Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Lener meg litt mot varmekabler i nødvendige rom. Vannbåren høres skikkelig spennende ut, men syns det virker litt komplisert og dyrt. Er sikkert kun fordi jeg er vandt til varmekabler. Dog så blir det spennende å se hvordan strømprisene utvikler seg om si 5-10 år. Heldigvis varer jo ikke vinteren veldig lenge, har jo vært en veldig kald  vinter i innlandet sammenlignet med de to siste årene. Mtp åpen planløsning så tror jeg en varmepumpe og peis holder susen når det blir som kaldest, hvert fall i fellesoppholdsrom. Jeg personlig syns det er deilig å ha det kaldt på soverommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på "worst case" med at alle biler som selges i 2030 er elbiler så vil ikke ladingen av disse trekke mer enn 4,2% av det totale forbruket (link). Vi bor fortsatt i et kaldt land der oppvarmingen spiser opp mesteparten. Kabler for enkelt salg av kraft til Europa og et "fritt marked" er kanskje av mer bekymring om man tenker på pris. Det er uansett lurt med varmepumpe om man ønsker garasje og kompressor / annet utstyr der, da makser man ikke ut strømmen man har inn til huset på oppvarming. De fleste vil jo dessuten ende opp med minst 1 elbil om 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, E.C. skrev:

Basert på "worst case" med at alle biler som selges i 2030 er elbiler så vil ikke ladingen av disse trekke mer enn 4,2% av det totale forbruket (link). Vi bor fortsatt i et kaldt land der oppvarmingen spiser opp mesteparten. Kabler for enkelt salg av kraft til Europa og et "fritt marked" er kanskje av mer bekymring om man tenker på pris. Det er uansett lurt med varmepumpe om man ønsker garasje og kompressor / annet utstyr der, da makser man ikke ut strømmen man har inn til huset på oppvarming. De fleste vil jo dessuten ende opp med minst 1 elbil om 20 år.

Dette forstår jeg ikke hvordan de kommer frem til. Snakker de her kun om TILGJENGELIG kraft, eller hva eksisterende nett rundt om kring faktisk TÅLER? Når jeg sier eksisterende nett så mener jeg f.eks byggefelt fra 90-tallet. En klynge på 20-25 hus på en trafo, jeg kan garantere deg at DEN ikke er beregnet på at alle disse husene skal lade 7kW hver fra 16-24 daglig - i tillegg til all effekt huset ellers bruker. Hvis vi går ut i fra at alle disse husene har 3-fas 230V, og 50A hovedsikring ( tilgjengelig effekt i huset ca 20kW ). La oss si disse normalt sett bruker 4000kWh i måneden når det er kaldt fra før ( snittbelastning på 6kW i timen kanskje, orker ikke regne det ned på morran ).

Når dette ble prosjektert ble det jo lagt en samtidighetsfaktor til grunn, den trafoen er IKKE beregnet for at ALLE disse husene skal bruke 20kW samtidig - da ryker det. Og når snittbelastning på vinteren fra før er 6 kW, og alle nå kaster på ytterligere 7kW til lading over en 6-7 timer så bruker plutselig hvert hus 13kW i snitt på ettermiddagen. Altså kanskje over dobbelt så mye. Da spiller det liten rolle hvor mye tilgjengelig kraft vi har, for det eksisterende forsyningsnettet er ikke dimensjonert for denne ekstra belastningen.

 

Og hvem må betale for de oppgraderingsbehovene? Det blir nok oss :)

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker vel mer realistiske tall på hvor langt en gjennomsnittsperson faktisk kjører i snitt. Det var rundt 35 km per dag mener jeg. Da er det ikke snakk om å dra 6 kW hver i 7 timer i nabolaget. Jeg trenger å fylle på rundt 10-15kWh i løpet av natta for den turen jeg har hatt t/r jobb de siste par dagene (mange minus med forvarming). Det går i løpet av natta når andre ting er av og varmen trappes ned. Jeg er dog ikke uenig i at det kan bli begrensing i hvor mye og når man kan dra i dremtiden og derfor foreslo jeg nettopp varmepumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror deg så gjerne  @scoot Jeg bor det man kaller landlig. Den veien jeg bor på er 1,5 km lang med 13 hus totalt og en trafo som forsyner kun de husene. Problemet er jo at de innerste husene sliter hvis belastningen blir for stor. Han som bor innerst har kjøpt seg en Jaguar el bil og han klarer ikke og få den fulladet hjemme hos seg. Så nå blir det gravd ned en ny jordkabel og en ny trafo for og forsyne de innerste 5 husene.

Hvis flere her hadde handlet el. bil nå så hadde jo alt kuttet ut med det samme og slik er det nok mange steder i Norge.

Edit. Jeg husker godt hvordan det var før vi fikk den trafoen vi har nå. Da kunne ikke de innerste husene se på tv og lage mat samtidig når vi melket kuene.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 Det er helt korrekt, den må vi betale.

@E.C. Gjennomsnittstall er veldig fint det, men det slår utrolig skeivt ut. Hvis strømnettet skal tåle belastningen av en hel befolkning på el-bil så krever det at ALLE tenker som deg ( lade om natta, sette inn en varmepumpe osv ). Det er ikke realistisk. Dessuten, gitt at vi i håndtverksbransjen også skal over på el-bil så er vi helt avhengige av proppfull bil hver morgen - og vi kjører mer enn 35km per dag i vår bransje. I tillegg vil en full-lastet E-Vivaro bruke langt mer kwh/mil enn en TM3. De snitt-talla der har jeg ikke tro på det, dessverre.

@Rune-K Hehe, ikke ukjent fenomen det der. Her i utkantområdet har vi flere steder hvor lysa blinker når noen slår på komfyren. Det er helt urealistisk at alle kan bedrive hjemmelading uten vesentlig oppgradering av forsyningsnettet. Det er allerede såpass overbelastet at når det blir mer enn -10 her i byen så dunker de ut all "tilfeldig kraft" ( les; f.eks el-kjeler i næringsbygg som har gunstig el-avtale mot at Elvia kan fjernutkoble for å frigjøre kapasitet ved overbelastning ). Skjedde senest for 2 uker siden. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gata vår er det ca 33 hus på en trafo, hvor de første husene i gata er fra 60 tallet mens de innerste husene her jeg bor er fra sent 90 tallet. Heldigvis så er det kun en husstand i gata her som har elbil foreløpig, men om alle får det (bortsett fra meg selvfølgelig) så sliter vi litt. Sett også at de eldre husene vinterstid har større energibehov til oppvarming ettersom oljefyring ikke lenger er lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

oppvarming ettersom oljefyring ikke lenger er lov. 

Dette er helt feil, det er fult lovlig å ha oljefyr, jeg fyrer med olje. Forutsetningen er at du har oljefyr som bruker Bioolje.

Oljekjele + biofyringsolje = fornybar energi

Har du en oljefyr har du utgangspunktet for den rimeligste overgangen til fornybar energi. For å fase ut all fossil energi og ha en god energifleksibilitet i Norge må den fornybare energimiksen inneholde biofyringsolje, varmepumper, solfangere, pellets, ved og andre fornybare kilder.

Biofyringsolje får ut miljø potensialet i oljefyren, og konverteringen er rask

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er for så vidt riktig, men svært få vet om eller tar seg råd til å å fyre med bioolje. Det krever vel litt ombygging av eksisterende anlegg for å konvertere til biofyr. Da kjøper de fleste en varmepumpe eller fyrer med strøm

Egentlig så gir oljefyr den beste varmen synes jeg, jevn og fin varme. Vi har både oljefyr og varmepumpe på jobb, jeg jobber i den oljefyrte delen og her er det alltid behagelig mens i den andre delen blir det kjølig de kaldeste dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jo det er for så vidt riktig, men svært få vet om eller tar seg råd til å å fyre med bioolje. Det krever vel litt ombygging av eksisterende anlegg for å konvertere til biofyr. Da kjøper de fleste en varmepumpe eller fyrer med strøm

Ombygging av anlegg er ikke komplisert, det som kreves er at oljetank må rengjøres først, brenner trenger et filter for olje og brenner trenger ny dyse og en justering. Total kostnad for alt dette kommer på under 20 tusen. Når jeg bygde om for 4 år siden fikk jeg 50% av kostnaden i støtte fra Enova. Skulle jeg ha erstattet oljefyr med Luft til Vann, varmepumpe hadde jeg gått på en kostnad på over 100 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ampera skrev:

Ombygging av anlegg er ikke komplisert, det som kreves er at oljetank må rengjøres først, brenner trenger et filter for olje og brenner trenger ny dyse og en justering. Total kostnad for alt dette kommer på under 20 tusen. Når jeg bygde om for 4 år siden fikk jeg 50% av kostnaden i støtte fra Enova. Skulle jeg ha erstattet oljefyr med Luft til Vann, varmepumpe hadde jeg gått på en kostnad på over 100 tusen.

Dette er langt mindre komplisert enn det folk tror, det eneste jeg vet som kom litt brått på noen borettslag her i byen var hvor tjukk/seig bio-oljen blir hvis det blir ordentlig kaldt. Løsningen ble et par selvregulerende varmekabler rundt rør fra tank, så fungerte det supert etterpå :)

Denne fanesaken med at oljefyr ble forbudt er jo noe rørleggerbransjen har skodd seg enormt godt på de siste årene. Rett og slett en fantastisk god markedsføringjobb fra leverandører av varmepumper. Man kan si hva man vil, men blir det bikkjekaldt så er det vel ingenting som slår oljefyr. ( om ikke en atomreaktor kanskje? ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Man kan si hva man vil, men blir det bikkjekaldt så er det vel ingenting som slår oljefyr. ( om ikke en atomreaktor kanskje? ) 

Da er det jo synd at vi legger ned Halden-reaktoren! Hadde vært fint med et sentralt beliggende "kjernekraftverk" i Halden, eller kanskje fjernkjernekraftvarme!? 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...