Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

En dopause tar maks 4 min 😅 

Elbil er og forblir ett kompromiss på ferieturer, vertfall for min del, kan til nød gå når unger er med.. Men heldigvis hender det seg jeg kjører bil alene også😅 

Hva med den kvelden man parkerer ved ett hotell som ikke har lademulighet? Digg og sjekke inn, for og hive seg i bilen til nærmeste ladestasjon og sitte å tvinne tommeltotter i 30 min 🤓

 

Hva med den dagen man har fastsatte planer ang. Stopp og spiseplasser, som ikke treffer ladeplasser? 

 

Jeg har noen venner med fossilbil som var på ferie med noen med elbil ( forholdsvis ny Tesla Model S ) Og kjøre samlet ga dei fort opp, da Teslaen måtte kjøre utenom raskeste vei, måtte stoppe i tide og utide osv. 

En kveld etter innsjekk måtte Teslaen kjøre til nærmeste ladestasjon, så kom han med fossilbil og hentet han og leverte han tilbake dagen etter.. 

 

Fascinerer meg hvor lite elbil folk fokuserer på bakdelene. Det er bare fryd og gammen 😅

 

På ferietur har en fossilbil ingen bakdeler meg bekjent 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Skulebollen skrev:

En dopause tar maks 4 min 😅 

Elbil er og forblir ett kompromiss på ferieturer, vertfall for min del, kan til nød gå når unger er med.. Men heldigvis hender det seg jeg kjører bil alene også😅 

Hva med den kvelden man parkerer ved ett hotell som ikke har lademulighet? Digg og sjekke inn, for og hive seg i bilen til nærmeste ladestasjon og sitte å tvinne tommeltotter i 30 min 🤓

 

Hva med den dagen man har fastsatte planer ang. Stopp og spiseplasser, som ikke treffer ladeplasser? 

 

Jeg har noen venner med fossilbil som var på ferie med noen med elbil ( forholdsvis ny Tesla Model S ) Og kjøre samlet ga dei fort opp, da Teslaen måtte kjøre utenom raskeste vei, måtte stoppe i tide og utide osv. 

En kveld etter innsjekk måtte Teslaen kjøre til nærmeste ladestasjon, så kom han med fossilbil og hentet han og leverte han tilbake dagen etter.. 

 

Fascinerer meg hvor lite elbil folk fokuserer på bakdelene. Det er bare fryd og gammen 😅

 

På ferietur har en fossilbil ingen bakdeler meg bekjent 😁

Trodde du var lykkelig I4 eier 😀

men det hjelper å være motivert for elbil, og planlegge litt, men så er jo litt slik at til daglig, som det er flest dager av, med en del småkjøring, så er det jo suverent med elbil, men de største fordelen er jo de lave driftskostnadene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ferie 1 av 12 måneder i året. Når man i løpet av ett år kjører gjennom bomringen 230 ganger på vei til jobb og 230 ganger på vei hjem, samt setter pris på en nybil med garanti som har lave drivstoffkostnader per mil og er temperert riktig når du setter deg inn, så veier det kanskje opp for de der ekstra pausene man må ha på turen rundt på kontinentet som du kanskje tar én gang hvert 5 år. For jeg sliter med å se at en gjennomsnittlig bileier drar på bilferie over flere tusen km så særlig ofte. Jeg kjenner egentlig ikke en eneste én som ikke er her på bimmers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lars S skrev:

Trodde du var lykkelig I4 eier 😀

men det hjelper å være motivert for elbil, og planlegge litt, men så er jo litt slik at til daglig, som det er flest dager av, med en del småkjøring, så er det jo suverent med elbil, men de største fordelen er jo de lave driftskostnadene. 

Ulykkelig, tungsolgte greier 😂

 

Ja man må vere motivert for det, og til daglig pendling om man har litt avstand til og fra jobb + bompenger osv. Så forstår jeg at man er totalt idiot om man kjører fossilbil... 

Men det er noe med elbil eiere og deres trang til og skryte over hvor bra det fungerer, og at det er Null problem. Man må bare ditt og datt.. uten og fortelle om baksidene

 

( Ja jeg vet fossilbileiere er like ille på og slenge dritt om elbil😅

Men som nevnt, hva med når hotellet ikke har ladestasjon feks.? 

 

Fossilt er totalt overlegent på tur og for min del er det uforståelig at folk klarer seg uten en av hver. Foruten dem som bor midt i by osv. Med dårlig parkeringsmuligheter 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SkulebollenJoda, hvis alt du har behov for er en tissepause på fire minutter tar selvfølgelig selv bare litt lading lang tid. Poenget er imidlertid som jeg påpekte at alt avhenger av hvor man skal og hvordan man kjører + hvordan du planlegger turen.

Vedr. hvorvidt et hotell har ladestandere eller ikke så vet bilen dette ved at navigasjonen er online og dermed oppdatert. Du vet med andre ord på forhånd om hotellet har lademuligheter. Du vet også hele tiden hvor mange ladere det er på en ladestasjon og om disse er opptatt eller ikke.

Du vet også alltid om det finnes alternative ladestasjoner eller standere i nærheten av der du skal. Vi benyttes oss av dette i Berlin der vi hadde leid en Airbnb leilighet. Navigasjonen fortalte oss at det var en ledig offentlig ladestander rett rundt kvartalet. Det var også en annen et par hundre meter vekk.

Selvfølgelig... dette var i Tyskland og i Berlin så dermed finnes det mange lademuligheter. Det finnes helt sikkert steder der det ikke er like enkelt, men situasjonen endrer seg til det bedre hele tiden ettersom det bygges nye ladestasjoner.

Jeg var også litt usikker på hvordan livet er med en elektrisk bil, men etter turen med Taycanen er jeg ikke i tvil. Det fungerte helt fint på vår tur igjennom Tyskland og jeg kan faktisk ikke se de store ulempene gitt vår tur, bilen og måten vi kjørte på. Du har all den informasjonen du trenger til enhver tid og det hele er faktisk veldig enkelt. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg booker aldri hotell utifra ladefasiliteter, jeg skjønner det går og stoppe og lade bilen ved nærmeste ladestasjon før ankomst hotellet. Men det er jo en halvtime-time i dass. Er man avholds og ønsker avbrekk fra familien er det nok ingen problem, osv. Osv. 

I tillegg koster det jo like mye, om ikke mer og kjøre Taycan Turbo som 740d om man lader ute.. 

Du testet bilen i varme gode Tyskland med flate veier uten nedbør? 

Jeg kom meg 27 mil med Taycan Turbo på nattestid uten en eneste forbikjøring og jevn flyt i kjøringen. 8+ og regn. 

 

Folk har forskjellige behov, dette er min mening og synspunkt. Forstår at folk flest er godt fornøyd med dagsetapper på 30 mil.. 

 

Jeg prøver bare og få fram at der er Store bakdeler med elbil på ferietur. Til daglig bruk og pendling, uovervinnelig 👍

 

Til info var jeg veldig positiv til elbil, helt til jeg prøvde det over tid i praksis..Realistisk rekkevidde var en stor skuffelse, og det hører man fryktelig lite om, det snakkes kun om WLTP rekkevidden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baksidene? Det er mange :lol: Men det heller mer mot bilmerke enn faktisk elbil i seg selv. Men skal jeg fokusere på de så blir man aldri fornøyd. Det gjelder fossil også. Forskjellen er i korte trekk drivlinjen, ellers er bil bil. Ellers kan jeg ikke se noen bakdeler. Jada, en må kanskje kjøre en kilometer ekstra fra hotellet for å lade, ja en må kanskje kjøre av hovedveien og inn i sentrum av gokk for å lade på en ussel 50kW-lader bak et skur… men dette bedres i en enorm fart :) Jeg har ingen behov for å skryte, men baksidene har for meg ikke vært knyttet mot drivlinjen, heller bilmerke som sagt :) 

Igjen, det passer ikke alle enda. Men for ganske så mange. Jeg har ingenting imot fossil, mandag var jeg å testet 530i GT full Hartge(også motor). Min gamle sjef kjøpte en. Det var gøy :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Skulebollen said:

Jeg prøver bare og få fram at der er Store bakdeler med elbil på ferietur. Til daglig bruk og pendling, uovervinnelig 👍

Er det egentlig særlig mange som påstår at elbil er det beste alternativet på lange ferieturer? De fleste prøver nok å få fram det poenget at det nå er praktisk mulig å gjennomføre lengre turer med en moderne elbil, noe det per definisjon var klin umulig da "alle" susa rundt i Leaf, E-golf og Zoe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SkulebollenDet er et godt poeng at jeg testet bilen i Tyskland. I Norge er situasjonen annerledes og man må gjøre andre prioriteringer. Selv bor jeg i Danmark så for meg var testingen relevant iom. at forholdene i Danmark stort sett er de samme som i Tyskland.

Mitt poeng er forøvrig ikke å fremstille en elektrisk bil som like praktisk som en dieselbil for det er den ikke. Jeg kjører selv dieselbil og trives med dette. Poenget er imidlertid at om få år blir salg av nye dieselbiler forbudt i EU og det er derfor helt klart hvilken vei det går. I mellomtiden kan du være helt sikker på at dieselprisen kommer til å gå kraftig opp samt at det også kommer ekstra miljøavgifter for å tvinge folk til å redusere privatkjøring med de eksisterende dieselbilene. I tillegg kommer forbud mot å kjøre dieselbiler i de store byene.

Det er derfor på tide å iallefall begynne planleggingen av å bytte til en elektrisk bil. Jeg kommer til å gjøre dette om 2-3 år og dermed blir vår nåværende bil den siste med stempelmotor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Skulebollen skrev:

Jeg booker aldri hotell utifra ladefasiliteter, jeg skjønner det går og stoppe og lade bilen ved nærmeste ladestasjon før ankomst hotellet. Men det er jo en halvtime-time i dass. Er man avholds og ønsker avbrekk fra familien er det nok ingen problem, osv. Osv. 

I tillegg koster det jo like mye, om ikke mer og kjøre Taycan Turbo som 740d om man lader ute.. 

Du testet bilen i varme gode Tyskland med flate veier uten nedbør? 

Jeg kom meg 27 mil med Taycan Turbo på nattestid uten en eneste forbikjøring og jevn flyt i kjøringen. 8+ og regn. 

 

Folk har forskjellige behov, dette er min mening og synspunkt. Forstår at folk flest er godt fornøyd med dagsetapper på 30 mil.. 

 

Jeg prøver bare og få fram at der er Store bakdeler med elbil på ferietur. Til daglig bruk og pendling, uovervinnelig 👍

 

Til info var jeg veldig positiv til elbil, helt til jeg prøvde det over tid i praksis..Realistisk rekkevidde var en stor skuffelse, og det hører man fryktelig lite om, det snakkes kun om WLTP rekkevidden

27 mil er passelig dårlig tror jeg, selv for den. Men Taycan har man fordi det er en elektrisk sportsbil, ikke fordi den har lengst rekkevidde. Jeg har en 4 og i snitt har jeg vel 36-37 ved motorvei og 39-42 ellers. Siden mai i år og all slags vær. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positiv til elbil, men jeg er nok enig med @Skulebollen i at en elbil ikke er ideelt for langkjøring - og især kontintenkryssing. Der er dieselbilen rett og slett overlegen. På langtur ønsker jeg å gjøre akkurat det som passer meg og ikke det som må passe bilen. Jeg har planer om å bruke i4en til sommerhuset på Vestlandet til sommeren (mest for testens skyld), men erkjenner at det kommer til å bli et kompromiss på mye og at vi ikke kan farte rundt på samme måte som med 5eren eller X5en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fupsaker skrev:

27 mil er passelig dårlig tror jeg, selv for den. Men Taycan har man fordi det er en elektrisk sportsbil, ikke fordi den har lengst rekkevidde. Jeg har en 4 og i snitt har jeg vel 36-37 ved motorvei og 39-42 ellers. Siden mai i år og all slags vær. :) 

Det er nå reelt vertfall. Jeg måtte ligge under 100 for og kjøre i range mode siste 5 mila hjem. Hadde gått tom hadde jeg holdt 115 som jeg ønsket

Den gikk dog på 325 brede 21" bakdekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik skrev:

@SkulebollenDet er et godt poeng at jeg testet bilen i Tyskland. I Norge er situasjonen annerledes og man må gjøre andre prioriteringer. Selv bor jeg i Danmark så for meg var testingen relevant iom. at forholdene i Danmark stort sett er de samme som i Tyskland.

Mitt poeng er forøvrig ikke å fremstille en elektrisk bil som like praktisk som en dieselbil for det er den ikke. Jeg kjører selv dieselbil og trives med dette. Poenget er imidlertid at om få år blir salg av nye dieselbiler forbudt i EU og det er derfor helt klart hvilken vei det går. I mellomtiden kan du være helt sikker på at dieselprisen kommer til å gå kraftig opp samt at det også kommer ekstra miljøavgifter for å tvinge folk til å redusere privatkjøring med de eksisterende dieselbilene. I tillegg kommer forbud mot å kjøre dieselbiler i de store byene.

Det er derfor på tide å iallefall begynne planleggingen av å bytte til en elektrisk bil. Jeg kommer til å gjøre dette om 2-3 år og dermed blir vår nåværende bil den siste med stempelmotor. 

Det som er fryktelig synd med dette er jo alle barnefamilier med c.vogn feks.. Elbil fungerer ikke med en 9 meter lang vogn på slep. 

Eller en GT3 på slep for den del... 

Når elbil kommer dithen at rekkevidde er nok, så kjøper jeg en tvert. Jeg har ingen behov for og "føle mekanikken" osv. Når jeg durer avgårde på ferie. Og ser mange av fordelene med elbil. Det er bare at rekkevidden er så innmari dårlig med en gang klima og kjøremønster endrer seg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skulebollen skrev:

Det er nå reelt vertfall. Jeg måtte ligge under 100 for og kjøre i range mode siste 5 mila hjem. Hadde gått tom hadde jeg holdt 115 som jeg ønsket

Den gikk dog på 325 brede 21" bakdekk

Godt du ikke måtte ha den for lenge, mister. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...