Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, E.C. skrev:

Offentlig er verst på dette. Har eksempler på folk med master som blir ansatt til å bokstavelig talt drive med oppvask og med dårlig lønn, så lurer man på hvorfor vedkommende slutter etter ett år. 

Jeg skriver faktisk en del prosedyrer, men det er "heldigvis" på ting jeg har jobbet eller jobber aktivt med. Prosedyrer må brukes riktig, og være realistisk gjennomførbare. Det går litt begge veier. Det er jo jævlig kjedelig å stå ansvarlig ovenfor kunden for feillevering fordi personen som ble satt til oppgaven kjørte cowboy-opplegg etter egne vurderinger. Kommer også an på felt selvfølgelig. Man skjønner jo at man i praksis ikke kunne ha fulgt BMW TIS til punkt å prikke om man skulle ha bytta enkelte skruer hver gang man løsnet de, etc.

Nja, vet ikke helt det, se på operativselskapene i Nordsjøen, Equinor søkte etter HSE Engineer for en stund tilbake, noen av ønskene var en person på 25 år, Master grad, lite arbeidserfaring og avslutningsvis, personer med to Mastergrader ble foretrukket. I mitt hode bør enhver person som skal jobbe med HMS ha arbeidserfaring som et absolutt minimum. Folk blir jo tvunget ut i enorm studiegjeld for å betjene stillinger de fint kunne besatt med fagskole og jobberfaring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, akkurat på HMS kan det være en ide med yngre folk. Basert på personlige erfaringer så er de eldre arbeidstakerne ofte mer sleipe med HMS og liker å le bort ting og sammenligne med "hvor mye verre" det var før. Personlig erfaring aom sagt, så ikke ta meg så hardt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Tja, akkurat på HMS kan det være en ide med yngre folk. Basert på personlige erfaringer så er de eldre arbeidstakerne ofte mer sleipe med HMS og liker å le bort ting og sammenligne med "hvor mye verre" det var før. Personlig erfaring aom sagt, så ikke ta meg så hardt på det.

Ja, det finnes noen av den sorten og 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe annet, noen som har fått gleden av å oppleve den nye korken på Tine sine melkekartonger? Herre min Jesus for noe absurd makkverk. Før var melken lukket med korken på 1. forsøk, hver gang. Nå snitter jeg 5+ før det blir tett. Jeg kan delvis skjønne det med kork som sitter fast på 0,5L brusflasker, men 1L melkekartong? Altså? Hvor mange er det som drikker det på farten og slenger fra seg korken ut i naturen? #heltkorka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Over til noe annet, noen som har fått gleden av å oppleve den nye korken på Tine sine melkekartonger? Herre min Jesus for noe absurd makkverk. Før var melken lukket med korken på 1. forsøk, hver gang. Nå snitter jeg 5+ før det blir tett. Jeg kan delvis skjønne det med kork som sitter fast på 0,5L brusflasker, men 1L melkekartong? Altså? Hvor mange er det som drikker det på farten og slenger fra seg korken ut i naturen? #heltkorka

Her burde det fulgt med en prosedyre for bruk 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes definitivt produkter der jeg lurer på om sluttbrukertesten er hoppet over i sin helhet. Jeg skjønner at personen som har designet noe og testet det i 100 timer kan åpne og lukke det ganske lett, men vedkommende følger jo på en måte ikke med for å tilby disse tjenestene når jeg kjøper melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Saltkjelen skrev:

Den massive underreguleringen av parkeringsplasser er en offentlig katastrofe. Det bidrar til økt forbruk og kaostendenser, fremfor at man i stedet overregulerer antall parkeringsplasser, får ryddet veiene og dyttet det som er av kjøretøy under bygninger. Det er for eksempel ved det nye sykehuset i Drammen lagt til grunn at 30% av sykehusets trafikk skal komme med biler. Hele 70% skal altså tas som gående, syklende eller med kollektivt. Til et sykehus, der det helt åpenbart vil være urealistisk å forvente at benbruddspasienter og smittebærere skal sette seg på sykkelen eller den neste bussen som går om en time. Det er rent vanvidd, og vitner nok engang om at det bør innføres arbeidserfaring og utdannelse for å i det hele tatt kunne nærme seg en ansettelsesposisjon i et offentlig bygg der det skal tas viktige avgjørelser. 

Det du forteller her om sykehuset i Drammen er ganske utrolig. Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden. Det virker som at man hele tiden forfekter at bilen er kommet for å bli, og at den er fremtiden. Det var ett prosjekt her lokalt om ett butikksenter med leiligheter på toppen. Stadige innsigelser ble lagt fordi det var for mange parkeringsplasser! Men ved å kutte antall parkeringsplasser var ikke noe alternativ for de som skulle drive næring i bygget. Så da ble utbygger satt i skvis og hele prosjektet rant ut i sanden. Hvorfor er det slike anti-bilist holdninger blant de som styrer?(bortsett fra FRP) Hvorfor er det å kjøre bil og komme seg bekvemt fra a til b noe negativt? Det kan jo ikke ha noe med miljø å gjøre lenger, for det er jo de samme politikerene som sier at vi alle skal kjøre elbil. De styrer sin politikk slik at alle går over til elbil, så hva er da greia ved at folk kjører bil er noe negativt? Jeg fatter det ikke. 

Å komme til land som Tyskland eller USA er befriende. Infrastruktur er tilrettelagt for at man skal kjøre bil, det er lett å komme til med bil alle veier og det er parkering så det holder. Det er utrolig lettvint og helt riktig å gjøre det sånn. Jeg har vært mye i Tyskland og jeg har aldri slitt med å hverken komme frem til eller å parkere ved interesse punkter. Norske politikere må bare ikke innbille seg at vi nordmenn, i vårt langstrakte og værutsatt land parkerer bilen.

4 timer siden, Eystein Ose skrev:

Spørsmål/kjøpshjelp!

Pga endring i jobbsituasjon ser jeg for meg å bytte ut i3s’en i en F11/G31. Har et budsjett på rundt 400k, og ønsker naturligvis nyest mulig og lavest mulig kmstand.

Har "enkle" krav som:

- Msport

- Hengerfeste

- IKKE sort

- Ryggekamera.

- Ikke N47 (når kom b47 i f11?)

Noen som har noe innspill i hva jeg burde se etter? Vanlige feil/modeller jeg bør unngå? Har kun eid e34 og e39 av 5 serien, så alle tips tas imot med takk.

 

edit:
Setter naturligvis pris på utstyr som Hud, adaptiv cruise, elektrisk bakluke, rattvarme og 360 kamera

Det jeg ser her er så ny som mulig/så lav km stand som mulig. Da utgår F11 530d xDrive LCI fra det jeg vil anbefale, for dette er helt klart mest bil og motor for pengene. Men da er vi på G31 520d xDrive og det er forsåvidt mye positivt å like her. Motoren er jo kjedelig, men det er en B48 som har hatt relativt lite problemer sammenliknet med sin forgjenger N47. En facelift F11 530d har N57 sekseren som stort sett er svært solid, men den har to stygge ting som kan ryke og det er register og høytrykkspumpe. Dette er ikke noe problem på etterkommeren B57 (G31 530d og 540d) vesentlig bedre, men da er vi noe over budsjett med de kravene du har.

Men G31 er iallfall en fantastisk bil, selv med 520d motorisering så er den romslig og svært komfortabel. Jeg synes modellen er dødslekker, kanskje beste 5er design siden E39? G31 har også forbausende få gjenganger svakheter. På F11 har man luftbelger bak som ryker, soft close håndtak som går føyken, sinkslipp på dører og flere sånne små irriterende filleting ting. G31 har styrt greit klar av dette, og det er også mitt inntrykk etter 4 år med F10 530d og nå 5 år med G30 540d. G31 er ikke feilfri, takluke må stadig justeres for å ikke suse i motorvei hastighet og noen klager over fukt i lykter (som jeg aldri har hatt på min). Men alt i alt så tror jeg en G31 520d xDrive vil være ett bra alternativ. Strekk gjerne budsjettet ditt med 50 000,- slik at du kan få deg en G31 530d xDrive….5er Touring med firehjulstrekk og sekser diesel er vel kanskje verdens beste (og mest komplette) bilmodell 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eystein Ose skrev:

Spørsmål/kjøpshjelp!

Pga endring i jobbsituasjon ser jeg for meg å bytte ut i3s’en i en F11/G31. Har et budsjett på rundt 400k, og ønsker naturligvis nyest mulig og lavest mulig kmstand.

Har "enkle" krav som:

- Msport

- Hengerfeste

- IKKE sort

- Ryggekamera.

- Ikke N47 (når kom b47 i f11?)

Noen som har noe innspill i hva jeg burde se etter? Vanlige feil/modeller jeg bør unngå? Har kun eid e34 og e39 av 5 serien, så alle tips tas imot med takk.

 

edit:
Setter naturligvis pris på utstyr som Hud, adaptiv cruise, elektrisk bakluke, rattvarme og 360 kamera

hmmm, f1x begynner å synke veldig i pris om dagen. ville kanskje ventet litt til kanskje det blir enda biligere  ! men vil du ha kul bil så har du så godt som budsjett til 550d, men det kan jo være litt ufornuftig mtp forsikring om det blir mye kilometer.  ett alternativ er jo alpinaen til @danskiii, egentlig en 535 som gjør den simplere på lang sikt. spesielt siden den ikke har xdrive er den endel biligere i framtiden å drifte.

 

uansett hva du velger, vil jeg nesten pålegge deg å kjøpe bil med adaptiv led. som nr 2 og 3 mener jeg komfårstoler og webasto er like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill @Fredrik 90 og @Ingvaldsen!

Alpina eller M550d er nok ikke aktuelt, har havnet litt der at jeg skiller mellom bruksbil og hobbybil. Men å strekke seg det lille ekstra for å få rekkeseks er absolutt noe jeg vil vurdere.

Uten å ha dykka dypt i materien så synst jeg denne så hyggelig ut:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=327523178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eystein Ose skrev:

 

Uten å ha dykka dypt i materien så synst jeg denne så hyggelig ut:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=327523178

Du har jo denne som har gått et halvår med kilometer mindre og er et år nye, samt tilsynelatende mer utstyr … foruten setene som den hvite hadde da. Men den er svart da 😬

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=333435493

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

å bli sjåførskulelærer på personbil har vell nylig gått fra 1 til 2 årig skule 

Sjåførlærerutdanning har vel alltid vært to års høgskole her hjemme, mens det har vært ett år i Sverige (og Danmark). Mins å huske at det i en periode var seks måneder i Danmark, men dette er nok fort rundt ti år siden.

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det du forteller her om sykehuset i Drammen er ganske utrolig. Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden. Det virker som at man hele tiden forfekter at bilen er kommet for å bli, og at den er fremtiden. Det var ett prosjekt her lokalt om ett butikksenter med leiligheter på toppen. Stadige innsigelser ble lagt fordi det var for mange parkeringsplasser! Men ved å kutte antall parkeringsplasser var ikke noe alternativ for de som skulle drive næring i bygget. Så da ble utbygger satt i skvis og hele prosjektet rant ut i sanden. Hvorfor er det slike anti-bilist holdninger blant de som styrer?(bortsett fra FRP) Hvorfor er det å kjøre bil og komme seg bekvemt fra a til b noe negativt? Det kan jo ikke ha noe med miljø å gjøre lenger, for det er jo de samme politikerene som sier at vi alle skal kjøre elbil. De styrer sin politikk slik at alle går over til elbil, så hva er da greia ved at folk kjører bil er noe negativt? Jeg fatter det ikke. 

Å komme til land som Tyskland eller USA er befriende. Infrastruktur er tilrettelagt for at man skal kjøre bil, det er lett å komme til med bil alle veier og det er parkering så det holder. Det er utrolig lettvint og helt riktig å gjøre det sånn. Jeg har vært mye i Tyskland og jeg har aldri slitt med å hverken komme frem til eller å parkere ved interesse punkter. Norske politikere må bare ikke innbille seg at vi nordmenn, i vårt langstrakte og værutsatt land parkerer bilen.

Ja, dessverre består den norske politikerbestanden av kleptomaner, pedofile og andre tjuvradder som beriker seg selv med gullkantede ordninger samtidig som de har en umettelig apetitt på å detaljstyre og rævkjøre befolkningen. Andres penger og verdiskapning er de direkte kåte på.. sosialisme som det også kalles. Jeg har ingen problem med å se at mye har blitt bra med bilfrie miljøer i sentrumskjerner, men en moderne by bør ha plass til alt. Det er problematisk at bygatene blir ufremkommelige ved snøfall etc., men dette er selvforskyldt når man ikke sørger for at alle nye boligbygg har en garasjekjeller på minimum tre plan. Bilene vil, uansett hvor mye de måtte ønske, aldri forsvinne. Dessverre mangler all form for fornuftig tankegang. 

I Lørenskog rett utenfor Lillestrøm har AP og co fått herje litt. Der er det enda strengere parkeringsnorm enn det er i Oslo. Der er det maksimalt to timer sammenhengene parkering hele døgnet (!). Jeg satt i en periode på et kontor der jeg dessverre var prisgitt offentlig parkering og spurte kommunen hvorfor parkeringsreguleringen var som den var. Joda, til svar var det at "dette var av miljømessige hensyn". Ja, det var veldig miljøvennlig når jeg og en kollega byttet parkeringsplass annenhver time fire til fem ganger i løpet av arbeidsdagen på iskalde motorer :rolleyes:.. Kommunen har nå i ny kommuneplan også tatt det store skritt å innskrenke privatlivets fred og råderett over egen bolig ved å forby å bygge boliger med flere enn ett kjøkken. Det er bare å gratulere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...