Rune-K Skrevet Tirsdag kl. 14:24 Skrevet Tirsdag kl. 14:24 (endret) Artig med gamle prislister, når man ser den så skjønner man hvorfor 2000 CS solgte så dårlig det er jo nesten prisen på en Porsche 912. Man fikk en veldig fin Mercedes til den samme prisen. Ellers ser jeg en annen ting som bringer minner. BMW hadde en forhandler på Geilo. Han har jeg vært borti en gang. Jeg var på tur med sjuern for mange år siden og da røyk radiatoren min i nærheten av Geilo. Regnet med at de bare var og bestille berging men etter noen telefoner så kom jeg i kontakt med Geilo service. De solgte ikke BMW lenger men hadde fortsatt noen gamle delebiler stående. Deriblant en gammel E23 med radiator. Hva er oddsen på det? Et par timers skruing så var jeg i gang igjen og kom meg hjem. Endret Tirsdag kl. 15:33 av Rune-K fupsaker, Kvasi, Werther og 2 andre reagerte på dette 5
Fredrik Skrevet Tirsdag kl. 15:34 Skrevet Tirsdag kl. 15:34 50 minutes ago, Rune-K said: Artig med gamle prislister, når man ser den så skjønner man hvorfor 2000 CS solgte så dårlig det er jo nesten prisen på en Porsche 912. Man fikk en veldig fin Mercedes til den samme prisen. Jmf. prislistene kunne man nesten kjøpe en W108 280SE (altså forløperen til W116 som var den første S-klassen) for de samme pengene som en 912 kostet. 912 var en slags "billig" variant av 911 med en boxerfirer på 90 HK fra 356 istedenfor 911'ens boxersekser på 110 HK. 912 synes latterlig dyr i relasjon til W108 280SE som tross alt var datidens S-klasse med en rekksekser på 2778 cm3 som ytet 160 HK. BMW E3 var en direkte konkurrent til W108, men jeg tror ikke at BMW på denne tiden var på helt samme nivå som Mercedes-Benz. Ellers en artig historie vedr. din E23 735i som også var en temmelig kostbar bil da den kunne kjøpes ny. Rune-K og fupsaker reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Tirsdag kl. 21:56 Skrevet Tirsdag kl. 21:56 Dyre og flotte biler var virkelig noe som svært få kjøpte den gang. Det var for det meste bedriftseiere og skipsredere som kjørte slike biler, da ofte amerikanske biler. For lets face it, i 1970 så ville jeg mye heller hatt en Cadillac enn en BMW eller Mercedes. Mengden motor og utstyr i amerikansks biler på denne tiden overgikk Europiske biler en høy gang. Fevik Bilverksted solgte BMW lokalt her frem til 1976. De hadde kun agenturet, hadde ikke noen utstillingsbiler eller noe. Men de skaffet BMW hvis du ville, men salget var svært begrenset. De leverte kun en E3, en 2800 som båtprodusenten Fjord Plast AS kjøpte som representasjonsbil. Første da overtok Halvard Mo (Haava) argenturet og fikk sving på BMW salget i Arendal, med både showroom, lokal markedsføring og demobiler. I følge reginfo.no så ble det solgt mye BMW lokalt i årene etter 1976, særlig på 80 tallet så tok det seg opp med E30 og E28. Haava holdt på med BMW frem til Bavaria overtok i 2006, og sånn er trenden over hele fjøla. De små lokale bilforhandlerene forsvinner til fordel for de store kjedene. Sånn sett så er Chr Repstad Sønner i Grimstad litt artig, det er en 90 år gammel Peugeot forhandler som fortsatt er Peugeot forhandler. Ett lite showroom med plass til tre biler, det er daglig leder og en til som selger biler der, de har fire fem brukte biler og ett lite verksted. På pauserommet henger der fortatt en falmet plakat med en Peugeot 505, ikke av nostalgi men bare at ingen har tenkt på ta den ned. Dagens nye Peugeot modeller ser jo ganske futuristiske ut, så de ser rett og slett litt malplasserte ut i de gammeldagse lokalene til denne bilforhandleren 😂 En Peugeot 405 hadde passet rett inn her, ikke en knall blå e-5008 med 21" og sort pianolakk både her og der 😅 Rune-K, Kvasi, Werther og 1 annen reagerte på dette 4
Kvasi Skrevet Tirsdag kl. 22:18 Skrevet Tirsdag kl. 22:18 Da passer det jo med priser på Peugeot da Rune-K, fupsaker og laffe reagerte på dette 3
Rune-K Skrevet Torsdag kl. 05:27 Skrevet Torsdag kl. 05:27 Jeg fant denne prislisten fra 1984. Husk at dette også er helt rene biler. f.eks så kom E23 med sveivevinduer som standard. Det er jo en grunn til at flesteparten av 745i som ble solgt i Norge var veldig kjipt utstyrt. Sjekk også prisen på metalliclakk. Kvasi, Fredrik og sveigis reagerte på dette 3
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 06:19 Skrevet Torsdag kl. 06:19 Endelig… Realoem har oppdatert ETK ///M-ini95, Otis, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 08:07 Skrevet Torsdag kl. 08:07 2 timer siden, Rune-K skrev: Jeg fant denne prislisten fra 1984. Husk at dette også er helt rene biler. f.eks så kom E23 med sveivevinduer som standard. Det er jo en grunn til at flesteparten av 745i som ble solgt i Norge var veldig kjipt utstyrt. Sjekk også prisen på metalliclakk. Interessant, jeg ser at 5-serie med 518i starter på 142 000,-. Hvis vi sammenlikner med Norges to mest solgte biler i 1984 så kostet en Ford Sierra 2,0 ca 119 000,- og en Volvo 240 GL ca 132 000 kr. Så akkurat med 518i så priset BMW seg relativt aggressivt, man fikk kanskje ikke så mye mer motor men man fikk helt klart en kulere bil og bedre kjøreegenskaper. Sekssylindret BMW kostet dog vesentlig mer, en 520i med sine 184 000,- nærmet seg fort en Granada 2,8 Ghia i pris. Det "2,8" merket hadde nok en verdi for en del i jappetiden... Jeg hørte ett intervju med en reklamemann i 80 talls podden og han fortalte at i det reklamebyrået i Oslo han fikk jobb i på 80 tallet så var man pålagt å kjøre BMW som firmabil. Han fikk beskjed av sjefen om å dra på litt når han skulle ut å hente seg en bil, så han tok ut en E28 528i...men uten 528i merke bakpå. Etter en stund fikk han satt på "528i" emblem og da parkerte han alltid med fronten inn sånn at "528i" emblemet kunne signalisere til omverden hvor han befant seg på den sosiale rangstige. Rune-K, Fredrik og fupsaker reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet Torsdag kl. 08:52 Skrevet Torsdag kl. 08:52 @Rune-K E23 745i var en temmelig sjelden bil i Norge på den tiden. 454700 NOK anno 1984 tilsvarte ca. 1,5 milloner kroner i dagens pengeverdi. Den relative kjøpekraften blandt folk var i tillegg mye lavere med en gjennomsnitlig årslønn før skatt på ca. 123000 NOK. Jeg kan huske at det var en 745i på min avisrute (Holmen-Ris området i Oslo). Den var eid av en av brødrene London (skraphandlere) og skilte seg klart ut. De fleste som hadde muligheten til å ha såpass dyre biler valgte Mercedes-Benz eller Jaguar. BMW var ikke helt der ennå. Som @Fredrik 90 er inne på var dette imidlertid under endring. Den internasjonale trenden med at mange heller ville ha en innstegsmodell med liten motor fra et såkalt premium bilmerke enn f.eks en Ford med stor motor begynte på denne tiden. BMW utnyttet dette 100% og solgte spesielt 518i (både E28 og E34) i bøtter og spann. For tidligere storselgere som spesielt Ford og Opel var utviklingen tragisk. De klarte aldri å komme tilbake. Jappetiden forsterket trenden og folk begynte å prioritere statusen en bil ga på en helt annen måte enn tidligere. Når naboen hadde en fin bil ville du også ha en fin bil. Tidligere ble det oppfattet som litt vulgært å vise seg frem på den måten, men jappetiden slapp ånden ut av flasken. Spørsmålet er om vi ser en tilsvarende endring i bilmarkedet nå der mange heller vil ha en rimelig elektrisk bil fra Kina med alt av tech enn f.eks en tilsvarende europeisk bil. Det kan virke som om "premium" ikke har den helt samme betydningen når det handler om elektriske biler. Rune-K og mslello reagerte på dette 2
Rune-K Skrevet Torsdag kl. 10:28 Skrevet Torsdag kl. 10:28 2 timer siden, Fredrik 90 skrev: Det "2,8" merket hadde nok en verdi for en del i jappetiden... Jeg hørte ett intervju med en reklamemann i 80 talls podden og han fortalte at i det reklamebyrået i Oslo han fikk jobb i på 80 tallet så var man pålagt å kjøre BMW som firmabil. Han fikk beskjed av sjefen om å dra på litt når han skulle ut å hente seg en bil, så han tok ut en E28 528i...men uten 528i merke bakpå. Etter en stund fikk han satt på "528i" emblem og da parkerte han alltid med fronten inn sånn at "528i" emblemet kunne signalisere til omverden hvor han befant seg på den sosiale rangstige. Rart hvordan ting forandrer seg. Husker godt når jeg var på visning av huset jeg bor i nå for en 12 års tid siden. Da var jeg der alene en stund og megleren hadde litt ekstra tid så vi ble stående og snakke litt om andre ting. Han var helt klart bilinteressert men kjørte den kjedeligste og mest anonyme Volvoen man kunne tenke seg. Som han sa. Hvis han hadde kjørt en slik bil som jeg hadde, en E85, så hadde han ikke fått solgt et hus. Det hadde bare blitt snakk om hvor godt meglere tjener og slike uvesentligheter. Men vi var jo enig i at han trengte ikke noen større bil til jobben han hadde. Bare han fikk plass til noen salgplakater i kofferten så holdt det jo for han, og den Volvoen han hadde kostet nok like mye som min Z4 men den flashet ikke på samme måten. 1 time siden, Fredrik skrev: Spørsmålet er om vi ser en tilsvarende endring i bilmarkedet nå der mange heller vil ha en rimelig elektrisk bil fra Kina med alt av tech enn f.eks en tilsvarende europeisk bil. Det kan virke som om "premium" ikke har den helt samme betydningen når det handler om elektriske biler. Jeg har tenkt den samme tanken selv men husker vi tenkte det samme en gang før når japsebilene kom fullstappet med utstyr. Da trodde vi også premiummerkene skulle bli utkonkurrert av av Toyota Camry og Nissan Laurel som kostet mye mindre enn en 5 serie og kom med større motor og mye mer utstyr. Det gikk jo til en viss grad den veien i USA men mye mindre i Europa. Kanskje det vil skje nå med chinabilene, det er en spennende tid foran oss. Fredrik reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Torsdag kl. 11:45 Skrevet Torsdag kl. 11:45 5 hours ago, mr.pingu said: Endelig… Realoem har oppdatert ETK Oi oi, trodde det var lost cause, men bra at den ble oppdatert Saltkjelen og Otis reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 17:43 Skrevet Torsdag kl. 17:43 Den elektriske G vogna flopper totalt…og jeg renner nesten over av skadefryd 🤩 Av 9700 solgte G hittil i år så er kun 1450 elektiske. Som jeg alltid har sagt, å forsøke å selge en elbil i ett fossilbil segment er håpløst. Lykke til med elektrisk M3 BMW! dere har åpenbart ikke troa dere heller siden den også skal komme med sekser 👍 https://www.motor1.com/news/761479/mercedes-exec-admits-electric-g-class-flop-report/ Kvasi reagerte på dette 1
Lars89 Skrevet Fredag kl. 19:52 Skrevet Fredag kl. 19:52 Noen her som skal på BMWCCN-treff i morgen? https://facebook.com/events/s/bmwccn-telemark-landstreff-202/974735597884463/
papertiger Skrevet Fredag kl. 20:00 Skrevet Fredag kl. 20:00 On 6/5/2025 at 7:43 PM, Fredrik 90 said: Den elektriske G vogna flopper totalt…og jeg renner nesten over av skadefryd 🤩 Av 9700 solgte G hittil i år så er kun 1450 elektiske. Som jeg alltid har sagt, å forsøke å selge en elbil i ett fossilbil segment er håpløst. Lykke til med elektrisk M3 BMW! dere har åpenbart ikke troa dere heller siden den også skal komme med sekser 👍 https://www.motor1.com/news/761479/mercedes-exec-admits-electric-g-class-flop-report/ Har ikke fulgt med på denne bilen, men en nyttelast på 415kg, rekkevidde på 473km og ingen hengerfeste? Alle disse elementene rokker jo ved noe av det mest elementære med en G-klasse, så dersom dette er tallene så har jeg ingen problem med å forstå hvorfor den flopper. «du har jo en Geländewagen, kan ikke du ta med deg hengeren og levere dette?». «Eh… den kan ikke dra henger…» Werther reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Fredag kl. 21:16 Skrevet Fredag kl. 21:16 1 time siden, papertiger skrev: Har ikke fulgt med på denne bilen, men en nyttelast på 415kg, rekkevidde på 473km og ingen hengerfeste? Alle disse elementene rokker jo ved noe av det mest elementære med en G-klasse, så dersom dette er tallene så har jeg ingen problem med å forstå hvorfor den flopper. «du har jo en Geländewagen, kan ikke du ta med deg hengeren og levere dette?». «Eh… den kan ikke dra henger…» Den har også fått kritikk for at den aldri kommer i nærheten av de 470 km den skal gå. Stort sett så får folk 30-32 mil ut av den, og det er for dårlig. Så ja, har ikke problemer med å skjønne at den flopper. I Norge kjøper folk den kun fordi det er elbil, men når man i alle andre markeder kan kjøpe en G450d for de samme pengene så er det en no brainer. Da har man solid hengervekt og en motorvei rekkevidde på 700 km. Igjen så har bilprodusentene totalt misforstått sitt publikum. Derfor burde BMW skrinlegge en elektrisk M3 umiddelbart. De hadde en mer eller mindre produksjonsklar M1 superbil som ble skrinlagt så det er åpenbart ikke for sent å legge lokk på prosjekter som har kommet langt.
Werther Skrevet Lørdag kl. 20:31 Skrevet Lørdag kl. 20:31 On 5/20/2025 at 8:06 PM, Lars89 said: Z3 er et kult konsept og overraskende rimelig sammenligna med andre M-biler, ihvertfall som cab. Lå en ute til 190 i februar Denne til 300 er vel også en grei deal https://www.finn.no/408573290 Det var jeg som solgte den som lå ute til 190k. Den du linker til for 300k har ligget til salgs siden sommeren 2020 tror jeg. Startet på 299k for 5 år siden, gikk ned og ble solgt for 199k, ny eier skulle flippe den videre og brenner inne med den. Går nok et år til før den blir solgt da den er for høyt priset. Vedrørende den Z8en dere diskuterer, så har jeg lite sans for slike annonser. Velstående arvinger er "to cool for school" og syntes ikke det er verdt å bruke tid på finn-annonser. Har sett det flere ganger på finn-annonser fra rike folk, de har en "gi faen"-holdning til annonsen de har betalt for på finn med et par dårlige bilder og lite tekst/informasjon. I mine øyne blir det litt for påtatt og falskt, selv Porsche Center Son Classic-avdelingen informerer om de gamle bilene de selger. Enten er man seriøs og gjør ting skikkelig. eller så lar man være. Klarer ikke slike "selgere" (posører).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå