Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, fordommer mot eiendomsmeglere vil nok alltid eksistere. Spesielt i tidene med Propr-reklamene, så fikk jeg en del kommentarer på at jeg nå fikk meg fet klokke og ferie for salgsomkostningene (som om jeg får alt kunden betaler i lønn :rolleyes:). En annen gang jeg kjørte Kangooen, fikk jeg en tilbakemelding om at vedkommende trodde meglere kjørte "Tesla, BMW eller slike ting", så konklusjonen må være at man ikke kan tilfredsstille alle. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiendomsmegler er iallfall ikke det yrket jeg har noen fordommer mot, tvert i mot egentelig. Min erfaring med yrkesgruppen har vært utelukkede posetiv. 

De yrkesgruppene som fortjener fordommer er byråkrater ansatt i staten. Makan til ubrukelige og udugelige folk skal man lete lenge etter, atpåtil er det alt for mange av dem. Journalister i riksmedia står også lavt i mine øyne, de lyver, skaper falske illusjoner, vrir på sannheten, er partiske og generelt sett folk man ikke vil ha noe med å gjøre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, E.C. skrev:

Yrkesgrupper som fortjener fordommer? Finnes da ubrukelige folk i alle yrker og sektorer, har vært i begge. Trenger man å forhåndsdømme yrkesgrupper i det hele tatt? Hva tjener man på det?

Jeg tenkte mer i den rettning at om noen først har fordommer mot en yrkes gruppe. Folk vil alltid ha fordommer for ting, går ikke an å stille spørsmål om man trenger å ha det eller ikke. Svaret på det sier seg selv, man trenger ikke men har det likevel. Vi mennesker er skapt på denne måten at vi har fordommer, misunnelse og andre holdninger vi ikke bør være stolte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, E.C. skrev:

Yrkesgrupper som fortjener fordommer? Finnes da ubrukelige folk i alle yrker og sektorer, har vært i begge. Trenger man å forhåndsdømme yrkesgrupper i det hele tatt? Hva tjener man på det?

Kult å sette alle i hver sine båser da! Hva skal man ellers finne på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å selge bil må jeg si... 🙃 Har en bil ute til 85.000kr (noe som er lavere enn tilsvarende biler pga det er noe kosmetiske skader).

Fått noen interessante bud til nå.

Først en med 50.000kr, så en med 40.000kr og nå kom det en å bydde hele 22.000kr.

Hva er greia? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel.

Jeg tror det bare er noen som ikke skjønner greia med kjøp og salg. De kan da umulig ha stor sukess med sånn fremgangsmåte? Jeg solgte bil til 159 000, så kommer en Trønder ned og står å byr 100 000 kr...hva tror du? God tur hjem til Trøndelag! Vi ble til slutt enige på halvveien da, men var ett salig styr 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

 

De yrkesgruppene som fortjener fordommer er byråkrater ansatt i staten. Makan til ubrukelige og udugelige folk skal man lete lenge etter, atpåtil er det alt for mange av dem. Journalister i riksmedia står også lavt i mine øyne, de lyver, skaper falske illusjoner, vrir på sannheten, er partiske og generelt sett folk man ikke vil ha noe med å gjøre! 

Beste generaliseringen/båssettingen av arbeidstakergrupper jeg har sett på en stund.
Jobber selv i privat sektor (oljeindustrien) men har gode kompiser som jobber i SVV og i Veidirektoratet. Med fagbrev i bunn og deretter mastergrad kan jeg ikke se at disse er ubrukelige og udugelige, og jeg vil faktisk gjerne ha noe med de å gjøre. 

Tror dette utsagnet du kom med er noe som henger igjen fra gammelt av - det kommer nytt blod inn som tør å utfordre det etablerte, gjør ting på en annen måte, tenke annerledes. Det gjelder forsåvidt mange bransjer.

Mulig jeg gikk rett på limpinnen din nå Fredrik, pleier å la slik svada stå ubesvart. Men ikke i dag :).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, papertiger skrev:

Beste generaliseringen/båssettingen av arbeidstakergrupper jeg har sett på en stund.
Jobber selv i privat sektor (oljeindustrien) men har gode kompiser som jobber i SVV og i Veidirektoratet. Med fagbrev i bunn og deretter mastergrad kan jeg ikke se at disse er ubrukelige og udugelige, og jeg vil faktisk gjerne ha noe med de å gjøre. 

Tror dette utsagnet du kom med er noe som henger igjen fra gammelt av - det kommer nytt blod inn som tør å utfordre det etablerte, gjør ting på en annen måte, tenke annerledes. Det gjelder forsåvidt mange bransjer.

Mulig jeg gikk rett på limpinnen din nå Fredrik, pleier å la slik svada stå ubesvart. Men ikke i dag :).
 

Nå drar jeg ikke alle over en kam, bare så det er sagt. Jeg tenkte mer på byråkrater i f eks fylkeskommune og de forskjellige direktoratene vi har rundt forbi. Hos SVV foregår det nå en utskiftning føler jeg, nyere og yngre krefter kommer inn. Men de blir ofte hindret av utdaterte og rigide regelverk. Se bare på når Statens Vegvesen skal bygge en ny vei, det tar jo 15 år med planlegging før alle blir enige. Da er noe steingalt en vei...

Hvorfor er det liksom sosialt akseptert å ha fordommer mot eiendomsmeglere og telefonselgere? Hva annet har disse yrkesgruppene gjort annet enn å gjøre en jobb og forsøke å tjene gode penger. Byråkrater er ansatt i stort mon i beskyttede stillinger, tror man bør sette seg litt inn i hvor problematisk dette kan bli. Vedtak skal behandles en hel rekke ganger, komiteer settes ned av en haug med folk som skal se på de samme tingene...før de ender opp med samme konklusjon hele gjengen. Der kan du snakke om en yrkesgruppe som ikke er til noe. Det er beklagelig at du følte det slik siden du har gode kompiser i SVV, men igjen så drar jeg ikke alle under ett. 

Men jeg er klar over at mitt utsagn var kontroversielt, det var også meningen! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

De yrkesgruppene som fortjener fordommer er byråkrater ansatt i staten. Makan til ubrukelige og udugelige folk skal man lete lenge etter, atpåtil er det alt for mange av dem.

 

34 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nå drar jeg ikke alle over en kam, bare så det er sagt.

Neivel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daniel. skrev:

Gøy å selge bil må jeg si... 🙃 Har en bil ute til 85.000kr (noe som er lavere enn tilsvarende biler pga det er noe kosmetiske skader).

Kan jeg spørre hva bil du selger? :) trodde du kun hadde E91.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer mot telefonselgere eksisterer fordi det i mange tilfeller blir solgt varer som du egentlig ikke har behov for. Mye av konseptet baserer seg på å finne noen som kanskje vurderer en vare og bruke tidspress, samt liste opp alle fordelene og ingen av ulempene til varen/tjenesten man selger for å dytte gjennom et salg. Hvis kjøperen virkelig var ute etter varen så hadde vel vedkommende kjøpt den allerede? Som kjøper får du et veldig dårlig grunnlag til å gjøre et reflektert valg. Det er dessuten favorittmetoden til gråsone-svindlere der man fanger noen i abonementtjenester som er enten "umulige" å si opp eller som øker kraftig i pris etter et par måneder. Jeg kjøper gjerne ting fra de som ringer, men når de ringer og prøver å selge meg inn et dårligere tilbud enn det jeg allerede har og prøver å bruke argumenter som ikke appelerer til meg så blir det meningsløst og heller plagsomt.

Når det gjelder behandlingstid i det offentlige så er det absolutt mye forbedringspotensiale, det skal jeg love deg. Samtidig er det slik at man må vurdere flere aspekter enn det som kanskje er synlig for sluttbrukeren og kunne stå inne for svaret man gir. Planlegging av vei krever mye. Det er mange momenter, f.eks. kan man ikke alltid bare grave vekk jorden og dumpe den et annet sted, fordi man risikerer å flytte mikroorganismer som kan forårsake stor skade på f.eks. jordbruk der jorda blir dumpet. Når slike "blemmer" inntreffer så står gjerne den skadelidende parten og forteller media hvordan "staten" burde ha visst bedre. Samtidig klager "alle" på hvordan staten skal bruke mindre tid. Litt av et paradoks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...