardt. Det blir jo som de som voldtar ei lettkledd kvinne fordi hun med sin klesstil ba om det. Sleng så på dårlige vedlikeholds rutiner på en BMW så er det dømt til å gå galt. 

På brukt markedet så gjør BMWer ofte ett større sosialt fall enn andre merker. Nye kjøper de sort sett av folk med litt over gjennomsnittet økonomi, mens så fort de kommer ut på bruktmarkedet så ser man ofte at de blir kjøpt av folk som har litt under gjennomsnittet økonomi. Men bilene er fortsatt like dyre å vedlikeholde, så da tas det snarveier og quickfix’er. Det går ikke i lengden.

Jeg sier ikke at BMW er feilfrie, ingen biler er det. Men jeg tror ikke ryktet til BMW er BMW sin skyld i den forstand at de bygger dårlige biler. Du hadde ditt med girkassen på E53, som forøvrig er ei GM kasse. Eneste man kan beskylde BMW for her er dårlig dømmekraft, noe de også rettet opp på facelift E53 som fikk ZF kasse. Vi har N47 problemene og masse annet BMW har "rotet til". Men dette er ikke BMW alene om som produsent, ikke på langt nær.

8 minutter siden, Werther skrev:

I motsetning til deg så bruker jeg bilene mine mye og ganske hardt.. Og med km så merker man slitasje og høy påkost pr km.

Jeg kunne kjørt samme ruta som deg - kjørt minimalt med bilene mine, gjerne i et beskyttet miljø,  og skrytt hinsides på bimmers av hvor fantastisk de er (skulle bare bare mangle når du kun kjører 3000km pr år pr bil....).  Men disse bilene er og blir dyre i drift.

Du må gjerne fortsette å lyve til deg selv og alle andre i dette ekko-kammeret, men dine forsøk på å beskrive eldre BMW som Toyota Corolla funker ikke i lengden for min del. 

Hvordan jeg bruker bilene mine vet selvsagt ikke du noe om, la oss bare få det avklart med en gang. Men jeg vil ikke si jeg bruker bilene mine hardt i den forstand at jeg bruker dem uvørent. Aktiv bruk er vel heller det jeg vil kalle det. Jeg har aldri sagt at BMW ikke er dyre i drift, det jeg henger meg opp i her er holdninger om at BMW er så dårlig. Dyrt å drifte BMW har det alltid vært, ofte dyre deler og komplekse løsninger når ting feiler. 

Ellers så er du jo propp full av bullshit og antagelser, igjen så uttaler du deg om noe du ikke har begrep om. Beskyttet miljø? 3000 km i året per bil? Hva er det du fabler om? G30en gikk 25 000 km i året, ca 15 000 av de i utlandet. På Autobahn går det flat out, iallfall der der er lov og mulig. Alpinaen er kun kjørt 3000 km, det skal jeg innrømme. Men i motsetning til andre så er det ting i livet som prioriteres høyere enn å kjøre runder på runder nattestid i gammel BMW. Jeg vil ikke bruke B10en mer enn det, det blir færre mil men jeg nyter disse milene desto mer. Men de andre brukes godt, men de brukes med fornuft slik at de ikke brukes opp.

Jeg kunne selvsagt kjøpt en gammel haug av en BMW og stått med ræva i været å rydda opp i andre sin udugelighet. Men det ligger ikke for meg, jeg liker å kjøre og ha biler som fungerer. 

Ellers så liker jeg at den "gammel Corolla" sammenlikningen min provoserte. Det var meningen. Men dette var en kommentar jeg gjorde vedrørende driftsikkerheten jeg opplevde med G30en ila de 100 000 km jeg kjørte med den. Den var jo helt feilfri, litt sånn som vi ofte forbinder med litt eldre Japanske biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Fredrik 90 said:

Ellers så er du jo propp full av bullshit og antagelser, igjen så uttaler du deg om noe du ikke har begrep om. Beskyttet miljø? 3000 km i året per bil? Hva er det du fabler om? G30en gikk 25 000 km i året, ca 15 000 av de i utlandet. På Autobahn går det flat out, iallfall der der er lov og mulig. Alpinaen er kun kjørt 3000 km, det skal jeg innrømme. Men i motsetning til andre så er det ting i livet som prioriteres høyere enn å kjøre runder på runder nattestid i gammel BMW. Jeg vil ikke bruke B10en mer enn det, det blir færre mil men jeg nyter disse milene desto mer. Men de andre brukes godt, men de brukes med fornuft slik at de ikke brukes opp.

Jeg kunne selvsagt kjøpt en gammel haug av en BMW og stått med ræva i været å rydda opp i andre sin udugelighet. Men det ligger ikke for meg, jeg liker å kjøre og ha biler som fungerer. 

Ellers så liker jeg at den "gammel Corolla" sammenlikningen min provoserte. Det var meningen. Men dette var en kommentar jeg gjorde vedrørende driftsikkerheten jeg opplevde med G30en ila de 100 000 km jeg kjørte med den. Den var jo helt feilfri, litt sånn som vi ofte forbinder med litt eldre Japanske biler. 

 

Du må gjerne kalle meg en bullshitter, men jeg synes ikke det stemmer. 

Bare fordi du kan kjøre 5-10 000km på Autobahn pr år, so what? Er du derfor kongen blant norske bilentusiaster?  No offense, jeg liker trådene dine. Men kanskje det er på tide å roe ned narsissismen litt.

Jeg mistenker at jeg har like mye eller mer kjøretid i høye hastigheter enn deg, men jeg gidder ikke poste det hver eneste uke.  Selvfølgelig måtte du angripe den gamle haugen av en E60 jeg kjører, men en god E60 er en artigere bil enn en F10.  Jeg velger ikke bil på prispunkt, men hvordan den er å kjøre.

Men vi er vel litt forskjellige.  Er lite vits i å krangle over smak og behag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... For å kaste litt mer bensin på bålet rundt dette tema så tenker jeg at noen ganger har dette med opplevelsen av BMW som mandagsbil eller ikke litt med eieren også. 

Du har folk som evner å kjøre bil med varsellamper og ikke så åpenbare småfeil igjennom et lang eierskap, og fortsatt kunne slå fast i bordet at bilen er driftsikker, kun fordi den starter og går. Og så har du i andre enden de eierene som konstant lytter etter en ulyd eller sitter uten nattesøvn fordi de må google hva søren de hørte eller følte sist kjøretur. 

Jeg har kun eid to BMW'er i mitt liv, så har kanskje ikke nok empiri rundt tema til å uttale meg på samme måte som gutta som bytter bil ofte. Dog skal det sies at F10n er på sitt åttende år i eierskapet, hvor bilen nå er 12 år gammel - og sånn sett fått gjort meg noen gode erfaringer hva et "lenger eierskap" av en bruktbil gjelder. Har også en gammel E61 under belte, så kan fint nevne den også.

De fleste har sikkert sett i tråden min hvor mye uflaks jeg har hatt. Hva N47 jackpoten gjelder, er jeg 2 for 3. Jeg har opplevd turbohavari på minste turboen på 110'km og ht.pumpehavari på 133'km. Dette til tross at bilen har blitt brukt og vedlikeholdt til de grader at det nesten er flaut hele greiene. Dette er attpåtil en bil som også har gått på autobahn flere ganger om det skulle ha noen som helst betydning. Bortsett fra det har F10n ikke gitt meg store utfordringer, men det er også fordi jeg konstant har "bekymret" meg over den og gitt den vedlikehold den kanskje ikke har trengt. Må innrømme at det har vært slitsomt å gå et eierskap med et slikt tankesett, men samtidig gitt meg en mulighet til å lære mye ved å skru på noe som ikke er ødelagt også. 

Hva E61 gjelder fikk jeg med meg en feit bunke med papirer på tidligere reparasjoner. 95% av det fra merkeverksted. I utgangspunktet kunne jeg ikke funnet et bedre utgangspunkt for en bil som skulle gi lite trøbbel. Alle de typiske E6x feilene var tatt av tidligere eiere med et kostnadsbilde jeg ikke har turt å regne på en gang, og vi snakker ikke om at bilen var gammel på dette tidspunktet. Største part av reparasjonene ble utført da bilen var type 5-8 år. Alikevel har jeg måtte styre med airbaglamper og girkassefeil, samt masse preventivt vedlikehold slik at den ikke biter meg i rævva ved neste sving. Nå tror jeg jaggu at kanskje ledningsnettet til PDC sensorene bak trenger å gåes over også. Det er konstant alltid ett eller annet. Så fort man er kvitt en feil eller lampe, så dukker det opp en ny en. 

Min onkel kjøpte en splitter ny F15 i 2016 og har aldri vært så misfornøyd med bil i hele sitt liv. Dette var hans andre BMW, etter et relativt trøbbelfritt 17 års eierskap med en Mercedes W210. Den X5n har vært innom Bavaria hver tredje måned under garantitiden ettersom fyren fant alltid noe å klage på. En annen slektning av meg har eid sin F31 318d siden 2015, og ikke hatt et eneste problem. Dog vil han kvitte seg med den fordi han har lest seg opp på N47 problemene og kjenner at det ikke frister å eie den lenger. 

Det går begge veier dette her, men jeg personlig kjenner flere BMW eiere med klagerett enn med solskinnshistorier. Jeg kommer aldri til å kunne påstå at BMW gir japansk driftsikkerhet, for det gjør det ikke. Har eid gammel japsebil, og har minimalt med påkost på den iforhold til BMW'ene. Dog kan jeg si det på denne måten, at til tross for at BMW'ene mine går meg på nervene til tider, er det ikke noe annet tysk merke jeg ville erstattet dem med.

Om man ser på hvordan en E60 eller F10 er konstruert i understell og motorom kontra tilsvarende A6 (4F/4G), så kjenner jeg at det fortsatt frister mer med brukt BMW. For å ikke snakke om tilgangen på lesestoff, forum eller tilgjengelighet på alternativer til det å måtte dra til merkeverksted. Her er BMW i egen liga for seg selv. Er ikke lenge siden det oppstod en diskusjon hvor en på forumet så fint sa at "hvem som helst" kan skifte en defekt NBT enhet og kode den inn, men prøv gjerne dette med en tilsvarende enhet for f.eks en Audi eller Mercedes. Her må du grave deg godt frem og mest sannsynlig benytte deg av utlandet for å ikke punge ut 50-60 000 kroner for en ny multimediaenhet hos forhandler. 

Så my take på alt dette her er: BMW er ikke trøbbelfritt, noen har åpenbart mer flaks enn andre -> Alikevel er dette merket som kokain for meg. Til tross for at det er dyrt å drive på med det, samt at det skader deg mentalt til tider, så klarer jeg ikke å slutte med det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever ikke at BMW har dyrere deler enn andre. Ja, eksempelvis kraftigere bremser koster mer enn de små man finner på en Yaris. Men sett bort fra alle de åpenlyse prisforskjellene, så er det ikke ille. Ikke minst er deletilgangen helt rå også til biler langt tilbake i tid. Så har vi også den brede kunnskapen og et solid fellesskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Werther skrev:

 

Du må gjerne kalle meg en bullshitter, men jeg synes ikke det stemmer. 

Bare fordi du kan kjøre 5-10 000km på Autobahn pr år, so what? Er du derfor kongen blant norske bilentusiaster?  No offense, jeg liker trådene dine. Men kanskje det er på tide å roe ned narsissismen litt.

Jeg mistenker at jeg har like mye eller mer kjøretid i høye hastigheter enn deg, men jeg gidder ikke poste det hver eneste uke.  Selvfølgelig måtte du angripe den gamle haugen av en E60 jeg kjører, men en god E60 er en artigere bil enn en F10.  Jeg velger ikke bil på prispunkt, men hvordan den er å kjøre.

Men vi er vel litt forskjellige.  Er lite vits i å krangle over smak og behag. 


Nei jeg er ikke kongen av norske bilentusiaster og mener bestemt at jeg ikke har forsøkt å fremstå som det heller. Jeg startet med å undres om jeg må ha flaks fordi jeg aldri har hatt store problemer med mine BMWer. Jeg kan til tider være veldig entusiastisk i omtale av mine biler og BMW generelt, men er vi tilbake der at dette er en dårlig ting?

Narsissist? Nå går du altså over til personkarakteristikker, samtidig sutter på labben over at jeg "angriper" din gamle E60. Jeg var ikke en gang klar over at du har en gammel E60, jeg trodde du hadde en 911 Cab og Z3 M. Mener også å huske at du hadde en kul Lincoln Town Car fra 90 tallet, men jeg er kanskje ikke oppdatert. E60 har jeg ikke noe i mot, den har gått fra å være en av de BMW modellene som jeg likte minst til å bli en av mine absolutte favoritter. Klisjeen om at hvis du ikke har hatt en så vil du aldri forså passer veldig bra på E60. Fantastiske biler, ekstremt tidløse både i design og kjøreegenskaper og ikke minst vanvittig mye bil for pengene. Beste av alt, med E60 så spiller det ikke noen rolle hva slags motor den har. 

Men jeg skjønner poenget ditt, jeg har ikke rett til å mene noe om BMW driftsikkerhet. Jeg kjører åpenbart ikke 50 000 km i året med mine biler og kan da ikke mene noe om driftsikkerhet. Jeg sier ikke at BMW er like driftssikkert som japanske biler, men når en BMW er feilfri så har den for den eieren vært like driftssikker som en Japse. 

Ellers så synes jeg @///M-ini95 har noen gode poenger.

41 minutter siden, Marius2002 skrev:

Opplever ikke at BMW har dyrere deler enn andre. Ja, eksempelvis kraftigere bremser koster mer enn de små man finner på en Yaris. Men sett bort fra alle de åpenlyse prisforskjellene, så er det ikke ille. Ikke minst er deletilgangen helt rå også til biler langt tilbake i tid. Så har vi også den brede kunnskapen og et solid fellesskap. 

Jeg synes heller ikke BMW har dyre deler, særlig slitedeler er gunstig i forhold til mange rimeligere bilmerker. BMW har ofte mer komplekse løsninger dog som kan gjøre en reparasjon dyrere. 

Det beste er derimot deletilgangen til gamle biler, særlig for oss som kjører litt gamle BMWer. Det er fantastisk at man kan gå å kjøpe en ny oppvarmet vinduspyler dyse til E34 for 650,-. Eller en ny glassluke til E39 for 7000,-. Dog skal det sies at stadig flere gamle deler forsvinner da blårussen i BMW systemet finner det lite økonomisk å produsere opp delelager til f eks E23. Det er synd men det handler mer om tiden vi lever i. Heldigvis finnes det nok av andre aktører som skaffer både deler og kunnskap til gamle BMWer. Er vel kun Amcar folket som har like bra livsgrunnlag som oss med BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bare anekdotisk, men jeg har omtrent ikke hatt problemer med de BMW'er jeg har og har hatt. Har hatt ganske mange biler og noen av de har likt seg veldig godt på verksted som f.eks. Land Rover Freelander, VW Sharan og Citroën C6. Nå har jeg kun BMW og bortsett fra vanlig service, slitedeler og litt smårusk som har blitt fikset på garanti så har det vært veldig problemfritt og jeg har aldri hatt driftsstans. Fikk skiftet bakfjærer på en X3 2.5i og en coil på 130i en gang men det er også det eneste jeg kommer på. Akkurat nå har jeg 

2015 M235i cabriolet
2017 750D
2019 i3
2019 i3s
2020 X5 45e
2023 i4 M50

-og alle kjører som en drøm!

Er særdeles godt fornøyd med merket og kvaliteten :-) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Werther skrev:

Du må slutte å kjøpe brukt BMW.  En billigere løsning enn allverdens advokater. 

 

 

No problemo, har gratis advokathjelp via forsikringen 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre BMW'er. Det er ikke så mange, men tilsammen ble de kjørt litt over 400K kilometer der vår tidligere 2003 E46 318d Touring sto for ca. 340K kilometer over en periode på 10 år. De to andre BMW'ene var en 1987 E30 320i på slutten av 80-tallet og en 1997 E36 323i helt på begynnelsen av 2000 tallet.

Jeg har ellers hatt 24 andre biler fordelt på 9 andre bilmerker. Bilmerkene jeg har mest kjennskap til er bl.a Peugeot (6 stk.), Mercedes-Benz (4 stk.), Porsche (4 stk.), Land Rover (3 stk.) og Citroën (3 stk.). Hvor mange kilometer jeg totalt har kjørt med våre biler har jeg ingen oversikt over, men til neste år har jeg hatt lappen i 40 år og det har i løpet av disse årene vært temmelig mange turer sydover på kontinentet i tillegg til et utall turer til bl.a ulike hytter i Norge. Et ganske fornuftig anslag kan være at jeg gjennomsnittlig har kjørt ca. 25K kilometer pr. år (heller mer enn mindre) og det blir jo i runde tall ca. 1 million kilometer.

BMW og Porsche er uten tvil de bilmerkene som har påvirket meg mest. Det er ren lidenskap og nesten 100% basert på kjøreglede. Design og fremtoning er også viktig, men allikevel klart mindre viktig enn hvordan bilene er å kjøre. Teknisk stand på bilene er også langt mer viktig for meg enn hvordan bilene fremstår kosmetisk.

Dårligst erfaring har jeg med Land Rover, men dette er ikke så overraskende iom at mine var av den klassiske typen fra 70 og 80-tallet (Serie III - altså generasjonen før Defender). Kvaliteten var ikke den beste, men de var lette å reparere og reservedelene var billige. Det var også en del problemer med Mercedes-Benz selv om to av disse ble kjøpt helt nye på slutten av 80-tallet (W201 og W124). 

Porschene var heller ikke uten problemer, men de ble også kjørt langt og hardt primært på kontinentet. De franske bilene (Peugeot og Citroën) har for min del vært overraskende pålitelige og de har dermed også vært temmelig billige å ha rent økonomisk.

BMW har jeg et litt mer blandet inntrykk av, men overordnet vil jeg mene at kvaliteten på mine biler var meget bra og spesielt i forhold til den totale kjørelengden på E46'en. Vår 318d Touring var helt standard med 195/65-15 dekk/felger og ble kjørt deretter (altså voksent).

Jeg er derfor helt enig med bl.a @Fredrik 90i at et godt vedlikehold og korrekt oppfølging av bilen (alt fra servicer til kjørestil) er avgjørende for hva slags inntrykk man har av BMW. Det er generelt solide biler, men de er definitivt følsomme for god oppfølging. Jeg hadde gjentatte og vedvarende problemer med svinghjulet på vår E46 og hvorfor det var slik vet jeg egentlig ikke bortsett fra at dette ikke var et helt ukjent problem på dieselbiler på den tiden (2000-2010). Andre bilmerker som f.eks Toyota og Ford hadde tilsvarende problemer med svinghjulet i deres dieselmodeller. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E61’n er nok den bilen jeg har plaget mest med minst påkrevd vedlikehold. Ti år og med 300k på klokkerverket ga derimot den perfekte grobunn for at "alt" skulle ryke om ikke samtidig, så i det minste uten særlig opphold lengre enn uker..  

Det er likevel perioder hvor bilen er savnet. Spesielt på lengre turer hvor den selektive hukommelsen min påstår at den er bedre enn Alpinaen 🤫

 

IMG_4174.thumb.jpeg.7e424fb4da9e211e18550521df7c0440.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig så hadde jeg trodd at denne skulle koste mer. Men når vi har en importør som slipper å subsidiere elbil modellene så kan de selge rene fossile varianter til en vettug pris. Ikke som hos BMW hvor de må prise 520d til nesten en million for å gjøre den uattraktiv i forhold til en i5 40e. Ansvaret for at BMW skal nå sine CO2 mål hviler tungt på BMW Norge, da har de ikke råd til at kunder i premium sedan segmentet velger 520d eller 530e fremfor i5. Problemet til BMW er at i5 er så vanvittig dyr ut av fabrikken i forhold til 520d og 530e, så da må de ta grep slik at de modellene de ikke vil selge skal være mer uattraktive. Dette viser seg jo på salgs statestikkene, 9 av 10 G60 solgt i Tyskland er enten ICE eller ladbar hybrid. I Norge er det INGEN som kjøper i5, hadde de derimot solgt 530e til 699 000 og 520d til noe av det samme så hadde de solgt biler som bare det. Jeg vet om flere som hadde hoppet på en slik, som enten ikke vil ha elbil eller som synes en i5 blir akkurat litt for dyr i forhold til hva det er.

Men Mazda til 850 000,- er mye, men hva annet får man med sekssylindret dieselmotor, god plass, firehjulstrekk og god hengervekt til under 1 mill i dag? Jeg kommer ikke på noen. Biler har blitt dyrt, Tyskere klager på at en brukbar VW Tiguan nå koster 65 000 EUR så da er kanskje ikke 850 000,- for denne Mazdaen så galt. Jeg håper de selger så mye de bare klarer av denne bilen, det norske markedet trenger sårt påfyll av nyere fossile biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng fra begge to her @E.C. og @Fredrik 90. Men jeg er ganske i samsvar med siste delen av Fredrik sitt poeng; hvilke tilsvarende biler finnes på markedet i dag til den prisen. Som kan bestilles nye fra forhandler. Forbruket er jo intet annet enn imponerende, og Mazda viser her at de makter å levere en bil av denne størrelsen med en motor av denne størrelsen, som har et forbruk som en 1,5 liters rekke-3’er diesel i en bil som veier halvparten - så forbruket er langt på vei en drastisk utvikling fra N57. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende Mazda CX-60-diesel, så er det et par ting jeg ville vært skeptisk til som nybilkunde:

Mazda har en kjip historie når det kommer til diesel. Forrige generasjon diesel var ikke spesielt bra. Hvordan er kvaliteten?

Japanske produsenter kan være kjipe på deletilgang på modeller eldre enn 15 år. Hvordan er det å eie denne bilen om 15 år hvis motoren havarerer?  Blir bilen kondemnert siden man ikke får tak i deler? Litt surt å se en 10 år gammel bil man betalte 1 mill for gå på høggern fordi det ikke finnes deler tilgjengelig. Mazda North America tar ikke inn denne diesel-modellen, så da blir det litt risiko å eie denne utenom garanti-tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...