Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

De må komme opp med noe som er bedre tilpasset markedet enn hva de har i dag ihvertfall.  Dette gjelder jo ikke bare Norge, men hele Europa.

Subaru var jo borte en liten stund også, men har nå en modell som selger svært dårlig. 

Mitsubishi har lite å komme med, men skal visstnok komme med diverse de nærmeste åra. 

Det finnes mange bilmodeller der ute som isolert sett er veldig bra biler, men de passer bare ikke inn mtp marked, avgifter og politikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, awt skrev:

Jeg tror ikke Mazda er på det norske markedet i det hele tatt om 10 år. Ikke Honda heller forsåvidt.

Kan slenge på Subaru, Suzuki, Hongqi, Opel og Mitsubishi også. Om 10 år er de vekk fra det norske markedet.

Er i Tyskland nå og det er her man ser hvor snålt og "manipulert" det norske nybilmarkedet. Joda, det er mye elbiler her også…særlig Tesla og VW iD. Men her nede går alle de bilene som var vanlige i Norge for 10 år siden, her er det liksom business as usual. Du ser kun fossil versjonene av de bilene som kun selges som elbil hjemme. Ikke sett en i4, men haugevis med 420d og 430i 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hongqi regner jeg med er borte innen to år, så den gadd jeg ikke nevne. 😛

Det samme tror jeg gjelder mange andre av disse Kina-bilene, og at det derfor er litt lotteri å kjøpe en slik. Bilene er sikkert greie de (neida), men for min del er det uaktuelt å kjøpe en bil som kanskje ikke har noe serviceapparat om få år. Her er jo Fisker et veldig godt eksempel, selv om den riktignok ikke er Kinabil.

Ellers enig i resten av listen din også, og tror kanskje både Fiat og Alfa også går en tung tid i møte her til lands, men samtidig har vel de aldri hatt en lett tid noen sinne. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, awt said:

Hongqi regner jeg med er borte innen to år, så den gadd jeg ikke nevne. 😛

Det samme tror jeg gjelder mange andre av disse Kina-bilene, og at det derfor er litt lotteri å kjøpe en slik. Bilene er sikkert greie de (neida), men for min del er det uaktuelt å kjøpe en bil som kanskje ikke har noe serviceapparat om få år. Her er jo Fisker et veldig godt eksempel, selv om den riktignok ikke er Kinabil.

 

Jeg sier alltid det samme til folk som ikke er interessert i bil hvis vi skravler bil eller jeg overhører bilsnakk. 

Du må gjerne gjøre en ordentlig bra deal her og nå på et produkt som tilsynelatende er veldig bra og funker fjell, men husk at disse kinesiske produsentene popper opp og forsvinner like fort som skurkene i et gammelt Nintendo-spill. Det er ikke sikkert man får tak i kundeservice eller deler til noen av disse merkene om 5-10 år, så i verste fall må man se på den relativt lave kjøpesummen som en engangs-investering som du aldri får noe igjen for.  Er man innforstått med det er det jo greit nok, men hvis man kjøper en billig Kina-bil fra en produsent som ble grunnlagt i 2019 og tror bilen skal være billig bilhold over tid/10 år (som å eie en Toyota Rav4, bare elektrisk...), så kan man muligens gå på en smell. 

 

Forresten så ble jeg sittende å se på gamle Best Motoring-klipp og kom over en litt artig battle mellom en splitter ny Honda S2000,  Honda Integra Type R, Honda NSX, Nissan S15 Silvia, Mazda RX7, BMW Z3M Roadster og en Caterham 7 som racer rundt Tsukuba i 1999. Mye grom lyd og humor. Husk å aktivere engelsk tekst. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er gammelt nytt, men svenskene har laget sin egen versjon av Børning(!)

Virker som et ganske så mye lavere budsjett enn de norske variantene, samt noe lang, men forholdsvis morsom likevel. 🙃

Ligger på TV2 Play for de som har det: https://play.tv2.no/c-more/c-more-filmer/ett-sista-race-1943373.html?utm_source=share

IMG_5750.jpeg.8ff0509ef96504a645752c92ffa8b783.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt veldig off topic her, men tar en sjanse uansett. Fikk et spørsmål om jeg vet om et eller flere verksted som skrur på eldre Tesla. Ønsker å finne noen på østlandet som kan skru Tesla, men ikke er merkeverksted. Gammel bil, høy km så ble sjukt dyrt på Tesla verksted.. Er trøbbel med varmerapparatet så må kjøre med boblejakka på 😂

Svar meg gjerne på PM for å ikke spamme ned tråden med virus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lønner det seg å tegne forsikring på veteran BMW? Tegnet eika forrige helg, så jeg fikk kjørt lovlig, men historisk sett så bruker ikke de å være kjempe billige. Er medlem av BMW ccn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo eksperter på alt her inne, noen som driver med salg av bolig og har noen tanker om nedre aldersgrense i borettslag vs likestillings og diskrimineringsloven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Hvor lønner det seg å tegne forsikring på veteran BMW? Tegnet eika forrige helg, så jeg fikk kjørt lovlig, men historisk sett så bruker ikke de å være kjempe billige. Er medlem av BMW ccn.

Kan anbefale Amcar sin forsikring igjennom IF, har det på min E34 og det er snakk om 1500 kr i året inkl årsavgift. Da får man Roadside assistanse på kjøpet som er ubegrenset veihjelp og de kjører bilen dit DU vil og ikke der de har avtale. Helt genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kvasi skrev:

Det er jo eksperter på alt her inne, noen som driver med salg av bolig og har noen tanker om nedre aldersgrense i borettslag vs likestillings og diskrimineringsloven?

Hva er problemstillingen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hva er problemstillingen? :) 

Jeg eier en leilighet i et borettslag som mener man må være 50+ år for å eie og/eller bo der. Dette begrenser selvsagt antall potensielle kjøpere, og da deltakere på budrunde, og jeg vil selvsagt ha mest mulig kr når den skal selges. 

Ser at loven sier det skal mye til for at man har anledning til å operere med en sånn aldersgrense, men av en eller annen grunn finner jeg lite konkrete eksempler om det på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...