fupsaker Skrevet Desember 3, 2024 Skrevet Desember 3, 2024 På 30.11.2024 den 23.21, Eystein Ose skrev: En kompis skal ettermontere webasto på sin 17 mod f31. Han har utstyrskode S534, og i ettermonteringskitte står det han må ha utstyr S534A. Er det forskjell på de? Min gamle 330i har gjort dette, rett etter utlevering. Heller kjøpe den. 😜
KireS Skrevet Desember 5, 2024 Skrevet Desember 5, 2024 E klasse lanseres i Norge i 2025. Blir All Terrain diesel plugin med 100km rekkevidde. Hadde virkelig ikke sagt nei til noe slikt, ser utrolig bra ut! https://www.tv2.no/broom/overrasker-stort-ny-dieselbil-til-norge/17250481/ BimmerFan!, papertiger, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 2 2
Fredrik 90 Skrevet Desember 5, 2024 Skrevet Desember 5, 2024 4 timer siden, KireS skrev: E klasse lanseres i Norge i 2025. Blir All Terrain diesel plugin med 100km rekkevidde. Hadde virkelig ikke sagt nei til noe slikt, ser utrolig bra ut! https://www.tv2.no/broom/overrasker-stort-ny-dieselbil-til-norge/17250481/ Jeg ble faktisk glad når jeg leste denne nyheten. BOS innså at det var en blemme å fjerne E-klassen fra det norske markedet…selv om den ikke kommer som elektrisk. Nye E-klasse tar elegant over som segment leder nå som 5-serien mer eller mindre er "ødelagt" av BMW. Det er stor sjanse for at jeg går for en sånn når X5 skal byttes ut om noen år. Har allerede begynt å sette av penger på en egen konto da jeg ser for meg at å kjøpe nyere fossilbil i Norge i 2027-28 neppe blir en billig fornøyelse. Men til min bilbruk så har jeg ikke noe valg… Ser for meg en E450d eller E53 AMG 👍 Noe annet som er litt interessant og som kan gi fossilbil comeback i Norge er nye momsregler for leasing. Momsbeløpet kan trekkes ifra verdigrunnlaget hvis bilen eksporteres etter endt leasing. Dette er noe flere banker undersøker nå og dette er samme system som i mange år nå har blitt benyttet i Danmark. Det åpner også for at man kan bruktimportere en bil for så å lease den samt lease en bil til den er 8 år gammel. Dette vil gjøre særlig ladbare hybrider svært gunstige å lease kontra elbiler. Jeg krysser fingrer og alt jeg har for at dette blir en virkelighet, norske bilkjøpere må få tilbake valgfriheten vi hadde før 😅 https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleid=12695 fupsaker reagerte på dette 1
awt Skrevet Desember 6, 2024 Forfatter Skrevet Desember 6, 2024 Appropos andre merker, ramlet over denne på Facebook. Både imponerende og fascinerende. A 35 years old experiment by Audi has grabbed a hold of the European conspiracy theory bubble. Let me explain: A tv-feature about an efficiency record achieved by Audi in 1989 has gone viral in October 2024, reporting on a then-new Audi 100 TDI C3 achieving an average fuel consumption of just 1.76l/100km. The video has Mister Stockmar, Audi's head of technology, explain that they drove 4818km on a single tank, getting the record breaking fuel efficiency, watched by the TÜV and a lawyer. He then goes on to say that the car will be on sale by February 1990, which never happened. The claim: Audi/the fuel lobby/the elites (etc) swiftly bought and crushed all the super-Audis. The truth: A single cut. The video excludes a few seconds where Mister Stockmar says that the slightly different production version will go on sale in February. The clip still collected half a million views before the ZDF (the channel who aired the segment) got it banned for copyright breaches. What did audi do? Yes they did do the record setting drive across Europe, but the car wasn't intended to go on sale. In part due to several modifications that would be a headache in daily use. The fine-tuned 2.5l inline-five Turbodiesel had smaller injectors and altered injection timing (low fuel consumption but poor starting reliability), lower compression, special low viscosity oil, an extremely long fifth gear, no insulation, higher boost pressure, low-resistance tires inflated at 4 bar, a smaller alternator, an electric brake servo and a partially covered radiator grille. The car was also lowered to achieve minimal resistance from the driveshaft joints (among other modifications). The drivers also weren't allowed to lower the windows or exceed 1100rpm on their 80-hour trip through 9 countries. Plus they had a chase car to keep following traffic from pestering them into speeding up. Audi openly listed all modifications in a press release, but as we know facts just get in the way of conspiracies. Here's the press release by Audi: https://oldtimer-markt.de/www/otm/files/2024/11/3._Spar-Rekordfahrt_Audi_100_TDI_(C3)_1989_(C.3.3.2,_Nr._652)_WZ.pdf And here's the list Audi published of all modifications: https://oldtimer-markt.de/www/otm/files/2024/11/4._Audi_100_TDI_Rekordfahrt_Technik.pdf By the way: Mister Stockmar sees a repeat with modern diesels as impossible, since modern emissions equipment (mainly that to reduce nitrogen oxides) effectively demands a certain minimum consumption. He does say that a regular production Audi 100 C3 could make 3l/100km. In summary: No, nobody tried to make a super-efficient Audi disappear. The tour was an impressive marketing-stunt meant to advertise a new model. It was never intended as "you can do this with yours right off the showroom floor". The whole conspiracy-boom around the story does show how easy it is to manipulate (what appear to be) facts, since the basic "proof" of the conspiracy is a TV-clip with just a few seconds of footage/audio cut out. mr.pingu, Werther, GtiGtr og 3 andre reagerte på dette 6
wSax Skrevet Desember 7, 2024 Skrevet Desember 7, 2024 Jeg driver å planlegger bytting av hjullagrene bak på E63en. Lagrene er kjøpt, men jeg mangler glidehammer. Før jeg kjøper en, finnes det noen bedre verktøy til formålet? Jeg ser for meg at lagret kan sitte godt på navet, så det er kjedelig å kjøpe verktøy som ikke fungerer. mr.pingu reagerte på dette 1
Otis Skrevet Desember 7, 2024 Skrevet Desember 7, 2024 @wSax Hydrauliske avdragere er jo sikrest. Men om du kan/vil spare penger og bruke mer tid, så kan man jo demontere spindel og sette spindel i ei presse.
wSax Skrevet Desember 8, 2024 Skrevet Desember 8, 2024 @OtisHar du link til hydraulisk avdrager? Dersom jeg skrur lager og nav av spindelen, er det noen god måte å separere nav og lager på? Det virker som innerste lagerbane ofte sitter fast på navet, selv om man bruker glidehammer, og da er jeg jo like langt.
540is Skrevet Desember 8, 2024 Skrevet Desember 8, 2024 28 minutter siden, wSax skrev: Det virker som innerste lagerbane ofte sitter fast på navet, selv om man bruker glidehammer, og da er jeg jo like langt. Lagerbanen sitter alltid godt fast, men en vinkelsliper og meisel fikser det lett. Navet nappes først av med glidehammer ,drivakselen gir da bedre plass og du kommer til E torx boltene på innsiden som holder lageret. Nytt lager skrues på plass og navet trekkes inn i lageret med spesialverktøy for det. Trekk til mutter med 420nm . Otis reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Desember 8, 2024 Skrevet Desember 8, 2024 Jeg har en E61 og har tenkt på samme problemstilling når den tid kommer. Jeg kommer til å kjøpe spindler i tillegg (1100 kr/stk for originale på Koed, før evt. rabatt). Så skal jeg enten låne en presse eller betale et verksted for å presse de inn på forhånd. Det er jo ikke rare kostnaden når hjullager bak på disse typisk varer i over 300k km. Da spørs det om man i det hele tatt trenger en glidehammer, mulig det blir lettere mtp. å ta ut stikkakslinga om man banker navet av først, men trolig ikke strengt nødvendig, siden man får ut stikkaksling uten å bytte hjullager.
wSax Skrevet Desember 8, 2024 Skrevet Desember 8, 2024 38 minutter siden, 540is skrev: Lagerbanen sitter alltid godt fast, men en vinkelsliper og meisel fikser det lett. Navet nappes først av med glidehammer ,drivakselen gir da bedre plass og du kommer til E torx boltene på innsiden som holder lageret. Nytt lager skrues på plass og navet trekkes inn i lageret med spesialverktøy for det. Trekk til mutter med 420nm . Virker som jeg bare kan kjøpe en glidehammer, først som sist. Må nok skaffe en større momentnøkkel også, så det var godt du nevnte. 38 minutter siden, E.C. skrev: Jeg har en E61 og har tenkt på samme problemstilling når den tid kommer. Jeg kommer til å kjøpe spindler i tillegg (1100 kr/stk for originale på Koed, før evt. rabatt). Så skal jeg enten låne en presse eller betale et verksted for å presse de inn på forhånd. Det er jo ikke rare kostnaden når hjullager bak på disse typisk varer i over 300k km. Da spørs det om man i det hele tatt trenger en glidehammer, mulig det blir lettere mtp. å ta ut stikkakslinga om man banker navet av først, men trolig ikke strengt nødvendig, siden man får ut stikkaksling uten å bytte hjullager. En annen fordel med nye nav er at man får friske gjenger. Så det er noe å ta med i regnestykket. Apropos holdbarhet: min bil har nå gått drøye 170 000 km. Jeg hører noe romling fra lagrene, samt at mekanikeren som tok PKK sist, mente det var på tide å tenke på å skifte dem.
E.C. Skrevet Desember 8, 2024 Skrevet Desember 8, 2024 Ja, det med gjenger tenkte jeg også på. 170k er trolig under snittet for disse, men nå begynner de fleste bilene å dra litt på åra, så kan vel ikke sies å være unormalt heller. wSax reagerte på dette 1
wSax Skrevet Desember 8, 2024 Skrevet Desember 8, 2024 Jepp, bilen begynner å bli gammel, så jeg er egentlig ganske fornøyd.
E.C. Skrevet Desember 10, 2024 Skrevet Desember 10, 2024 Det er jo ikke akkurat unormalt at motorolje i en BMW lekker ut på bakken, men når den begynner å lekke ut før man en gang har fått hentet pakken og puttet oljen inn i motoren synes jeg at det begynner å bli litt drøyt: wSax, Rune-K, tennbrikket og 10 andre reagerte på dette 13
chiller Skrevet Desember 11, 2024 Skrevet Desember 11, 2024 On 12/10/2024 at 6:59 PM, E.C. said: men når den begynner å lekke ut før man en gang har fått hentet pakken og puttet oljen inn i motoren synes jeg at det begynner å bli litt drøyt Dette er det nye hippe. Litt som "pre washed jeans" så er dette "pre leaked oil". Marius2002, uglefossen, laffe og 1 annen reagerte på dette 4
sveigis Skrevet Desember 12, 2024 Skrevet Desember 12, 2024 Jeg hadde en lengre tur igår og i den forbindelse ved en bensinstasjon traff jeg på en e39 m5 . Det blir jo ofte sånn at man ikke tenker så mye over enkelte modeller ,da mange har disse men jeg må si at Bmw M5 virkelig er flotte biler . Her har man jo både komfort til familie kjøring og til kos og aktiv kjøring . Det er morro å dyrke et merke som har så flotte modeller : Flotte modeller alle sammen ,men ser jo at det har skjedd veldig mye for hver nye modell som kommer .😊 En e39 M5 er virkelig en bil som jeg føler står seg godt enda og minnes de som raske og gode biler å kjøre . Er ti årsiden sist jeg kjørte en men . Fredrik 90, fupsaker, Marius2002 og 4 andre reagerte på dette 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå