Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte å flushe kjøleanlegget på e46en i løpet av uken.  Chrisfix har en fin video på dette. Tenkte å kjøpe destillert vann og en radiatorrens. 

Hva anbefaler folk å bruke av kjemi til dette greiene her? Er det noe som er fyfy?  Ser STP anbefaler følgende ved bruk av sin radiatorrens " Brukes før STP Radiator Sealer dersom bilen har gått mer enn 50.000km eller eldre enn 3år." Hvor nødvendig er en radiator sealer? Har måtte etterfylle 2-3dl annehvert år, så er muligens en liten lekk en plass. Tenkte å få systemet trykktestet før jeg begynte. Har ikke stresset så mye med det siden det har vært så lite som har blitt borte. 

Tror sist gang det ble gjort noe med kjøleanlegget var muligens for noen år siden da vannpumpen ble byttet, ellers er det nok 7 år siden termostat ble byttet. Tenkte liksom å ta en skikkelig "sjau" 

 

Kom gjerne med produkter dere har erfaring med. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

En del ser nok også på forbruket på kortere turer og tror det er representativt for lengre turer. Det er det ikke, ser det spørres om om igjen på ekstremt dårlig rekkevidde når folket kjører tre km i snitt og forvarmer kupeen før hver tur. 
samme gjelder fossilbiler også, dieselbilen jeg har snitter på godt over litern når den bare rusler til og fra butikken og dieselvarmer benyttes før hver tur.

Sitter med en følelse av at «rekkevidde angst» er det stort sett andre en elbil eiere som er opptatt av. 
 

Har vel stort sett sagt jeg trolig aldri skulle ha elbil, men nå sitter jeg her da å venter spent på en i4. Har slått meg til ro at det ordner seg med rekkevidde. Kjenner mange med elbil og ingen klager på rekkevidde lenger. De fleste lader hjemme til daglig og lengre turer går helt fint det også med ladestopp. Med 2 små barn i bilen blir det sjelden kjørt lenger en 15-20 mil før vi må ha en pause uansett.

Skal prøve den til Krakow neste sommer :-) Den turen kan nok trigge litt rekkevidde angst for en fersk elbil eier 😆.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tennbrikket

Hvor ille ser kjølevæsken ut da? Jeg tømte ut på min, fra radiator og fra plugg på blokka og fylte deretter opp med Peak Global (som kan blandes med andre kjølevæsker). Fargen på den i ekspansjonstanken er fortsatt ganske bra/gjennomsiktig (den er gul), så jeg har ikke tenkt noe særlig på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Skal få ta en nærmere titt, men skal være så ærlig å si at jeg kunne nok blitt bedre på å bytte frostvæske. Hvor vidt dem bare etterfylte litt væske da det ble byttet termostat for 7 år siden er uvisst, men jeg har ikke byttet frostvæske etter det. Kun etterfylt 2-3dl annehvert år, litt foskjellig frostvæske her og der. Både blå og grønn, kan fint blandes, men.  Kjenner jeg har lyst til å gi det en skikkelig "flush" 

Lurer dog på om radiator seal har noe for seg på en 20 år gammel bil med 310k km på seg, eller om det er "snake oil"

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kjennern skrev:

 

1 time siden, flobben skrev:

En del ser nok også på forbruket på kortere turer og tror det er representativt for lengre turer. Det er det ikke, ser det spørres om om igjen på ekstremt dårlig rekkevidde når folket kjører tre km i snitt og forvarmer kupeen før hver tur. 
samme gjelder fossilbiler også, dieselbilen jeg har snitter på godt over litern når den bare rusler til og fra butikken og dieselvarmer benyttes før hver tur.

Expand  

Sitter med en følelse av at «rekkevidde angst» er det stort sett andre en elbil eiere som er opptatt av

 

Støter veldig ofte borti elbilister som kjører veldig passivt/sakte for å spare strøm, så angsten sitter nok der hos eierne også selv om det ikke prates høyt om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Ingvaldsen said:

Støter veldig ofte borti elbilister som kjører veldig passivt/sakte for å spare strøm, så angsten sitter nok der hos eierne også selv om det ikke prates høyt om

Du vet jo ikke om de gjør dette for å spare strøm. Mange som er totalt uinteressert i bil og fart har kjøpt seg en elbil nettopp fordi disse er billigere å drifte. Så de som tidligere lagde kø i en Toyota lager nå kø i en Leaf. Det er i alle fall min umiddelbare teori.

@tennbrikket du vet ikke om det er lekk i radiator eller noe annet sted, så jeg personlig hadde latt være å bytte noe. Hvis du plages med å fylle på ofte (noe 2-3 dl per 2 år vil jeg si ikke kvalifiserer til) så tar du heller den trykktesten og bytter delen som evt. har lekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

Støter veldig ofte borti elbilister som kjører veldig passivt/sakte for å spare strøm, så angsten sitter nok der hos eierne også selv om det ikke prates høyt om

Samme her, og det er så utrolig frustrerende å ligge bak. Så rekkevidde angsten ligger der nok hos de fleste, men det er stort tabu å innrømme noe som helst negativt om å leve med elbil. Det er rart med det, men jeg møter svært sjelden misfornøyde batteribil eiere. De er like innbitt aggressivt fornøyde som Apple entusiaster og det sier ikke så rent lite 😅

Alt høres så rosenrødt ut, med lynlader på alle rasteplasser og unger som vet å bli pissetrengte akkurat der det finnes lademuligheter. Min datter er ikke sånn, den drittbleia skulle komme ved rasteplassen ved Bakkevann på E18 i Telemark. Her var det ikke lader for elbilen vi kjørte da (Mach-e), og når bleia var skifta så var det pupp som frista den lille. Så da ble det 25 min her, pluss de 25 min jeg måtte ha på 50 kW lader på Brokelandsheia noen mil lenger sør for da var bilen "sulten". Den beinstrekken etter 20 mil var det ingen som savna når man kjørte fossilt, vi kjører heller på i ett strekk så kommer vi hjem før mørket faller på var mantraet den gang. Gi ungene en film og noe potetgull så holder de fred til vi er hjemme 😂 For all del, jeg har kjent på rekkevidde angst jeg også…i dieselbil. Men det er fordi jeg har vært dum og ikke fylt når jeg burde, og plutselig er jeg på ett sted i Tyskland jeg ikke aner om det er en bensinstasjon eller om de tar kort. Men jeg vet at når jeg får tak i fuel, så er det ett øyeblikk så er jeg på gang igjen. Jeg får ikke resten av dagen forskyvd fordi jeg må vente i en time før jeg kommer meg på veien. Alt handler om god planlegging, og da funker sikkert elbil helt topp for oss alle. Men nå er det nå enn sånn her i livet at ikke alt går som planlagt, og da faller elbilen potensielt igjennom. Da står den der, fossilbilen som den staute og forutsigbare trygge havn som du alltid kan stole på at får deg hjem når du skal (du må bare fylle for 1400 kr først) 😂

Håper man forstår at dette er skrevet med ett lite glimt i øyet og bitte litt ironi 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Støter veldig ofte borti elbilister som kjører veldig passivt/sakte for å spare strøm, så angsten sitter nok der hos eierne også selv om det ikke prates høyt om

Problemet med Nissan Leaf er at speedometeret viser feil på alle jeg har sjekket ut. Man ser veldig lett hva speedometeret på den Leafen man kjører forbi viser da det er store lysende tall. Prøv og se etter neste gang dere kjører forbi en slik en. De viser forbausende mye feil i forhold til GPS hastigheten jeg har.

Det var en kollega som tipset meg om dette og det skiller opptil 15 km. Det er mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Model S og Model X samt speedometeret i ID bilene til VAG kan man også se fra bilen ved siden av. Disse dog tror jeg er mer korrekte i henhold til alle andre biler. 

Så det er ikke bare meg som kikker over for å se hva andre kjører i 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med motorsykkel så er det å tråkle seg frem i trafikken ganske greit og man er 100% dedikert til selve kjøringen og trafikken. Så man legger alltid ekstra merke til uoppmerksomhet og merkelig kjøring. Leafene er slettes ikke verstingene der utover det at de kjører sakte. Som har med stort avvik på speedometeret å gjøre.

Jeg har kjørt litt i firmabilen i det siste, en Tesla Model 3 på noen kundebesøk. Jeg kan si at det er den mest uinspirerende bilen jeg noen gang har kjørt. En Peugeot Partner/Citroën Berlingo er mer spennende? Tok meg selv i å kjøre treigt, usammenhengende og slurvete. Rørte ingenting annet enn rattet og «gir»-velger. Fikk på vindusviskern, men klarte ikke å justere intervallet. Antar at det går via skjermen?

Jeg blir imidlertid ikke møtt med bekreftelse når jeg forteller andre om mine tanker om den bilen, heller hevede øyebryn og rynkede panner..! Kjøreglede gir den hvertfall ikke.

Har kjørt Model S, både tidlig og sen utgave og synes Model S er en langt mer kjøreglad bil.

Rart hvordan man opplever alle disse tingene så forskjellig. Nå har jeg dog kjørt BMW og Mercedes-Benz utelukkende siden jeg fikk lappen. Å kjenne asfalten gjennom rattet og egen bakende tar man for gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvor mange ganger man må lese om el-bil eiere her inne. Som om det er en homogen masse. Skulle ikke forundre meg om det diskuteres mer elbil og deres eiere her enn på deres egne forum. «De har nok ditt angst og er sure for datt». Lurer på hvorfor man har så stort behov for å diskutere dette. La det være sagt: det plager meg ikke  - selv om jeg har bestilt verdens styggeste bil :) - men det er morsomt å observere dynamikken. 

Anyway…

Old-people-hour fra kl. 11-1200 trumfer alle forsøk på å stigmatisere bileiere etter merke. Når pensjonistene tar handlerunden i ukedagene er man utsatt uansett hva de kjører. Livsfarlig å ferdes på/i nærheten av veien i Stavanger i dette tidsrommet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rune-K skrev:

Problemet med Nissan Leaf er at speedometeret viser feil på alle jeg har sjekket ut. Man ser veldig lett hva speedometeret på den Leafen man kjører forbi viser da det er store lysende tall. Prøv og se etter neste gang dere kjører forbi en slik en. De viser forbausende mye feil i forhold til GPS hastigheten jeg har.

Det var en kollega som tipset meg om dette og det skiller opptil 15 km. Det er mye.

Har merket dette jeg også. Husker jeg passerte en relativt "fort" i 80-sonen, og når jeg så hvilken hastighet som ble vist i Leafen så var det akkurat det samme som stod i min.

Virker å være mest et problem i førstegenerasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 100% sikker, men mener de har gått opp i dekkprofil på de nyere Leafene. 

Det blir jo noe bedre ved å sette på 60-profil istedet for 55, men unøyaktig er det uansett. 

På første generasjon leaf er nok rekkeviddeangst et reelt tema da de går helt ufattelig kort. Har sett eldre, slitne eksemplarer med 5 mils rekkevidde. Når de helle ikke lader spesielt raskt kan man jo skjønne at man sparer på strømmen. 

Heldigvis har det meste annet på veien grei nok rekkevidde. Går nok mer på at personen bak rattet ikke ønsker å kjøre fort(ere). Folk kjører jo greit sakte i Rav4 og Quashqai også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...