Marius2002 Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 @Fredrik 90 jo, da misforstod jeg deg. Såklart, om du ikke har 16A 3,6kw tilgjenglig så lader den med det du kan få. 2,3kw på 10A da. Har du ladeboks på jobb så vil bilen selv justere ned til 16A/3,6kw Fredrik 90 reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 Da lærte jeg iallfall noe nytt 👍 Som sagt så skal jeg ha ladeboks, både for peace in mind men også for verdien på boligen. Selv om jeg vurderer full ICE bil igjen neste gang så er det greit å ha for fremtiden. Må bare finne ut av plassering og om vi skal gå for to eller en 😅
papertiger Skrevet Januar 25 Skrevet Januar 25 Er det veldig langt å dra ladekabel dersom du installerer ladestasjon kun 1 plass? Dvs du kan få tak i lange Type 2 kabler (med økt tverrsnitt for å håndtere tap og redusere varmgang), som denne https://www.garasjekos.no/products/ladekabel-type-2-32a-15m-7-4kw som gjør det mer fleksibelt mtp plassering av bil - i og med at du ikke har behov for lading av mer enn én bil. Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Januar 26 Skrevet Januar 26 (endret) 2 timer siden, papertiger skrev: Er det veldig langt å dra ladekabel dersom du installerer ladestasjon kun 1 plass? Dvs du kan få tak i lange Type 2 kabler (med økt tverrsnitt for å håndtere tap og redusere varmgang), som denne https://www.garasjekos.no/products/ladekabel-type-2-32a-15m-7-4kw som gjør det mer fleksibelt mtp plassering av bil - i og med at du ikke har behov for lading av mer enn én bil. Hehe, ja det er helt på andre siden av huset. Det skulle tatt seg ut med ladekabel igjennom hagen 😂Sommerstid når gamlebilene (E34 og Alpina) okkuperer garasjen så har vi biloppstillingsplass for X5en på østsiden av huset ved inngangsdøra. Her planlegger jeg på sikt å bygge en carport så en lader her ville vært greit. Vinterstid så er jo gamlebilene i opplag så da bor X5 i garasjen, da bør jeg ha lader her også. Foreløpig frem til en carport blir bygget så har vi båten stående i vinteropplag på biloppstillingsplassen på østsiden av huset. Også er det ikke sikkert jeg skal fortsette med ladbar hovedbil en gang når X5 skal selges, mulig vi kjøper en liten elbil eller PHEV til lokalkjøringen mens hovedbilen går tilbake til å være en diesel eller bensin. Da er to ladebokser unødvendig. En slik ladbar "konebil" vil aldri få tilgang på garasjen. Så ja…det er mange faktorer som gjør at jeg bare lader X5en i vanlig stikk-kontakt...😅 Endret Januar 26 av Fredrik 90
papertiger Skrevet Januar 26 Skrevet Januar 26 12 hours ago, Fredrik 90 said: Hehe, ja det er helt på andre siden av huset. Det skulle tatt seg ut med ladekabel igjennom hagen 😂Sommerstid når gamlebilene (E34 og Alpina) okkuperer garasjen så har vi biloppstillingsplass for X5en på østsiden av huset ved inngangsdøra. Her planlegger jeg på sikt å bygge en carport så en lader her ville vært greit. Vinterstid så er jo gamlebilene i opplag så da bor X5 i garasjen, da bør jeg ha lader her også. Foreløpig frem til en carport blir bygget så har vi båten stående i vinteropplag på biloppstillingsplassen på østsiden av huset. Også er det ikke sikkert jeg skal fortsette med ladbar hovedbil en gang når X5 skal selges, mulig vi kjøper en liten elbil eller PHEV til lokalkjøringen mens hovedbilen går tilbake til å være en diesel eller bensin. Da er to ladebokser unødvendig. En slik ladbar "konebil" vil aldri få tilgang på garasjen. Så ja…det er mange faktorer som gjør at jeg bare lader X5en i vanlig stikk-kontakt...😅 Forstår utfordringen. Naboen min som er elektriker og som bor nærmest fellescarporten har installert en løsning jeg tipper kan fungere for dere. Han er ikke med i ladeanlegget pga liten avstand til huset, og har strekt opp kabel selv fra huset til p-plass i carport og installert Enua wallmount. På husveggen 1m fra felles uteparkeringsplass har han installert enda et Enua wallmount. Alt etter behov flytter han Enua Charge laderen sin mellom carport og husvegg, han lader en Passat GTE. Da strekker du opp to kabler, monterer to wallmount og har en ladeboks som du flytter basert på sesong/hvor bilen står. https://www.enua.no/privatpersoner Marius2002, Fredrik 90, Ampera og 1 annen reagerte på dette 3 1
Fredrik 90 Skrevet Januar 26 Skrevet Januar 26 2 timer siden, papertiger skrev: Forstår utfordringen. Naboen min som er elektriker og som bor nærmest fellescarporten har installert en løsning jeg tipper kan fungere for dere. Han er ikke med i ladeanlegget pga liten avstand til huset, og har strekt opp kabel selv fra huset til p-plass i carport og installert Enua wallmount. På husveggen 1m fra felles uteparkeringsplass har han installert enda et Enua wallmount. Alt etter behov flytter han Enua Charge laderen sin mellom carport og husvegg, han lader en Passat GTE. Da strekker du opp to kabler, monterer to wallmount og har en ladeboks som du flytter basert på sesong/hvor bilen står. https://www.enua.no/privatpersoner Takk for bra tips, den løsningen der var jo genial 👍 Den skal jeg lagre 😀 papertiger reagerte på dette 1
ehaugsnes Skrevet Januar 28 Skrevet Januar 28 Feil merke, men er iallefall tysk. Fy faen så lekker w124’n er med E500 styling. De «sunflower» hjula eller hva de heter ser nydelig ut i den størrelsen også!! (17,18"?) tambur4, Marius2002, Eystein Ose og 14 andre reagerte på dette 17
Fredrik 90 Skrevet Januar 28 Skrevet Januar 28 For å være helt ærlig…store felger på biler som aldri ble designet for å ha så store felger ser i mine øyne uproporsjonalt og "harry" ut. En W124 er en bil fra en tid hvor 17" var svære felger, å kline 19" på en slik bil blir helt…helt feil i mine øyne. Stock oppsett er langt mer ryddig synes jeg 😀 tambur4 reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Januar 28 Skrevet Januar 28 6 minutter siden, Fredrik 90 skrev: En W124 er en bil fra en tid hvor 17" var svære felger, å kline 19" på en slik bil blir helt…helt feil i mine øyne. skulle vell helst vært hevet 5-10cm kun i front også ?
Shattered Skrevet Januar 28 Skrevet Januar 28 24 minutter siden, Ingvaldsen skrev: skulle vell helst vært hevet 50cm kun i front også ? Sånn tenker jeg liffi reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Januar 29 Skrevet Januar 29 6 timer siden, Ingvaldsen skrev: skulle vell helst vært hevet 5-10cm kun i front også ? Heva? Hvorfor i allverden skulle den vært heva?😳 I dette tilfellet så har de i det minste senket bilen for å kompensere for den ekstra høyden så store felger ville gitt en bil som dette.
ehaugsnes Skrevet Januar 29 Skrevet Januar 29 7 timer siden, Fredrik 90 skrev: For å være helt ærlig…store felger på biler som aldri ble designet for å ha så store felger ser i mine øyne uproporsjonalt og "harry" ut. En W124 er en bil fra en tid hvor 17" var svære felger, å kline 19" på en slik bil blir helt…helt feil i mine øyne. Stock oppsett er langt mer ryddig synes jeg 😀 Her må vi være enig om å være uenige, den grønne jeg posta var en av de mest perfekte w124 jeg har sett😎 tambur4, Fredrik 90, Kvasi og 3 andre reagerte på dette 6
Lars89 Skrevet Torsdag kl. 17:06 Skrevet Torsdag kl. 17:06 Hva er det som skjer med Facebook? Nesten alle bilrelaterte spørsmål blir bombardert med svada svar om å kjøpe deler på no oppdikta/random firmanavn. Er det svindel eller kunstig intelligens?
awt Skrevet Torsdag kl. 17:41 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 17:41 Sikkert en god blanding. Er mange rare profiler som prøver å bli medlem i de gruppene jeg styrer for tiden. I tillegg er det vanskeligere å vanskeligere å skille de fra normale profiler.
Fredrik 90 Skrevet Fredag kl. 10:34 Skrevet Fredag kl. 10:34 Det snakkes mye om at 2025 målet hvor elbilandelen av nybilsalget skal være på 100% straks er i boks. Elbilforening og NAF slår seg fornøyde på brystet etter at vi endte på 88% elbil andel i fjor. Høyeste elbil andel i verden, noe media globalt skriver mye om. Men etter å ha lekt meg litt med OFV sine tall for fjoråret så å er jo dette en sannhet med STORE modifikasjoner. Fordi elbil andelen for samtlige kjøretøy, altså personbil, varebil og lastebil ligger ikke på mer enn 70%. Fortsatt veldig høyt i verdens sammenheng men ett godt stykke unna 2025 målet. Hvem har bestemt at varebil og lastebiler skal holdes utenfor? De bruker da veiene og slipper ut sine avgasser i samme lufta som personbilene. Dette beviser jo bare hvordan fakta vrenges og tilpasses. Nå skal jeg ikke gå helt "tin foil hat" her men når vi blir løyet til om noe så harmløst som elbil andelen, hva annet i media bildet er det vi ikke får hele historien av? Werther reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå