Kvasi Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 12 timer siden, Daniel. skrev: Skikkelig grom lyd i den der Absolutt. Sett/hørt den live i glansdagene og den bilen ville sloss! Daniel. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 Apropos ladere og anlegg. I dag startet byggingen av ladeanlegget på parkeringsplassen vår. Vi har ingen eierstruktur på parkeringsplassen, men jeg har gått i bresjen som "ildsjel" om du vil, for å få dette forespurt og tilbudt fra elektrikerfirma. Det blir dermed et ladeanlegg med felles infrastruktur der hver deltager som er med på infrastruktur (17 stk) kan kjøpe Zaptec Pro nå eller senere. Egen strømmåler med lastbalanseringsanlegg. Administrasjonen av anlegget tenkte vi å kjøre gjennom tilbydere som Laddel eller Current. Er det noen som har gode erfaringer med slike selskap? Noen tar 15% påslag, andre tar 60-70kr. Så hovedspørsmålet: Er den beste og enkleste eierstrukturen og organisasjonsformen for et slikt anlegg (dvs. bare som eier på strømmåler og fakturamottaker fra strømleverandør, ettersom hver enkelt beboer har betalt for lader og infrastruktur selv), når vi ikke har sameier som kan håndtere det, et "lag", "ladelag", med en representant for laget som står oppført som kontaktperson? Eller lag med fullstendig styre osv? Ønsker minst mulig admin selv, så betaler for å sette ut, men en faktura per måned fra nettselskapet må jeg håndtere. Og når kreves det årlig kontroll på anlegg? Ved offentlig tilgjengelige ladere ser det ut som DIBK skriver, ikke der lader kun er tilgjengelig for eier? Kostnad for dette må jo da tas med i et evt. påslag pr. kWh dersom påkrevd, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uglefossen Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 Det ladeanlegget som jeg er tilsluttet bruker PlugPay. Der er abonnementsavgiften 59 kr per måned og spotpris på strømmen uten påslag. Strømstøtten blir dårlig håndtert, appen er veldig dårlig. Hvis du har mulighet så bør du administrere dette selv. fupsaker og ahj reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 Enig med @uglefossen. VI har via Elaway. Dyrt i mnd i forhold til å eie dette selv. Vi betaler 250kr i mnd for leie av laderen, påslag på 1-2 øre og en app som fungerer like bra som en stein. Her snakker vi om 150++ som har ladeboks. uglefossen og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sluquet Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 58 minutter siden, papertiger skrev: Apropos ladere og anlegg. I dag startet byggingen av ladeanlegget på parkeringsplassen vår. Vi har ingen eierstruktur på parkeringsplassen, men jeg har gått i bresjen som "ildsjel" om du vil, for å få dette forespurt og tilbudt fra elektrikerfirma. Det blir dermed et ladeanlegg med felles infrastruktur der hver deltager som er med på infrastruktur (17 stk) kan kjøpe Zaptec Pro nå eller senere. Egen strømmåler med lastbalanseringsanlegg. Administrasjonen av anlegget tenkte vi å kjøre gjennom tilbydere som Laddel eller Current. Er det noen som har gode erfaringer med slike selskap? Noen tar 15% påslag, andre tar 60-70kr. Så hovedspørsmålet: Er den beste og enkleste eierstrukturen og organisasjonsformen for et slikt anlegg (dvs. bare som eier på strømmåler og fakturamottaker fra strømleverandør, ettersom hver enkelt beboer har betalt for lader og infrastruktur selv), når vi ikke har sameier som kan håndtere det, et "lag", "ladelag", med en representant for laget som står oppført som kontaktperson? Eller lag med fullstendig styre osv? Ønsker minst mulig admin selv, så betaler for å sette ut, men en faktura per måned fra nettselskapet må jeg håndtere. Og når kreves det årlig kontroll på anlegg? Ved offentlig tilgjengelige ladere ser det ut som DIBK skriver, ikke der lader kun er tilgjengelig for eier? Kostnad for dette må jo da tas med i et evt. påslag pr. kWh dersom påkrevd, Jeg administrerte et Zaptec Pro-basert anlegg i en tidligere bolig (sameie, var vel rundt 25-30 ladere da) for noen år siden, og det var egentlig veldig enkelt å gjøre dette selv. Vi løste det ved at vi hentet ut ladestatistikk (var tre felles målere i garasjen) i portalen til Zaptec og delte opp kostnadene basert på forbruk. Dette var før strømstøtte-tider. Ulempen var at inngangsbilletten (pris på lader og installasjon) var ganske stiv, mener det var rundt 25k. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 Jeg ville nok også sørget for å eie/administrere det selv. Vi hadde et selskap som het Energiplan som fakturerte og håndterte hele ladeopplegget i den forrige leiligheten min. Elendig kundehåndtering, overfakturering og generelt mye mas. Ser at selskapet også kikk konkurs i 2022. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 Har det noe hensikt å ha ladeboks når man har ladbar hybrid egentlig? Jeg lader X5en rett i kontakten i garasjen og det funker helt perfekt for meg. Jeg vet at dette er litt fyfy, men det er på en 32A kurs og for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke så mye hva noen har bestemt om dette. Utfordringa mi med å investere i ladeboks er plassering. Det mest logiske ville være i garasjen, men i sommerhalvåret så står ikke X5en i garasjen, der bor E34 og Alpina. Så har vi biloppstillingsplass på østsiden av huset, samme side som inngangsparti. Her står X5 i sommerhalvåret, men fra September til Mai så står båten i vinteropplag her. Da står X5 foran garasjen hvis E34 og Alpina ennå ikke er satt i vinteropplag. Da er det lettest å lade i vanlig stikk da jeg har utekontakt på alle sider av huset og kan lade bilen uavhengig av hvor på tomta jeg parkerer. Jeg ser den med raskere lading med ladeboks, men det har så langt ikke vært noen utfordring for oss at det tar lang tid å lade opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron788m Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 15 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Har det noe hensikt å ha ladeboks når man har ladbar hybrid egentlig? Jeg lader X5en rett i kontakten i garasjen og det funker helt perfekt for meg. Jeg vet at dette er litt fyfy, men det er på en 32A kurs og for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke så mye hva noen har bestemt om dette. Utfordringa mi med å investere i ladeboks er plassering. Det mest logiske ville være i garasjen, men i sommerhalvåret så står ikke X5en i garasjen, der bor E34 og Alpina. Så har vi biloppstillingsplass på østsiden av huset, samme side som inngangsparti. Her står X5 i sommerhalvåret, men fra September til Mai så står båten i vinteropplag her. Da står X5 foran garasjen hvis E34 og Alpina ennå ikke er satt i vinteropplag. Da er det lettest å lade i vanlig stikk da jeg har utekontakt på alle sider av huset og kan lade bilen uavhengig av hvor på tomta jeg parkerer. Jeg ser den med raskere lading med ladeboks, men det har så langt ikke vært noen utfordring for oss at det tar lang tid å lade opp. Hvilken del av året står den mest i laderen? Vinter? Da ville jeg tenkt at der den står mest = ladeboks. Jeg har 7,5 meter type 2 kabel fra ene boksen min, og den gjør susen hvis noen har parkert løk hjemme. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 18 timer siden, Marius2002 skrev: Hæ? Jeg har lest motsatt- stasjon først og så bil. Det stod det også i bruksanvisnignen på 225xe jeg hadde med ladekladd/vanlig støpsel. Og så koble fra bil først og så vegg til slutt når man er ferdig. Er jo ladestasjoner med fast kabel, de er jo koblet i stasjon hele tiden - hurtigladere langs vegen lige så. Jeg vet om flere som lar kabelen så i stasjonen hele tiden, om det tar skade vet jeg ikke. Hjemme har jeg BMW Wallbox med 7m fast ledning, på jobb har vi Zaptec som jeg bare lar kabelen stå i om jeg skal et ærend de ytterst få gangene jeg orker å lade der. Om dette har mye å si vet jeg ikke, men jeg får opp feilmelding i bilen om jeg kobler i bilen først, altså at det ikke er strøm på kabelen. 🤷♂️😊 Edit: Ser Zaptec underbygger det jeg skriver på sine nettsider: I bruksanvisningen til Zaptec seier dei noke anna 😅 mslello, Marius2002 og papertiger reagerte på dette 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 Ikke direkte sammenlignbart. Ved bruk av vanlig 12v batterilader, så skal man vel koble først på batteri deretter i veggen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 (endret) Ser jeg formulerte meg litt dårlig. Ladeanlegget er allerede bestilt gjennom et lokalt elektrikerfirma, og blir betalt i sin helhet av alle boenhetene før oppstart, så ingen leie av bokser osv her. Det jeg lurte på var det beste alternativet for organisasjonsformen til et slikt ladeanlegg, all den tid vi ikke er et sameie eller borettslag fra før av - vi er to rekker med rekkehus + et leilighetsbygg som deler parkeringsplass. Lag, forening, vel? Og ja, adminselskap, takk for erfaringer, gode og dårlige! Endret Oktober 23 av papertiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uglefossen Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 Hvis dere ønsker at det skal bli dyrt og dårlig, med mye frustrasjon og krangling så setter dere bort driften. Ønsker dere at driften skal bli billig og enkel, så drifter dere anlegget selv. Selvgjort er velgjort. Det er mange useriøse aktører i ladebransjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 @Skulebollen mulig Zaptec har splitta personlighet, ettersom de skriver forskjellig på nett og i instruksjonsbok Vi har Zaptec Pro på jobb og i brukermanualen som ligger på nett står det dette: Koble i boks først du Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 (endret) 2 timer siden, tennbrikket skrev: Ikke direkte sammenlignbart. Ved bruk av vanlig 12v batterilader, så skal man vel koble først på batteri deretter i veggen. Var det jeg også tenkte kunne vere forskjellen. Men bruksanvisningen er jo til en Zaptec ladeboks @Marius2002 Da lar jeg kabel stå i hele tiden 😊 Endret Oktober 23 av Skulebollen Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 23 Share Skrevet Oktober 23 4 timer siden, Fredrik 90 skrev: Har det noe hensikt å ha ladeboks når man har ladbar hybrid egentlig? Jeg lader X5en rett i kontakten i garasjen og det funker helt perfekt for meg. Jeg vet at dette er litt fyfy, men det er på en 32A kurs og for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke så mye hva noen har bestemt om dette. Det enkle svaret er vel egentlig ja. Årsaken til dette er rett og slett at risikoen for varmegang i et Schuko-stikk er vesentlig større enn i en 3-fas industristikk eller Type 2 (på samme måte som at varmtvannsberederen i heimen nå skal direktekobles og ikke via stikk). Nødladeren til den hvite i3en jeg hadde for en del år siden smeltet i stikket. Der er den nye Flexible Fast Charger 2.0 fra BMW genial. Dette er en ladestasjon og nødlader i ett. Der kan du bytte ut kabelen til både Schuko og 3-fas industristikk og dermed ha variabel ladehastighet. Marius2002, papertiger, Ron Jeremy og 3 andre reagerte på dette 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå