Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Olaandref skrev:

Hadde aldri trodd jeg skulle sitte å diskutere HMS her inne 🤣

En fredagskveld tidlig i januar… med kanskje noe godt i glasset? :D 

Det beste er jo at dette er en fin diskusjon, ser man bort fra at man har forskjellig type jobber/forskjellige marked og kommet fra ymse plasser i landet og innleggene er deretter - så er vi jo enige alle mann på sett og vis. :) 
 

@tennbrikket Dette ser veldig bra ut, godt valg av peisovn. Håper du ikke ble alt for ruinert med all prisøkningen Jøtul hadde :lol: Komt deg tilrette i nyhuset og alt bare velstand? Angret ikke på frostaglass på badet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marius2002 skrev:

En fredagskveld tidlig i januar… med kanskje noe godt i glasset? :D 

Det beste er jo at dette er en fin diskusjon, ser man bort fra at man har forskjellig type jobber/forskjellige marked og kommet fra ymse plasser i landet og innleggene er deretter - så er vi jo enige alle mann på sett og vis. :) 
 

@tennbrikket Dette ser veldig bra ut, godt valg av peisovn. Håper du ikke ble alt for ruinert med all prisøkningen Jøtul hadde :lol: Komt deg tilrette i nyhuset og alt bare velstand? Angret ikke på frostaglass på badet? 

Kom unna prisøkningen fra jøtul, men totalkostnad ble vel 67000kr for peis, stålpipe med tilluft og montering, så dyr pynt, men da har man til den gangen strømmen går. Frostet glass var helt knall, har ett familiemedlem og kamerat som gikk på den smellen på badet, og har prøvd seg med folie, men det blir ikke det samme.  Alt er vel velstand, bruker veldig lite strøm, så angrer ikke på at jeg droppet vannbårenvarme, kostnaden på å borre samt det systemet jeg hadde lyst på utgjorde 20-25% av den totale kostnaden på hele prosjektet og med høye renter, så hadde jeg nok aldri spart inn den innvesteringen på den tiden jeg lever tror jeg, er for lite og energieffektivt hus til at det har noe særlig for seg. Varmefolie i stue og kjøkken med korkgulv er utrolig lunt å gå på. Huset styres automagisk på strømpriser, så eneste jeg kan tenke litt på er når jeg skal lage mat og vaske klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tennbrikket skrev:

Litt kaldere der w212 står, men hadde nok vært null problem for BMW-en 😂. Fikk bare kjølevæske temp på Max 67, så svettet ikke akkurat, men gikk fint å sitte i vanlig klær.

må si daikin stylish 2 pumpa fungerer utmerket ned mot 30 minus. Har ikke merket noe forskjell i det hele tatt. Den dyre investeringen min i jøtul F 371 v2 advance forblir ubrukt som ett møbel. Er helt utrolig hvor bra disse nye husene holder på varmen. 

IMG_8397.jpeg

IMG_8399.jpeg

Det der er veldig gode ovner, har hatt to av de, i forskjellige hus vel å merke. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt å kunne ha en bred diskusjonsrange her inne, det være seg Jøtulovner eller HMS.

Det @Robkill tok opp her er jo skrekkeksempler på hvorfor ting kan gå så galt og hvorfor det er så viktig å ha fokus på HMS. @E.C.’s respons var jo også like treffende, nesten som jeg hører den eldre generasjon «ja men det gikk jo bra, ble jo folk av deg også». Det er visse ting jeg fikk lov til når jeg var liten som jeg aldri hadde sluppet sønnen min til med, og samfunnet og dets normer har endret seg mye også for hva som er akseptabelt å se gjennom fingrene med.

Det er mye oljebransjen har gått i bresjen med som dessverre, men også heldigvis har dryppet ned på andre bransjer. Mulig dette er likt de fleste steder, men barnehagen hvor sønnen vår går var tidligere eid av Norske Shell, som en barnehage for blant annet de ansattes barn. Der er det tydelige retningslinjer på at det skal rygges inn på parkeringsplassene, slik det er på jobb hos oss og hos de fleste andre slike type bedrifter. Og godt er det, stressa og slitne foreldre som henter de håpefulle, så er det å kunne kjøre rett ut av parkeringsplassen etterpå en stor seier for sikkerheten.

@Olaandref jeg husker også for noen år tilbake der vi hadde det samme håpløse fokuset på premiering av å sende inn avvik og forbedringsforslag - alle måtte sende inn minst 1 hver måned! Det ble samme resultatene hos oss - mye vas og tøys, trivielle saker. Men når jeg reflekterer over det, så tror jeg det overdrevne fokuset var med på å bygge opp en kultur for å si i fra og å melde fra, som gjør at vi nå, noen år etterpå når vi for lengst har vokst fra slike belønningssystemer, har gått fra å være en organisasjon som «ikke driver med slik HMS», nå betegnes som særdeles dyktige på området av våre kunder, og det jeg leser i HSEQ-systemet vårt er stort sett meget relevant. Men det har også blitt en bredere og tydelig bevissthet og fokus på at tiltakene og retningslinjene som innføres skal være matnyttig og relevant for oss som bedrift og slik vi jobber - vi har sluttet å innføre ting bare for å please kunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Lurer på hvordan rekkevidde elbilfolket har om dagen

80km på 93% på i3 94ah i følge appen. I -22 så ville den faktisk ikke starte, begynte å gnåle om feil på drivverk osv. Etter 15 min forvarming startet den som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjettometeret hos deg Fredrik er like feil som gjettometeret hos elbileiere. Hos meg sier sier den 450km ved 100% og -12 grader. Det stemmer ikke(forvarming og rolig høyrefot). Det justerer seg når man kjører og man må kjøre litt for at det skal vise rett. Den faller fort. BMW har et bedre utgangspunkt i gjettometeret og tar høyde for kjørevaner og tidligere forbruk. Ser jo folk i i4-gruppen som klager på at vises 250km rekkevidde ved 100% i plussgrader. Da har man misforstått en del. 🤷🏼‍♂️ Klarer du 100mil på én tank i 540d xDrive i -18 hele veien med varmeappratet såpass på at det er t-skjortetemp (20-21 grader) så send meg nummet ditt så skal jeg vippse deg til en halvliter på butikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere biler som en gang i blant påstår at jeg fint kan kjøre til Berlin på èn tank, noe jeg til dags dato ikke har fått til.
Forsøkene har vært mange med en oppriktig plan om å gjennomføre. En plan som stort sett ryker nedi Sverige (Eller Moss 🤷). 
 

Mye av årsaken er nok mangel på selvkontroll. En annen er kanskje at rekkeviddemåleren vet akkurat når det passer seg å lure meg på tur nedover til Tyskland. 🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Smurt min inn i frostvæske, så er sikra iallefall ned til -35 😁

 

Dette er ingenting å spøke med, husker når jeg var ung og på fiske en kald vinternatt i Barentshavet, det var så kaldt at ostepoppen hadde trukket seg helt inn, jeg måtte til slutt lure opp en blyant bake for å trykke den ut igjen. 🥶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marius2002 skrev:

Gjettometeret hos deg Fredrik er like feil som gjettometeret hos elbileiere. Hos meg sier sier den 450km ved 100% og -12 grader. Det stemmer ikke(forvarming og rolig høyrefot). Det justerer seg når man kjører og man må kjøre litt for at det skal vise rett. Den faller fort. BMW har et bedre utgangspunkt i gjettometeret og tar høyde for kjørevaner og tidligere forbruk. Ser jo folk i i4-gruppen som klager på at vises 250km rekkevidde ved 100% i plussgrader. Da har man misforstått en del. 🤷🏼‍♂️ Klarer du 100mil på én tank i 540d xDrive i -18 hele veien med varmeappratet såpass på at det er t-skjortetemp (20-21 grader) så send meg nummet ditt så skal jeg vippse deg til en halvliter på butikken!

Dette er etter opptanking rett etter å nettopp ha kjørt Arendal-Oslo tur retur under nevnte forhold. Så her har den regnet ut rekkevidde etter tidligere kjørestil og forbruk. Kjørte rett og fylte opp tanken på min lokale stasjon før jeg kjørte bilen hjem i garasjen etter endt tur. Skal sies at det var veldig lite trafikk og både tørre og bare veier, men over Østerholdtheia mellom Risør og Kragerø (hvor det er 90 sone, kjørte i 105 km/t) så var det -28. 

Så du får nummeret mitt på PM ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Gjettometeret hos deg Fredrik er like feil som gjettometeret hos elbileiere. Hos meg sier sier den 450km ved 100% og -12 grader. Det stemmer ikke(forvarming og rolig høyrefot). Det justerer seg når man kjører og man må kjøre litt for at det skal vise rett. Den faller fort. BMW har et bedre utgangspunkt i gjettometeret og tar høyde for kjørevaner og tidligere forbruk. Ser jo folk i i4-gruppen som klager på at vises 250km rekkevidde ved 100% i plussgrader. Da har man misforstått en del. 🤷🏼‍♂️ Klarer du 100mil på én tank i 540d xDrive i -18 hele veien med varmeappratet såpass på at det er t-skjortetemp (20-21 grader) så send meg nummet ditt så skal jeg vippse deg til en halvliter på butikken!

Joda, men bensinbilen tar fem minutter å fylle opp hvor som helst og elbilen må lades i timesvis, evt ikke ha rekkevidde til dit man skal. Knapt 100km fulladet i displayet på min i3 94ah. Er jo helt latterlig. Sjeleglad for at i4 ble et kort bekjentskap og byttet ut med M340i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...