Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos ladere og anlegg.

I dag startet byggingen av ladeanlegget på parkeringsplassen vår. Vi har ingen eierstruktur på parkeringsplassen, men jeg har gått i bresjen som "ildsjel" om du vil, for å få dette forespurt og tilbudt fra elektrikerfirma. Det blir dermed et  ladeanlegg med felles infrastruktur der hver deltager som er med på infrastruktur (17 stk) kan kjøpe Zaptec Pro nå eller senere. Egen strømmåler med lastbalanseringsanlegg. Administrasjonen av anlegget tenkte vi å kjøre gjennom tilbydere som Laddel eller Current. Er det noen som har gode erfaringer med slike selskap? Noen tar 15% påslag, andre tar 60-70kr.

Så hovedspørsmålet: Er den beste og enkleste eierstrukturen og organisasjonsformen for et slikt anlegg (dvs. bare som eier på strømmåler og fakturamottaker fra strømleverandør, ettersom hver enkelt beboer har betalt for lader og infrastruktur selv), når vi ikke har sameier som kan håndtere det, et "lag", "ladelag", med en representant for laget som står oppført som kontaktperson? Eller lag med fullstendig styre osv? Ønsker minst mulig admin selv, så betaler for å sette ut, men en faktura per måned fra nettselskapet må jeg håndtere.

Og når kreves det årlig kontroll på anlegg? Ved offentlig tilgjengelige ladere ser det ut som DIBK skriver, ikke der lader kun er tilgjengelig for eier? Kostnad for dette må jo da tas med i et evt. påslag pr. kWh dersom påkrevd, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ladeanlegget som jeg er tilsluttet bruker PlugPay. Der er abonnementsavgiften 59 kr per måned og spotpris på strømmen uten påslag. Strømstøtten blir dårlig håndtert, appen er veldig dårlig.

Hvis du har mulighet så bør du administrere dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, papertiger skrev:

Apropos ladere og anlegg.

I dag startet byggingen av ladeanlegget på parkeringsplassen vår. Vi har ingen eierstruktur på parkeringsplassen, men jeg har gått i bresjen som "ildsjel" om du vil, for å få dette forespurt og tilbudt fra elektrikerfirma. Det blir dermed et  ladeanlegg med felles infrastruktur der hver deltager som er med på infrastruktur (17 stk) kan kjøpe Zaptec Pro nå eller senere. Egen strømmåler med lastbalanseringsanlegg. Administrasjonen av anlegget tenkte vi å kjøre gjennom tilbydere som Laddel eller Current. Er det noen som har gode erfaringer med slike selskap? Noen tar 15% påslag, andre tar 60-70kr.

Så hovedspørsmålet: Er den beste og enkleste eierstrukturen og organisasjonsformen for et slikt anlegg (dvs. bare som eier på strømmåler og fakturamottaker fra strømleverandør, ettersom hver enkelt beboer har betalt for lader og infrastruktur selv), når vi ikke har sameier som kan håndtere det, et "lag", "ladelag", med en representant for laget som står oppført som kontaktperson? Eller lag med fullstendig styre osv? Ønsker minst mulig admin selv, så betaler for å sette ut, men en faktura per måned fra nettselskapet må jeg håndtere.

Og når kreves det årlig kontroll på anlegg? Ved offentlig tilgjengelige ladere ser det ut som DIBK skriver, ikke der lader kun er tilgjengelig for eier? Kostnad for dette må jo da tas med i et evt. påslag pr. kWh dersom påkrevd, 

Jeg administrerte et Zaptec Pro-basert anlegg i en tidligere bolig (sameie, var vel rundt 25-30 ladere da) for noen år siden, og det var egentlig veldig enkelt å gjøre dette selv. Vi løste det ved at vi hentet ut ladestatistikk (var tre felles målere i garasjen) i portalen til Zaptec og delte opp kostnadene basert på forbruk. Dette var før strømstøtte-tider.

Ulempen var at inngangsbilletten (pris på lader og installasjon) var ganske stiv, mener det var rundt 25k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også sørget for å eie/administrere det selv. Vi hadde et selskap som het Energiplan som fakturerte og håndterte hele ladeopplegget i den forrige leiligheten min. Elendig kundehåndtering, overfakturering og generelt mye mas. Ser at selskapet også kikk konkurs i 2022.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe hensikt å ha ladeboks når man har ladbar hybrid egentlig? Jeg lader X5en rett i kontakten i garasjen og det funker helt perfekt for meg. Jeg vet at dette er litt fyfy, men det er på en 32A kurs og for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke så mye hva noen har bestemt om dette. 

Utfordringa mi med å investere i ladeboks er plassering. Det mest logiske ville være i garasjen, men i sommerhalvåret så står ikke X5en i garasjen, der bor E34 og Alpina. Så har vi biloppstillingsplass på østsiden av huset, samme side som inngangsparti. Her står X5 i sommerhalvåret, men fra September til Mai så står båten i vinteropplag her. Da står X5 foran garasjen hvis E34 og Alpina ennå ikke er satt i vinteropplag. Da er det lettest å lade i vanlig stikk da jeg har utekontakt på alle sider av huset og kan lade bilen uavhengig av hvor på tomta jeg parkerer. Jeg ser den med raskere lading med ladeboks, men det har så langt ikke vært noen utfordring for oss at det tar lang tid å lade opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Har det noe hensikt å ha ladeboks når man har ladbar hybrid egentlig? Jeg lader X5en rett i kontakten i garasjen og det funker helt perfekt for meg. Jeg vet at dette er litt fyfy, men det er på en 32A kurs og for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke så mye hva noen har bestemt om dette. 

Utfordringa mi med å investere i ladeboks er plassering. Det mest logiske ville være i garasjen, men i sommerhalvåret så står ikke X5en i garasjen, der bor E34 og Alpina. Så har vi biloppstillingsplass på østsiden av huset, samme side som inngangsparti. Her står X5 i sommerhalvåret, men fra September til Mai så står båten i vinteropplag her. Da står X5 foran garasjen hvis E34 og Alpina ennå ikke er satt i vinteropplag. Da er det lettest å lade i vanlig stikk da jeg har utekontakt på alle sider av huset og kan lade bilen uavhengig av hvor på tomta jeg parkerer. Jeg ser den med raskere lading med ladeboks, men det har så langt ikke vært noen utfordring for oss at det tar lang tid å lade opp.

 

Hvilken del av året står den mest i laderen? Vinter? Da ville jeg tenkt at der den står mest = ladeboks. Jeg har 7,5 meter type 2 kabel fra ene boksen min, og den gjør susen hvis noen har parkert løk hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Marius2002 skrev:

Hæ? Jeg har lest motsatt- stasjon først og så bil. Det stod det også i bruksanvisnignen på 225xe jeg hadde med ladekladd/vanlig støpsel. Og så koble fra bil først og så vegg til slutt når man er ferdig. Er jo ladestasjoner med fast kabel, de er jo koblet i stasjon hele tiden - hurtigladere langs vegen lige så. Jeg vet om flere som lar kabelen så i stasjonen hele tiden, om det tar skade vet jeg ikke. 
Hjemme har jeg BMW Wallbox med 7m fast ledning, på jobb har vi Zaptec som jeg bare lar kabelen stå i om jeg skal et ærend de ytterst få gangene jeg orker å lade der. Om dette har mye å si vet jeg ikke, men jeg får opp feilmelding i bilen om jeg kobler i bilen først, altså at det ikke er strøm på kabelen. 🤷‍♂️😊

 

Edit: Ser Zaptec underbygger det jeg skriver på sine nettsider:

IMG_4962.thumb.jpeg.9fa4f208028340fbc00d48a997982829.jpeg

I bruksanvisningen til Zaptec seier dei noke anna 😅

 

IMG_20241023_180316540.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg formulerte meg litt dårlig. Ladeanlegget er allerede bestilt gjennom et lokalt elektrikerfirma, og blir betalt i sin helhet av alle boenhetene før oppstart, så ingen leie av bokser osv her.

Det jeg lurte på var det beste alternativet for organisasjonsformen til et slikt ladeanlegg, all den tid vi ikke er et sameie eller borettslag fra før av - vi er to rekker med rekkehus + et leilighetsbygg som deler parkeringsplass. Lag, forening, vel?

Og ja, adminselskap, takk for erfaringer, gode og dårlige! 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ønsker at det skal bli dyrt og dårlig, med mye frustrasjon og krangling så setter dere bort driften.

Ønsker dere at driften skal bli billig og enkel, så drifter dere anlegget selv.

Selvgjort er velgjort. Det er mange useriøse aktører i ladebransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tennbrikket skrev:

Ikke direkte sammenlignbart. Ved bruk av vanlig 12v batterilader, så skal man vel koble først på batteri deretter i veggen.

Var det jeg også tenkte kunne vere forskjellen. Men bruksanvisningen er jo til en Zaptec ladeboks

 

@Marius2002

Da lar jeg kabel stå i hele tiden 😊

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Har det noe hensikt å ha ladeboks når man har ladbar hybrid egentlig? Jeg lader X5en rett i kontakten i garasjen og det funker helt perfekt for meg. Jeg vet at dette er litt fyfy, men det er på en 32A kurs og for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke så mye hva noen har bestemt om dette. 

Det enkle svaret er vel egentlig ja. Årsaken til dette er rett og slett at risikoen for varmegang i et Schuko-stikk er vesentlig større enn i en 3-fas industristikk eller Type 2 (på samme måte som at varmtvannsberederen i heimen nå skal direktekobles og ikke via stikk). Nødladeren til den hvite i3en jeg hadde for en del år siden smeltet i stikket.

Der er den nye Flexible Fast Charger 2.0 fra BMW genial. Dette er en ladestasjon og nødlader i ett. Der kan du bytte ut kabelen til både Schuko og 3-fas industristikk og dermed ha variabel ladehastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...