Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Blir vel fort foretatt kredittsjekk ved leasing og jeg tror ikke at mange selskap er så gira på å starte et kundeforhold til noen med betalingsanmerkninger som får torpedert hele budsjettet av en punktering. For å ikke snakke om at vedkommende neppe vil greie å dekke evt. skader ved tilbakelevering av bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

Blir vel fort foretatt kredittsjekk ved leasing og jeg tror ikke at mange selskap er så gira på å starte et kundeforhold til noen med betalingsanmerkninger som får torpedert hele budsjettet av en punktering. For å ikke snakke om at vedkommende neppe vil greie å dekke evt. skader ved tilbakelevering av bil.

Nei, det er mine tanker også. Jeg har ikke peiling. Mitt harde forslag var å selge bil, flytt nærmere jobb(mindre sted) og sykle/gå til jobb. Men ja, friheten blir mindre uten bil, men å eie bil er ingen menneskerett. Så ja. Jeg bare spurte for å sjekke muligheter, jeg har som sagt ikke peiling på leasing og rutiner. Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar han er "fucked", spesielt i dag hvor inkassosaker på bil også har økt med 20%. Lite attraktive lånekunder stiller nok ikke spesielt sterkt nå, dessverre. Om han eier bolig, ville jeg nok satset på å få ryddet opp i gammel moro i en refinansiering. Jeg har en god finansrådgiver på lur som ser løsninger der alle andre ser problemer, som kunne tatt en kikk om det er ønskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vedkommende har en betalingsanmerkning så er løpet kjørt når det kommer til å finansiere bil. Selskapene har blitt ekstremt strenge på dette, det skal ikke mer enn en betalingsanmerkning til før det stopper opp. Og om den er på 500,- eller 20 000,- spiller ingen rolle. 

Mitt forslag er å kvitte seg med bil i en periode og bruke tiden til å spare opp til en grei bruktbil. Det nevnes at vedkommende har mulighet til å bruke inntil 3000,- måneden. Da ville jeg prioritert å fått betalt ut kravene som gir disse anmerkningene og fått satt av noen penger til bil. Uten anmerkninger og en liten egenkapital så kan kanskje vedkommende om ett par år få finansiert en grei bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingen tvil om at det er beste løsningen. Jeg har vel også sagt det en del ganger til hen. Men som et medmenneske så vil man jo hjelpe, så jeg skulle sjekke opp muligheter. Jeg ser at dette er umulig, som jeg trodde og det har vi egentlig sagt også til vedkommende idag. Bil er som sagt ikke en rett å eie, men det gir en litt frihet i hverdagen og at man kommer seg til fjell og fjord, å komme seg ut på tur hjelper helt klart på psyken. :) 
Derfor hadde en i3, Leaf e.l. som er billig å drifte vært kanon, og rekkevidde nok til å komme seg på tur.

Takk for svar. Jeg har fått det jeg trenger :) Ringte også slektningen min på Volvo igår kveld for å høre hvordan de praktiserer og muligheter. Og det var like mørk tilbakemelding. Samtidig som du sier så er det nytt system nå som er umulig å gå rundt. Og bra er jo det :) Volvo leaser forøvrig heller ikke bruktbiler, noe jeg skjønner veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedkommende absolutt trenger noe og komme seg rundt med så tror jeg at jeg ville vurdert en 50cc scooter. Jeg vet jo ikke hvor langt hen har til jobb men man får en helt greit Peugeot scooter for under 10 000 kroner. Billigere motorisert transport får man ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Rune-K skrev:

Hvis vedkommende absolutt trenger noe og komme seg rundt med så tror jeg at jeg ville vurdert en 50cc scooter. Jeg vet jo ikke hvor langt hen har til jobb men man får en helt greit Peugeot scooter for under 10 000 kroner. Billigere motorisert transport får man ikke. 

Det er ikke umulig, oppdaget at det ble tilfeldigvis ledig noe nærme byen idag og jeg kjenner utleier og har satt de i kontakt med hverandre akkurat nå. Så det blir visning ikveld. Da er det plutselig gåavstand til jobb og butikk, samt strand og turløype. :) Så da blir den bilen lagt ut på finn. Den er EU-godkjent i januar i år. 2005 Rav4 4x4, burde være rå å få noe igjen. Ting snur fort :lol: Takk for alle svar, en prøver å hjelpe, men må selv ha hjelp til tinger man ikke har peiling på. Som dette.
Og en ting til, går det fint å hive vann nedi kjølevæskebeholderen? For å komme seg til visning ikveld. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius2002 skrev:


Og en ting til, går det fint å hive vann nedi kjølevæskebeholderen? For å komme seg til visning ikveld. :D 

Anbefaler å tømme vann på, blir mye søl når man hiver vann😅 men jeg ville sagt ja så fremt mengden vann ikke er for stor. 1 liter eller 2 bør vel gå greit tenker jeg. 

Men frysepunktet vil jo synke når man fyller vann så man bør jo ikke fylle altfor mye rent vann i tilfelle nattefrost. Ville kompensert med tilsvarende mengde konsentrert kjølevæske på et senere tidspunkt om du nå ender med å fylle feks 1 liter vann på. Kjølevæsken har vel også kanskje funksjon med antikorrosjon og smøring av vannpumpe.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laffe skrev:

Anbefaler å tømme vann på, blir mye søl når man hiver vann😅 men jeg ville sagt ja så fremt mengden vann ikke er for stor. 1 liter eller 2 bør vel gå greit tenker jeg. 

Helt enig, du kan jo prøve med en bøtte også står du et par meter fra motoren og hiver det på. Det blir veldig klinete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør igjen menigheten her: noen som har gode/dårlige erfaringer med disse pulverlakkerte aluminiumspergolaene fra Pergolux, Gardia etc? Vi er jo egentlig på boligjakt, men har ingen som helst hastverk og ser for oss at det fort kan gå et par år til før vi er på vei videre. Ser også for oss at noe slikt kunne økt verdien på boligen noe, da vi per i dag ikke har noe overbygd på en vestvendt terrasse på vestkysten.

Vurderer noe slikt, og har fått et noe bedre tilbud på mail (ca 25k inkl frakt): https://gardia.com/pergola-veggmontert-soroya-3x3m-sort/ . På grunn av plasseringen til pergola vs. terrassedør er vi låst til å ha veggmontert.

Alternativet er å bygge selv i tre, med glasstak, i ca. samme størrelse. Men tror faktisk ikke det blir så himla mye rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål om man kan male gulvfliser på et badeværelse. Tanken er å skifte farge på gulvet uten å måtte legge nye fliser. Jeg forstår at man ikke kan bruke alminnelig maling, men er det mulig å bruke en form for epoxymaling (som kan blandes til riktig farge)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg har et spørsmål om man kan male gulvfliser på et badeværelse. Tanken er å skifte farge på gulvet uten å måtte legge nye fliser. Jeg forstår at man ikke kan bruke alminnelig maling, men er det mulig å bruke en form for epoxymaling (som kan blandes til riktig farge)?

Såvidt jeg vet er det ingen malingsleverandører som anbefaler å male flisegulv og lover at det holder. Jeg ser derimot flere selvutnevnte interiørspesialister sier det er like bra som nye fliser. Nå er det et par år siden jeg var borti maling, så mulig det er kommet produkt i ettertid. Leverandører sier derimot ikke at det ikke går an, så ja. Du har for eksempel Trestjerner Sigural Epoxy Gulvmaling som jeg kjenner til. Da må gulvet renses først med gulvrens(Trestjerner Gulvrens f.eks.) og gjerne matt ned hvis det er glatte fliser. Man kan selvsagt prøve vanlig gulvmaling, men i våtsoner er det dårlig deal. En annen ting er jo at dette varer uansett ikke evig og det er ment som en midlertidig løsning et par år før man pusser opp. Eventuelt gjenta prosessen. :) 
Sigural kan ikke blandes til forskjellige farger, men har noen få farger å velge mellom. Det finnes sikkert flere leverandører, men Scanox(Tresjerner, Butinox++) er den jeg kjenner til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...