Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er iallfall ikke noen tvil om vi blir dummere og dummere jo mer miljøvennlige vi skal bli. Jeg sitter å lurer på når folk i styre og stell skal innse hvor galt dette bærer avgårde. Og likevel ennå så miljøvennlige vi har blitt så sitter fortsatt folk i gatene og blokkerer for elbilene fordi vi ikke er miljøvennlige nok? Her risikerer Europa millioner av arbeidsplasser fordi dem med grønn omstilling truer bilindustrien. Dette er arbeidere som betaler skatt nettopp til EU…men ingen ser at de sager over greina de sitter på.

Nå har flertallet på meningsmålingene her hjemme snudd helt rundt til fordel for de rødgrønne også…kun måneder før valget. Jeg øynet et lite håp om å få ting litt tilbake på sporet igjen med ett sterkt FRP og Høyre i en regjering. Men Norgespris og "Jens effekten" gir full uttelling. Får lyst til å spy…

Skrevet
5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er iallfall ikke noen tvil om vi blir dummere og dummere jo mer miljøvennlige vi skal bli. Jeg sitter å lurer på når folk i styre og stell skal innse hvor galt dette bærer avgårde. Og likevel ennå så miljøvennlige vi har blitt så sitter fortsatt folk i gatene og blokkerer for elbilene fordi vi ikke er miljøvennlige nok? Her risikerer Europa millioner av arbeidsplasser fordi dem med grønn omstilling truer bilindustrien. Dette er arbeidere som betaler skatt nettopp til EU…men ingen ser at de sager over greina de sitter på.

Nå har flertallet på meningsmålingene her hjemme snudd helt rundt til fordel for de rødgrønne også…kun måneder før valget. Jeg øynet et lite håp om å få ting litt tilbake på sporet igjen med ett sterkt FRP og Høyre i en regjering. Men Norgespris og "Jens effekten" gir full uttelling. Får lyst til å spy…

Høyre er svært lik AP på vesentlige punkter, anti amerikansk har de også blitt. Så hvor mye mindre ille - det ville blitt med en slik konstellasjon er usikkert.
Folk i Norge og ellers i EU ønsker en ny politisk retning, men det er lite å hente i form av politiske partier og folk. 
OBM er jo også ute politikken snart, en av få ærlige politikere som er realistisk. 
Så Pr i dag så vil høstens valg bli mer av det samme med kun små justeringer, trist!

Skrevet
58 minutter siden, E.C. skrev:

Digg. Best å spare på strømmen når både den og nettleia er billigst. Har borettslaget ditt vurdert solceller? Da kan man produsere strøm midt på dagen på sommeren, når prisen er negativ, slik at man betaler for å selge strøm. Hvis ikke det gir back-to-back miljøpris så vet ikke jeg.

Eller enda bedre. Gi alle beboere ergometersykkel koblet til strømnettet så kan dem produsere egen strøm. Da slår vi ett slag for folkehelsa samtidig😂

Skrevet
1 time siden, E.C. skrev:

Hvor lenge til man må montere partikkelfilter i peisen hjemme?

Tja. Om ikke direkte filter enda så er peisene idag blitt såkalt rentbrennende :) Det kommer ikke uten problemer det heller - folk får ikke fyr, dårlig trekk og masse røyk inn i stua ved åpning av dør. Men, peisen har jo ikke trekk, det er pipa som er motoren her og ja, den må kanskje rehabiliteres selv om den "fungerte fint med den gamle Jøtul 4", alt det andre er brukerfeil. Nå sporet jeg av :D  Haha!

Skrevet
2 timer siden, E.C. skrev:

Hvor lenge til man må montere partikkelfilter i peisen hjemme?

det er allerede praktisert i tyskland, vedkjelen min har egen modus for når feier kommer å skal sjekke avgassene :P

Skrevet (endret)
20 minutes ago, Ingvaldsen said:

det er allerede praktisert i tyskland, vedkjelen min har egen modus for når feier kommer å skal sjekke avgassene :P

Visste ikke at folkevogn hadde begynt med vedkjeler 😆

Endret av E.C.
Skrevet
34 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nesten litt rart å se Norske skilt på en Chiron…passer liksom ikke 😅

IMG_3782.thumb.png.8120862b4a970d5e402bf9c93f2cc90c.png

skulle nok tatt seg bryet med å få ordnet skilt med sveitsisk størrelse.

Skrevet
1 hour ago, Fredrik 90 said:

Nesten litt rart å se Norske skilt på en Chiron…passer liksom ikke 😅

IMG_3782.thumb.png.8120862b4a970d5e402bf9c93f2cc90c.png

Men når det først er norske skilt er det få skilt som passer bedre enn oljeskilta fra Stavanger 🛢️

Skrevet
37 minutter siden, papertiger skrev:

Men når det først er norske skilt er det få skilt som passer bedre enn oljeskilta fra Stavanger 🛢️

For å være helt ærlig så synes jeg RL er en av de styggeste bokstavkombinasjonene vi har. Da synes jeg forgjengeren RK var mye bedre, RL passer ikke på noen biler. X5en min hadde RL skilter, men jeg sa til selger hos Bavaria at skal jeg kjøpe bilen så skal de RL skiltene av. Så da ble det PD som er Arendal, mest fordi jeg er lokalpatriot. Kunne valgt ZZ eller BU som er populært også men ville ha lokale skilt. 

Ser stadig flere som kjører vanlige skilter på elbiler også, særlig Taycan og i4. Tipper dedikerte elbil skilt forsvinner om noen år, før eller siden så går de tom for bokstavkombinasjoner. 

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

skulle nok tatt seg bryet med å få ordnet skilt med sveitsisk størrelse.

I det minste ordnet noe dobbeltsidig tape sånn at man slapp de sorte skruene som sikkert er drilla rett i fangerplasten. Her har han betalt millioner for å få de skiltene på denne type bil også fester dem de på denne måten.

Skrevet
On 5/6/2025 at 8:11 PM, Lars89 said:

Jeg ser dessverre en økt endel som ikke har råd til å holde bilen i forsvarlig stand.

Skjønner dem godt.

EU-reglene har kjørt hardt for å utrydde eldre biler, så selv en bra bil får lett 4-8 - 2er feil på EU nå til dags. 

EU kjører en krig mot middelklassen og fattige.  EU hater mennesker.. EU hater bil.  De forsøker å drepe oss alle. 

Skrevet

Når man snakker om EU, jeg elsker når noen utspekulerte individer klarer å lure systemet som er satt opp for undertrykke deg. Ett godt eksempel på det er den nye "Vannvidskjørsel" reglen i Danmark som tillater politiet å beslaglegge og selge bilen hvis du kjører det dobbelte av fartsgrensen. 

Jeg fikk traff på en Danske som virkelig har snodd seg unna, med en liten dose flaks. Fyren skulle flytte til Norge, og som en del av flyttingen så ble det noen turer fra Århus til Grimstad med flyttelass. Han kjørte sin danske bil som ikke var noe mindre enn en F31 335d. En sen kveld er han skikkelig i fare for å ikke rekke ferga, så på Hirtshalsmotorveien så går det i 240 km/t…det var iallfall det laseren viste til en sivilbil som sto på lur. Men sivilbilen klarte aldri å ta han igjen før han smatt ombord i Color Line ferga og over til Norge. Dansk UP hadde kontaktet rederiet og krevd at ferga skulle holdes igjen. Men rederiet hadde svart at det ikke kom på tale uten en arrestordre, hvilket de ikke klarte å hoste opp i tide. Noen uker gikk og vår danske venn fikk ett brev om å møte i retten i Hjørring (der en viss nordmann ble fradømt sin Lamborghini). Her ble han dømt til 15 000,- danske i bot, 8 måneder uten lappen og bilen skulle inndras og selges til fordel for statskassen. Heldigvis så viste vår danske venn bedre enn å ta med BMWen tilbake til Danmark, så den sto trygt igjen i Grimstad. Nå er vi kommet der at vår danske venn har flyttet til Norge, og normalt sett skulle han kjørt 335’en tilbake til Danmark og solgt den der hvor den har en reel verdi på rundt 280 000 DKK. Altså dette beløpet skulle han blitt fradømt. 

Det vår danske venn gjør med litt råd av sin advokat er å heller registere 335’en i Norge på norske skilt. Da må han ut med 87 000,- i avgift og bilen har fått norsk identitet. Så selger han den til en nordmann for 450 000 NOK 😂 Og det er ett smutthull i det danske regelverket som ingen har oppdaget og som ingen kan ta han for 😂

Skrevet

Oi, det var en ordentlig gangster-historie! Hva skjedde etterpå? Fikk bilen en ny identitet og det er helt trygt for den nye nordmannen å ta den på sommerferie i Danmark fordi danske UP aldri har hørt om rammenummer? Så det holdt å bytte til norske skilter? Er det litt som når Clark Kent tar på briller og alle bare "woah, hvor ble det av Supermann?"

Skrevet
3 timer siden, E.C. skrev:

Oi, det var en ordentlig gangster-historie! Hva skjedde etterpå? Fikk bilen en ny identitet og det er helt trygt for den nye nordmannen å ta den på sommerferie i Danmark fordi danske UP aldri har hørt om rammenummer? Så det holdt å bytte til norske skilter? Er det litt som når Clark Kent tar på briller og alle bare "woah, hvor ble det av Supermann?"

Jeg spurte om dette, fordi det er ett naturlig spørsmål som melder seg. Loven er vist ganske utydelig rundt akkurat dette tilfellet her. I Danmark med dansk identitet så vil en inndragning følge bilen selv om den registreres over på ny eier, litt som en bil som det tas pant i forbindelse med konkurser osv. Men loven sier ikke noe konkret hvis bilen eksporteres og skifter eier i utlandet. Da har ikke lenger danske myndigheter anledning til å inndra bilen.

Hvis ny norsk eier blir stoppet i Danmark og de sjekker chassis nr så er det ikke godt å si hva som skjer. Jeg tror jeg ville holdt meg unna Danmark hvis det var min bil, måten de håndterte han nordmann med Lamborghini på viser at de ikke har skrupler der nede.

Skrevet

Interessant, men virker litt som tilfeldigheter i dette tilfellet. Hvis Norge innfører noe tilsvarende så kommer sikkert en samarbeids-utleveringsavtale på plass rimelig fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...