Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Lars89 skrev:

Trailere på tvers, snøføyke og E18 er som å kjøre på en dårlig grusvei.

Spesielt av/påkjøringer til E18 var helt krise med store mengder dyp, løs snø.

Jepp. E18 var ikke bra i dag. Arendal - Kristiansand og spesielt Grimstad - Lillesand var helt krise. Mange med dårlige dekk, sklir rundt og har ikke grep. Både privatbiler og trailere.

Har bodd mange år i Nord-Norge, men det er denne trafikkmengden som skaper kaos. Biler/trailere setter seg fast, sperrer for brøyt og så er showet i gang. To felter en vei (i praksis én uten brøyting) med sperre gjør det umulig å komme frem for veihjelp. Denne problemstillingen er ikke like fremtredende i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Marius2002 said:

Mye av den gateparkeringen er jo krise da, både med tanke på utrykning og brøyting. Er det ikke større parkeringsplasser knyttet til boenhetene som ligger for seg selv? 🤔

Tønsberg kommune betaler nå parkering i parkeringshuset fra private aktører.  For få gatene i sentrum ledig :) Klager ikke med parkeringshusparkering og kan sende kvittering til kommunen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marius2002 skrev:

Mye av den gateparkeringen er jo krise da, både med tanke på utrykning og brøyting. Er det ikke større parkeringsplasser knyttet til boenhetene som ligger for seg selv? 🤔

Vi merker stor forskjell der vi bor, siden 2017 har det blitt revet mange eldre boliger med store tomter, i stedet har det blitt bygget flere mindre boenheter på disse tomtene. Men veinettet er det samme, og selv om der er krav til parkering på tomtene har gateparkeringen økt. I tillegg ser vi flere og flere som parkerer arbeidsbiler i gatene, før de tar bussen hjem. For utrykningskjøretøy og brøytemannskap blir det jo ikke så enkelt å komme frem når det blir slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mr.pingu skrev:

Tønsberg kommune betaler nå parkering i parkeringshuset fra private aktører.  For få gatene i sentrum ledig :) Klager ikke med parkeringshusparkering og kan sende kvittering til kommunen 

Det er jo et kjempetiltak! :) 

 

1 time siden, Olaandref skrev:

Vi merker stor forskjell der vi bor, siden 2017 har det blitt revet mange eldre boliger med store tomter, i stedet har det blitt bygget flere mindre boenheter på disse tomtene. Men veinettet er det samme, og selv om der er krav til parkering på tomtene har gateparkeringen økt. I tillegg ser vi flere og flere som parkerer arbeidsbiler i gatene, før de tar bussen hjem. For utrykningskjøretøy og brøytemannskap blir det jo ikke så enkelt å komme frem når det blir slik.

Aiai, ikke bra. Her var det samme greia i en gate. Det var så mange med to biler og arbeidsbiler til slutt at alle gjesteparkeringer var tatt pluss at bilene stod gateparkert nedover gata og det var så smalt at brøytebilen ikke kom forbi. Det endte med parkeringsforbud i den gaten. Det ble vurdert sesongbasert forbud, men det blir vanskelig å holde. Riktignok og forståelig ble det stor ståhei, for hvor skulle alle beboerne ha bilen sin nå? Altså bil nr. 2 og arbeidsbil. Når det er snakk om 20 biler som plutselig ikke har noen plass å stå så blir det ille. Og jeg forstår at beboerne er i harnisk, men selv på sommerstid hadde dette skapt utfordring for en stor brannbil. Så kan man jo tenke seg på vinteren…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Kristiansand ønsker man at det bygges 0,3-0,5 parkeringsplasser pr 100m² på nye bygg.

Da er det ikke mange som kan ha 2-3 parkeringsplasser. 

De her også fjernet hundrevis av gateparkeringsplasser. 

Tanken er at man skal sykle istedet. Det funker jo sånn ca halve året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble møtt av dette synet på morgenen i dag.

Stått siden i går.

Fransk bil på helårsdekk.

Knekt styrekule og bøyd bærearm.

En god time med snøbrøyting i kuling, kravling bak i et overfylt bagasjerom for å finne tauekrok og tauing med Caddy (overraskende god 4wd) før man kunne begynne å skru med isvann dryppende på alle kanter. 

FML...

 

.

IMG20240103090509.thumb.jpg.2a2c628fdf385ae4872fa317829821f5.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er det som skjer med været? Her oppe i midt-Norge sitter jeg og venter på ski- og snøscooterføre, men neida - bare kaldt og oppholdsvær 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den massive underreguleringen av parkeringsplasser er en offentlig katastrofe. Det bidrar til økt forbruk og kaostendenser, fremfor at man i stedet overregulerer antall parkeringsplasser, får ryddet veiene og dyttet det som er av kjøretøy under bygninger. Det er for eksempel ved det nye sykehuset i Drammen lagt til grunn at 30% av sykehusets trafikk skal komme med biler. Hele 70% skal altså tas som gående, syklende eller med kollektivt. Til et sykehus, der det helt åpenbart vil være urealistisk å forvente at benbruddspasienter og smittebærere skal sette seg på sykkelen eller den neste bussen som går om en time. Det er rent vanvidd, og vitner nok engang om at det bør innføres arbeidserfaring og utdannelse for å i det hele tatt kunne nærme seg en ansettelsesposisjon i et offentlig bygg der det skal tas viktige avgjørelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme bullshit som der arbeidsgiveren min har hovedkontor litt utenfor Oslo. Kommunen har vedtatt 0,3 p-plasser per ansatt og 0,3 sykkelplasser per ansatt. Resten skal gå eller ta kollektivt. Til tross for ca. 20-30 min til Oslo-grensa med bil er det for gokkli-gokk å regne og folk kommer jo ikke til å ta kollektivt eller gå, med mindre man ønsker seg arbeidsdag + reise på 12t/dag. Skal man koordinere det med busser som går en gang per time fra steder 10 km unna også? I flere stillinger er det ganske slitsomt å vite at man trenger 5 min ekstra til å fullføre en oppgave og at man da kommer 1,5t senere hjem. For noen er det faktisk uaktuelt.

Jeg har faktisk vært ganske hard på parkering ved bosted og arbeidssted. Jeg skal ikke bruke tid på å lete etter plass når jeg ankommer, da er det helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Trenger man utdanning og erfaring for å sette opp offentlige bygg? :D Jeg er avhengig av bil i jobb så parkering er ingen problem, jeg tar meg til rette hvis det er error. En annen ting er at arbeidsdagen er over kl. 16:00 og barnehagen stenger 16:30. Det tar meg tid å komme ut i bilen og på de værste dagen kan det ta opptil 20 minutt å komme seg dit(drittføre og biler som spinner seg fast). Forvarming har gjort at det er minimalt med snøkosting og isskraping, samt firehjulstrekk har gjort at jeg kan kjøre slalom mellom bilene som står fast(les med et glimt i øyet). Så jeg sparer inn litt tid. Og skulle jeg tatt buss så går den forbi hos barnehagen 16:10 eller 16:40. Og det går jo ikke med åpningstid i barnehage eller arbeidsdag. Så hvis man skulle fulgt MDG, sykle året rundt, joda jeg har sett at frontfiguren til MDG sykler bakkene i byen hver dag, så måtte arbeidsdagen vært ferdig klokken 15:00, noe som ikke alle har mulighet til og dagen kan egentlig ikke bestå av noe fritidsaktiviteter. Jeg er på langt enig i bilfritt/utslippsfritt bysentrum, men da må det være lagt opp til gode parkeringsplasser rundt, uten for lang vandring. Sommertid er det greit å gå, vinteren - ikke så kult. Og tilkomst til parkeringen skal være god. Hvis ikke så blir kjøpesentrene valgt foran. Noe de faktisk blir pr. idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål/kjøpshjelp!

Pga endring i jobbsituasjon ser jeg for meg å bytte ut i3s’en i en F11/G31. Har et budsjett på rundt 400k, og ønsker naturligvis nyest mulig og lavest mulig kmstand.

Har "enkle" krav som:

- Msport

- Hengerfeste

- IKKE sort

- Ryggekamera.

- Ikke N47 (når kom b47 i f11?)

Noen som har noe innspill i hva jeg burde se etter? Vanlige feil/modeller jeg bør unngå? Har kun eid e34 og e39 av 5 serien, så alle tips tas imot med takk.

 

edit:
Setter naturligvis pris på utstyr som Hud, adaptiv cruise, elektrisk bakluke, rattvarme og 360 kamera

Endret av Eystein Ose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Hæ? Trenger man utdanning og erfaring for å sette opp offentlige bygg? :D Jeg er avhengig av bil i jobb så parkering er ingen problem, jeg tar meg til rette hvis det er error. En annen ting er at arbeidsdagen er over kl. 16:00 og barnehagen stenger 16:30. Det tar meg tid å komme ut i bilen og på de værste dagen kan det ta opptil 20 minutt å komme seg dit(drittføre og biler som spinner seg fast). Forvarming har gjort at det er minimalt med snøkosting og isskraping, samt firehjulstrekk har gjort at jeg kan kjøre slalom mellom bilene som står fast(les med et glimt i øyet). Så jeg sparer inn litt tid. Og skulle jeg tatt buss så går den forbi hos barnehagen 16:10 eller 16:40. Og det går jo ikke med åpningstid i barnehage eller arbeidsdag. Så hvis man skulle fulgt MDG, sykle året rundt, joda jeg har sett at frontfiguren til MDG sykler bakkene i byen hver dag, så måtte arbeidsdagen vært ferdig klokken 15:00, noe som ikke alle har mulighet til og dagen kan egentlig ikke bestå av noe fritidsaktiviteter. Jeg er på langt enig i bilfritt/utslippsfritt bysentrum, men da må det være lagt opp til gode parkeringsplasser rundt, uten for lang vandring. Sommertid er det greit å gå, vinteren - ikke så kult. Og tilkomst til parkeringen skal være god. Hvis ikke så blir kjøpesentrene valgt foran. Noe de faktisk blir pr. idag. 

Når jeg trålte arbeidsmarkedet i tiden jeg bestemte meg for å gi meg offshore ble jeg rett og slett litt sjokkert over hvor høyt utdanning vektlegges i forskjellige stillinger. Dette gjalt og stillinger der man kunne gjort det minst like bra med en praktisk bakgrunn, eller bedre. Så hvordan har vi kommet dit, fra å være et land bygd med pågang og tæl? Det har jo sviktet skikkelig på et eller annet tidspunkt.

Faren er jo at vi flagger ut så mye praktiske tjenester og gjør oss så avhengige av import at vi vil slite når de virkelige krisene inntreffer.

Offshore merket vi ofte at vi ble lesset ned i prosedyrer og andre "verktøy" som aldri kunne fungert i praksis, laget av folk som ikke hadde den minste aning i hvordan den aktuelle jobben egentlig ble utført, eller hvordan de lokale forholdene innvirket og endret seg.
Så jeg tviler ikke på at det samme begynner å gjøre seg gjeldende også i bygg og anlegg. 🤢

Mastersyken ble det kallet i en lærebok jeg leste i for litt siden. 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig er verst på dette. Har eksempler på folk med master som blir ansatt til å bokstavelig talt drive med oppvask og med dårlig lønn, så lurer man på hvorfor vedkommende slutter etter ett år. 

Jeg skriver faktisk en del prosedyrer, men det er "heldigvis" på ting jeg har jobbet eller jobber aktivt med. Prosedyrer må brukes riktig, og være realistisk gjennomførbare. Det går litt begge veier. Det er jo jævlig kjedelig å stå ansvarlig ovenfor kunden for feillevering fordi personen som ble satt til oppgaven kjørte cowboy-opplegg etter egne vurderinger. Kommer også an på felt selvfølgelig. Man skjønner jo at man i praksis ikke kunne ha fulgt BMW TIS til punkt å prikke om man skulle ha bytta enkelte skruer hver gang man løsnet de, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...