Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Er det én ting som er sikkert, så er det at mulighetene for å ha hjemmekontor og dermed bosette seg "hvor som helst", ikke vil medføre en prisreduksjon på boliger i Oslo. En storby vil alltid være populært, og Oslo kommunes underregulering av nye boliger i kombinasjon med lave renter, sørger for at Oslo og dens nærliggende områder (Follo, Romerike og Asker/Bærum) vil ha en boligprisvekst.

Du får sannsynligvis rett, men allerede nå ser vi at etterspørselen etter næringslokaler faller i storbyene og at nye slike byggeprosjekter blir satt på vent. Vi ser også at mange utbyggere nå endrer fokus for igangværende prosjekter fra boliger primært for familier til små utleieleiligheter for studenter og folk som bare har behov for et mindre privat sted når de er i byen. Dette er i alle fall situasjonen i København og Aarhus.

Hva som kommer til å skje videre avhenger helt av hvor stor arbeidsløsheten blir og hvor "tomme" byene blir for butikker og opplevelser. Spesielt trenden med at folk nå kjøper det meste på nettet tror jeg blir veldig vanskelig å snu. Graden av hjemmearbeide avhenger mer av hva firmaene ser seg tjent med praktisk/økonomisk, men mange har helt sikkert endret arbeidsform for alltid.

Jeg tror ikke at vi bør forvente at samfunnet åpner ordentlig opp før tidligst om et halvt år, men det er lov å håpe. Utrullingen av vaksiner går altfor tregt og da har viruset dessverre fritt spill med mindre samfunnet er lukket ned.            

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se hva fremtiden vil bringe, vil korona pandemien påvirke hvordan det bygges fremover? Er det virkelig logisk i fremtiden å pakke alle ansatte inn på et åpent kontor med free seating? 

Når det gjelder bygging i Oslo, Nordstrand er et satsningsområde for fortetning. Det vil si at alle hus med litt større tomt blir revet og det blir satt opp noen nye fuglekasser som står tett i tett. De fleste har nesten ikke noe hage, ikke mulig å sitte usjenert ute, og prisene er bare helt spinn ville. Fra prisen på alt nytt her begynner nå å bli 13 millioner. 

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/search.html?location=1.20061.20518&location=1.20061.20515&location=1.20061.20516&property_type=1&property_type=2&sort=PRICE_ASKING_ASC

Hvis man så tenker seg at man må putte på en del kroner i møbler og annen innredning er man for på 14+ før man kommer inn. Jeg sliter virkelig med å forstå hvordan folk har penger, da det er mye yngre barnefamilier som kjøper. 

Vi sitter selv på et rekkehus (110kvm) som er prissatt til mellom 7-8 millioner, å gjøre hopp til "enebolig" som er noe større krever at vi må ut med minimum 6-8 i mellom. Selv om boligen jeg har nå hadde vært nedbetalt er 6 millioner mye lån å håndtere. Kanskje mulig med dagens rentenivå, men hvor lenge vil den være såpass langt nede? 

Spørsmålet nå er om samfunnet har råd til å øke renta i fremtiden. Antagelig vil store deler av Oslo området slite veldig med økt rentenivå, så man får et politisk press på å ikke øke fremover. 

Tror tidene fremover vil bli veldig spennende, hvor lenge kan Oslo koble seg helt ut fra resten av landet? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Blir spennende å se hva fremtiden vil bringe, vil korona pandemien påvirke hvordan det bygges fremover? Er det virkelig logisk i fremtiden å pakke alle ansatte inn på et åpent kontor med free seating? 

Når det gjelder bygging i Oslo, Nordstrand er et satsningsområde for fortetning. Det vil si at alle hus med litt større tomt blir revet og det blir satt opp noen nye fuglekasser som står tett i tett. De fleste har nesten ikke noe hage, ikke mulig å sitte usjenert ute, og prisene er bare helt spinn ville. Fra prisen på alt nytt her begynner nå å bli 13 millioner. 

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/search.html?location=1.20061.20518&location=1.20061.20515&location=1.20061.20516&property_type=1&property_type=2&sort=PRICE_ASKING_ASC

Hvis man så tenker seg at man må putte på en del kroner i møbler og annen innredning er man for på 14+ før man kommer inn. Jeg sliter virkelig med å forstå hvordan folk har penger, da det er mye yngre barnefamilier som kjøper. 

Vi sitter selv på et rekkehus (110kvm) som er prissatt til mellom 7-8 millioner, å gjøre hopp til "enebolig" som er noe større krever at vi må ut med minimum 6-8 i mellom. Selv om boligen jeg har nå hadde vært nedbetalt er 6 millioner mye lån å håndtere. Kanskje mulig med dagens rentenivå, men hvor lenge vil den være såpass langt nede? 

Spørsmålet nå er om samfunnet har råd til å øke renta i fremtiden. Antagelig vil store deler av Oslo området slite veldig med økt rentenivå, så man får et politisk press på å ikke øke fremover. 

Tror tidene fremover vil bli veldig spennende, hvor lenge kan Oslo koble seg helt ut fra resten av landet? 

 

 

 

 

Det er en skremmende utvikling. Vi sitter med et rekkehus i Moss på 140kvm, nærmer seg 5,6MNOK i verdi. Her begynner også prisene for en større enebolig med hage og sjøutsikt på 9MNOK om standarden er nærmest flytt rett inn og 7 om du vil pusse opp kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Du får sannsynligvis rett, men allerede nå ser vi at etterspørselen etter næringslokaler faller i storbyene og at nye slike byggeprosjekter blir satt på vent. Vi ser også at mange utbyggere nå endrer fokus for igangværende prosjekter fra boliger primært for familier til små utleieleiligheter for studenter og folk som bare har behov for et mindre privat sted når de er i byen. Dette er i alle fall situasjonen i København og Aarhus.

Hva som kommer til å skje videre avhenger helt av hvor stor arbeidsløsheten blir og hvor "tomme" byene blir for butikker og opplevelser. Spesielt trenden med at folk nå kjøper det meste på nettet tror jeg blir veldig vanskelig å snu. Graden av hjemmearbeide avhenger mer av hva firmaene ser seg tjent med praktisk/økonomisk, men mange har helt sikkert endret arbeidsform for alltid.          

Etterspørselen etter næringslokaler i Oslo faller, men det tror jeg henger mye sammen med bilfritt byliv. Det skal mye til for å kunne skylde på alt annet enn dette, når butikkene (se f.eks Strømmen Storsenter på Romerike og Sandvika Storsenter i Bærum) i tilstøtende områder aldri har gått så bra som det gjør. At utbyggere heller velger å bygge små bøttekott, er kun fordi profitten er vesentlig større av dette. Husk at gjennomsnittlig kvadratmeterpris fort havner på 100-140 000,- for mindre leiligheter, mens større fort kan halveres.

2 timer siden, flobben skrev:

Blir spennende å se hva fremtiden vil bringe, vil korona pandemien påvirke hvordan det bygges fremover? Er det virkelig logisk i fremtiden å pakke alle ansatte inn på et åpent kontor med free seating? 

Når det gjelder bygging i Oslo, Nordstrand er et satsningsområde for fortetning. Det vil si at alle hus med litt større tomt blir revet og det blir satt opp noen nye fuglekasser som står tett i tett. De fleste har nesten ikke noe hage, ikke mulig å sitte usjenert ute, og prisene er bare helt spinn ville. Fra prisen på alt nytt her begynner nå å bli 13 millioner. 

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/search.html?location=1.20061.20518&location=1.20061.20515&location=1.20061.20516&property_type=1&property_type=2&sort=PRICE_ASKING_ASC

Hvis man så tenker seg at man må putte på en del kroner i møbler og annen innredning er man for på 14+ før man kommer inn. Jeg sliter virkelig med å forstå hvordan folk har penger, da det er mye yngre barnefamilier som kjøper. 

Vi sitter selv på et rekkehus (110kvm) som er prissatt til mellom 7-8 millioner, å gjøre hopp til "enebolig" som er noe større krever at vi må ut med minimum 6-8 i mellom. Selv om boligen jeg har nå hadde vært nedbetalt er 6 millioner mye lån å håndtere. Kanskje mulig med dagens rentenivå, men hvor lenge vil den være såpass langt nede? 

Spørsmålet nå er om samfunnet har råd til å øke renta i fremtiden. Antagelig vil store deler av Oslo området slite veldig med økt rentenivå, så man får et politisk press på å ikke øke fremover. 

Tror tidene fremover vil bli veldig spennende, hvor lenge kan Oslo koble seg helt ut fra resten av landet? 

Covid-19 burde i alle høyeste grad påvirke hvordan det bygges (les: ikke bo oppå hverandre), men i realiteten er dette noe som blir glemt så fort ting åpner opp og vi er tilbake til normalen igjen.

Ja, folk kjøper for ekstreme summer om dagen. Jeg har ikke tall på hvor mange boligkjøpere som 1) har ordnet den manglende egenkapitalen med forbrukslån eller 2) får tilsynelatende utømmelig hjelp fra forandre. Gitt dagens lånesituasjon og at en såpass stor andel av Norges befolkning har så høy belåningsgrad, gjør at det blir vanskelig/umulig å sette opp renten. Det er ikke mye boligprisene skal synke før man ser at enkelte er belånt til "over pipa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, flobben skrev:

Når det gjelder bygging i Oslo, Nordstrand er et satsningsområde for fortetning. Det vil si at alle hus med litt større tomt blir revet og det blir satt opp noen nye fuglekasser som står tett i tett.

Dette synes jeg personlig er helt j*, i mangel av bedre ord. Ekstremt kjedelig utvikling. For slike som meg - som er interessert i arkitektur - er dette et definitivt ankepunkt mot å bo i sentrumsnære områder. Finnes heldigvis lommer med etablerte nabolag/villastrøk men dette koster. Dog verdt det i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, flobben skrev:

Blir spennende å se hva fremtiden vil bringe, vil korona pandemien påvirke hvordan det bygges fremover? Er det virkelig logisk i fremtiden å pakke alle ansatte inn på et åpent kontor med free seating? 

Når det gjelder bygging i Oslo, Nordstrand er et satsningsområde for fortetning. Det vil si at alle hus med litt større tomt blir revet og det blir satt opp noen nye fuglekasser som står tett i tett. De fleste har nesten ikke noe hage, ikke mulig å sitte usjenert ute, og prisene er bare helt spinn ville. Fra prisen på alt nytt her begynner nå å bli 13 millioner. 

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/search.html?location=1.20061.20518&location=1.20061.20515&location=1.20061.20516&property_type=1&property_type=2&sort=PRICE_ASKING_ASC

Hvis man så tenker seg at man må putte på en del kroner i møbler og annen innredning er man for på 14+ før man kommer inn. Jeg sliter virkelig med å forstå hvordan folk har penger, da det er mye yngre barnefamilier som kjøper. 

Vi sitter selv på et rekkehus (110kvm) som er prissatt til mellom 7-8 millioner, å gjøre hopp til "enebolig" som er noe større krever at vi må ut med minimum 6-8 i mellom. Selv om boligen jeg har nå hadde vært nedbetalt er 6 millioner mye lån å håndtere. Kanskje mulig med dagens rentenivå, men hvor lenge vil den være såpass langt nede? 

Spørsmålet nå er om samfunnet har råd til å øke renta i fremtiden. Antagelig vil store deler av Oslo området slite veldig med økt rentenivå, så man får et politisk press på å ikke øke fremover. 

Tror tidene fremover vil bli veldig spennende, hvor lenge kan Oslo koble seg helt ut fra resten av landet? 

 

 

 

 

Det var noen ekstreme priser du. Her koster noe tilsvarende 6-7 MNOK nytt ( Strømmen) Bor jo ganske tett i tett her vi bor. Vi var heldige, fikk tak i et hus som ligger på enden mot vei så vi har det litt luftig rundt huset. Vi kjøpte nytt for 4 år siden, da lå prisene på 120kvm på 4,9 med 1 p-plass. Takst nå er ca 7, da vi har 2 garasje plasser og noe oppgradert hus i forhold til standard som ble levert.

Har tittet litt på enebolig, men da må jeg opp i 10MNOK +, og det gidder jeg ikke. Vil heller ha litt penger til bil og ferier 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, humpfy skrev:

Dette synes jeg personlig er helt j*, i mangel av bedre ord. Ekstremt kjedelig utvikling. For slike som meg - som er interessert i arkitektur - er dette et definitivt ankepunkt mot å bo i sentrumsnære områder. Finnes heldigvis lommer med etablerte nabolag/villastrøk men dette koster. Dog verdt det i mine øyne.

utfordringen er at de etablerte villastrøkene nå blir jevnet med jorden. Alt som blir solgt med litt tomt her blir kjøpt opp av oppkjøpere. En annen ting er at når du får disse fulgekassene helt inn på tomten din, og utbygger frister med veldig god pris for din bolig, så går det ikke lang tid før du selger også. Så når et prosjekt starter i en gata, går det noen få år så er hele gaten gjort om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utviklingen med f.eks eplehageprosjektene i Oslo (spesielt vest i Oslo) er bare trist. Vi har relativt få slike prosjekter her i Danmark og der det skjer er det i sentrumsnære strøk med allerede etablert blokkbebyggelse (altså "lommer" med hus som erstates av blokker). Ingen ville i dag finne på å bygge selv lavblokker i etablerte villastrøk. Man lærte især på 70-tallet hvor ille slike prosjekter kan være. Etablerte bomiljøer ble rasert og de nye var det få som likte. Et prominent eksempel er en drabantby i utkanten av Aarhus (ikke ulikt Stovner) som nå blir revet og erstattet av lavblokker med et mer klassisk design (med saltak og smårutete vinduer).

Prisutviklingen for boliger i Oslo er neppe holdbar på sikt. Blir mange arbeidsløse får bankene et stort problem, men på den annen side vil nok staten sørge for at dette ikke skjer (som de gjorde under finanskrisen for 10 år siden). Ingen er tjent med full krise, men en justering som reduserer etterspørselen etter nye store lån høres ut som en god idé.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet som ung her i innlandet. Her jeg bor får man oppussingsobjekt fra 50 tallet til nærmere 2m, da begynner sluttsummen, og bli dyr for en enslig kar med gjennomsnittslønn. Når sant skal sies så er det heller ingen menneskerett at alt skal være nytt i alle kriker og kroker, men det gjør det litt hyggeligere å bo. Man tilbringer jo fort noen timer under taket.

Jeg velger heller å bygge nytt. Prisen håper jeg, og tror blir langt billigere enn å kjøpe noe gammelt ræl å pusse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, tennbrikket skrev:

Syns det er vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet som ung her i innlandet. Her jeg bor får man oppussingsobjekt fra 50 tallet til nærmere 2m, da begynner sluttsummen, og bli dyr for en enslig kar med gjennomsnittslønn. Når sant skal sies så er det heller ingen menneskerett at alt skal være nytt i alle kriker og kroker, men det gjør det litt hyggeligere å bo. Man tilbringer jo fort noen timer under taket.

Jeg velger heller å bygge nytt. Prisen håper jeg, og tror blir langt billigere enn å kjøpe noe gammelt ræl å pusse opp.

Helt enig. Jeg var i samme sko fram til Juni. Det var to år med visninger, budrunder og utallige meglere man skal snakke med. Heldigvis fikk man vinnerbudet på en leilighet som man kan si seg fornøyd med på både plass og pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Syns det er vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet som ung her i innlandet. Her jeg bor får man oppussingsobjekt fra 50 tallet til nærmere 2m, da begynner sluttsummen, og bli dyr for en enslig kar med gjennomsnittslønn. Når sant skal sies så er det heller ingen menneskerett at alt skal være nytt i alle kriker og kroker, men det gjør det litt hyggeligere å bo. Man tilbringer jo fort noen timer under taket.

Jeg velger heller å bygge nytt. Prisen håper jeg, og tror blir langt billigere enn å kjøpe noe gammelt ræl å pusse opp.

Det er praktisk talt umulig uten hjelp av foreldre. Jeg hadde flaks da jeg i 2014 kjøpte 30kvm i Trondheim "sentrum" ( Lademoen/Buran for de som er kjent ) etter studier. Denne leiligheten fiksa jeg opp litt, byde meg en liten sovealkove og litt sånn. Solgte den året etter med god profitt.

I 2015 flyttet jeg da tilbake til Halden, og endte med enebolig på ca 130kvm med oppussingsbehov til 1.77mill. PS; Den knøttlille leiligheten i Trondheim ble solgt for over 2mill. Galskap? Definitivt spør du meg.

Nå er også det huset solgt da jeg og samboer er mitt i byggeprosess med nytt hus. Regner med å flytte inn i Mars. Blir deilig med nybygg, og vi var så heldige å få fatt i en tomt rett ved fjorden her i Halden. :) Nybygget er selvsagt finansiert av tidligere kjøp/salg av hus og leilighet fra oss begge - vi har hatt flaks rett og slett. Hadde aldri hatt råd til det uten gevinst fra tidligere salg.

Mèn, om det er billigere å bygge nytt med en gang eller å pusse opp kommer helt an på hvor mye du gjør selv. I huset gjorde jeg praktisk talt ALT selv, minus rørleggerarbeid. ( Dette var jeg selvsagt helt åpen om når det skulle selges, men jeg hadde bildedokumentasjon av nesten alt arbeidet. ) Det regnestykket er MYE hyggeligere enn nybygg, men krevde også ufattelig mye egeninnsats. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, scoot skrev:

Det er praktisk talt umulig uten hjelp av foreldre. Jeg hadde flaks da jeg i 2014 kjøpte 30kvm i Trondheim "sentrum" ( Lademoen/Buran for de som er kjent ) etter studier. Denne leiligheten fiksa jeg opp litt, byde meg en liten sovealkove og litt sånn. Solgte den året etter med god profitt.

I 2015 flyttet jeg da tilbake til Halden, og endte med enebolig på ca 130kvm med oppussingsbehov til 1.77mill. PS; Den knøttlille leiligheten i Trondheim ble solgt for over 2mill. Galskap? Definitivt spør du meg.

Nå er også det huset solgt da jeg og samboer er mitt i byggeprosess med nytt hus. Regner med å flytte inn i Mars. Blir deilig med nybygg, og vi var så heldige å få fatt i en tomt rett ved fjorden her i Halden. :) Nybygget er selvsagt finansiert av tidligere kjøp/salg av hus og leilighet fra oss begge - vi har hatt flaks rett og slett. Hadde aldri hatt råd til det uten gevinst fra tidligere salg.

Mèn, om det er billigere å bygge nytt med en gang eller å pusse opp kommer helt an på hvor mye du gjør selv. I huset gjorde jeg praktisk talt ALT selv, minus rørleggerarbeid. ( Dette var jeg selvsagt helt åpen om når det skulle selges, men jeg hadde bildedokumentasjon av nesten alt arbeidet. ) Det regnestykket er MYE hyggeligere enn nybygg, men krevde også ufattelig mye egeninnsats. 

Er noe herk det med kausjonist. Kjenner noen på min alder som dessverre ikke har mulighet der. Banken var ikke veldig villig selvom personen hadde fått fast jobb med bra lønn i ett veldig stabilt selskap.

Heldigvis for min del så kunne jeg få kausjonist. Hvorvidt det er billigere å pusse opp eller å bygge nytt kommer vel litt an på hvor i landet. Her jeg skal plassere meg er det billigere å bygge nytt. Grunnprisen på de boligene fra 50 tallet her er høyere enn hva jeg håper jeg kommer unna med på nybygg. Nå er jeg i en litt spesiell situasjon da fattern er tømrer og skal sette opp, i tillegg til at tomta kosta omtrent like mye som en rusten e46 318i. Den ligger på ett boligfelt, og ble kjøpt av kommunen, så er kommunalt vann og fiber. Ikke den fineste tomta som var igjen, men grei avstand til naboer, stillenabolag, asfalt og meget gode solforhold. Skal nok få plass til ett hus og en garasje på ett mål. Venter nå på Arkitekt til å ta på seg tegning, så håper jeg å kunne være klar med graving så fort bakken tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tennbrikket skrev:

Er noe herk det med kausjonist. Kjenner noen på min alder som dessverre ikke har mulighet der. Banken var ikke veldig villig selvom personen hadde fått fast jobb med bra lønn i ett veldig stabilt selskap.

Heldigvis for min del så kunne jeg få kausjonist. Hvorvidt det er billigere å pusse opp eller å bygge nytt kommer vel litt an på hvor i landet. Her jeg skal plassere meg er det billigere å bygge nytt. Grunnprisen på de boligene fra 50 tallet her er høyere enn hva jeg håper jeg kommer unna med på nybygg. Nå er jeg i en litt spesiell situasjon da fattern er tømrer og skal sette opp, i tillegg til at tomta kosta omtrent like mye som en rusten e46 318i. Den ligger på ett boligfelt, og ble kjøpt av kommunen, så er kommunalt vann og fiber. Ikke den fineste tomta som var igjen, men grei avstand til naboer, stillenabolag, asfalt og meget gode solforhold. Skal nok få plass til ett hus og en garasje på ett mål. Venter nå på Arkitekt til å ta på seg tegning, så håper jeg å kunne være klar med graving så fort bakken tillater det.

Lykke til! Husbyggingen er gøy, men jaggu slitsomt og. Selv om jeg daglig er i denne bransjen er det mange små ting som må bestemmes som man aldri har tenkt på før 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...