Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, tennbrikket skrev:

Helt enig at peis blir som ett møbel. Derfor jeg sliter litt.  Aduro 22 likte jeg godt.  Jøtul f371 v2 advance var appellerte også bra med designet. Nordpeis duo 2 skal jeg også se nærmere på. Nå har jeg hvert fall 3 stykk å velge mellom. Takk så mye for hjelpen! Begynner å bli kaldt i innlandet, fattern nevnte å sette inn en «pro-ovn» nå framover. Mulig det blir varmevifte, men strømmen er dyr og ved har vi masse av.

Ville kikket på Scan, Jøtul eller Rais, eller noe annet utvalg fra bl.a varmefag.
Billig ovner er bråkete, for de som fyrer mye, bør man legge i enn 10.000.- lapp ekstra, ellers blir det en under pari opplevelse.
Designet kan være greit, men platene er for tynne og glasset blir sotete og er vesentlig vanskeligere å vaske av å få rene, så styr unna billige ovner!

Så mye du selvsagt også tenke på kW behovet og størrelse på brennkammeret og evt ved.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy ja, vi er enige og jeg tror jeg fikk frem poenget om så noe forsiktig. Videoen på forrige innlegg skulle være et bevis på dette. :) Wiking Miro 2 er min og kostet i 2015 15000,-, nå ser jeg den ligger på 19000,-. Hwam står bak Wiking og Hwam er knallbra, Wiking-serien er et økonomisk valg i Hwam, men har noen kvaliteter derfra som skikkelige steiner inni og tykkere gods enn f.eks. Aduro. Slik var det som nyetablert og oppussing i 2015, hadde nok gått for støpejern, Jøtul F373 eller lignede idag, men den skal få stå noen år til. Men en må også ha i bakhodet avstand til brannmur og brennbart materiale. Noe som spilte en rolle hos oss og den Wiking har meget kort avstand til brennbart. Jeg ser ofte at de i høyere prisklasser ofte har krav om kortere avstand enn de rimeligere(med unntak såklart, som på vår). Aduro har igjen krav om veldig stor avstand. Aduro 9 fikk folk slengt etter seg på "tilbud" for 8000,- i en årrekke og derfor finnes den overalt. En annen ting for eksisterende piper er høyde til piperør, en kan ta nytt hull men det nye hullet må tas minimum 20 cm over det gamle ved lecapipe, og da må rør opp og da kan avstand fra rør til brennbart igjen bli error. Er "bare" å forlenge brannmur i høyden, men det er mange faktorer som en må tenke på :) Jeg regner med @tennbrikket skal ha stålpipe og tar tilluft derfra og at peisovnen skal stå nogen lunde fritt? Eller bommer jeg?

 

test

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius2002 skrev:

@Ron Jeremy ja, vi er enige og jeg tror jeg fikk frem poenget om så noe forsiktig. Videoen på forrige innlegg skulle være et bevis på dette. :) Wiking Miro 2 er min og kostet i 2015 15000,-, nå ser jeg den ligger på 19000,-. Hwam står bak Wiking og Hwam er knallbra, Wiking-serien er et økonomisk valg i Hwam, men har noen kvaliteter derfra som skikkelige steiner inni og tykkere gods enn f.eks. Aduro. Slik var det som nyetablert og oppussing i 2015, hadde nok gått for støpejern, Jøtul F373 eller lignede idag, men den skal få stå noen år til. Men en må også ha i bakhodet avstand til brannmur og brennbart materiale. Noe som spilte en rolle hos oss og den Wiking har meget kort avstand til brennbart. Jeg ser ofte at de i høyere prisklasser ofte har krav om kortere avstand enn de rimeligere(med unntak såklart). Aduro har igjen krav om veldig stor avstand. Aduro 9 fikk folk slengt etter seg på "tilbud" for 8000,- i en årrekke og derfor finnes den overalt. En annen ting for eksisterende piper er høyde til piperør, en kan ta nytt hull men det nye hullet må tas minimum 20 cm over det gamle ved lecapipe, og da må rør opp og da kan avstand fra rør til brennbart igjen bli error. Er "bare" å forlenge brannmur i høyden, men det er mange faktorer som en må tenke på :) Jeg regner med @tennbrikket skal ha stålpipe og tar tilluft derfra og at peisovnen skal stå nogen lunde fritt? Eller bommer jeg?

Peisen skal stå ved den svarte sirkelen ved, så nogenlunde fritt.

Har kommet mye bra forslag, så skal undersøke nærmere jeg er ferdig på jobb. Ble nesten en forhastet avgjørelse dette 😛 viktig å undersøke litt, spesielt på ting man ikke har greie på i det hele tatt. Var visst mer å tenke på enn hva jeg hadde sett for meg, spesielt når man kun ser på peis som ett objekt som brenner ved.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Noen som har erfaring med aduro peiser? https://www.obsbygg.no/varme-og-ventilasjon/peisovner/2388116?v=ObsBygg-5704065003406&utm_source=prisguiden.no&utm_medium=referral&utm_campaign=obs bygg prisguiden&utm_content=prissammenligning

Titter litt på den over. Jeg tenker peis er peis, hvert fall en ny og «moderne». Fikk jo nesten hakeslepp snekkeren i hus når jeg så på noe annet enn jøtul og Dovre 😛

Peis er gøy, og det er mye å velge i! Vi endte på denne når vi bygde.

https://www.rais.com/no/peisovner/rais-q-be

Veldig fornøyd, en lekker ovn som i mine øyne tar liten plass - kan dreies og har automatisk luftespjeld ( og det funker faktisk bra ). Endte på denne fordi vi har et hjørne i huset som ikke er 90GR, og i og med at peisen kan dreies kan vi vri den mot spisestuen eller kjøkkenet :)

Ikke den billigste peisen man får, men veldig fornøyd. Den er også ganske dyp i bunn, slik at aske osv ikke umiddelbart raser ut når du lukker opp døren. Dette slet jeg med der vi bodde før, da Contura peisovnen vi hadde var så grunn. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tennbrikket ja, du skulle ha ventilert stålpipe(?) og da er du innafor kravene iom. den er isolert og vil derfor ikke ha store avstandskravene på piperørene. Du må også ha en luftbale bak fra stålpipen og inn på peisovn og dette gjør ofte at man må flytte den noen cm. frem uansett. Sjekk uansett med leverandør av pipe og de du har rundt deg som har first-hand på dette :) Avstandskrav til peisovn er sjeldent mer enn 10cm(med unntak) bak til brennbart. Du har heller ingen møbler rett foran eller noe brennbart på siden, så du står ganske fritt ut ifra det jeg kan se :) 

@scoot den var stilig :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Walkabout skrev:

Når man skriver «selges ikke under prisforlangende» og det kommer dumme bud, pleier jeg å svare med passende bilder av Trump. Koser meg like mye hver gang.

959A1B25-D54C-4D67-8B1F-EF264CBBCD92.jpeg

Kjøpte du disse fra en kar i Sandnes som hadde hatt de liggende ute lenge? Litt rufsete og skitne? Ja felgene altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tennbrikket

 

contura med kleberstein på er et nydelig møbel, siklet mye på slik eller en ekte Kleberovn fra Otta.

 

men har slått fra meg det hele siden jeg kommer til å gå vekk fra tradisjonell vedfyring.

 

med mindre du har egen skog eller gode kontakter så er det jo på rett dyrt å fyre med ved.

0CF0730E-448D-4052-9B3E-7D752D51240F.png

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, StigJ skrev:

Kjøpte du disse fra en kar i Sandnes som hadde hatt de liggende ute lenge? Litt rufsete og skitne? Ja felgene altså :P

Jepp, med ubrukelige dekk, manglende senterkopper og svært skitne :P Har noen 19" vinterdekk liggende som jeg tenkte å hive på disse, men er jo litt styr å ha liggende alt mulig rart i back-up. Så derfor luftes de litt for salg igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Walkabout skrev:

Jepp, med ubrukelige dekk, manglende senterkopper og svært skitne :P Har noen 19" vinterdekk liggende som jeg tenkte å hive på disse, men er jo litt styr å ha liggende alt mulig rart i back-up. Så derfor luftes de litt for salg igjen :) 

Var på nippet til å handle de selv og se om jeg fikk skodd de på F30en. Men så feiget jeg ut og handlet heller nesten strøkne hjul av @danskiii :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

@tennbrikket

 

contura med kleberstein på er et nydelig møbel, siklet mye på slik eller en ekte Kleberovn fra Otta.

 

men har slått fra meg det hele siden jeg kommer til å gå vekk fra tradisjonell vedfyring.

 

med mindre du har egen skog eller gode kontakter så er det jo på rett dyrt å fyre med ved.

Kleberstein er skikkelig pent, kommer med sin pris vel å merke. Ved er sjeldent ett problem i innlandet. Gror jo igjen alle steder. Liker peis som ett møbel også. Men å lage til ved tar jo endel timer, så alt etter hva man verdsetter sin egen tid etter. Kamerat av meg jobber heller svart en kveld og kjøper ved enn å lage til selv 😛 

Blir varmefolie og kabler i alle rom unntatt soverom og bod. Mest for å få bort kulda i fra betongunderlaget. Fint med bjelkelag får man lufta under som varmer. Plutselig er strømmen borte i flere dager, ikke akkurat ofte men har vært borti det flere ganger de siste 10 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...